-
Pasażerka wygrała od Ryanair odszkodowanie za opóźniony lot
Zdarza się, że linie lotnicze odmawiają wypłaty odszkodowania za opóźniony lot. Jednak, jak pokazuje przykład pasażerki Ryanair lecącej z Dublina do Londynu, warto odwoływać się od takich decyzji i dochodzić swoich praw. Sytuację opisują eksperci AirCashBack. Co się wydarzyło podczas lotu Ryanair Lot Ryanair z Dublina do Londynu został opóźniony z ...
-
Europejski Akt o Dostępności - jak nowe przepisy zmienią zakupy online?
Już od 28 czerwca 2025 roku właściciele sklepów internetowych będą zobowiązani do dostosowania swoich platform do wymagań Europejskiego Aktu o Dostępności. Nowe regulacje mają na celu zapewnienie lepszego dostępu do zakupów online dla osób z niepełnosprawnościami, eliminując bariery technologiczne. Co te zmiany oznaczają w praktyce? Eksperci ...
-
Odszkodowanie od linii lotniczych - nawet jeśli to wycieczka z biura podróży
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok potwierdzający, że pasażerowie mogą się ubiegać o odszkodowanie za opóźniony lot od przewoźnika lotniczego, nawet jeśli ich wycieczka została wykupiona za pośrednictwem biura podróży. Orzeczenie komentują eksperci z AirCashBack. Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Kiedy pasażerowie mają prawo do ...
-
Czym jest procedura "Know Your Customer"?
Zakupy online, bankowość internetowa i usługi cyfrowe stały się naszą codziennością. Jednak obarczone są ryzykiem, takim jak kradzież tożsamości czy oszustwa finansowe. Aby to ryzyko ograniczyć, firmy stosują procedury "Know Your Customer". Czym jest KYC i dlaczego jest stosowane? Co konsumenci powinni wiedzieć o swoich prawach związanych z ...
-
Co powinno znaleźć się na etykiecie produktu spożywczego?
Wprawdzie kolejne badania dowodzą, że polscy konsumenci kupują w sposób coraz bardziej świadomy, to jednocześnie okazuje się, że czytanie etykiety produktu spożywczego do końca nie weszło nam w krew. Z badania zrealizowanego przez SW Research na potrzeby kampanii "Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia 2" wynika, że do wczytywania się w treść ...
-
Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym a zaniżona waga w CMR - kto za to zapłaci?
Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a ...
-
Awaria na lotnisku Heathrow - jakie prawa pasażerów przy odwołanym locie?
W piątek doszło do poważnej awarii zasilania na lotnisku Heathrow, z powodu pożaru podstacji elektrycznej w Hayes. Szacuje się, że w wyniku awarii nawet 1,3 tysiąca lotów mogło zostać anulowanych, w tym rejsy z Warszawy. Eksperci AirCashBack przypominają, jakie prawa mają pasażerowie w przypadku odwołanego lotu, czym są okoliczności nadzwyczajne i ...
-
Aktualizacja danych przedsiębiorcy - co, gdzie i dlaczego zgłaszać?
Każdy przedsiębiorca w Polsce ma obowiązek aktualizacji danych swojej firmy w odpowiednich rejestrach. Niezależnie od tego, czy prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, czy jest właścicielem spółki, konieczność zgłaszania zmian jest kluczowa dla zgodności z przepisami prawa - przypomina Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac Systim ...
-
Jawność wynagrodzeń, czyli rewolucja w kodeksie pracy
"Atrakcyjne wynagrodzenie" - fraza już wkrótce zniknie z ogłoszeń o pracę, a to za sprawą konieczności wdrożenia unijnych przepisów o jawności wynagrodzeń. Zobowiąże ona firmy do podawania konkretnych wartości pensji, nie tylko na etapie rekrutacji, ale także podczas zatrudnienia. Ta rewolucyjna zmiana, nie tylko zwiększy transparentność płac, ale ...
-
Wizz Air chce poprawić obsługę pasażerów
Wizz Air wprowadza plan "Customer First", którego głównym celem jest poprawa obsługi pasażerów. Co ma się zmienić? O tym eksperci AirCashBack. Lepsza obsługa pasażerów „Customer First” to nie tylko zmiana w obsłudze, ale także sposób na umocnienie pozycji Wizz Air wśród tanich linii lotniczych. Firma stawia na to, by pasażerowie czuli się ...
-
Ryanair pozywa Polaka za awaryjne lądowanie. Żąda 3 tys. euro odszkodowania
Ryanair wytoczył sprawę sądową przeciwko pasażerowi z Polski, który w styczniu 2025 roku swoimi agresywnymi zachowaniami zmusił załogę do zmiany trasy i awaryjnego lądowania w Hiszpanii. Przewoźnik żąda 3 tys. euro w ramach odszkodowania za poniesione koszty oraz zakłócenie podróży innych pasażerów -informuje AirCashBack. Zatrzymanie lotu przez ...
-
Awaryjne lądowanie Ryanair w Poznaniu. Jakie prawa pasażerów?
14 kwietnia 2025 roku samolot linii Ryanair, lecący z Poznania do Tel Awiwu, z powodu podejrzenia usterki technicznej zawrócił i awaryjnie lądował. Jak wyglądają procedury awaryjne i jakie prawa przysługują pasażerom? Wyjaśniają to eksperci AirCashBack. Dlaczego samolot Ryanaira zawrócił do Poznania? Możliwa usterka techniczna Boeing 737 linii ...
-
Ryanair odleciał bez 20 pasażerów. Czy to kolejny przypadek overbookingu?
1 kwietnia 2025 roku na lotnisku w Krakowie - Balicach, 20 polskich pasażerów nie zostało wpuszczonych na pokład samolotu Ryanair, lecącego na Fuerteventurę. Posiadali oni ważne bilety, byli po odprawie i kontroli bezpieczeństwa. Dlaczego tak sie stało? Czy to kolejny przypadek overbookingu? Na te pytania odpowiadają eksperci z AirCashBack. ...
-
Gwarancje ubezpieczeniowe. Jak działają i dlaczego warto je stosować?
W świecie, gdzie płynność finansowa decyduje o konkurencyjności, a przetargi są kluczem do rozwoju, gwarancje ubezpieczeniowe stają się jednym z najważniejszych narzędzi dla przedsiębiorców. Nie tylko zwiększają wiarygodność firmy, ale przede wszystkim pozwalają działać sprawnie, bez zamrażania gotówki. Jak działają i dlaczego warto je stosować? Z ...
-
Opóźniony lub odwołany lot - jakie prawa pasażerów?
Opóźniony lub odwołany lot może pokrzyżować plany i być źródłem ogromnego stresu dla pasażerów. Dlatego w Unii Europejskiej przyznano im ochronę w postaci przepisów rozporządzenia (WE) nr 261/2004, które w takiej sytuacji gwarantuje im prawo do informacji, pomocy, opieki i odszkodowania. Komu i kiedy przysługują? Kiedy pasażer ma prawo do ...
-
Restrukturyzacja w zgodzie z dyrektywą 2019/1023. Co się zmieni?
Uproszczenie struktury dostępnych procedur, możliwość zatwierdzenia układu mimo sprzeciwu części wierzycieli oraz dostosowanie polskich przepisów do standardów przewidzianych w unijnej dyrektywie nr 2019/1023 tzw. "dyrektywie drugiej szansy". To kluczowe propozycje zatwierdzonego przez Radę Ministrów projektu nowelizacji ustawy - Prawo ...
-
Pasażerowie kontra tanie linie lotnicze. Spór o bagaż podręczny trafia do KE
Problem dodatkowych opłat za bagaż podręczny w tanich liniach lotniczych narasta. W odpowiedzi na rosnącą liczbę skarg pasażerów, sprawie przyjrzy się Komisja Europejska. Europejska Organizacja Konsumentów (BEUC), wraz z 16 organizacjami z 12 krajów, w tym Polski, złożyła do Komisji Europejskiej wniosek o interwencję. Zwracają w nim uwagę, że ...
-
Czy można odzyskać pieniądze za niewykorzystany bilet lotniczy?
Czasem jesteśmy zmuszeni zrezygnować z zaplanowanego lotu z powodu choroby czy innych nieprzewidzianych okoliczności. Czy w takiej sytuacji możemy odzyskać pieniądze za niewykorzystany bilet? To zależy od polityki przewoźnika, rodzaju biletu, a nawet miejsca jego zakupu. Eksperci z AirCashBack wyjaśniają, kiedy i na jakich zasadach można liczyć na ...
-
Najczęstsze błędy w umowach i fakturach, które powodują opóźnienie płatności
W branży TSL opóźnienia w płatnościach to codzienność. Wiele firm zakłada, że wystarczy dobrze wykonać usługę, by otrzymać za nią wynagrodzenie. Rzeczywistość pokazuje jednak coś innego - nawet najlepsza jakość usług nie gwarantuje sprawnego przelewu, jeśli w dokumentacji pojawią się błędy lub nieścisłości, a problemy te dotyczą zarówno ...
-
Jak firmy transportowe mogą uniknąć kar podczas kontroli granicznej?
Choć zasady strefy Schengen nadal obowiązują, w ostatnich latach część państw UE zdecydowało się przywrócić kontrole na swoich granicach. Na taki krok, głównie pod wpływem obaw związanych z nielegalną imigracją, do tej pory zdecydowały się Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Ograniczenie ruchu na granicach jest szczególnie uciążliwe dla ...
-
UOKiK kontroluje problemy z bagażem podręcznym w Ryanair i Wizzair
Podróżujący samolotami wskazują na coraz większe problemy, jakie generują wzmożone kontrole wymiarów bagażu na lotnisku. Skargi dotyczą popularnych w Polsce przewoźników – Ryanair i Wizzair. Prezes UOKiK już sprawdza, czy obciążanie pasażerów dodatkowymi opłatami było rzeczywiście uzasadnione. Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Co właściwie sprawdza ...
-
Bezprawne podwyżki czesnego na Uniwersytecie SWPS i Politechnice Lubelskiej?
UOKiK przygląda się zasadom naliczania opłat studentom Uniwersytetu SWPS z Warszawy oraz Politechniki Lubelskiej. Jeżeli potwierdzą się zarzuty dotyczące bezprawnych podwyżek czesnego, uczelnie muszą liczyć się z sankcjami finansowymi sięgającymi nawet 10 proc. rocznego obrotu. Umowy ze studentami zawierane są przed rozpoczęciem studiów i ...
-
Podróże lotnicze w niestabilnych czasach. Prawa pasażera i odszkodowania za lot - praktyczny poradnik
Wakacje 2025 mogą przynieść nieoczekiwane utrudnienia w podróżach lotniczych. Wybuchy wulkanów, zamieszki, konflikty i nagłe zmiany tras - to tylko niektóre z wyzwań, z którymi mogą się zmierzyć pasażerowie. Dowiedz się, jakie prawa Ci przysługują, kiedy możesz liczyć na odszkodowanie i jak skutecznie reagować w sytuacjach kryzysowych. Z tego ...
-
Zakupy online: jak wykryć ukryty dropshipping i fałszywe sklepy internetowe?
Zakupy online to wprawdzie duże udogodnienie, ale też źródło kłopotów. Potwierdzeniem tego są chociażby skargi kierowane przez konsumentów do UOKiK. Problemem są m.in. fałszywe sklepy internetowe, ale też podszywanie się pod polskie marki oraz ukryty dropshipping. Jak chronić się przed nieuczciwymi sprzedawcami? Z tego tekstu dowiesz się m.in.: ...
-
Lotniska luzują limity na płyny w bagażu podręcznym – koniec ze 100 ml?
Lotnisko w Edynburgu zniosło limit 100 ml – teraz odlatujący z niego pasażerowie mogą mieć ze sobą nawet 2 litry płynów w jednej butelce! Rewolucja podróżna właśnie się zaczęła, ale uwaga – nie wszędzie te zmiany już obowiązują. Sprawdź, co się zmienia i czy Polska dołączy do rewolucji lotniskowej. Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Jakie nowe ...
-
Due diligence w M&A – co ujawnia i dlaczego jest kluczowe?
W świecie transakcji M&A, gdzie nawet niewielkie błędy mogą prowadzić do ogromnych strat, analiza due diligence odgrywa kluczową rolę. Chociaż często bywa postrzegane jako formalność – standardowy zestaw procedur prawnych i finansowych – w praktyce ma znacznie głębsze znaczenie. Profesjonalnie przeprowadzone badanie due diligence nie tylko ...
-
Scott Polska ukarany przez UOKiK. Zakaz e-sprzedaży rowerów kosztował ponad 4 mln zł
Wyobraź sobie, że poszukując w sieci roweru, znalazłeś ideał – w atrakcyjnej cenie, odpowiednim kolorze i rozmiarze. Nie możesz go jednak kupić, bo sprzedaż online jest zablokowana. Tak właśnie przez lata wyglądała rzeczywistość klientów Scott Sportech Poland. Firma narzucała dealerom zakaz e-handlu, co ograniczało konkurencję i prawa konsumentów. ...
-
Bezpieczne wakacje dziecka: co każdy rodzic musi wiedzieć przed kolonią lub obozem letnim
Lato to czas beztroskiej zabawy, ale także moment, w którym odpowiedzialność rodziców i organizatorów wypoczynku dzieci staje się szczególnie istotna. Choć kolonie i obozy są doskonałą okazją do odpoczynku, rozwoju i integracji, to wyjazd dziecka na zorganizowany wypoczynek stanowi również poważne zobowiązanie - prawne, organizacyjne i emocjonalne ...
-
Co zrobić, gdy biuro podróży nie wywiązuje się z umowy? Poradnik dla turystów
Coraz więcej Polaków decyduje się na zorganizowane wakacje - tylko w pierwszym kwartale 2025 roku liczba uczestników wyjazdów wzrosła o 5,5% w porównaniu do ubiegłego roku. Jednak nawet korzystając z usług biura podróży, podróżni nie zawsze unikają problemów, takich jak odwołanie wycieczki, niższy standard usług czy niewypłacalność organizatora. W ...
-
Opóźniony lub odwołany lot czarterowy. Jakie prawa pasażera i kto ponosi odpowiedzialność - linia lotnicza czy biuro podróży
Wakacje często wiążą się z wyborem lotów czarterowych, które stanowią szybkie i wygodne połączenie do popularnych destynacji. Zarówno kupując wycieczkę w biurze podróży, jak i samodzielnie nabywając bilet na lot czarterowy, pasażerowie mogą spotkać się z opóźnieniem lub odwołaniem lotu. W takich sytuacjach często pojawia się pytanie, kto ponosi ...
-
Jakie dane gromadzić, aby skutecznie dochodzić roszczeń w transporcie
W branży transportowo-spedycyjno-logistycznej (TSL) opóźnienia w płatnościach mogą poważnie zagrozić płynności finansowej firm. Dlatego kluczowe jest gromadzenie odpowiednich danych i dokumentów, które umożliwią skuteczne dochodzenie roszczeń. Eksperci wskazują na pięć filarów odzyskiwania należności, m.in. kompletne dane kontrahenta, pisemne ...
-
Gdy spada dron na polski dom - kto odpowiada za szkody?
W nocy z 9 na 10 września w malowniczej miejscowości Wyryki na Lubelszczyźnie wydarzyło się coś, co jeszcze niedawno wydawałoby się scenariuszem z filmu wojennego, a nie realnym dramatem zwykłych ludzi: rosyjski dron spadł na dach domu oraz uszkodził zaparkowany przed nim samochód. Na szczęście nikomu nic się nie stało, ale ogromny niepokój i ...
-
Urlopy pracownicze
Urlop to zagwarantowana prawem przerwa w wykonywaniu pracy, przysługująca pracownikowi w sytuacjach określonych w ustawie. Urlopy pracownicze: - Urlop wypoczynkowy - coroczna nieprzerwana i płatna przerwa w wykonywaniu pracy, przysługująca ogółowi pracowników w wymiarze uzależnionym od okresów zatrudnienia, do którego dolicza się okres nauki. - ...
-
Kary porządkowe
Istota odpowiedzialności porządkowej polega na stosowaniu wobec pracownika sankcji typu represyjnego tj. kary za naruszenie obowiązków przestrzegania porządku pracy. Podstawą uznania przez pracodawcę odpowiedzialności porządkowej pracownika jest równoczesne występowania następującego okoliczności: 1) bezprawne naruszenie przez pracownika porządku ...
-
Obowiązki pracowników w zakresie ochrony
Pracownik ma obowiązek: - Znać przepisy oraz zasady bhp, brać udział w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się egzaminom sprawdzającym. - Wykonywać pracę zgodnie z tymi przepisami, przestrzegać wskazówek i zarządzeń. - Dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi oraz o porządek w miejscu pracy. - Stosować środki ochrony ...
Tematy: przepisy bhp, ochrona pracy