-
Jakie sankcje za nieprzestrzeganie dyrektywy Omnibus?
Choć od momentu wprowadzenia przepisów implementujących do naszego porządku prawnego Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z 27 listopada 2019 r. odnoszącą się do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta (znaną jako „dyrektywa Omnibus”), upłynęło już ponad półtorej roku, wiele ...
-
Linie lotnicze zawieszają loty do Izraela i Libanu. Co z pasażerami?
W związku dużymi napięciami na Bliskim Wschodzie, wiele linii lotniczych nawet z dnia na dzień zawiesza połączenia do Izraela i Libanu - informuje AirCashBack. Eksperci podpowiadają pasażerom, jakie mają prawa w tej sytuacji. PLL LOT w pierwszych dniach sierpnia odwołał osiem lotów między Warszawą, a Libanem oraz Izraelem. Rzecznik spółki, ...
-
Ryanair nie akceptuje mObywatel. Jakie konsekwencje dla pasażerów?
Polscy pasażerowie korzystający z linii lotniczych Ryanair mają problemy podczas odprawy, jeśli posługują się jedynie aplikacją mObywatel jako formą identyfikacji tożsamości - zwraca uwagę AirCashBack. Aplikacja mObywatel nie jest uznawana przez irlandzkiego przewoźnika za wystarczający dokument umożliwiający wejście na pokład samolotu. W efekcie ...
-
Nabycie nieruchomości przez spółkę kapitałową a ryzyko nieważności umowy
Transakcje na rynku nieruchomości, w których stroną jest spółka kapitałowa, nie są rzadkością, w związku z czym, jak wynika z orzeczenia Sądu Najwyższego (II CSKP 144/22), kontrahent spółki musi liczyć się z ryzykiem unieważnienia takiej transakcji. "Gdy zgromadzenie wspólników lub walne zgromadzenie nie wyda zgody na transakcję, lub taka zgoda ...
-
Sądy będą karać za minimalne opóźnienia płatności w transakcjach handlowych
Uwaga przedsiębiorcy! Sądy będą karać za minimalne opóźnienia w transakcjach handlowych. Dotąd sędziowie oddalali żądania, w których kontrahenci, wierzyciele, domagali się rekompensat za opóźnień w zapłacie, gdy sprawy dotyczyły małych kwot lub kilkudniowych, a nawet kilkutygodniowych zaległości. Po najnowszym wyroku TSUE z 11 lipca 2024 r. to się ...
-
Odwołany lub opóźniony lot. Najczęstsze przyczyny i prawa pasażerów
Opóźniony lub odwołany lot to sytuacje, którym pasażerowie linii lotniczych stawiać muszą czoła dość często. AirCashBack, firma zajmująca się udzielaniem pomocy w dochodzeniu odszkodowań od linii lotniczych, rzuca światło na najczęstsze przyczyny perturbacji w przelotach. Eksperci wyjaśniają również, jakie są prawa pasażerów i kiedy mogą oni ...
-
Zaległy urlop do odbioru tylko do 30 września
Pracownicy, którzy nie wykorzystali urlopu z poprzedniego roku, mają czas na jego odbiór tylko do 30 września. Przepisy prawa pracy są w tej kwestii jednoznaczne, a pracodawca, który nie zapewni pracownikowi możliwości skorzystania z zaległego urlopu, naraża się na konsekwencje prawne. Warto jednak zrozumieć, co się dzieje z urlopem, którego nie ...
-
Bagaż podręczny - nowe przepisy od 1 września 2024 roku
Od 1 września 2024 roku na lotniskach w całej Europie wprowadzono istotne zmiany dotyczące bagaży podręcznych. Nowe przepisy mają na celu ułatwienie procedur bezpieczeństwa oraz zwiększenie komfortu podróżnych. W związku z tym, wszyscy pasażerowie powinni być świadomi nowych zasad, aby uniknąć niespodzianek podczas odprawy i kontroli ...
-
Opóźniony lub odwołany lot? Można złożyć skargę do Komisji Europejskiej
Mijające miesiące nie były najłatwiejsze dla osób podróżujących samolotami. Wszystko za sprawą rekordowych wręcz zakłóceń ruchu lotniczego. Odwołany czy opóźniony lot, a także strajki kontrolerów stały się niemal chlebem powszednim europejskich lotnisk. Aby zminimalizować tego rodzaju problemy w przyszłości, powstała specjalna strona internetowa, ...
-
Dopłata za bagaż podręczny nielegalna? Ryanair przegrywa w sądzie
Linie lotnicze Ryanair przegrały proces w portugalskim sądzie. Sprawa dotyczyła uiszczonej przez pasażerkę dopłaty za bagaż podręczny. Sąd uznał, że przewoźnik naliczył ją niesłusznie. Czy ten bezprecedensowy wyrok uruchomi lawinę pozwów? Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Jakie konsekwencje dla przewoźników i pasażerów może nieść za sobą wyrok ...
-
Ważne dla klientów Canal+ i UPC. Brak sprzeciwu nie jest milczącą zgodą konsumenta na niezamówione usługi
Klienci byłego UPC korzystający z pakietu "Więcej korzyści dla Ciebie" otrzymają rekompensatę - zwrot opłat za niezamówione usługi. Prezes UOKiK wydał w tej sprawie decyzję zobowiązującą. Z kolei spółce Canal+ Polska postawił zarzuty dotyczące włączania konsumentom usług dodatkowych, na które nie udzielili wyraźnej zgody. Aktywowanie jakichkolwiek ...
-
Platforma Temu z zarzutami UOKiK
Prezes UOKiK postawił zarzut naruszenia praw konsumentów irlandzkiej spółce Whaleco Technology Limited, która odpowiada za sprzedaż prowadzoną na terenie Polski na platformie Temu. Zastrzeżenia wzbudził sposób prezentowania informacji ważnych dla kupujących na stronie i w aplikacji Temu. Od kogo towar? Do kogo reklamacja? Dostawcy internetowych ...
-
Wizz Air zawiesza loty do/z Tel Awiwu do 14 stycznia 2025 r. Jak odzyskać pieniądze za bilet?
W związku z niestabilną sytuacją w regionie, Wizz Air zdecydował się na zawieszenie wszystkich lotów do i z Tel Awiwu do 14 stycznia 2025 r. włącznie. Jakie prawa przysługują pasażerom w związku z odwołanymi lotami? Wyjaśniają to eksperci z AirCashBack. Eskalacja konfliktu w Izraelu zagraża bezpieczeństwu pasażerów - uznały linie lotnicze Wizz Air ...
-
Opóźnione loty w Europie. Główne przyczyny zakłóceń i prawa pasażerów
W Europie coraz częściej dochodzi do opóźnień lotów. Eksperci z AirCashBack wskazują na kilka przyczyn tego zjawiska: konflikty zbrojne, niedobory personelu, niekorzystne warunki pogodowe oraz stale rosnący ruch lotniczy. Jakie prawa mają pasażerowie w przypadku opóźnień? Geopolityka i zmiana tras lotniczych Konflikty zbrojne na świecie mają ...
-
Czy jest możliwe zwolnienie pracownika i zastąpienie go sztuczną inteligencją?
Sztuczna inteligencja rozgaszcza się w coraz większej ilości sektorów gospodarki. Opinię publiczną zszokowała informacja o zwolnieniu dziennikarzy jednej ze stacji radiowych i zastąpienie ich wygenerowanych przez AI "prezenterów". Czy pracodawca ma prawo zwolnić pracowników i zastąpić ich przez sztuczną inteligencję? Jak mówi mecenas Marek ...
-
Linie lotnicze vs nietrzeźwi pasażerowie. Ryanair i Wizz Air zaostrzają zasady
Od czasu do czasu media nagłaśniają incydenty z udziałem pijanych pasażerów na pokładach samolotów. Ryanair i Wizz Air dostrzegając skalę problemu, zaostrzają swoje zasady wobec nietrzeźwych pasażerów. Linie lotnicze są coraz bardziej zdeterminowane, żeby ten problem rozwiązać. Czy obecnie sprawdzana jest trzeźwość pasażerów? Jakie konsekwencje ...
-
Opóźnione płatności pogrążają transport - czy nowe prawo to zmieni?
Opóźnione płatności są od dawna ogromnym problemem branży transportowej. Czy w rozwiązaniu tego problemu pomogą nowe przepisy w sprawie opóźnień w płatnościach wdrożone na gruncie polskim i unijnym? Oto, co na ten temat sądzą eksperci z firmy Transcash. Długie terminy płatności wynikają ze specyfiki branży transportowej. Transport towarów to ...
-
Odwołane oraz przekierowane loty z powodu mgły. Jakie prawa pasażera i obowiązki przewoźnika?
Okres jesienno-zimowy jest szczególnie trudny dla linii lotniczych. Mgły, śnieg czy intensywny deszcz mogą sparaliżować pracę lotnisk i spowodować opóźnienia i odwołania lotów, czy konieczność ich przekierowania na inne lotniska. Jakie prawa maja w tej sytuacji pasażerowie. Jakie są obowiązki przewoźnika? Wyjaśniają to eksperci AirCashBack. Z tego ...
-
Zmiany w PKE: większe prawa klientów operatorów komórkowych
10 listopada 2024 r. rozpoczęło swoje obowiązywanie znowelizowane Prawo komunikacji elektronicznej (PKE). Z punktu widzenia statystycznego Kowalskiego w szczególności ważne są zmiany, na mocy których umowy z operatorami komórkowymi będą korzystniejsze dla konsumentów i ochronią ich przed dodatkowymi kosztami. Jak podkreśla ERIF, nowe PKE jest ...
-
Ważne zmiany w e-commerce. Obejmą nie tylko Allegro i Amazona
W tym roku przedsiębiorcy z sektora e-commerce będą mierzyć się nie tylko z tradycyjną już gorączką przedświątecznych zakupów, ale również ze zmianami w prawie i regulaminach. Na co muszą być przygotowani? Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Na jakie zmiany muszą być przygotowani przedsiębiorcy z branży e-commerce? Jakie zmiany w zakresie zwrotów ...
-
Promocje Biedronki pod lupą UOKiK
Prezes UOKiK sprawdzi, czy jednodniowe akcje promocyjne - "Specjalna Środa" i "Walentynkowa Środa" zorganizowane przez sklepy Biedronka 31 stycznia i 14 lutego 2024 roku, nie naruszyły zbiorowych interesów konsumentów. Czego reklama nie mówi? Klienci byli zachęcani do kupienia określonych produktów, za które mieli otrzymać „Zwrot 100% na voucher”. ...
-
Bagaż podręczny. Sprawdź najnowsze regulacje i unikaj dodatkowych opłat
Przed nami okres przedświąteczny, a więc czas wzmożonych podróży, także lotniczych. Aby przebiegały one sprawnie i bez przykrych niespodzianek w postaci dodatkowych kosztów czy opóźnień, eksperci z AirCahBack przypominają najnowsze regulacje dotyczące bagażu podręcznego w najpopularniejszych liniach lotniczych: Ryanair, Wizz Air, easyJet, Jet2, ...
-
Co dyrektywa GPSR oznacza dla branży e-commerce?
Od 13 grudnia 2024 roku zacznie obowiązywać nowe unijne rozporządzenie GPSR (General Product Safety Regulation), które nakłada dodatkowe wymagania związane z bezpieczeństwem produktów konsumpcyjnych. Eksperci Shoper przyglądają się kluczowym elementom nowych regulacji prawnych dla sprzedaży internetowej. Nowe przepisy obejmują wszystkie kanały ...
-
Mgła zakłóca działalność lotnisk. Czy za odwołany lot przysługuje odszkodowanie?
27 grudnia 2024 r. działalność lotniska Kraków-Balice zakłóciły niesprzyjające warunki atmosferyczne, w tym gęsta mgła, która nie pozostała bez wpływu na operacje lotnicze. Odwołany został planowy lot do Istambułu, a rejs do serbskiego Belgradu został przekierowany na lotnisko w Katowicach. Tego rodzaju sytuacje w okresie jesienno-zimowym nie ...
-
Jakie zmiany prawne czekają branżę TSL w 2025 roku?
2025 rok przyniesie szereg zmian prawnych, technologicznych i operacyjnych, które znacząco wpłyną na sektor transportu, spedycji i logistyki. Od nowych regulacji celnych, przez wdrożenie zaawansowanych technologii, po zmieniające się wymagania środowiskowe - przedsiębiorstwa będą musiały dostosować się do nowych realiów, by utrzymać swoją ...
-
Lot opóźniony przez strajk na lotnisku: jakie prawa pasażera?
Opóźnione lub odwołane loty, chaos w hali odlotów, stres podróżujących. To tylko niektóre konsekwencje, jakie niosą za sobą strajki na lotniskach. Te ostatnie dały o sobie znać zaledwie kilka dni temu - odczuli je na własnej skórze pasażerowie Brussels Airlines, którzy nie polecieli m.in. do Warszawy i Krakowa. Jakie prawa przysługują podróżnym w ...
-
Wypłata wynagrodzenia "pod stołem" - jakie są skutki prawne takich działań?
Wypłacanie wynagrodzenia „pod stołem" w celu ukrycia dochodów pracownika i uniemożliwienia egzekucji komorniczej wiąże się z poważnymi konsekwencjami dla firmy. Niestety praktyka ta wciąż jest stosowana. Takie działania naruszają przepisy prawa pracy, podatkowego i karnego, a także zagrażają reputacji i stabilności firmy. Jakie są skutki prawne i ...
-
P4 i Netia z zarzutami Prezesa UOKiK
Prezes UOKiK postawił firmom P4 oraz Netii zarzuty nieprawidłowego prezentowania cen z rabatem - tak jak cen standardowych. Taka praktyka może wprowadzać konsumentów w błąd. Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółkom grozi kara w wysokości do 10 proc. obrotów. Przedstawianie ceny z rabatem Zarówno P4 (operator sieci Play) jak i Netia w przekazach ...
-
Czy w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego można wypowiadać umowy?
Podczas restrukturyzacji zadłużona firma podlega ochronie, która umożliwia poprawę sytuacji finansowej. Przede wszystkim wierzyciele nie mogą prowadzić postępowań egzekucyjnych. W czasie trwania restrukturyzacji dłużnik nie może też zostać zmuszony do ogłoszenia upadłości. A co z zawartymi już umowami np. najmu, leasingu czy dostaw? Przepisy prawa ...
-
Jak założyć winnicę w Polsce?
Czy założenie własnej winnicy w Polsce to dobry pomysł? Na pewno poważnym wyzwaniem jest klimat. A jak ten temat wygląda od strony prawnej? Oto porady eksperta z firmy XBS PRO-LOG. Przy zakładaniu winnicy w Polsce, na pewno zmierzymy się z biurokracją oraz przepisami. Na szczęście obowiązująca w Polsce tzw. „ustawa winiarska” znacznie uprościła ...
-
Zamówienia publiczne: odwołanie do KIO - kiedy i jak można je wnieść?
W świecie zamówień publicznych, procedury przetargowe odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu uczciwej konkurencji i transparentności. Jednak nie zawsze proces ten przebiega bezproblemowo. Wykonawcy mogą napotkać sytuacje, w których decyzje zamawiającego budzą wątpliwości co do ich zgodności z przepisami prawa oraz dokumentacją postępowania o ...
-
4 kroki, jak sprawdzić sklep internetowy
Zakupy w sieci są wygodne, szybkie i często atrakcyjne cenowo, zwłaszcza w czasie wyprzedaży. Niestety kupujący mogą paść ofiarą e-oszustów, szczególnie narażeni są Vulnerable consumers czyli grupa konsumentów wrażliwych. Z okazji zbliżającego się Dnia Bezpiecznego Internetu, Europejskie Centrum Konsumenckie przy UOKiK przygotowało porady, jak ...
-
Czy i kiedy linie lotnicze mają prawo usunąć pasażera?
Ryanair usunął pasażera z pokładu samolotu. Eksperci z AirCashBack wyjaśniają czy i kiedy linie lotnicze mają do tego prawo. Incydent na pokładzie Ryanair Podróż dwojga pasażerów z Belgii zakończyła się szybciej, niż się spodziewali. Pilna potrzeba fizjologiczna spowodowała, że personel usunął pasażera z pokładu samolotu. Dlaczego? Na pokładzie ...
-
Odszkodowanie za opóźniony, odwołany lub zakłócony lot - gotówka, bony czy mile?
Pasażerowie, których lot został opóźniony lub odwołany, czy nie mogli wejść na pokład z powodu overbookingu, mają prawo do odszkodowania. Unijne rozporządzenie nakazuje jego wypłatę w formie pieniężnej. Jednak linie lotnicze proponują inne formy rekompensaty, takie jak bony podróżne lub punkty w programach lojalnościowych. Czy pasażer musi się na ...
-
UOKiK: podsumowanie działań w 2024 roku
UOKiK podsumował swoje działania w 2024 roku. Ponad 750 decyzji z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów w efekcie czego nałożono ponad 937 mln zł kar, 312 decyzji dotyczących koncentracji, 14,5 tys. kontroli sprawdzających jakość i bezpieczeństwo produktów. Jakie jeszcze inicjatywy podejmował Prezes UOKiK? Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Ile ...