-
Czy jest możliwe zwolnienie pracownika i zastąpienie go sztuczną inteligencją?
Sztuczna inteligencja rozgaszcza się w coraz większej ilości sektorów gospodarki. Opinię publiczną zszokowała informacja o zwolnieniu dziennikarzy jednej ze stacji radiowych i zastąpienie ich wygenerowanych przez AI "prezenterów". Czy pracodawca ma prawo zwolnić pracowników i zastąpić ich przez sztuczną inteligencję? Jak mówi mecenas Marek ...
-
Linie lotnicze vs nietrzeźwi pasażerowie. Ryanair i Wizz Air zaostrzają zasady
Od czasu do czasu media nagłaśniają incydenty z udziałem pijanych pasażerów na pokładach samolotów. Ryanair i Wizz Air dostrzegając skalę problemu, zaostrzają swoje zasady wobec nietrzeźwych pasażerów. Linie lotnicze są coraz bardziej zdeterminowane, żeby ten problem rozwiązać. Czy obecnie sprawdzana jest trzeźwość pasażerów? Jakie konsekwencje ...
-
Opóźnione płatności pogrążają transport - czy nowe prawo to zmieni?
Opóźnione płatności są od dawna ogromnym problemem branży transportowej. Czy w rozwiązaniu tego problemu pomogą nowe przepisy w sprawie opóźnień w płatnościach wdrożone na gruncie polskim i unijnym? Oto, co na ten temat sądzą eksperci z firmy Transcash. Długie terminy płatności wynikają ze specyfiki branży transportowej. Transport towarów to ...
-
Odwołane oraz przekierowane loty z powodu mgły. Jakie prawa pasażera i obowiązki przewoźnika?
Okres jesienno-zimowy jest szczególnie trudny dla linii lotniczych. Mgły, śnieg czy intensywny deszcz mogą sparaliżować pracę lotnisk i spowodować opóźnienia i odwołania lotów, czy konieczność ich przekierowania na inne lotniska. Jakie prawa maja w tej sytuacji pasażerowie. Jakie są obowiązki przewoźnika? Wyjaśniają to eksperci AirCashBack. Z tego ...
-
Zmiany w PKE: większe prawa klientów operatorów komórkowych
10 listopada 2024 r. rozpoczęło swoje obowiązywanie znowelizowane Prawo komunikacji elektronicznej (PKE). Z punktu widzenia statystycznego Kowalskiego w szczególności ważne są zmiany, na mocy których umowy z operatorami komórkowymi będą korzystniejsze dla konsumentów i ochronią ich przed dodatkowymi kosztami. Jak podkreśla ERIF, nowe PKE jest ...
-
Ważne zmiany w e-commerce. Obejmą nie tylko Allegro i Amazona
W tym roku przedsiębiorcy z sektora e-commerce będą mierzyć się nie tylko z tradycyjną już gorączką przedświątecznych zakupów, ale również ze zmianami w prawie i regulaminach. Na co muszą być przygotowani? Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Na jakie zmiany muszą być przygotowani przedsiębiorcy z branży e-commerce? Jakie zmiany w zakresie zwrotów ...
-
Promocje Biedronki pod lupą UOKiK
Prezes UOKiK sprawdzi, czy jednodniowe akcje promocyjne - "Specjalna Środa" i "Walentynkowa Środa" zorganizowane przez sklepy Biedronka 31 stycznia i 14 lutego 2024 roku, nie naruszyły zbiorowych interesów konsumentów. Czego reklama nie mówi? Klienci byli zachęcani do kupienia określonych produktów, za które mieli otrzymać „Zwrot 100% na voucher”. ...
-
Bagaż podręczny. Sprawdź najnowsze regulacje i unikaj dodatkowych opłat
Przed nami okres przedświąteczny, a więc czas wzmożonych podróży, także lotniczych. Aby przebiegały one sprawnie i bez przykrych niespodzianek w postaci dodatkowych kosztów czy opóźnień, eksperci z AirCahBack przypominają najnowsze regulacje dotyczące bagażu podręcznego w najpopularniejszych liniach lotniczych: Ryanair, Wizz Air, easyJet, Jet2, ...
-
Co dyrektywa GPSR oznacza dla branży e-commerce?
Od 13 grudnia 2024 roku zacznie obowiązywać nowe unijne rozporządzenie GPSR (General Product Safety Regulation), które nakłada dodatkowe wymagania związane z bezpieczeństwem produktów konsumpcyjnych. Eksperci Shoper przyglądają się kluczowym elementom nowych regulacji prawnych dla sprzedaży internetowej. Nowe przepisy obejmują wszystkie kanały ...
-
Mgła zakłóca działalność lotnisk. Czy za odwołany lot przysługuje odszkodowanie?
27 grudnia 2024 r. działalność lotniska Kraków-Balice zakłóciły niesprzyjające warunki atmosferyczne, w tym gęsta mgła, która nie pozostała bez wpływu na operacje lotnicze. Odwołany został planowy lot do Istambułu, a rejs do serbskiego Belgradu został przekierowany na lotnisko w Katowicach. Tego rodzaju sytuacje w okresie jesienno-zimowym nie ...
-
Jakie zmiany prawne czekają branżę TSL w 2025 roku?
2025 rok przyniesie szereg zmian prawnych, technologicznych i operacyjnych, które znacząco wpłyną na sektor transportu, spedycji i logistyki. Od nowych regulacji celnych, przez wdrożenie zaawansowanych technologii, po zmieniające się wymagania środowiskowe - przedsiębiorstwa będą musiały dostosować się do nowych realiów, by utrzymać swoją ...
-
Lot opóźniony przez strajk na lotnisku: jakie prawa pasażera?
Opóźnione lub odwołane loty, chaos w hali odlotów, stres podróżujących. To tylko niektóre konsekwencje, jakie niosą za sobą strajki na lotniskach. Te ostatnie dały o sobie znać zaledwie kilka dni temu - odczuli je na własnej skórze pasażerowie Brussels Airlines, którzy nie polecieli m.in. do Warszawy i Krakowa. Jakie prawa przysługują podróżnym w ...
-
Wypłata wynagrodzenia "pod stołem" - jakie są skutki prawne takich działań?
Wypłacanie wynagrodzenia „pod stołem" w celu ukrycia dochodów pracownika i uniemożliwienia egzekucji komorniczej wiąże się z poważnymi konsekwencjami dla firmy. Niestety praktyka ta wciąż jest stosowana. Takie działania naruszają przepisy prawa pracy, podatkowego i karnego, a także zagrażają reputacji i stabilności firmy. Jakie są skutki prawne i ...
-
P4 i Netia z zarzutami Prezesa UOKiK
Prezes UOKiK postawił firmom P4 oraz Netii zarzuty nieprawidłowego prezentowania cen z rabatem - tak jak cen standardowych. Taka praktyka może wprowadzać konsumentów w błąd. Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółkom grozi kara w wysokości do 10 proc. obrotów. Przedstawianie ceny z rabatem Zarówno P4 (operator sieci Play) jak i Netia w przekazach ...
-
Czy w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego można wypowiadać umowy?
Podczas restrukturyzacji zadłużona firma podlega ochronie, która umożliwia poprawę sytuacji finansowej. Przede wszystkim wierzyciele nie mogą prowadzić postępowań egzekucyjnych. W czasie trwania restrukturyzacji dłużnik nie może też zostać zmuszony do ogłoszenia upadłości. A co z zawartymi już umowami np. najmu, leasingu czy dostaw? Przepisy prawa ...
-
Jak założyć winnicę w Polsce?
Czy założenie własnej winnicy w Polsce to dobry pomysł? Na pewno poważnym wyzwaniem jest klimat. A jak ten temat wygląda od strony prawnej? Oto porady eksperta z firmy XBS PRO-LOG. Przy zakładaniu winnicy w Polsce, na pewno zmierzymy się z biurokracją oraz przepisami. Na szczęście obowiązująca w Polsce tzw. „ustawa winiarska” znacznie uprościła ...
-
Zamówienia publiczne: odwołanie do KIO - kiedy i jak można je wnieść?
W świecie zamówień publicznych, procedury przetargowe odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu uczciwej konkurencji i transparentności. Jednak nie zawsze proces ten przebiega bezproblemowo. Wykonawcy mogą napotkać sytuacje, w których decyzje zamawiającego budzą wątpliwości co do ich zgodności z przepisami prawa oraz dokumentacją postępowania o ...
-
4 kroki, jak sprawdzić sklep internetowy
Zakupy w sieci są wygodne, szybkie i często atrakcyjne cenowo, zwłaszcza w czasie wyprzedaży. Niestety kupujący mogą paść ofiarą e-oszustów, szczególnie narażeni są Vulnerable consumers czyli grupa konsumentów wrażliwych. Z okazji zbliżającego się Dnia Bezpiecznego Internetu, Europejskie Centrum Konsumenckie przy UOKiK przygotowało porady, jak ...
-
Czy i kiedy linie lotnicze mają prawo usunąć pasażera?
Ryanair usunął pasażera z pokładu samolotu. Eksperci z AirCashBack wyjaśniają czy i kiedy linie lotnicze mają do tego prawo. Incydent na pokładzie Ryanair Podróż dwojga pasażerów z Belgii zakończyła się szybciej, niż się spodziewali. Pilna potrzeba fizjologiczna spowodowała, że personel usunął pasażera z pokładu samolotu. Dlaczego? Na pokładzie ...
-
Odszkodowanie za opóźniony, odwołany lub zakłócony lot - gotówka, bony czy mile?
Pasażerowie, których lot został opóźniony lub odwołany, czy nie mogli wejść na pokład z powodu overbookingu, mają prawo do odszkodowania. Unijne rozporządzenie nakazuje jego wypłatę w formie pieniężnej. Jednak linie lotnicze proponują inne formy rekompensaty, takie jak bony podróżne lub punkty w programach lojalnościowych. Czy pasażer musi się na ...
-
UOKiK: podsumowanie działań w 2024 roku
UOKiK podsumował swoje działania w 2024 roku. Ponad 750 decyzji z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów w efekcie czego nałożono ponad 937 mln zł kar, 312 decyzji dotyczących koncentracji, 14,5 tys. kontroli sprawdzających jakość i bezpieczeństwo produktów. Jakie jeszcze inicjatywy podejmował Prezes UOKiK? Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Ile ...
-
Pasażerka wygrała od Ryanair odszkodowanie za opóźniony lot
Zdarza się, że linie lotnicze odmawiają wypłaty odszkodowania za opóźniony lot. Jednak, jak pokazuje przykład pasażerki Ryanair lecącej z Dublina do Londynu, warto odwoływać się od takich decyzji i dochodzić swoich praw. Sytuację opisują eksperci AirCashBack. Co się wydarzyło podczas lotu Ryanair Lot Ryanair z Dublina do Londynu został opóźniony z ...
-
Europejski Akt o Dostępności - jak nowe przepisy zmienią zakupy online?
Już od 28 czerwca 2025 roku właściciele sklepów internetowych będą zobowiązani do dostosowania swoich platform do wymagań Europejskiego Aktu o Dostępności. Nowe regulacje mają na celu zapewnienie lepszego dostępu do zakupów online dla osób z niepełnosprawnościami, eliminując bariery technologiczne. Co te zmiany oznaczają w praktyce? Eksperci ...
-
Odszkodowanie od linii lotniczych - nawet jeśli to wycieczka z biura podróży
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok potwierdzający, że pasażerowie mogą się ubiegać o odszkodowanie za opóźniony lot od przewoźnika lotniczego, nawet jeśli ich wycieczka została wykupiona za pośrednictwem biura podróży. Orzeczenie komentują eksperci z AirCashBack. Z tego tekstu dowiesz się m.in.: Kiedy pasażerowie mają prawo do ...
-
Czym jest procedura "Know Your Customer"?
Zakupy online, bankowość internetowa i usługi cyfrowe stały się naszą codziennością. Jednak obarczone są ryzykiem, takim jak kradzież tożsamości czy oszustwa finansowe. Aby to ryzyko ograniczyć, firmy stosują procedury "Know Your Customer". Czym jest KYC i dlaczego jest stosowane? Co konsumenci powinni wiedzieć o swoich prawach związanych z ...
-
Co powinno znaleźć się na etykiecie produktu spożywczego?
Wprawdzie kolejne badania dowodzą, że polscy konsumenci kupują w sposób coraz bardziej świadomy, to jednocześnie okazuje się, że czytanie etykiety produktu spożywczego do końca nie weszło nam w krew. Z badania zrealizowanego przez SW Research na potrzeby kampanii "Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia 2" wynika, że do wczytywania się w treść ...
-
Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym a zaniżona waga w CMR - kto za to zapłaci?
Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a ...
-
Awaria na lotnisku Heathrow - jakie prawa pasażerów przy odwołanym locie?
W piątek doszło do poważnej awarii zasilania na lotnisku Heathrow, z powodu pożaru podstacji elektrycznej w Hayes. Szacuje się, że w wyniku awarii nawet 1,3 tysiąca lotów mogło zostać anulowanych, w tym rejsy z Warszawy. Eksperci AirCashBack przypominają, jakie prawa mają pasażerowie w przypadku odwołanego lotu, czym są okoliczności nadzwyczajne i ...
-
Aktualizacja danych przedsiębiorcy - co, gdzie i dlaczego zgłaszać?
Każdy przedsiębiorca w Polsce ma obowiązek aktualizacji danych swojej firmy w odpowiednich rejestrach. Niezależnie od tego, czy prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, czy jest właścicielem spółki, konieczność zgłaszania zmian jest kluczowa dla zgodności z przepisami prawa - przypomina Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac Systim ...
-
Jawność wynagrodzeń, czyli rewolucja w kodeksie pracy
"Atrakcyjne wynagrodzenie" - fraza już wkrótce zniknie z ogłoszeń o pracę, a to za sprawą konieczności wdrożenia unijnych przepisów o jawności wynagrodzeń. Zobowiąże ona firmy do podawania konkretnych wartości pensji, nie tylko na etapie rekrutacji, ale także podczas zatrudnienia. Ta rewolucyjna zmiana, nie tylko zwiększy transparentność płac, ale ...
-
Wizz Air chce poprawić obsługę pasażerów
Wizz Air wprowadza plan "Customer First", którego głównym celem jest poprawa obsługi pasażerów. Co ma się zmienić? O tym eksperci AirCashBack. Lepsza obsługa pasażerów „Customer First” to nie tylko zmiana w obsłudze, ale także sposób na umocnienie pozycji Wizz Air wśród tanich linii lotniczych. Firma stawia na to, by pasażerowie czuli się ...
-
Ryanair pozywa Polaka za awaryjne lądowanie. Żąda 3 tys. euro odszkodowania
Ryanair wytoczył sprawę sądową przeciwko pasażerowi z Polski, który w styczniu 2025 roku swoimi agresywnymi zachowaniami zmusił załogę do zmiany trasy i awaryjnego lądowania w Hiszpanii. Przewoźnik żąda 3 tys. euro w ramach odszkodowania za poniesione koszty oraz zakłócenie podróży innych pasażerów -informuje AirCashBack. Zatrzymanie lotu przez ...
-
Awaryjne lądowanie Ryanair w Poznaniu. Jakie prawa pasażerów?
14 kwietnia 2025 roku samolot linii Ryanair, lecący z Poznania do Tel Awiwu, z powodu podejrzenia usterki technicznej zawrócił i awaryjnie lądował. Jak wyglądają procedury awaryjne i jakie prawa przysługują pasażerom? Wyjaśniają to eksperci AirCashBack. Dlaczego samolot Ryanaira zawrócił do Poznania? Możliwa usterka techniczna Boeing 737 linii ...
-
Ryanair odleciał bez 20 pasażerów. Czy to kolejny przypadek overbookingu?
1 kwietnia 2025 roku na lotnisku w Krakowie - Balicach, 20 polskich pasażerów nie zostało wpuszczonych na pokład samolotu Ryanair, lecącego na Fuerteventurę. Posiadali oni ważne bilety, byli po odprawie i kontroli bezpieczeństwa. Dlaczego tak sie stało? Czy to kolejny przypadek overbookingu? Na te pytania odpowiadają eksperci z AirCashBack. ...
-
Gwarancje ubezpieczeniowe. Jak działają i dlaczego warto je stosować?
W świecie, gdzie płynność finansowa decyduje o konkurencyjności, a przetargi są kluczem do rozwoju, gwarancje ubezpieczeniowe stają się jednym z najważniejszych narzędzi dla przedsiębiorców. Nie tylko zwiększają wiarygodność firmy, ale przede wszystkim pozwalają działać sprawnie, bez zamrażania gotówki. Jak działają i dlaczego warto je stosować? Z ...