-
Jakie prawa ma pasażer w przypadku opóźnionego lub odwołanego lotu?
10:20 08.07.2024
Statystyki pokazują, że większość Polaków decydujących się na zagraniczne wakacje do miejsca przeznaczenia dociera samolotem. Sezon wakacyjny to zatem okres wzmożonego ruchu tak na krajowych lotniskach, jak i w przestrzeni powietrznej. W takich realiach, opóźniony czy odwołany lot nie ...
-
Czy biuro podróży musi wypłacić odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot?
08:47 05.07.2024
Wielogodzinne, a nawet kilkudniowe koczowanie na lotnisku zamiast wylotu na wymarzone wakacje? Niestety takie sytuacje się zdarzają. Ostatnia miała miejsce 29 czerwca, kiedy to klienci biura podróży Itaka nie wylecieli do Egiptu. W Marsa Alam znaleźli się dopiero 1 lipca. Czy biuro podróży ...
-
Odszkodowanie za loty spoza UE - najważniejsze regulacje
10:37 02.07.2024
Korean Air będzie latał z Lotniska Chopina na trasie Warszawa – Seul - informuje AirCashBack. To większy wybór dla pasażerów, ale co z ich prawami? Czy będzie przysługiwać im odszkodowanie za loty obsługiwane przez przewoźników spoza UE? Eksperci omawiają najważniejsze regulacje.
-
Przewozisz rośliny przez granicę? Załóż konto TRACES NT
08:59 26.06.2024
Spora rzesza Polaków podróżujących podczas wakacji w mniej lub bardziej egzotyczne zakątki globu nie może obyć się bez przywiezienia stamtąd różnego rodzaju suwenirów. Połowa biedy, jeśli są to magnesy na lodówkę czy lokalne rękodzieło. Co jednak z tymi, którzy zapragną ...
-
Awaria prądu na lotnisku a odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot
09:46 25.06.2024
23 czerwca 2024 r. na lotnisku w Manchesterze doszło do awarii prądu. W wyniku tego wszystkie loty zaplanowane na ten dzień były opóźnione lub odwołane. Czy poszkodowani pasażerowie mają prawo do odszkodowania? Jakie świadczenia powinien zagwarantować im przewoźnik? Wyjaśniają to ...
-
TSUE. Ukryta wada konstrukcyjna silnika zwolni przewoźnika z wypłaty odszkodowania za opóźniony lot?
12:21 17.06.2024
13 czerwca 2024 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) podjął ważną decyzję dotyczącą odszkodowań za opóźnione loty spowodowane wadą konstrukcyjną silnika samolotu. Może się ona przełożyć na odmowę wypłaty odszkodowań przez przewoźników lotniczych.
-
Zagubiony lub zniszczony bagaż - jakie są prawa pasażera i obowiązki linii lotniczych?
13:19 04.06.2024
Wybierając się w podróż na pokładzie samolotu dobrze jest znać swoje prawa, a także obowiązki linii lotniczych w momencie wystąpienia problematycznych zdarzeń. Oczywiście dotyczy to zarówno odwołania, jak i opóźnienia lotu, ale także overbookingu czy problemów związanych z ...
-
Dziecko w samolocie - od jakiego wieku może podróżować samodzielnie?
00:44 30.05.2024
Samodzielna podróż dziecka samolotem jest możliwa, jednak jej zasady ustalają indywidualnie linie lotnicze. Przewoźnicy często mają podobne zasady dotyczące tego, jak wygląda indywidualny przelot dziecka samolotem. Od jakiego wieku dziecko może podróżować samodzielnie, a do kiedy ...
-
Nowy voucher od Biedronki. Jest decyzja Prezesa UOKiK
11:06 20.05.2024
Wziąłeś udział w akcji promocyjnej sieci Biedronka "Magia Rabatów - Zabawki i Książki - Voucher od 01.12.2022 r. do 03.12.2022 r."? Prezes UOKiK wydał decyzję, w której zakwestionował praktyki spółki Jeronimo Martins Polska w zakresie organizacji tej promocji. Poszkodowani klienci ...
-
Ochrona konsumentów. Oto rekomendacje ECC-Net na lata 2024–2029
10:34 14.05.2024
ECC-Net na miesiąc przed wyborami do Parlamentu Europejskiego przedstawia swoje rekomendacje dotyczące koniecznych zmian w zakresie lepszej ochrony konsumentów na lata 2024–2029. Propozycje dotyczą m.in. bezpiecznych zakupów online, ochrony przed sztuczną inteligencją i lepszej ochrony ...
-
UOKiK: podsumowanie działań w 2023 roku
11:53 04.04.2024
UOKiK podsumował swoje działania w 2023 roku. Ponad 1000 decyzji z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów w efekcie czego nałożono 612 mln zł kar, 310 decyzji dotyczących koncentracji, 15 tys. kontroli sprawdzających jakość i bezpieczeństwo produktów. Jakie jeszcze inicjatywy ...
-
Wadliwe produkty: nowe przepisy o ochronie konsumentów przyjęte
09:33 13.03.2024
Parlament Europejski przyjął nowe przepisy o ochronie konsumentów, które umożliwią im łatwiejszy dostęp do rekompensat za szkody spowodowane przez wadliwe produkty.
-
Dyrektywa Omnibus wciąż sporym problemem dla e-commerce
09:37 23.02.2024
Choć już od ponad roku funkcjonuje dyrektywa Omnibus, zjawisko oszukiwania klientów na promocjach nadal może obejmować nawet 10-15% e-handlu. Głównie dotyczy to małych i średnich podmiotów, które najmocniej odczuwają presję konkurencji, ale także wydaje im się, że mają najmniej do ...
-
Reklamacja konsumencka. Przedsiębiorco, masz 14 dni na odpowiedź
10:23 20.02.2024
Reklamacja konsumencka zakupionego towaru to ważny termin dla każdego sprzedawcy. Ma obowiązek odpowiedzieć na reklamację konsumenta w terminie 14 dni, a brak reakcji może być dla niego bardzo bolesny.
-
Cyfrowy Paszport Produktu już za 2 lata
00:35 06.02.2024
Już za dwa lata dzięki cyfrowemu paszportowi produktu będzie możliwe sprawdzenie za pomocą smartfonu w łatwy i szybki sposób wszystkich informacji o danym produkcie. To rewolucyjne rozwiązanie, które pokaże całą "podróż" danego produktu - podkreśla Piotr Mazurek, ekspert ds ...
-
Ferie zimowe 2024 wystartowały. Pamiętaj o prawach konsumenta
11:34 15.01.2024
Rozpoczęły się tegoroczne ferie zimowe. Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina najważniejsze prawa konsumentów, których znajomość pozwoli odpowiednio zareagować, gdy w czasie wyjazdów pojawią się jakieś trudności.
-
Rzetelność w reklamie a kara dla T-Mobile
12:20 05.01.2024
Ostatnie decyzje Prezesa Urzędu Konkurencji i Konsumenta w sprawie spółki T-Mobile Polska s.a. i ich konsekwencje w kontekście naruszenia przepisów dotyczących promocji "1200 GB za darmo przez rok" stanowią punkt wyjścia do zrozumienia powagi dezinformacji w reklamie. Organ nałożył ...
-
Ochrona konsumentów a manipulacyjne strategie w interfejsach bankomatów
13:30 02.01.2024
Ostatnie zmiany w interfejsie bankomatów firmy Euronet wywołały falę niepokoju wśród użytkowników i zwróciły uwagę na ewentualne praktyki wprowadzające w błąd oraz dodatkowe opłaty związane ze sprawdzaniem salda rachunku. Nowy układ opcji transakcyjnych na ekranie bankomatu ...
-
10 porad od Mikołaja na zakupy świąteczne
00:44 17.12.2023
Z okazji świąt Bożego Narodzenia chętnie obdarowujemy swoich bliskich i przyjaciół prezentami. Na ich zakup zostało już niewiele czasu, dlatego Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało 10 porad dla wszystkich pomocników Świętego Mikołaja. Jak bezpiecznie kupować prezenty ...
-
Ważny wyrok TSUE w sprawie przedawnienia roszczeń banku w przypadku nieważności umowy frankowej
14:33 14.12.2023
TSUE wydał dziś wyrok, zgodnie z którym konsument nie może być pozbawiony prawa dochodzenia odsetek za opóźnienie. Wypowiedział się także w temacie terminu przedawnienia roszczeń banku i konsumenta.
-
Nietrafiony prezent świąteczny a prawo do reklamacji i zwrotu
10:24 12.12.2023
Grudzień to czas wzmożonego ruchu w galeriach handlowych i większej aktywności klientów na stronach sklepów internetowych. Święta Bożego Narodzenia są doskonałą okazją do obdarowywania najbliższych upominkami. Jednak co zrobić z prezentem uszkodzonym lub nietrafionym? W tym ...
-
Zabawki dźwiękowe i interaktywne pod lupą UOKiK
11:16 08.12.2023
UOKiK sprawdził bezpieczeństwo 50 zabawek dźwiękowych oraz 41 interaktywnych dla dzieci do lat 3. Co wykazała kontrola? Łącznie 69 na 91 zabawek przeszło ją pozytywnie. Eksperci przypominają, na co zwrócić uwagę kupując prezent dla najmłodszych.
-
Kolejny wyrok TSUE w sprawie wynagrodzenia za korzystanie z kapitału oraz uprawnień konsumenta
13:41 07.12.2023
TSUE wydał dziś wyrok, zgodnie z którym sąd krajowy nie może uzależniać skorzystania przez konsumenta z przysługujących mu praw od złożenia przez konsumenta oświadczenia, że nie chce być związany nieuczciwym warunkiem. Roszczenie konsumenta o zwrot świadczeń, które spełnił na ...
-
Bezpłatny okres próbny może być pułapką dla sprzedawców
11:39 27.11.2023
Jeśli przedsiębiorca oferuje bezpłatny okres próbny, który po zakończeniu automatycznie przekształca się w abonament płatny, musi poinformować klienta o jego prawie do odstąpienia od umowy w sposób jasny, zrozumiały i dokładny. W przeciwnym razie zamiast 14 dni konsument będzie miał ...
-
7 porad, jak nie wpaść w zakupowe pułapki w Black Friday
11:16 23.11.2023
Black Friday, Black Week, Cyber Monday... W te dni ogarnia nas zakupowe szaleństwo. Poszukując jak najatrakcyjniejszych cen możemy jednak wpaść w niejedną pułapkę. Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało 7 porad dla kupujących i przypomina o przysługujących konsumentom prawach.