-
UOKiK: Ponad 5 mln zł kary dla Vinted
11:26 10.05.2022
Prezes UOKiK nałożył na litewską spółkę VINTED ponad 5,3 mln zł kary. Zakwestionowane zostały niekorzystne dla konsumentów praktyki: brak informacji o warunkach odblokowania pieniędzy ze sprzedaży i o tym, jak nie dopłacać do "Ochrony Kupującego".
-
Bezpieczny plac zabaw, czyli jaki?
13:13 06.05.2022
Wreszcie nadeszła wiosna, a wraz z nią rozpoczyna się sezon zabaw na świeżym powietrzu. Place zabaw powinny zostać sprawdzone i odpowiednio przygotowane dla najmłodszych. Jak powinien wyglądać plac zabaw bezpieczny dla dzieci? UOKiK przygotował porady dla rodziców oraz dla zarządców i ...
-
Naprawy gwarancyjne nie tylko w ASO. Importerzy samochodów zmieniają praktyki
11:49 05.05.2022
Naprawy gwarancyjne nie będą uzależniane od serwisowania pojazdów tylko w autoryzowanych stacjach obsługi. Po interwencji Prezesa UOKiK, importerzy samochodów Ford, Nissan, Citroen, DS i Peugeot zmienili swoje praktyki w tym zakresie.
-
W e-commerce w maju duże zmiany dla sprzedających
12:32 29.04.2022
Trzy unijne dyrektywy – 2019/770 (dyrektywa cyfrowa), 2019/771 (dyrektywa towarowa) oraz 2019/2161 (dyrektywa Omnibus) mają zostać implementowane do polskiego prawa w najbliższym miesiącu. Dotyczą one szeregu kwestii, w szczególności reklamacji składanych w oparciu o rękojmię, treści ...
-
Netia, Orange i Play oddadzą konsumentom opłaty za usługi dodatkowe
09:31 21.04.2022
Netia, Orange i Play oddadzą konsumentom opłaty za usługi dodatkowe, które były włączane bez ich wyraźnej zgody - taką decyzję wydał prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
-
Jest wyrok TSUE ws. rezerwacji na Booking.com
09:35 13.04.2022
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał orzeczenie dotyczące skuteczności zawierania umów przy użyciu środków elektronicznych. To kontynuacja głośnej w Niemczech sprawy rezerwacji na Booking.com i przycisku "Sfinalizuj rezerwację".
-
Rezerwacja lotu - na co uważać?
00:30 06.04.2022
Święta wielkanocne, majówka, wakacje za granicą? Czemu nie. Bilet lotniczy warto jednak zarezerwować wcześniej. Na co powinniśmy uważać, żeby uniknąć kosztownych niespodzianek? Oto porady Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
-
Sprzęt AGD: na co wskazuje nowa etykieta energetyczna?
00:30 04.04.2022
Inspekcja Handlowa wspólnie z UOKiK skontrolowała 665 modeli sprzętu AGD. Przy okazji publikacji wyników badania organy kontrolne przypomina o zmianach, którym uległa etykieta energetyczna i podpowiadają, na jakie kwestie należy zwracać uwagę, kupując pralki, zmywarki i lodówki.
-
Producenci garniturów zapłacą ponad 2 mln za fałszowanie składów
11:30 28.03.2022
Kupno garnituru to obecnie spory wydatek. Tym bardziej, jeżeli zależy nam na zakupie odzieży o szlachetniejszym składzie. Czy jednak można wierzyć składowi podawanemu przez producenta na metce? Ostatnie kontrole potwierdziły, że niestety nie zawsze. Za fałszowanie składu produktów ...
-
UOKiK: podsumowanie działań w 2021 roku
11:31 21.03.2022
UOKiK przedstawia podsumowanie swoich działań z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów, prowadzony w 2021 roku. To łącznie 988 wydanych decyzji i prawie pół miliarda złotych nałożonych kar.
-
Prawa konsumenta są takie same dla wszystkich podróżujących po UE
12:09 15.03.2022
Tegoroczny Światowy Dzień Konsumenta jest obchodzony pod hasłem: "Wszyscy jesteśmy konsumentami". Europejskie Centrum Konsumenckie wspólnie z UOKiK, Rzecznikiem Finansowy, KNF, UTK, UKE i UODO przypominają, że prawa dotyczą również obywateli Ukrainy, mieszkających (nawet od niedawna) na ...
-
UOKiK ostrzega przed reklamami wykorzystującymi wizerunek znanych osób
13:15 09.03.2022
UOKiK ostrzega konsumentów przed reklamami wykorzystującymi wizerunek znanych osób. Reklamy te, powołując się na polityków, sportowców czy aktorów, zachęcają do inwestowania w ryzykowne instrumenty finansowe, obiecując szybki, łatwy i wysoki zysk bez wychodzenia z domu i rzekomo bez ...
-
Upadłość konsumencka - co się zmieniło?
00:20 27.02.2022
Z powodu wybuchu pandemii koronawirusa wiele przedsiębiorstw znalazło się w niekorzystnej sytuacji finansowej. Poważniejsze problemy dotknęły przede wszystkim mniejszych firm. Niestety w wielu przypadkach kończyło się to ogłoszeniem upadłości przez przedsiębiorców. Czy firmy mogą ...
-
Bezpieczne wakacje: jak sprawdzić biuro podróży?
00:44 24.02.2022
Wprawdzie od sezonu wakacyjnego dzieli nas jeszcze kilka miesięcy, ale co bardziej zapobiegliwi Polacy już zaczynają planować urlopy. Piękne wspomnienia z wypoczynku to jednak nie tylko krajobrazy i relaks, ale także bezpieczeństwo. Serwis wakacje.pl wskazuje, na co powinniśmy zwracać ...
-
Transgraniczne skargi konsumentów w 2021 r. - czego dotyczyły?
12:29 16.02.2022
Europejskie Centrum Konsumenckie podsumowało rok 2021. Na co najczęściej skarżyli się konsumenci i co było powodem tych skarg? Na przedsiębiorców, z jakich krajów najczęściej skarżyli się polscy konsumenci?
-
Prezent na Walentynki. Zwrot nie zawsze możliwy
11:18 08.02.2022
Niebawem Walentynki. Zakochani chętnie obdarowują się prezentami, często kupowanymi online. Dlatego Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało porady dotyczące prawa do zwrotu. O czy musimy pamiętać, chcąc zwrócić towar? Jakie prezenty będzie nam trudno oddać?
-
Kotły na paliwo stałe, ciekłe i gazowe. Co wykazała kontrola IH?
13:42 04.02.2022
Inspekcja Handlowa wspólnie z UOKiK skontrolowała prawie 200 modeli kotłów na paliwo stałe, gazowe i ciekłe. Co wykazały kontrole? Na co zwrócić uwagę, kupując kocioł? Jakie parametry sprawdzić?
-
Wyprzedaże i e-commerce. Nowe prawa konsumenta wg dyrektywy Omnibus
00:30 03.02.2022
W czasie sezonowych wyprzedaży nie raz słyszy się o nieuczciwych praktykach sprzedawców i celowym zawyżaniu cen w okresach poprzedzających obniżki, tak aby te wyglądały na szczególnie atrakcyjne. Tegoroczne zimowe wyprzedaże to jednak ostatnie, kiedy konsumenci mogą czuć się ...
-
Sprzedaż treści i usług cyfrowych - zmiany w prawach konsumenta
12:54 01.02.2022
Planowane zmiany adresowane są do przedsiębiorców dostarczających treści i usługi cyfrowe na rzecz konsumentów oraz świadczących usługi hostingu, przechowywania danych w chmurze, czy media społecznościowe.
-
Prawa konsumenta. Nowe zasady rękojmi i gwarancji
11:00 31.01.2022
Szykują się istotne zmiany przepisów dotyczących ochrony praw konsumentów. Obejmą one wszystkich przedsiębiorców prowadzących sprzedaż na rzecz konsumentów, ponieważ dotyczą odpowiedzialności z tytułu rękojmi i gwarancji za wady towarów wobec konsumentów, a to oznacza, że trzeba ...
-
Prawa konsumenta a wyjazd na narty
00:35 16.01.2022
17 stycznia rozpoczyna się pierwsza tura ferii zimowych. DLa tych, którzy wybierają się na narty, Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało porady, jak przewozić sprzęt sportowy i jak reklamować różne niedociągnięcia związane w wyjazdami.
-
Co może, a czego nie firma windykacyjna?
12:02 14.01.2022
Inflacja, drożyzna, wzrost stóp procentowych. Niepewna sytuacja gospodarcza coraz mocniej dotyka konsumentów - zwłaszcza tych posiadających zadłużenie. Gdy pojawiają się problemy z jego spłatą, wielu wierzycieli, nie mogąc lub nie mając czasu na egzekwowanie należności, przekazuje to ...
-
Nietrafiony prezent? Zobacz, kiedy możliwy jest zwrot towaru
12:11 27.12.2021
Prezenty nie zawsze trafiają w gusta obdarowanych. CO możemy zrobić z takim nietrafionym upominkiem? Eksperci platformy edukacyjnej Kapitalni.org podpowiadają, jak zwrócić prezent kupiony w sklepie internetowym i czy możliwy jest zwrot w sklepie stacjonarnym.
-
Orange Polska wypłaci abonentom rekompensatę
13:53 21.12.2021
W wyniku decyzji wydanej przez UOKiK, Orange Polska wypłaci abonentom rekompensatę za aktywację serwisów podmiotów trzecich i usług nietelekomunikacyjnych spółki.
-
3 zasady bezpiecznego zakupu prezentów świątecznych
00:54 19.12.2021
Przedświąteczne zakupowe szaleństwo wkracza w decydującą fazę. Przedsiębiorcy szykują się na rekordowe zyski, a konsumenci dokładają wszelkich starań, by wybrane prezenty wywołały uśmiech na twarzach obdarowanych. Dlatego podczas dokonywania i odbioru zakupów warto pamiętać o ...