-
Rzetelność w reklamie a kara dla T-Mobile
12:20 05.01.2024
Ostatnie decyzje Prezesa Urzędu Konkurencji i Konsumenta w sprawie spółki T-Mobile Polska s.a. i ich konsekwencje w kontekście naruszenia przepisów dotyczących promocji "1200 GB za darmo przez rok" stanowią punkt wyjścia do zrozumienia powagi dezinformacji w reklamie. Organ nałożył ...
-
Ochrona konsumentów a manipulacyjne strategie w interfejsach bankomatów
13:30 02.01.2024
Ostatnie zmiany w interfejsie bankomatów firmy Euronet wywołały falę niepokoju wśród użytkowników i zwróciły uwagę na ewentualne praktyki wprowadzające w błąd oraz dodatkowe opłaty związane ze sprawdzaniem salda rachunku. Nowy układ opcji transakcyjnych na ekranie bankomatu ...
-
Reklamacje w transporcie drogowym - kiedy można je składać?
12:08 21.12.2023
Z pojęciem reklamacji spotykamy się w codziennym życiu jako konsumenci, gdy towary czy usługi nie spełniają oczekiwań lub standardów. Reklamacja pełni ważną rolę również w transporcie drogowym. Jeśli przewoźnik nie wykona umowy przewozu lub zrobi to nienależycie, powinien liczyć ...
-
Zmiana przepisów dla platform cyfrowych może podnieść ceny usług
09:10 20.12.2023
Planowana zmiana przepisów dla platform cyfrowych działających w branży dostawczej i przewozowej może w skrajnym wariancie drastycznie zwiększyć koszty pracy, a w efekcie spowodować wzrost cen usług, twierdzą eksperci kancelarii prawnej DLA Piper. Parlament Europejski i Rada UE w ...
-
Odsetki od kosztów procesu - uwagi na tle przepisów przejściowych i wprowadzających
08:39 18.12.2023
Nowelizacją z dnia 4 lipca 2019 roku, wprowadzono do kodeksu postępowania cywilnego art. 98 § 11. Zgodnie z nim, stronie wygrywającej sprawę, od kwoty kosztów procesu zasądzonych na jej rzecz (koszty niezbędne do celowego dochodzenia praw i celowej obrony) należą się również odsetki ...
-
10 porad od Mikołaja na zakupy świąteczne
00:44 17.12.2023
Z okazji świąt Bożego Narodzenia chętnie obdarowujemy swoich bliskich i przyjaciół prezentami. Na ich zakup zostało już niewiele czasu, dlatego Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało 10 porad dla wszystkich pomocników Świętego Mikołaja. Jak bezpiecznie kupować prezenty ...
-
Ważny wyrok TSUE w sprawie przedawnienia roszczeń banku w przypadku nieważności umowy frankowej
14:33 14.12.2023
TSUE wydał dziś wyrok, zgodnie z którym konsument nie może być pozbawiony prawa dochodzenia odsetek za opóźnienie. Wypowiedział się także w temacie terminu przedawnienia roszczeń banku i konsumenta.
-
8 sposobów na ochronę przed kradzieżą towaru w czasie transportu
09:08 13.12.2023
Ryzyko kradzieży i wyłudzeń stanowi poważne zagrożenie dla przewożonych ładunków. Przewoźnicy borykają się nie tylko z możliwością utraty towaru, lecz także z licznymi oszustwami ze strony nieuczciwych kontrahentów. Te negatywne zjawiska generują znaczne straty, co w efekcie ...
-
Nietrafiony prezent świąteczny a prawo do reklamacji i zwrotu
10:24 12.12.2023
Grudzień to czas wzmożonego ruchu w galeriach handlowych i większej aktywności klientów na stronach sklepów internetowych. Święta Bożego Narodzenia są doskonałą okazją do obdarowywania najbliższych upominkami. Jednak co zrobić z prezentem uszkodzonym lub nietrafionym? W tym ...
-
Jaki będzie rok 2024 w branży TSL?
12:22 08.12.2023
Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024?
-
Zabawki dźwiękowe i interaktywne pod lupą UOKiK
11:16 08.12.2023
UOKiK sprawdził bezpieczeństwo 50 zabawek dźwiękowych oraz 41 interaktywnych dla dzieci do lat 3. Co wykazała kontrola? Łącznie 69 na 91 zabawek przeszło ją pozytywnie. Eksperci przypominają, na co zwrócić uwagę kupując prezent dla najmłodszych.
-
Kolejny wyrok TSUE w sprawie wynagrodzenia za korzystanie z kapitału oraz uprawnień konsumenta
13:41 07.12.2023
TSUE wydał dziś wyrok, zgodnie z którym sąd krajowy nie może uzależniać skorzystania przez konsumenta z przysługujących mu praw od złożenia przez konsumenta oświadczenia, że nie chce być związany nieuczciwym warunkiem. Roszczenie konsumenta o zwrot świadczeń, które spełnił na ...
-
mLegitymację posiada już 588 tysięcy emerytów i rencistów
12:50 04.12.2023
Od początku roku emeryci i renciści z ZUS mogą posługiwać się mLegitymacją. Do tej pory pobrało ją 588 tysięcy świadczeniobiorców.
-
Obowiązek przerejestrowania pojazdów używanych od 1 stycznia 2024 roku
08:29 04.12.2023
Od 1 stycznia 2024 roku zaczną obowiązywać bardzo ważne zmiany w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 roku - Prawo o ruchu drogowym wprowadzone ustawą z dnia 7 lipca 2023 roku o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości. Nowe przepisy wprowadzą ...
-
Regulacje budują zaufanie do AI
00:30 30.11.2023
Stworzenie ram prawnych dla szerokiego wykorzystywania generatywnej sztucznej inteligencji to obecnie absolutna konieczność. Ten krok mają już dawno za sobą Chiny, a niedawno stosowne regulacje wprowadziły również Stany Zjednoczone. W tyle pozostała Unia Europejska - prace nad słynnym AI ...
-
Bezpłatny okres próbny może być pułapką dla sprzedawców
11:39 27.11.2023
Jeśli przedsiębiorca oferuje bezpłatny okres próbny, który po zakończeniu automatycznie przekształca się w abonament płatny, musi poinformować klienta o jego prawie do odstąpienia od umowy w sposób jasny, zrozumiały i dokładny. W przeciwnym razie zamiast 14 dni konsument będzie miał ...
-
Jak sformułować klauzulę arbitrażową, by móc ominąć sądy państwowe?
13:22 24.11.2023
Jak odzyskać zaległą płatność nawet w 3 tygodnie? Duże, ale także małe firmy np. z sektorów budowlanego, logistycznego czy informatycznego coraz częściej korzystają z arbitrażu online zamiast sądów powszechnych.
-
7 porad, jak nie wpaść w zakupowe pułapki w Black Friday
11:16 23.11.2023
Black Friday, Black Week, Cyber Monday... W te dni ogarnia nas zakupowe szaleństwo. Poszukując jak najatrakcyjniejszych cen możemy jednak wpaść w niejedną pułapkę. Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało 7 porad dla kupujących i przypomina o przysługujących konsumentom prawach.
-
Black Friday z Dyrektywą Omnibus - koniec windowania cen
00:22 22.11.2023
Przed nami Black Friday, czyli gorący okres promocji, na który wielu z nas czeka z niecierpliwością. Sklepy kuszą konsumentów akcjami promocyjnymi w styli "3 za 2", "1+1", czy rabatami zniżkowymi. Wielu korzysta z takich okazji, szczególnie w kontekście zbliżających się Świąt Bożego ...
-
Black Friday czy Fake Friday? Jak zorganizować promocje zgodne z Dyrektywą Omnibus
13:30 21.11.2023
W tradycyjny Black Friday i Cyber Monday wchodzimy z nowymi regulacjami Dyrektywy Omnibus, obowiązującymi od 1 stycznia 2023 roku. Te nowe przepisy dotyczące promocji wymagają uwagi zarówno od konsumentów, jak i przedsiębiorców. Przed świętami, warto zrozumieć, jak dostosować zasady ...
-
Postępowanie upadłościowe dla małych firm czekają zmiany
12:46 20.11.2023
Unia Europejska pracuje nad projektem dyrektywy przewidującej, że wniosku o ogłoszenie upadłości mikroprzedsiębiorcy nie będzie można oddalić w sytuacji, gdy dłużnika nie będzie stać na koszty postępowania.
-
Black Friday: tak musi być zaprezentowana cena
12:00 20.11.2023
24 listopada przypada tegoroczny Black Friday. Jednak już teraz sklepy proponują różnego rodzaju akcje promocyjne w ramach Black Weeks. Z tej okazji UOKiK przypomina, w jaki sposób zgodnie z obowiązującymi przepisami powinna być prezentowana okazja cenowa. Jak możemy rozpoznać, czy ...
-
Spisywanie stanu licznika w czasie kontroli drogowej - co zrobić w przypadku pomyłki funkcjonariusza?
08:35 20.11.2023
Od 25 maja 2019 obowiązują przepisy zakazujące tzw. "kręcenia liczników". Zarówno zleceniodawcy, jak i wykonawcy takiej "korekty" grozi kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. Od 1 stycznia 2020 funkcjonują przepisy dotyczące kontroli ruchu drogowego. Podczas kontroli policjant, ...
-
Rejestr zastrzeżeń numeru PESEL już działa
12:02 17.11.2023
Od 17 listopada 2023 r. każdy obywatel może zastrzec swój numer PESEL. Tyle że rozpoczynający tego dnia działalność Rejestr zastrzeżeń nie od razu wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa Polaków. Nie wyeliminuje też całkowicie zagrożenia.
-
UOKiK: eBilet zwróci klientom opłatę serwisową
10:59 16.11.2023
Prezes UOKiK zobowiązał spółkę eBilet do zmiany sposobu informowania konsumentów o minimalnej cenie biletów. Cena ta będzie musiała zawierać opłatę serwisową lub inne opłaty obligatoryjne, jeśli takie zostaną wprowadzone. eBilet ma zwrócić opłatę serwisową klientom, którzy ...