eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoprawo konsumenta › Re: prawo konsumenta
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!ecngs!feeder2.ecngs.de!168.119.53.7.MISMATCH!weretis.net!
    feeder8.news.weretis.net!npeer.as286.net!npeer-ng0.as286.net!peer02.ams1!peer.a
    ms1.xlned.com!news.xlned.com!feeder.cambriumusenet.nl!feed.tweaknews.nl!posting
    .tweaknews.nl!fx11.ams1.POSTED!not-for-mail
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: prawo konsumenta
    References: <s0te6f$350$1@news.icm.edu.pl> <s117lq$l6f$1@news.icm.edu.pl>
    <zd6e4bcrs36n$.1j6utqn739fn6$.dlg@40tude.net>
    <6034f790$0$24051$65785112@news.neostrada.pl>
    <g4hZH.313927$gCM7.280797@fx02.ams1>
    <1...@4...net>
    User-Agent: slrn/1.0.3 (Linux)
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 94
    Message-ID: <a0mZH.70587$0C_8.56095@fx11.ams1>
    X-Complaints-To: a...@t...nl
    NNTP-Posting-Date: Wed, 24 Feb 2021 06:04:54 UTC
    Organization: Tweaknews
    Date: Wed, 24 Feb 2021 06:04:54 GMT
    X-Received-Bytes: 4755
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:807614
    [ ukryj nagłówki ]

    On 2021-02-24, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Dnia Wed, 24 Feb 2021 00:27:56 GMT, Marcin Debowski napisał(a):
    >> On 2021-02-23, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    >>> Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w wiadomości grup
    >>> Dnia Mon, 22 Feb 2021 22:28:11 +0100, 99 napisał(a):
    >>>>> Zegarek zakupiony przez internet.
    >>>>> Kupiony w grudniu 2020 czyli niecale 3 miesi?ce temu.
    >>>
    >>>>Poczytaj tu:
    >>>>https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/reklamacje/
    rekojmia/
    >>>>IMO korzystający z rękojmi musi wskazać wadę towaru, której nie
    >>>>dostrzegł w chwili kupna. Tzn. nie wystarczy stwierdzić że zegarek
    >>>>nie
    >>>>działa, trzeba wykazać że niedziałanie to skutek ukrytej wady.
    >>>
    >>> Musze przyznac jedno - przepisy nic nie mowia o przypadku zepsucia juz
    >>> po zakupie.
    >>
    >> Bo przepisy nie dotyczą zepsucia po zakupie. Przepisy mówią o sytuacji,
    >> gdy coś co manifestuje się w określony, niepożadany sposób po wydaniu
    >> towaru wynika z wady, która w towarze już siedziała. Jeśli coś się "psuje"
    >> mimo, że towar nie ma wad (jest zgodny ze specyfikacją) to psuje się bo
    >> towar jest np. niewłaściwie uzytkowany.
    >> Jesli np. urwie się klamka w samochodzie to są dwie możliwości:
    >> 1) coś było nie tak z tą klamką już w momencie zakupu (jakies peknięcie,
    >> gorszej jakości materiał etc.)
    >> 2) ktoś za nią szarpnął tak, że mimo, że wszystko było ok, sie urwała.
    >
    > Plus cala masa przypadkow niewyraznych - np lakier z klamki oblazl ...
    > ale 10 lat po zakupie.
    >
    > W sumie - wina konsumenta, nie umowil sie na konkretna trwalosc.

    Ustawodawca najwyraźniej przyjął, że jeśli wada manifestuje się szybko
    (rok) to coś musi byc na rzeczy, a jeśli później to już różnie być może
    a i zwykle przedmiot uzytkowany jest już z lekka nadwyrężony,

    >>> Wydaje sie, ze do tego sluzy gwarancja (jakości).
    >>
    >> Jakość to synonim zgodności z umową czyli z pewną specyfikacją
    >> zadeklarowaną przez sprzedawcę/producenta.
    >
    > Tylko ze producent czesto unika tej deklaracji w sposob jawny,

    Są jeszcze cechy typowe dla danego typu towaru. Nie potrzeba deklaracji,
    że samochód powinien móc jeżdzić.

    > natomiast wystawia gwarancje ze towar naprawi w ciagu np 2 lat w razie
    > usterki.
    >
    > Telewizor to ile lat ma grac? Lodowka?
    > Komputer? Czy chocby twardy dysk w nim.
    >
    > Albo np drukarka - ile stron ma wydrukowac?
    >
    > A klamka w samochodzie ile otwarc normalną siłą ma wytrzymac ?

    Bo tego sie nie da rozsądnie ogarnąć. Tzn. można zdefiniować, ale
    problem z wykazaniem przyczyny usterki (lub nieprawidłowego użytkowania)
    może być potęzny i zwykle jest to ekonomicznie nieopłacalne, więc MZ
    dobrze jest jak jest - zakup/sprzedaż na zasadzie ryzyka z języczkiem u
    wagi przesunietym z lekka w kierunku ochrony konsumentów.

    >>> Gdzies tam jeszcze jest sprawa, ze klient nie ma obowiazku sprawdzac
    >>> towaru w dniu zakupu - moze sobie towar czekac 3 miesiace nie uzywany,
    >>> a potem klient stwierdzi, ze nie dziala.
    >>
    >> Konsument tak. Niekonsument, niekoniecznie.
    >
    > To sprzeda konsumentowi i przejda na niego uprawnienia :-)

    A na sprzedawce obowiązki.

    >>> Bo od chwili stwierdzenia wady jest juz tylko krotki termin na
    >>> reklamacje.
    >>>
    >>> Tylko ... co zrobic, jesli zegarek ma np wyrazne slady uzywania, a
    >>> jakis ambitniejszy sprzet to moze miec liczniki czasu uzywania.
    >>
    >> Tzn?
    >
    > Tzn moze byc problem powiedzenia "sprzedali juz uszkodzony".
    > Tzn powiedziec mozna, ale serwisant sprzedawcy powie "licznik pracy
    > pokazuje 500h".

    To wtedy problem sprowadza się, czy te 500h mieści się w typowym
    użytkowaniu konsumenckim i jesli tak to pozamiatane.

    > Ta ... nie dosc, ze sprzedali uszkodzony, to jeszcze uzywany :-)

    Trzeba było dostarczyć taki bez wad :)

    --
    Marcin

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1