    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: prawo konsumenta
    Date: Wed, 24 Feb 2021 00:11:02 GMT

    On 2021-02-22, Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:
> [...]

    Popraw kodowanie.

    > Poczytaj tu:
    > https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/reklamacje/reko
    jmia/
    > IMO korzystający z rękojmi musi wskazać wadę towaru, której nie
    > dostrzegł w chwili kupna. Tzn. nie wystarczy stwierdzić że zegarek nie
    > działa, trzeba wykazać że niedziałanie to skutek ukrytej wady.

    Sprzedawca (zwykle nie-producent) odpowiada za wady z tyt. rękojmi przez
    okres 2ch lat, przy czym do 12 miesięcy mamy domniemanie istnienia wady
    w momencie sprzedazy (wydania towaru). Dopiero po 12 miesiacach, to
    domniemanie znika i tylko wtedy kupujacy powinien wykazać, że wada w
    momencie sprzedaży istniała.

    > Producent może nie uznać twojego argumentu, powołać rzeczoznawcę który
    > obali twoje twierdzenia i zostajesz na lodzie. jesteś na to gotowy?

    Producent nie jest stroną przy reklamacji z tyt. rękojmi, a czy sąd uzna
    wynik takiej ekspertyzy to już sprawa sądu. W każdym razie, do 12
    miesięcy to sprzedawca ma wykazać, że wada nie tkwiła w przedmiocie w
    momencie jego sprzedaży. W przypadku wad fizycznych jest to zwykle
    dość karkołomne lub kosztowne zadanie.

    > Jeśli chodzi o gwarancję, to gwarant o ile nie chce ponosić kosztów
    > naprawy zegarka, musi wykazać że uszkodzenie zegarka nastąpiło nie na
    > skutek wady produkcyjnej tylko np. złego traktowania przez użytkownika.

    W przypadku gwarancji, prawa kupującego okresla dokument gwarancyjny (z
    pewnymi wyjatkami narzucanymi przez KC) więc nie ma się co za specjalnie
    rozpisywać co może gwarant bez znajomosci tego dokumentu.

    "Zakupiony zegarek z firmy "Max-...." okaza? sie uszkodzony. Czy pszys?uguje
    mi prawo tzw. rekojmi i moge domagaae sie zwrotu gotówki, nie godz?c sie
    jednocze?nie na propozycje sprzedawcy abym odes?a? zegare? bezpo?rednio do
    serwisu producenta?"

    Możesz się domagać zwrotu gotówki (odstąpienia od umowy), lub wymiany na
    towar wolny od wad, ale jesli np. sprzedawca się uwinie i naprawi
    szybko, a uzasadni np. nadmiernoscią kosztów przy spełnieniu Twoich
    żądań, to będziesz musiał to łyknąć. Co innego jesli będzie to kolejna
    reklamacja, lub jeśli naprawa miała by trwac jakoś długo.

    --
    Marcin