-
Rękojmia za wady rzeczy kupionej
13:25 24.04.2012
O wadliwości rzeczy decyduje brak cech, o których istnieniu zapewnia sprzedawca. Jeżeli według sprzedawcy rzecz nie ma wad, to kupujący nie musi badać rzeczy pod tym kątem. Obdarza on zaufaniem sprzedającego w tym zakresie i nieuczciwe działania sprzedawcy powodują, iż upływ terminów ...
-
Jakie są prawa pacjenta?
11:49 16.04.2012
We współczesnym świecie postęp medycyny powoduje, że standardy ochrony zdrowia stale się zwiększają. Zwiększa się także zakres praw, jakie są przyznawane obywatelom przez prawodawstwa nowoczesnych państw w tej sferze. Zdrowie, jako jedno z najistotniejszych dóbr człowieka z ...
-
Sklepy internetowe zwrócą pieniądze z odsetkami
00:15 09.04.2012
Konsument ma prawo zrezygnować z zakupów w sklepie internetowym w terminie 10 dni od otrzymania towaru. Przepisy określające zasady rozliczeń w razie skorzystania przez konsumenta z tego prawa są niekorzystne dla przedsiębiorców, tak że na całej transakcji mogą oni ponieść straty ...
-
Polubowne sądy konsumenckie także dla przedsiębiorców
00:21 07.04.2012
Koszty, formalizm i nierzadko długotrwałość postępowań prowadzonych przez sądy powszechne mogą skutecznie zniechęcać do takiej właśnie drogi rozstrzygania sporów z konsumentami, których trudno uniknąć prowadząc działalność handlową czy usługową. Alternatywą są stałe ...
-
Nowa ustawa o timeshare od 28 IV
11:41 04.04.2012
"Marzysz o Wyspach Kanaryjskich? Nic prostszego! Wystarczy zawrzeć umowę o timeshare!". Takie ogłoszenia wielokrotnie się pojawiają, a większość osób zastanawia się na czym polega taka umowa. Przez timeshare należy rozumieć umowę, na podstawie której konsument nabywa odpłatnie od ...
-
Spory konsumenckie: polubowne rozstrzyganie online
11:38 26.03.2012
Strata doby hotelowej z winy czeskiego biura podróży? Odmowa naprawy wadliwego samochodu przez niemieckiego dilera? Wysyłka uszkodzonego zestawu hi-fi przez brytyjskiego e-sprzedawcę? Zamiast iść do sądu spór będzie można rozwiązać przez Internet nawet w ciągu 30 dni. 23 marca br. w ...
-
Uwaga na nieuczciwe firmy telekomunikacyjne
00:21 18.03.2012
Ktoś do Ciebie dzwoni i obiecuje lepsze usługi telefoniczne za niższą cenę? Akwizytor lub kurier przyniósł nową umowę? Masz wątpliwości? Słusznie! Urząd Komunikacji Elektronicznej jest informowany o nieuczciwych praktykach firm telekomunikacyjnych nakłaniających potencjalnych ...
-
Zimowe wakacje a prawa konsumenta
10:29 02.03.2012
Zamiast białego szaleństwa gorączkowe oczekiwanie na sprzęt narciarski zagubiony przez przewoźnika lub godziny stracone na dworcu z powodu opóźnionego połączenia do austriackiego kurortu. To przykładowe scenariusze niezbyt udanych ferii zimowych. Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce ...
-
Prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość
12:50 27.02.2012
Konsumenci, którzy zawarli umowę na odległość, np. w sklepie internetowym, mają 10 dni od otrzymania towaru na rezygnację z tej transakcji. W niektórych przypadkach termin ten jest wydłużony do trzech miesięcy.
-
Zmiana oprocentowania kredytu - niedozwolone klauzule
00:20 19.02.2012
Bank może udzielić kredytu o zmiennej stopie oprocentowania, jednak aby takie postanowienie w umowie było skuteczne, musi jednoznacznie określać konkretne okoliczności, od jakich zmiana ta jest uzależniona. O niedozwolonym charakterze tego typu klauzuli przesądza fakt, iż bank zastrzega ...
-
Rezygnacja z usługi a zwrot pieniędzy
00:22 18.02.2012
Przedsiębiorcy nie mogą zapisywać w formularzach umów przeznaczonych dla konsumentów, że w razie rezygnacji klienta z usługi wpłacone kwoty nie podlegają zwrotowi. Za stosowanie w umowach z konsumentami postanowień, które zostały wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych prowadzonego ...
-
Bankructwo linii lotniczych a prawa pasażerów
13:57 07.02.2012
W ciągu ostatnich dwóch tygodni zbankrutowały dwie linie lotnicze - węgierski przewoźnik narodowy Malev i hiszpański Spanair. Jak w takiej sytuacji mają się zachowywać pasażerowie? Czy mają jakieś prawa? I jakie? O tym wszystkim informuje Internetowe Centrum Podróży eSKY.pl.
-
Kto odpowiada za utratę sprzętu narciarskiego?
12:31 03.02.2012
W trakcie ferii zimowych na rzeczy osobiste i nierzadko drogi sprzęt należy uważać nie tylko na stoku. Coraz bardziej popularne ubezpieczenia od kradzieży sprzętu zimowego zwykle nie obejmują typowych sytuacji, w których giną narty czy deski snowboardowe, pozostawione bez nadzoru np. na ...
-
Paragon fiskalny a złożenie reklamacji
00:21 15.01.2012
Trochę czasu, znajomość podstawowych praw konsumentów oraz dowód zakupu to niezbędny zestaw podczas składania reklamacji. Łatwiej dochodzić swoich praw, gdy mamy paragon. Warto o tym pamiętać, kupując nie tylko na zimowych wyprzedażach - przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i ...
-
Będzie lepsza ochrona konsumentów w Internecie
10:51 12.01.2012
W dniu 22 listopada 2011 roku opublikowano Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów, która wprowadza liczne zmiany mające na celu lepszą ochronę konsumenta w Internecie. Państwa członkowskie (w tym oczywiście Polska) ...
-
Odpowiedzialność sprzedawcy za wadliwy towar
08:42 12.01.2012
Przedsiębiorcy, którzy sprzedają produkty konsumentom odpowiadają wobec nich za wady, które ujawnią się w ciągu dwóch lat od wydania towaru. Zasłanianie się brakiem gwarancji producenta, czy też upłynięciem jej terminu jest bezskuteczne wobec reklamacji składanych na podstawie ustawy.
-
Wyprzedaże - na co uważać?
10:40 09.01.2012
Do wyprzedaży towarów należy podchodzić z pewną rezerwą. Wcześniejsze kontrole Inspekcji Handlowej czy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykazywały nierzadkie w tym okresie przypadki jedynie papierowych przecen i innego rodzaju naruszenia prawa przez sprzedawców. Dobrze więc, by ...
-
Gwarancja jakości przy umowie o dzieło
13:47 04.01.2012
Przyjmujący zamówienie może na wykonane przez siebie dzieło udzielić gwarancji jakości. Niezależnie od odpowiedzialności z gwarancji, przyjmujący zamówienie ponosi też, na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady dzieła. W przypadku gdy ...
-
Biura podróży a prawa konsumentów
13:48 29.12.2011
Zbliżający się koniec roku to dobry moment, aby przywitać nowy hucznie w innym kraju. Biura podróży zachęcają do planowania noworocznych wyjazdów, a nawet następnych wakacji. Na co zwrócić uwagę przeglądając umowę? O ile może spaść cena wycieczki za hałas w nocy czy brak ...
-
Usługi telekomunikacyjne: zmiana oferty operatora
10:43 28.12.2011
W dobie powszechnej cyfryzacji i rozwoju usług telekomunikacyjnych coraz więcej konsumentów i przedsiębiorców korzysta ze zintegrowanych usług komunikacyjnych, w tym coraz popularniejszych usług Triple Play. W ramach tej usługi abonent uzyskuje możliwość korzystania z telewizji ...
-
Bezpieczne zabawki dla dzieci
00:25 24.12.2011
Święta Bożego Narodzenia to bardzo pracowity czas dla Świętego Mikołaja. Musi on przygotowac sanie, nakarmić refinery, sprawdzić spis dobrych dziewczynek i chłopców - tak by o nikim nie zapomnieć... i upewnić się, że kupione przez elfy zabawki są nie tylko fajne ale i bezpieczne! W ...
-
Jak robić zakupy online?
10:59 21.12.2011
Tydzień przedświąteczny to czas najbardziej intensywnych zakupów. Tym, którzy jeszcze nie zdążyli kupić prezentów dla swoich najbliższych, a planują zrobić to przez Internet przypominamy kilka zasad, które mogą uchronić nas przed niepotrzebnym stresem oraz rozczarowaniem. Instytut ...
-
Karp na Wigilię zgodnie z prawem
11:50 15.12.2011
Mimo corocznych protestów ekologów przeciwko masowej przedświątecznej sprzedaży żywych karpi, tradycja "żywej ryby w wannie przed Wigilią" jest w Polsce bardzo silna. Niestety, sposób realizacji tej tradycji bywa jeszcze bardzo często niehumanitarny, a co więcej - niezgodny z ...
-
Kto jest konsumentem w świetle polskiego prawa?
11:37 14.12.2011
W poniższej publikacji postaramy się odpowiedzieć na pytanie: kto w świetle polskiego prawa jest konsumentem?
-
Zakupy w Internecie rób bezpiecznie
00:20 11.12.2011
Prezenty zamawiane przez Internet, paczki, kartki z życzeniami co zrobić, gdy nie dojdą na czas? Czy można oddać nietrafiony prezent bez względu na kraj zakupu? Jak płacić bezpiecznie? Najważniejsze porady dla Świętych Mikołajów kupujących w sieci wspólnie przedstawiają: Urząd ...