eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Nowa ustawa konsumencka sparaliżuje e-commerce?

Nowa ustawa konsumencka sparaliżuje e-commerce?

2014-09-29 00:32

Nowa ustawa konsumencka sparaliżuje e-commerce?

Nowa ustawa konsumencka sparaliżuje e-commerce? © fot. mat. prasowe

Wzrost cen e-zakupów i upadek sklepów? To czarny scenariusz – ale nowa ustawa konsumencka już wzbudziła strach w oczach niektórych e-przedsiębiorców. W tej chwili firmy mają czas aby dostosować się do nowych przepisów, które znacznie wzmacniają pozycję konsumentów. Czy za kilka miesięcy czeka nas spore zamieszanie?

Przeczytaj także: E-commerce pod presją. Nadchodzi nowa ustawa konsumencka

Nowa ustawa konsumencka wejdzie w życie w grudniu – konsumenci mogą zacierać ręce, sprzedawcy łapać się za głowę – nowe przepisy wymuszają na nich konieczność dostosowania ich e-sklepów do innych wytycznych. Skala zmian jest na tyle duża, że trudno wdrożyć je z dnia na dzień. Co właściwie się zmieni?

Sprzedajesz? To informujesz


Nowe przepisy nakładają na handlowców przede wszystkim obowiązki informacyjne.
– Ustawa zobowiązuje przedsiębiorcę trudniącego się e-handlem do rzetelnego i dokładnego informowania o wszelkich płatnościach w tym kosztach wysyłki – mówi mecenas Helena Fic z Fic, Syryca Kancelarii Radców Prawnych – Z chwilą wejścia w życie nowych przepisów wydłużeniu ulegnie też czas konsumenta na zwrot towaru. Okres ten zwiększy się z 10 do 14 dni kalendarzowych. Przedsiębiorcy powinni pamiętać o tym, że w wypadku zwrotu towaru spoczywa na nich obowiązek zwrotu pieniędzy wraz z kosztami przesyłki – dodaje mec. Fic.
Oczywiście, przedsiębiorca będzie miał obowiązek powiadomić klienta o przysługującym mu prawie do odstąpienia od umowy. Jeśli tego nie zrobi – to tylko na swoją szkodę, bowiem klient zyska wtedy możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 12 miesięcy. Warto pamiętać, że najpóźniej z chwilą podjęcia decyzji o zakupie, przedsiębiorca musi wyraźnie poinformować klienta m.in. o terminie realizacji zamówienia, czy usługach posprzedażowych i gwarancji. E-sklep musi także dane identyfikacyjne w tym nazwę firmy, adres numer telefonu i numer pod którym przedsiębiorstwo zostało zarejestrowane.

Przycisk „kup” – do lamusa?


Dostosowanie się do zmian w prawie wymagać będzie zapewne modyfikacji organizacyjnych. Ale sporo zmienić się może na stronie internetowej handlowca. Nie chodzi tu tylko o konieczne korekty w regulaminie e-sklepu, które zgodne będą z nową literą prawa. Warto zwrócić uwagę na artykuł 17 nowej ustawy konsumenckiej. W przypadku w którym umowa jest zawierana na odległość i przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, przedsiębiorca musi zatroszczyć się aby konsument w momencie składania zamówienia potwierdził, że wie, iż zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty. Ustawa mówi wprost – jeżeli zamówiona w sieci dokonuje się za pomocą przycisku, np. „Kup” to wówczas taki przycisk musi być wyraźnie oznaczony jednoznacznym sformułowaniem np. „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”. Wdrożenie przepisów pociągnie więc za sobą konieczność modyfikacji na stronach internetowych.

fot. mat. prasowe

Nowa ustawa konsumencka sparaliżuje e-commerce?

Paraliż e-handlu to z pewnością czarny scenariusz, ale trzeba przyznać, że nowa ustawa konsumencka wzbudziła obawy niektórych przedsiębiorców.


Firma może zyskać albo … stracić


Czy grozi nam paraliż e-handlu? Jest to bardzo mało prawdopodobne – podobne przepisy obowiązują w krajach UE i dobrze się sprawdzają. Nowe przepisy mogą zachęcić do e-zakupów osoby, które do tej pory były wobec nich sceptyczne, bo bały się, że zostaną oszukane. Poza tym w handlu bardzo duże znaczenie ma opinią jaką cieszy się dany sprzedawca – w interesie samych handlowców jest stosowanie jasnych i przejrzystych zasad. Zadowolony konsument nie tylko wróci do naszego sklepu, ale jeszcze poleci go znajomym. Pamiętajmy, że konsumenci, których prawa są naruszane, mogą szukać pomocy w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów – zgodnie z prawem prezes UOKiK może nakładać na przedsiębiorców kary, wynoszące maksymalnie 10% przychodu w roku poprzedzającym wydanie decyzji.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • sprzedaż poza granicami

    TusiaOla / 2014-09-30 11:06:10

    Według mnie, jeśli firma jest duża i chce wejść na zagraniczny rynek, nowa ustawa jest szansą. Taki przedsiębiorca nie będzie musiał dostosowywać przepisów specjalnie dla każdego kraju UE z osobna. Wszystko za jednym zamachem. Wystarczy tylko trochę się podszkolić.
    Teraz zaczął się wysyp szkoleń i konferencji na temat nowej ustawy. Ja akurat znalazłem darmowy kurs e-mailowy bo na nic więcej nie mam czasu. Jestem w trakcie szkolenia i osobiście widzę wiele plusów ze zmian przepisów. Oczywiście minusów frównież jest sporo. Odsyłam do artykułu pochodzącego ze strony kursu, może ktoś skorzysta. http://prawoecommerce.pl/ustawa-o-prawach-konsumenta-sie-zmieni/ Pozdrawiam odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: