  • Data: 2002-02-02 23:27:27
    Temat: Re: Skanowanie portów
    Od: Dariusz <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:

    > Wiesz, zdarzało mi się oblecieć wszystkie drzwi w przeguwym autobusie
    > nim do ostatnich udało mi się wsiąść... ;)

    > A bylo info że *nie wolno* ?
    > AFAIK to w hAmeryce poważnie traktują tekst announmentu
    > pojawiający się przy logowaniu. I jak tam jest coś
    > w stylu "Welcome" - no to welcome, ładujemy się :)
    > Jak jest "Access restriction apply" albo co - to już
    > inna sprawa. Było "welcome" czy "unauthorized....prohibited" ?
    > No i może "gość" po anglijsku nie rozumiał... ;) !

    Przeciez juz to tyle razy bylo omawiane.
    Skanowanie portow stanowi przygotowanie do popelnienia przestepstwa.
    Polega dokladnie na tych samych czynnosciach jako podejmuje zlodziej
    zamierzajacy sie wlamac do czyjegos domu.
    Najpierw sprawdza wszystkie drzwi, okna czy sa zamkniete/otwarte, czy
    latwo je otworzyc,
    a potem analizuje stan bezpieczenstwa i podejmuje lub nie decyzje o
    wlamaniu.

    Naiwnoscia jest porownywanie skanowania portow do oblatywania drzwi w
    autobusie.
    Autobus jest srodkiem komunikacji publicznej i w tym celu zostal
    udostepniony.
    Taka sama proba dla taksowki lub prywatnego samochodu, czyli probowanie
    wszystkich drzewi , czy otwarte,
    moze sie skonczyc , jak donosi ostatnio prasa, postrzeleniem lub nawet
    zastrzeleniem wlamywacza.

    Naiwnoscia jest twierdzenie , ze naruszanie wlasnosci prywatnej moze byc
    bezkarne.
    W Stanach takie sprawy sa bardzo szybko zalatwiane.
    Po powiadomieniu FBI o probie wlamania do systemu, polegajacej na
    nieuprawnionym skanowaniu portow,
    przyjezdza ekipa zabezpieczajaca dowody przestepstwa i wszczete zostaje
    postepowanie karne zakonczone wyrokiem skazujacym.
    Dowody przestepstwa sa niewatpliwe.
    Nastepnie prowadzone jest postepowanie cywilne o odszkodowanie rzedu
    kilkuset tysiecy dolarow.

    Poniewaz tych spraw bylo juz kilkaset i zapadly wyroki skazujace jak i
    zasadzono wysokie odszkodowania,
    tak wiec nikt mieszkajacy w Stanach nie usiluje nawet wlamywac sie do
    systemow komputerowych , ani podejmowac sie skanowania portow, poniewaz
    nigdy nie wie czy nie skanuje agencji administracji panstwowej, policji,
    czy firmy d/s security.
    Nigdy nie wie czy kolejny serwer nie prowadzi uslug do administracji
    stanowej, federalnej.

    I jak juz to bylo prezentowane na licznych seminariach, miedzynardowych,
    krajowych konferencjach nt. bezpieczenstwa sieciowego.
    Skanowanie portow systemu komputerowego osoby trzeciej zawsze jest
    nieuprawnione, gdyz
    skanowanie = usilowanie/zamiar uruchomienia aplikacji komunikujacej sie
    przez skanowany port.

    Moge przeslac orzeczcnictwo, wyroki skazujace, wysokosc zasadzonych
    odszkodowan.

    I na zakonczenie raz jeszcze.
    Nie ma potrzeby, obowiazku, ani nie obowizuje zasada, ze nalezy zamykac
    porty.
    Wszystkie oporty mozna pozostawic otwarte, tak jak drzwi, okna w domu.
    A kto wejdzie do srodka niezaproszony, ten jest wlamywaczem.

    Analogicznie pozostawienie niezamknietego samochodu na parkingu nie
    zmniejsza odpowiedzialnosci wlamywacza.
    Wlam to wlam, to przestepstwo, ktore jedynie w krajach Europy Wschodniej
    jest traktowane poblazliwie.
    Co nie oznacza, ze procedury nie zostana dograne w ciagu najblizszych
    1-2 lat, zgodnie ze standardem zza wielkiej wody.

    Nawet sama policja na tyle sie obawia nieskutecznosci procedur lub
    aktywnosci hackerow, ze wyraznie informuje o fizycznych rozdzieleniu
    zasobow informacyjnych na sewerach www od baz, archiwow, kartotek
    sluzbowych.

    Zatem nieuprawnione skanowanie portow jest niewatpliwie przestepstwem i
    podlega sciganiu na wniosek poszkodowanego, o ile zasoby systemu
    komputerowego nie uprawniaja do scigania przestepstwa z urzedu.

    Na swiecie sa jedynie nieliczne ciemne plamy obszarow, na ktorych
    nieuprawnione skanowanie portow
    pozostaje bezkarne.
    Polska juz do nich nie nalezy.

    Jacek