-
Elektroniczny podpis: fakty i mity
... deklaracje do ZUS), wymagana jest jedynie weryfikacja tożsamości na podstawie ważnego dowodu osobistego lub paszportu. Podpis elektroniczny jest wykorzystywany tylko w sferze biznesu Fałsz. Podpis elektroniczny stanowi uniwersalną gwarancję i uwierzytelnienie przesyłanego dokumentu. Największe korzyści zapewnia on nie tylko w kontaktach biznesowych ...
-
Podpis elektroniczny
... wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub są z nimi logicznie powiązane. Dane te służą identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny (zwykły podpis elektroniczny). Podpis w takiej postaci nie musi zatem gwarantować swojej autentyczności, nie musi również posiadać jakichkolwiek zabezpieczeń przed możliwością jego sfałszowania ...
-
Podpis elektroniczny: cechy, rodzaje, sposoby korzystania
... stron w danym miejscu czy uciążliwego wymieniania dokumentacji. Wyróżniamy 3 rodzaje podpisu elektronicznego: zwykły podpis elektroniczny; zaawansowany podpis elektroniczny; kwalifikowany podpis elektroniczny; Zwykły podpis elektroniczny Zgodnie z przepisami unijnymi, które regulują dokonywanie czynności w formie elektronicznej, zwykłym podpisem ...
-
Podpis elektroniczny musi spełnić szereg wymogów
... , musi zostać sporządzony za pomocą bezpiecznych urządzeń i danych służących do składania podpisu elektronicznego, podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis. Po trzecie, bezpieczny podpis elektroniczny jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna ...
-
E-administracja: podpis elektroniczny czy Profil Zaufany?
... większej ilości dokumentów składanych za pośrednictwem „Płatnika”. Z kolei bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany ważnym kwalifikowanym certyfikatem zda egzamin w każdej opisanej do tej pory sytuacji. Taki podpis wydają za opłatą centra certyfikacyjne. Działa on jako odręczny podpis i tak samo jak Profil Zaufany jest oparty na technologiach ...
-
Podpis elektroniczny dla małych i średnich firm - czy warto?
... że wdrożenie e-podpisu przyczyniło się do zwiększenia efektywności ich działalności. W Polsce podpis elektroniczny zyskuje na znaczeniu między innymi ze względu na wymogi ... formularzy drogą elektroniczną – przypomina Beata Tęgowska. – Z kolei kwalifikowany podpis elektroniczny, który jest produktem komercyjnym, ma szerokie zastosowanie i może być ...
-
Masz podpis elektroniczny? Alimenty załatwisz przez internet
... odręcznym bezpieczny podpis elektroniczny lub podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP. Warto dodać, że dzięki pierwszemu narzędziu złoży nie tylko dokumenty do funduszu alimentacyjnego. Z bezpiecznym e-podpisem drogą elektroniczną może załatwić o wiele więcej spraw – więcej, niż posiadając profil zaufany. Bezpieczny podpis elektroniczny – jeden ...
-
Podpis elektroniczny do ZUS - certyfikaty
... z nich mógł w zasadzie każdy pracownik. Nowe certyfikaty cechują się wysokim poziomem bezpieczeństwa dzięki: możliwości identyfikacji osoby składającej podpis, przyporządkowaniu wyłącznie do osoby składającej ten podpis, są sporządzane za pomocą bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu elektronicznego, są powiązane z danymi, do których ...
-
Kpc zmieniony - protokół elektroniczny
... jej podpisania sąd będzie stwierdzał w protokole. Przedstawione rozwiązanie ma być stosowane niezależnie od formy protokołu tj., czy jest to protokół elektroniczny czy tradycyjny protokół pisemny. Możliwość sporządzenia odrębnego dokumentu dotyczyć będzie zarówno ugody sądowej zawartej podczas postępowania pojednawczego, w trakcie rozprawy, jak ...
-
Telepraca w kodeksie pracy już w październiku?
... określająca prawa i obowiązki telepracowników. Nowelizacja czeka już tylko na podpis prezydenta. Tym samym praca na odległość znajdzie swoje miejsce w ... Jego obowiązki dotyczyć głównie będą zadbania o to, aby pracownik posiadał odpowiedni sprzęt elektroniczny i potrafił z niego korzystać. Pracownik musi się także zgodzić na świadczenie pracy w sposób ...
-
E-administracja: ePUAP czy e-podpis?
... zaufanego natomiast sprowadza się wyłącznie do elektronicznych kontaktów z administracją publiczną. Względy bezpieczeństwa Podpis elektroniczny otrzymuje się w zestawie, którego niezbędnymi elementami są odpowiednie urządzenia obsługujące podpis oraz imienny certyfikat. Dane potrzebne do składania bezpiecznego e-podpisu są zapisywane na karcie ...
-
Obowiązek elektronicznego rozliczenia z ZUS
... pozwala na jednoznaczną identyfikację przez odbiorcę osoby, która wysłała wiadomość. Podpis elektroniczny złożony za pomocą certyfikatu niekwalifikowanego (powszechnego) nie jest z mocy prawa równoważny podpisowi własnoręcznemu. Podpis elektroniczny weryfikowany poprzez certyfikat niekwalifikowany wywołuje skutki prawne podpisu odręcznego tylko ...
-
Od 1 lipca eIDAS zamiast ustawy o podpisie elektronicznym
... odnowieniem certyfikatu, po upływie terminu jego ważności. Z czego wynikają pozytywne opinie? Podpis elektroniczny ułatwia i usprawnia pracę przedsiębiorcy, jednocześnie zapewniając firmie konkretne oszczędności. Przykładowo, bezpieczny podpis elektronicznym pozwala na całkowite wyeliminowanie papierowych faktur. – Zastąpienie dokumentów w formie ...
-
Identyfikacja elektroniczna - nowe zasady
... ustawy jest m.in. wyeliminowanie wszelkich przepisów niezgodnych z Rozporządzeniem eIDAS i wprowadzenie nowej terminologii tj. kwalifikowany podpis elektroniczny, którym w świetle rozporządzenia jest zaawansowany podpis elektroniczny, który jest składany za pomocą kwalifikowanego urządzenia do składania podpisu elektronicznego i który opiera się na ...
-
Zakładanie firmy: warto mieć zaufany profil na ePUAP
... wyboru cztery drogi. Najszybsza i najprostsza procedura jest dostępna dla tych osób, które posiadają albo zaufany profil na ePUAP, albo bezpieczny podpis elektroniczny. W ich przypadku do otrzymania statusu przedsiębiorcy wystarczy zalogowanie się i wypełnienie wniosku na stronie CEIDG (ceidg.gov.pl). W pozostałych przypadkach samo ...
-
NSA o pismach procesowych z podpisem elektronicznym
... każde pismo strony powinno zawierać podpis strony albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika. Chodzi tu o podpis własnoręczny, z wyjątkiem przypadków niemożności podpisania pisma ... wniesione w formie dokumentu elektronicznego będzie musiało ponadto zawierać adres elektroniczny oraz zostać podpisane przez stronę albo jej przedstawiciela ...
-
Do Urzędu Pracy przez Internet
... i dostarczenie potrzebnych dokumentów oraz potwierdzenie poprawności danych. Niedogodności tych pozbawiony jest tryb w pełni elektroniczny. Jednak jest on adresowany wyłącznie to osób posiadających bezpieczny, kwalifikowany podpis elektroniczny (co kosztuje). Korzystający z tego trybu przesyłane dokumenty i wnioski będą mogły też podpisać profilem ...
-
Dystrybucja towarów w e-handlu
... z tą instrukcją. Handel elektroniczny to zawieranie transakcji za pomocą środków, urządzeń elektronicznych – czyli na odległość. Najczęściej handel elektroniczny to handel ... przewozowym nadawca zamieszcza (art. 38 ust. 2): nazwę i adres nadawcy, jego podpis oraz określenie placówki przewoźnika zawierającej umowę; miejsce przeznaczenia przesyłki oraz ...
-
Jak założyć profil zaufany na ePUAP?
... w zakładce Rejestr PP, są to m.in. urzędy skarbowe. Z drugiego sposobu mogą korzystać obywatele i przedsiębiorcy, którzy posiadają bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany ważnym certyfikatem kwalifikowanym. Wówczas wypełniając wniosek o założenie profilu zaufanego - sami, za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego z ważnym certyfikatem ...
-
Ustawa o odwróconym kredycie hipotecznym podpisana przez Prezydenta
... , podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego, ubezpieczeń społecznych, prawa ochrony środowiska, administrowania danymi osobowymi oraz przepisów regulujących podpis elektroniczny. Jako przykłady dokonanych zmian można wskazać: zachowanie przy zmianie pracodawcy, w określonych sytuacjach, ważności orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak ...
-
Wniosek o urlop e-mailem?
... tak. Zgodnie bowiem z art. 18 ust. 1 Ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (tj. z dnia 7 grudnia 2018 r. Dz.U. z 2019 r. poz. 162) podpis elektroniczny lub pieczęć elektroniczna weryfikowane za pomocą certyfikatu wywołują skutki prawne, jeżeli zostały złożone w okresie ważności tego certyfikatu. Co za tym ...
-
Składanie pism procesowych w elektronicznym postępowaniu upominawczym
... podpisem bezpiecznym, podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Wystarczający jest tzw. podpis elektroniczny generowany przez sam system teleinformatyczny obsługujący EPU. Wniosek o wydanie certyfikatu składasz po aktywacji swojego konta. Niezwłocznie po ...
-
Elektronizacja zamówień publicznych w toku. Pora na zdalne postępowanie odwoławcze?
Jeszcze nie tak dawno elektronizacja zamówień publicznych spędzała wykonawcom jak i zamawiającym sen z powiek. Składanie ofert za pośrednictwem elektronicznych platform, posługiwanie się elektronicznymi podpisami, elektroniczna komunikacja, dla wielu, szczególnie małych przedsiębiorców, było skomplikowanym przedsięwzięciem. Obecnie, niespełna po ...
-
Sprzeciw od nakazu zapłaty w elektronicznym postępowaniu upominawczym
... Zwięzłe uzasadnienie – choć K.p.c. nie narzuca ścisłych reguł co do obszerności uzasadnienia, wskazane jest przedstawienie zarzutów pozwalających rozpoznać sprawę w dalszym postępowaniu. Podpis elektroniczny – przy wnoszeniu sprzeciwu online często wystarczy autoryzacja w systemie e-Sądu. Co istotne, w EPU nie ma obowiązku załączania dowodów na tym ...
-
Praca zdalna: czy możliwe jest wypowiedzenie umowy o pracę przez Teams?
... jest dokument (poprzez współdzielenie ekranu, następnie dokument trafia na maila osoby dotkniętej zwolnieniem z prośbą o podpisanie i odesłanie (niektóre firmy stosują podpis elektroniczny). Część firm ponadto decyduje się na przesłanie dokumentu kurierem z prośbą o odesłanie podpisanego egzemplarza. 4. Kwestia emocji Wreszcie pojawia się wyzwanie ...
-
Sprawa Amber Gold: zmiany w ustawie o Krajowym Rejestrze Karnym
... wymagały uwierzytelnienia sądowym podpisem elektronicznym, w który zostaną wyposażeni pracownicy sądów. W okresie przejściowym funkcjonować mają oba sposoby przekazywania informacji - "tradycyjny" i elektroniczny. Pozwoli to na komunikację sądów bez względu na ich stan dostosowania do nowszych rozwiązań. Zmiany ułatwią nie tylko przesyłanie ale ...
-
Informacja publiczna – kto i kiedy może wnioskować o jej udzielenie?
... wniosek uznać należy także przykładowo przesłanie prośby za pośrednictwem poczty elektronicznej (nawet wtedy, gdy przy autoryzacji nie zostanie użyty elektroniczny podpis). Dopuszczalna będzie każda forma wniosku, o ile osoba ubiegająca się o uzyskanie informacji publicznej jednoznacznie i wyczerpująco zakreśli przedmiot swojego żądania. Takie ...
-
Visa Waiver Program nie dla pracowników
... pobytów dłuższych niż 90 dni. Pasażerowie z krajów uczestniczących w Programie Ruchu Bezwizowego, aby wjechać do USA, muszą wystąpić o autoryzację podróży w ESTA (Elektroniczny System Autoryzacji Podróży). System ten sprawdza, czy dana osoba jest uprawniona do przekroczenia granicy Stanów. Osoby, których wniosek o akceptację zostanie ...
-
Wnioski do KRS od marca 2021 r. jedynie drogą elektroniczną
... nie odpowiada współczesnym potrzebom, związanym zarówno z rozwojem przedsiębiorczości, ani z postępem technologicznym. W związku z powyższym ustawodawca powyższą nowelizacją wprowadza obieg elektroniczny, a system KRS będzie w pełni cyfrowy. Wszelkie wnioski składane do KRS tradycyjnie, czyli w formie papierowej będą podlegały zwrotowi. Od marca ...
-
Jak cyfryzacja wspiera polski biznes?
... mocy prawnej, określonej w ustawie o podpisie elektronicznym, bezpieczny e-podpis ma bardzo szerokie zastosowanie również poza obszarem e-administracji - dodaje D. Marcjasz. Obecnie podpis elektroniczny można stosować m.in. w kontaktach z ZUS, urzędem skarbowym, do wystawiania e-faktur, składania wniosków do KRS czy rejestracji baz danych w GIODO ...
-
E-sąd: elektroniczne postępowanie upominawcze
... własnoręcznego podpisu na pozwie czy pismach procesowych, a zamiast tego strona posługuje się podpisem elektronicznym w formie zwykłej lub w formie bezpiecznej. Zwykły podpis elektroniczny uzyskuje strona ze strony EPU bez opłaty po założeniu konta użytkownika systemu i złożeniu wniosku o wydanie certyfikatu przez Centrum Certyfikacji EPU ...
-
Niższy koszt rejestracji spółki handlowej w KRS
... elektronicznym. Wystarczy tu zwykły podpis elektroniczny. Uzyskuje się go przy rejestracji konta użytkownika. Przez to konto użytkownik otrzymuje dostęp do systemu eMS. Zakładając je osoba wskazuje swoje dane i uwierzytelnia je podając swój login i hasło. Login i hasło stanowią zwykły podpis elektroniczny, o którym mowa w przepisach dotyczących ...
-
Od 1 lipca wpis do KRS tylko elektronicznie
... też pamiętać o tym, że aby złożyć wniosek do KRS trzeba posiadać albo podpis kwalifikowany lub profil zaufany na platformie ePUAP. Szczególnie ten drugi sposób ... Jeśli w sposób elektroniczny to będzie ono dostępne za pomocą systemu. Natomiast jeśli zdecyduje się na papierową wersję, to najpierw będzie trzeba sporządzić elektroniczny wniosek, opłacić ...
-
Jak założyć działalność gospodarczą w mieszkaniu?
... jak każda inna wymaga rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Możemy to zrobić na cztery sposoby: online – wymagany jest kwalifikowany podpis elektroniczny lub bezpłatny profil zaufany na platformie ePUAP, online z koniecznością wizyty celem podpisania drukowanego wniosku w urzędzie gminy, wypełnienie i złożenie ...
-
Przepisy prawne: najważniejsze zmiany VII-IX 2017 r.
... spółki z o.o. zawiązywanej w tym trybie, a także do złożenia wniosku o wpis spółki przez internet do KRS stosowane mogą być tylko: kwalifikowany podpis elektroniczny oraz podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP; powyższa zmiana odnosi się nie tylko do samej umowy spółki, ale także dołączanej do niej listy ...