eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Jak założyć działalność gospodarczą w mieszkaniu?

Jak założyć działalność gospodarczą w mieszkaniu?

2015-02-13 09:47

Jak założyć działalność gospodarczą w mieszkaniu?

Gabinet lekarski © contrastwerkstatt - Fotolia.com

Założenie działalności gospodarczej w lokalu mieszkalnym to często jedyny sposób na uniknięcie znacznych kosztów związanych z wynajmem powierzchni na prowadzenie firmy. Jak krok po kroku wygląda ten proces? Czy wspólnota mieszkaniowa może utrudnić nam prowadzenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu?

Przeczytaj także: Jak założyć własną firmę krok po kroku?

Po pierwsze: adres biura


Na początku, zanim jeszcze podejmiemy czynności formalne związane z założeniem działalności gospodarczej, musimy mieć adres, pod którym zarejestrujemy swoją firmę.

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej dobrym pomysłem będzie zarejestrowanie jej we własnym mieszkaniu. - Przede wszystkim zaoszczędzimy na kosztach wynajmu biura, dojazdach, utrzymaniu lokalu itd. Unikniemy również części formalności. Ponadto nie każdy od razu potrzebuje biura z recepcją w reprezentatywnym budynku w centrum - zwraca uwagę Marcin Sodo z firmy Nawigator Nieruchomości.

Zazwyczaj nie musimy informować wspólnoty mieszkaniowej o tym, że planujemy w naszym mieszkaniu prowadzić działalność gospodarczą. Taką możliwość gwarantuje nam artykuł 140 „Kodeksu cywilnego” (Dz.U. 1964 Nr 16 poz. 93). Jego treść przyznaje właścicielowi lokalu prawo do korzystania z mieszkania „zgodnie ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem”. Na tej podstawie możemy także czerpać dochody z działalności w nim prowadzonej. Wspólnota mieszkaniowa nie może od nas wymagać, abyśmy występowali o jej zgodę. Zanim zarejestrujemy swoją firmę pamiętajmy jednak, aby sprawdzić, czy możliwe jest prowadzenie w naszym lokalu takiej działalności, jaką planujemy rozpocząć. Wystąpienie o zgodę może być konieczne między innymi w przypadku salonów fryzjerskich czy punktów sprzedaży alkoholu.

fot. contrastwerkstatt - Fotolia.com

Gabinet lekarski

Na założenie gabinetu lekarskiego w mieszkaniu potrzebujemy zgodę wspólnoty.


Po drugie: zgłoszenie zamiaru zmiany użytkowania lokalu


- Na początek powinniśmy złożyć w starostwie zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego, w naszym przypadku mieszkania. Dzięki temu będziemy wiedzieli, czy zmiana przeznaczenia lokalu będzie wymagała od nas wykonania dodatkowych prac i przedłożenia stosownych dokumentów – mówi Dariusz Sadurski z Agencji Nieruchomości Bracia Sadurscy. Zgłoszenie takie jest wymagane w sytuacji, gdy działalność gospodarcza w mieszkaniu powoduje zmianę warunków między innymi bezpieczeństwa pożarowego, pracy, zdrowotnych, higieniczno-sanitarnych czy wielkości lub układu obciążeń („Prawo budowlane”, art. 71, Dz.U. 1994 Nr 89 poz. 414). W dokumencie opisujemy dotychczasowy sposób użytkowania lokalu oraz prace, które będziemy wykonywać w nim po założeniu firmy. Do zgłoszenia musimy dołączyć kilka dokumentów, których listę zawarto w ustępie drugim artykułu 71 „Prawa budowlanego”:
  • opis i rysunek, które przedstawiają lokalizację budynku oraz innych obiektów budowlanych na tej samej działce i nieruchomościach sąsiednich (należy oznaczyć położenie mieszkania na rysunku),
  • opis techniczny budynku i lokalu mieszkalnego, zawierający charakterystykę nieruchomości, konstrukcję, dane techniczno-użytkowe, wielkość i rodzaj obciążeń, a w razie potrzeby także dane technologiczne,
  • oświadczenie mówiące o tym, że mamy prawo dysponować nieruchomością na cele budowlane,
  • zaświadczenie właściwego organu (wójta, burmistrza lub prezydenta miasta) o tym, że przyszły sposób użytkowania lokalu jest zgodny z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a jeśli taki plan nie istnieje, to powinna to być ostateczna decyzja o warunkach zabudowy,
  • ekspertyza techniczna. Musi wykonać ją osoba, która posiada uprawnienia budowlane bez ograniczeń w odpowiedniej specjalności,
  • opinie, pozwolenia i uzgodnienia – stosownie do planowanej przez nas działalności – regulowane przez odpowiednie ustawy.

Po złożeniu zgłoszenia starosta ma 30 dni na wniesienie ewentualnego sprzeciwu. W tym czasie urząd może nam także nakazać przedstawienie dodatkowych dokumentów. Starosta może także dojść do wniosku, że planowane przez nas zmiany wymagają wykonania prac budowlanych – wtedy wniesie sprzeciw i poinformuje nas o konieczności uzyskania stosownego pozwolenia. Natomiast jeśli po upływie wspomnianych wcześniej 30 dni nie otrzymamy żadnych informacji z urzędu, możemy przejść do kolejnych kroków związanych z założeniem firmy. Jeśli nie chcemy czekać tak długo, razem ze zgłoszeniem możemy złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia, które potwierdzi, że starosta przyjął nasze zgłoszenie i nie będzie wnosił sprzeciwu. Urząd ma obowiązek wydać taki dokument w ciągu siedmiu dni.

Do tej pory omówiliśmy kroki, których podjęcia wymaga założenie tak zwanej „cichej” działalności gospodarczej w mieszkaniu jak siedziba jednoosobowej firmy czy biuro freelancera. W tym przypadku kolejną czynnością będzie sama rejestracja naszej firmy. Musimy jednak pamiętać, że istnieje kilka rodzajów działalności, na których założenie w mieszkaniu będziemy potrzebowali zgody wspólnoty. Bardzo dobrym przykładem jest gabinet lekarski.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (3)

  • Re: Jak założyć działalność gospodarczą w mieszkaniu?

    danusia34 / 2016-06-27 09:51:26

    A co w przypadku mieszkania z urzędu miasta jakie tutaj powinny być zgody. czy trzeba wypełnić jakieś dodatkowe wnioski? odpowiedz ] [ cytuj ]

  • tomek3245 / 2017-01-19 07:20:18

    przede wszystkim jest to bez sensu, bo wszyscy widzę w ceidg gdzie jest zarejestrowana firma, więc gdzie mieszkasz. dlatego ja mam adres w biurze wirtualnym (od roku ale-biuro), zdecydowanie wygodniejsza i na pewno bezpieczniejsza opcja. odpowiedz ] [ cytuj ]

  • tomek3245 / 2017-01-19 07:20:18

    przede wszystkim jest to bez sensu, bo wszyscy widzę w ceidg gdzie jest zarejestrowana firma, więc gdzie mieszkasz. dlatego ja mam adres w biurze wirtualnym (od roku ale-biuro), zdecydowanie wygodniejsza i na pewno bezpieczniejsza opcja. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: