eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Jak cyfryzacja wspiera polski biznes?

Jak cyfryzacja wspiera polski biznes?

2015-09-28 08:10

Jak cyfryzacja wspiera polski biznes?

Jak cyfryzacja wspiera polski biznes? © Monkey Business - Fotolia.com

Wizyty w urzędach to dla wielu z nas przykra konieczność. Może byłoby inaczej, gdyby nie czas, który musimy przeważnie poświęcić w oczekiwaniu na naszą kolej. Statystyki pokazują, że same sprawy podatkowe zabierają przeciętnemu polskiemu przedsiębiorcy około 286 godzin, czyli o ponad 100 więcej niż wynosi średnia dla Unii Europejskiej. Tym bardziej warto pamiętać, że niektóre z biurokratycznych powinności możemy już załatwiać drogą elektroniczną.

Przeczytaj także: Cyfryzacja: wyzwaniem jest zarządzanie

Zakładanie firmy online


Aby zarejestrować działalność gospodarczą, przyszły przedsiębiorca nie musi stawać oko w oko z urzędnikiem. Wystarczy, aby Formularz z wnioskiem o zarejestrowanie firmy przekazał za pośrednictwem serwisu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wprost do Ministerstwa Gospodarki. Potrzebna mu będzie jednak autoryzacja przy pomocy bezpiecznego podpisu elektronicznego lub profilu zaufanego.

Jeżeli wniosek zostanie wypełniony prawidłowo, przedsiębiorca zyskuje pewność, że informacja o rozpoczęciu działalności dotrze do ewidencji już następnego dnia. W podobny sposób można zawiesić, wznowić, a nawet zamknąć działalność. Internetowej rejestracji (poprzez platformę https://ems.ms.gov.pl/) podlegają również spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jawne i komandytowe.

Cyfrowy urząd


W 2014 r. ponad 1,5 mln dokumentów zostało dostarczonych do urzędów w postaci cyfrowej, a liczba osób posiadających konto na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP) wyniosła ponad 800 tysięcy - podaje Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji . Systematycznie przybywa też urzędów, które oferują obsługę interesantów w sposób elektroniczny. Za pośrednictwem ePUAP można już m.in. składać różnego rodzaju deklaracje podatkowe, wnosić opłaty skarbowe i celne, wnioskować o odpis akt stanu cywilnego, zmieniać adres do korespondencji lub zamieszkania, złożyć deklarację śmieciową czy wniosek o rejestrację pojazdu (również tego sprowadzonego z zagranicy), a to jeszcze nie koniec.

Jak informuje MAC - trwają prace zmierzające do poprawy funkcjonalności platformy ePUAP, w tym do podniesienia jej wydajności i dostępności. Można zatem oczekiwać, że lista spraw, które będzie można załatwić bez wizyty w urzędzie, z czasem będzie się wydłużać.

fot. Monkey Business - Fotolia.com

Jak cyfryzacja wspiera polski biznes?

Aby zarejestrować działalność gospodarczą, przyszły przedsiębiorca nie musi stawać oko w oko z urzędnikiem. Wystarczy, aby Formularz z wnioskiem o zarejestrowanie firmy przekazał za pośrednictwem serwisu CEIDG wprost do Ministerstwa Gospodarki.


E-faktury


Odkąd e-faktury są traktowane przez urzędy skarbowe na równi z papierowymi, systematycznie rośnie ich popularność. Jak wynika z badania „Wybieram e-faktury - klienci biznesowi”, jedynie co czwarta polska firma nigdy nie miała do czynienia z elektronicznymi fakturami . I choć te 25 proc. to wciąż niemało to widać, że sytuacja powoli się poprawia i przedsiębiorcy zaczynają dostrzegać zalety tego rozwiązania. Według badania, ponad 80 proc. firm, które planują przejście na e-fakturowanie robi to ze względu na uzyskiwaną oszczędność czasu i pieniędzy. Co ciekawe, najbardziej otwarte na faktury elektroniczne są małe przedsiębiorstwa, w których udział faktur elektronicznych w dokumentacji księgowej wynosi ponad 70 proc.
- Rezygnacja z faktur papierowych na rzecz ich elektronicznych odpowiedników daje przedsiębiorstwu możliwość znacznego ograniczenia wydatków ponoszonych przy wystawianiu i wysyłaniu dokumentów sprzedaży. To nie tylko oszczędność materiałów biurowych - papieru, tonera czy kopert, ale też szansa na zwiększenie wydajności pracy. E-faktury nie trzeba drukować, wysłanie jej do klienta trwa tyle co jedno kliknięcie, a archiwizacja jest mniej kosztowna niż w przypadku faktur papierowych - mówi Dariusz Marcjasz, wiceprezes Zarządu KIR, nadzorujący rozwój usług kartowych i płatności internetowych.
Przeczytaj także: Do urzędu przez internet Do urzędu przez internet

 

1 2

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: