    Date: Thu, 3 Feb 2022 22:19:50 +0100
    Subject: Re: winda
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 03.02.2022 o 17:17, J.F pisze:
    > no i pisemko dostalem
    > "Rada Nadzorcza SM uchwalila zmiane sposobu rozliczania kosztow
    > utrzymania wind.
    > Teraz sie bedzie placic od m2, wszyscy lokatorzy - od parteru do
    > strychu.
    >
    > Zmiane uzasadnia sie zmniejszajaca sie liczba lokatorow i rosnacymi
    > kosztami utrzymania".
    >
    > Hm ... zakladajac, ze mieszkania sa wynajmowane i moze nie wszyscy sa
    > zameldowani ... to z tym parterem chyba przesadzili :-)
    >
    > A swoja droga - stawka 80gr/m2 ... wychodzi mi jakies 1000zl/mc ...
> [...]

    Policz sobie. Nowa winda to koszt ok. 120-150 tys. zł.

    O ile stare, licencyjne Zręby pracowały po 40 lat to nowe zasadniczo są
    przewidziane na 10 lat. Powiedzmy, że nawet wytrzymają 20 lat to same
    koszty odtworzeniowe to masz już 500-625zł miesięcznie. Jak winda
    wymieniona na kredyt to dojdą jeszcze odsetki bankowe.

    Winda musi być stale serwisowana (wymóg prawny), a zatem co miesiąc
    trzeba zapłacić konserwatorowi 150-500zł (jeżeli z pogotowiem 24h to
    bliżej tej górnej kwoty).

    Ktoś musi też sprzątać windy i je myć wewnątrz, a zatem trzeba zapłacić
    sprzątaczce + środki czystości.

    Dolicz koszt energii elektrycznej. Trudno oszacować, bo to zależy od
    użytkowania.

    Dolicz koszty materiałów eksploatacyjnych: oleje, smary, środki do
    konserwacji lin, części zamienne, które się zużywają (suwaki, odbojniki,
    liny, wkładki suwaków, rolki, koła obciążki liny bezpieczeństwa,
    przyciski, szczęki hamulca, krzywki ruchome, aparaty elektryczne takie
    jak różnicówki, przekaźniki, styczniki itp.) jak i te, które uległy
    awarii czy dewastacji.

    Dla przykładu:

    Koszt nowego sterownika drzwi to ok. 2000zł. (dość częsta awaria)

    Uszkodzona fotokomórka - koszt ok. 250zł. Koszt nowej foto-bariery to
    ok. 1000zł

    Za falownik kilka tysiaków.

    Wymiana uszkodzonego silnika to koszt 12-20 tys. zł.

    Jeżeli jest to stara winda to za amortyzator drzwi trzeba dać kilka
    stów. Za ruchomą krzywkę prawie tysiaka. Kontakt drzwi potrafi kosztować
    kilka dych.

    Utrzymanie łączności telefonicznej z kabiną - zazwyczaj abonament GSM,
    ewentualnie NET - z kilkanaście zł miesięcznie.

    Czasami utrzymanie monitoringu.

    Raz do roku przegląd UDT (także wymóg prawny) - ok. 1000zł, czyli
    miesięcznie ok. 80-85zł.

    Moim zdaniem 1000zł miesięcznie za utrzymanie windy to naprawdę tanio.