  • Data: 2022-02-05 11:25:12
    Temat: Re: winda
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Akurat kolega obok mi przypomniał i ma racje, że tam są dwa uzwojenia.
    > Ostatni raz miałem coś takiego gdzieś na początku lat 90-tych
    > poprzedniego stulecia. Porypało mi się. Silniki windowe mają dwa
    > uzwojenia, i przy rozruchu najpierw kręci wolniej, potem szybciej, a
    > potem przed przystankiem wolniej.

    Nie do końca. Stare windy od razu startują na dużej prędkości. Zwalniają
    na niską prędkość tylko przed przystankiem, na którym ma nastąpić
    zatrzymanie kabiny.

    Silniki startują na dużej prędkości, ale chwilę trwa zanim silnik się
    rozpędzi i kabina zacznie się poruszać z prędkością nominalną. Wszystko
    dzięki temu, że napęd windy jest realizowany indukcyjnym silnikiem
    asynchronicznym w którym występuje poślizg.

    Oczywiście masz rację, że najwięcej energii tracone jest w trakcie
    rozruchu silnika indukcyjnego, bo poza energią potrzebną na
    przemieszczenie masy z puntu A do punktu B, winda musi zużyć dodatkową
    energię potrzebną na rozruch silnika, a która zostaje zmarnowana w
    trakcie zatrzymania. Może kiedyś się nawet pokuszę podłączyć pod stary
    dźwig analizator sieci z rejestratorem, aby pomierzyć te straty.

    Z tego powodu jazda windy o np. 10 pięter nie zużywa 10 razy więcej
    energii niż jazda o jedno piętro ponieważ do każdej jazdy trzeba dodać
    dość duże straty związane z rozruchem i zatrzymaniem kabiny, które są
    takie same zarówno przy jeździe o jedno czy o 10 czy nawet o 100 pięter.

    W przypadku nowych dźwigów straty energii związane z rozruchem i
    zatrzymaniem są zminimalizowane i są wielokrotnie mniejsze niż w starych
    dźwigach. Tutaj stosowane są silniki synchroniczne, sterowane falownikami.