  • Data: 2017-11-08 23:04:11
    Temat: Re: Prawa autorskie
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 08-11-17 o 22:43, Marcin Debowski pisze:

    > Dlatego ten cały podatek od sprzetu jest zwyczajnie głupi. Jest on
    > wyrazem bezsilności i jest zwyczajnie nadużyciem strony "autorskiej".
    > Ludzie piraca, więc chociaż tak sobie powetujemy stratę. Tworzy to
    > pretekst do łamania lub nadużywania prawa autorskiego przy de facto
    > gównianych pewnie zyskach.

    Volenti non fit iniuria - mawiali Rzymianie. Skoro organizacje
    zbiorowego zrządzania domagają się tych kilku procent, to tym samym
    legalizują użycie i tyle. Czy mogłyby nie legalizować? Pewnie by mogły,
    ale wątpię, by ludzie przestali z tego powodu kopiować utwory. Problemem
    podstawowym - w mojej ocenie - jest to, że większość społeczeństwa
    uważa, że nie ma nic złego w kopiowaniu. Reszta jest pochodną tej
    powszechnej konstatacji i tyle.

    Moim zdaniem by nad tym zapanować, trzeba zrównoważyć chęć osiągnięcia
    przez uprawnionych zysku z kosztami wykonania mniej, czy bardziej
    legalnej kopii utworu. Ze 20 lat temu Microsoft domagał się za legalną
    kopię systemu mniej więcej równowartości komputera i jego
    przedstawiciele utrzymywali, że to dlatego, iż maja w cenę wliczone ileś
    ta nielegalnych kopii. Zeszli ceną do powiedzmy 1/4 komputera i raczej
    niewiele osób to nielegalnie kopiuje. Dawniej znalezienie w prywatnym
    komputerze legalnej kopii było bardzo mało prawdopodobne.

    Jak udostępnią miejsce, gdzie legalnie po kilka złotych będzie można
    zamówić legalną płytę (koszt produkcji, to na poziomie złotówki przy
    masówce), to nikt nie będzie kombinował. Jak domagają się po
    kilkadziesiąt / kilkaset złotych, to nie dostają nic i tyle.

    Konstatacja ta nie dotyczy tylko tantiem. Gdzieś kilkanaście lat temu
    Polska obniżyła akcyzę na alkohol i automatycznie spadł przemyt z
    pobliskiej Słowacji. To Polska zaczęła na tym zarabiać zamiast Słowacji,
    skąd u nas wszyscy nawet piwo wozili. Teraz Słowacy po piwo do Polski
    latem jeżdżą. Podnoszenie opłat paliwowych stało się powodem tego, że
    zaczęło się opłacać ich nie płacić. To zawsze tak działa.