-
Ochrona baz danych osobowych
Tylko w ubiegłym roku liczba zarejestrowanych w GIODO baz danych wyniosła 16 866. To aż o 5 tysięcy więcej niż w roku 2011. Zdaniem Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, coraz więcej Polaków interesuje się kwestiami w zakresie ochrony danych osobowych. Nic dziwnego, gdyż każda działalność gospodarcza nierozerwalnie wiąże się z korzystaniem ...
-
Reklama a prawa autorskie
Prawo nie zna pojęcia utworu „reklamowego”, niemniej jednak większość reklam w jakimś stopniu będzie podlegać ochronie na gruncie prawa autorskiego. Jakie zatem rezultaty twórczej pracy marketingowców będą chronione i w jakim zakresie? Jaka jest specyfika związana z twórczością w zakresie reklamy? Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw ...
-
Opłaty półkowe do lamusa?
Przedsiębiorcy mają prawo po swojej stronie. Ustawa wyraźnie mówi o nielegalności pobierania przez sieci handlowe płatności za usługi marketingowe czy premie logistyczne. Spotyka się to ze sprzeciwem ze strony sieci handlowych, które walczą o zmiany w prawie. Czy lobby sieci handlowych może doprowadzić do zmiany ustawy o zwalczaniu nieuczciwej ...
-
7 rzeczy, o których warto pamiętać podpisując umowę franczyzową
... dodać, że brak funduszu marketingowego lub brak formalnych wymogów ze strony franczyzodawcy nie oznacza przecież braku konieczności wydawania pieniędzy na marketing. Założyć należy również stosowny budżet na działania marketingowe prowadzone na rynku lokalnym, często mogą przynosić dużo lepszy efekt dla danego ...
-
Bilety lotnicze online. Jak nie zostać na lodzie (i na lądzie)?
... trafiły dokładnie tam, gdzie powinny. Warto pamiętać, że bezpieczna podróż zaczyna się już na etapie jej planowania – mówi Tomasz Kaczmarek, Marketing Manager eSky – Oprócz sprawdzenia potencjalnego partnera w planowaniu podróży – co nie wymaga wielkiego wysiłku, a może wręcz uratować nasz wyjazd – warto pamiętać ...
-
RODO: słodko-gorzkie ciasteczka
... jak najbardziej możliwa sytuacja ponieważ przetwarzanie danych osobowych do celów marketingu bezpośredniego jest działaniem w uzasadnionym interesie, bez widocznego rozróżnienia na marketing własny i cudzy. Informacja czy zgoda? Sprawa zgody na ciasteczka póki co nie ma jednoznacznego stanowiska prawnego. Główny Inspektor Danych Osobowych ...
-
Nie ma prostego sposobu na RODO
Ochrona danych w cyfrowym świecie to problem, który nigdy się kończy. Warto przywołać choćby niedawną sprawę Cambridge Analytica. Choć trudno określić pełne rozmiary skandalu, jedno jest pewne: brytyjska firma marketingowa zbierała dane milionów użytkowników Facebooka w Stanach Zjednoczonych za pomocą zewnętrznej aplikacji w serwisie ...
-
Zwrot towaru. Jak rozumieć przepisy?
... jest w dostarczeniu, obowiązują te same zasady. Klient ma prawo odstąpić od umowy, a produkt zwraca na swój koszt - wyjaśnia Oliwia Tomalik, Marketing Manager Shoper. Uszkodzona przesyłka - kto jest winien? Kolejną kwestią, nurtującą właścicieli e-sklepów, jest kwestia odpowiedzialności za uszkodzenie przesyłki. Jeden z e-sprzedawców ...
-
Tajemnica przedsiębiorstwa. Przedsiębiorco, chroń swój know-how!
W gospodarce opartej na wiedzy, często zasadniczą wartością przedsiębiorstwa są wartości niematerialne, np.: niezmienne od lat receptury produktów; wyniki wieloletnich badań, od medycznych po marketingowe ; metodyki działania dla uzyskania określonych rezultatów czy unikatowy model biznesowy. Niektóre firmy są wręcz na tej wiedzy w całości oparte ...
-
Jakie informacje o konsumentach i kontrahentach na stronie www są dopuszczalne?
... tej osoby, do czasu, gdy uzyskanie zgody będzie możliwe. Za prawnie usprawiedliwiony cel, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, uważa się w szczególności: marketing bezpośredni własnych produktów lub usług ; dochodzenie roszczeń z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Niezależnie od powyższego należy podkreślić, iż zastosowanie będą miały ...
-
Jak przenieść swój biznes do Internetu w czasach kryzysu?
... producentów odzieży, dodatków i akcesoriów jest wysoce narażona na wszelkiego rodzaju naruszenia. Wynika to z prostej zależności: intensywne inwestowanie w markę, jej promocję i marketing wiąże się z tym, że stajemy się coraz bardziej rozpoznawalni, a wraz z rosnącą popularnością - coraz bardziej narażeni na ataki. Genezą tych nieetycznych ...
-
TSUE unieważnił Tarczę Prywatności. Co to oznacza dla sklepów internetowych?
... działa zdecydowanie na jego niekorzyść. Dobrze więc wcześniej czy później sprawić, by kwestie prawne zostały formalnie uregulowane - wyjaśnia Oliwia Tomalik, Marketing Manager Shoper. Jak dostosować sklep do nowych przepisów? Realnie znalezienie innej podstawy prawnej oznacza odszukanie wciąż ważnych przepisów, na które ...
-
Kto ponosi odpowiedzialność za szczepionki na COVID-19?
... Agencja Leków (EMA)miało (jak wynika z doniesień) zalecić w grudniu 2020 r. Komisji Europejskiej warunkowe dopuszczenie do obrotu (CMA, z ang. trybie Conditional Marketing Authorisation) w całej Unii pierwszej szczepionki przeciw Covid-19 o nazwie Comirnaty wyprodukowanej przez firmy Pfizer i BioNTech. Co do zasady, zgodnie z warunkowym pozwoleniem ...
-
Ochrona praw konsumenta, czyli reklamacja, gwarancja i inne
... istotne jest uważne zapoznanie się ze wszystkimi dokumentami, które dostajemy do podpisu, o czym regularnie przypomina UOKiK - mówi Joanna Cencelewicz, Marketing Menadżer z Departamentu Kredytów Konsumenckich i Sprzedaży w Santander Consumer Banku. – W naszym banku proces uzyskiwania kredytu jest bezpieczny i wygodny, a kredytobiorca przez cały ...
-
Ostatni taki Black Friday?
Black Friday to ulubiony dzień w roku miłośników promocji. Nieoficjalne święto zakupów przypada na koniec listopada i charakteryzuje się wzmożoną liczbą okazji cenowych w różnych sklepach. Jednak coraz większa grupa konsumentów kwestionuje, czy owe promocje są prawdziwe, czy stanowią jedynie chwyt marketingowy. Przy okazji Black Friday dochodzi do ...
-
Oznaczanie treści sponsorowanych w social media a prawo ochrony konkurencji
Od kiedy portale społecznościowe zyskały status naczelnej siły marketingowej naszych czasów coraz więcej mówi się o potrzebie stworzenia ram prawnych dla biznesu w social mediach. Brak szczególnych rozwiązań w polskim prawie nie oznacza jednak, że zagadnienia te wymykają się spod zakresu obowiązujących od wielu lat w naszym porządku prawnym ustaw, ...
-
Czy i jak można reklamować piwo bezalkoholowe?
... . Jak wskazał przy tym Trybunał Konstytucyjny w jednym z orzeczeń, „Reklama i promocja “innego produktu” korzysta bowiem z wizerunku handlowego ukształtowanego w przeszłości przez marketing alkoholu lub doznaje intensyfikacji na skutek tego, że ów “inny produkt” umożliwia jednoczesną reklamę alkoholu. To decyduje o interesach stron w nabyciu ...
-
Reklama piwa i wina bezalkoholowego - nie dla małoletnich?
... został wyjaśniony przez Trybunał Konstytucyjny. Chodzi o to, że „Reklama i promocja “innego produktu” korzysta bowiem z wizerunku handlowego ukształtowanego w przeszłości przez marketing alkoholu lub doznaje intensyfikacji na skutek tego, że ów “inny produkt” umożliwia jednoczesną reklamę alkoholu. To decyduje o interesach stron w nabyciu ...
-
Umowa wydawnicza gry wideo - jak zabezpieczyć interesy obu stron?
... grafik promocyjnych). Dodatkowo, inny będzie zakres korzystania w przypadku świadczenia tylko usług wydawniczych, a inny jeżeli w grę będzie wchodził również marketing. W przypadku licencji Strony powinny uregulować czas trwania, zakres terytorialny, ewentualną wyłączność, środki dystrybucji (platformy cyfrowej dystrybucji czy również dystrybucja ...
-
UOKiK: podsumowanie działań w 2022 roku
... na „gwarantowaniu oryginalnych, wiarygodnych opinii”. Zebrane informacje oraz dowody pozwoliły ukarać za wprowadzanie konsumentów w błąd trzy firmy: Opinie.pro, SN Marketing oraz Agencja City Damian Trzciński. Łącznie sankcje finansowe wyniosły 110 tys. zł. Ponadto od ponad pół roku konsumenci mogą korzystać ...
-
Olimp Laboratories ukarany za kryptoreklamę w mediach społecznościowych
... ujawnienie kontekstu handlowego musi być dla konsumenta jasne i odpowiednie, a reklamodawcy powinni uwzględniać środek przekazu, za pośrednictwem którego odbywa się marketing, w tym kontekst, lokowanie, harmonogram, czas trwania, język, grupę docelową i inne kwestie. Oznaczenie musi wystarczająco widoczne, aby odpowiednio informować przeciętnego ...
Tematy: kryptoreklama, media społecznościowe, reklamy, reklama online, reklama w internecie, oznaczanie reklam, UOKiK, influencerzy, social media, media społecznościowe, post sponsorowany, kryptoreklama, nieuczciwe praktyki rynkowe, prawo ochrony konkurencji, ochrona konsumentów, influencer marketing -
Reklama w Internecie a obowiązujące prawo
... dyrektywy 2005/29/WE [7], kontekst handlowy przekazu musi być dla konsumenta jasny i odpowiedni, uwzględniając środek przekazu (za pośrednictwem którego odbywa się marketing), w tym kontekst, lokowanie, harmonogram, czas trwania, język, grupę docelową i inne kwestie. Oznaczenie charakteru reklamowego musi wystarczająco widoczne, aby odpowiednio ...
Tematy: reklama w internecie, influencerzy, kryptoreklama, media społecznościowe, reklamy, reklama online, oznaczanie reklam, UOKiK, social media, post sponsorowany, nieuczciwe praktyki rynkowe, prawo ochrony konkurencji, ochrona konsumentów, influencer marketing, reklama alkoholu, reklama alkoholu w internecie, Omnibus -
Black Friday w cieniu dyrektywy Omnibus
W Polsce pod hasłem Black Friday kryje się wstęp do najgorętszego dla handlu okresu związanego ze Świętami Bożego Narodzenia. Można powiedzieć, że przedświąteczny ruch napędzają nie tylko same Święta, ale i Black Friday. Z punktu widzenia marketingu w większości przypadków pod hasłem Black Friday kryją się klasyczne zabiegi związane z promocją ...
Tematy: Black Friday, Omnibus, zakupy, zakupy świąteczne, promocje, promocje cenowe, akcje promocyjne, ceny, cena, promocja, obniżki cen, rabaty, e-commerce -
Przewóz towarów do Wielkiej Brytanii po Brexicie
... w kontekście handlu towarami zwierzęcymi. Wprowadzenie nowych obostrzeń towarów pochodzenia zwierzęcego, jak również innych towarów objętych rozporządzeniem TOM (Trade and Marketing Standards) wpłynęło istotnie na procesy logistyczne oraz procedury celne. Dostosowanie działań firm przewozowych do nowych regulacji może prowadzić do dodatkowych ...
-
Kara porządkowa a złe wyniki pracy
Pracownik działu marketingu odpowiedzialny za pozyskiwanie nowych klientów od kilku miesięcy osiąga niezadowalające pracodawcę wyniki. Rezultaty jego pracy są o wiele gorsze niż pozostałych osób zatrudnionych na tym samym stanowisku. Wobec powyższego szef postanowił zdyscyplinować nieefektywnego podwładnego wymierzając mu karę nagany. Czy ...
-
Nagana a świadectwo pracy
... informacji uzupełniających, pracodawca może wpisać, że: Pracownik w okresie zatrudnienia ukończył: szkolenie „Skuteczna reklama w Internecie”, „Negocjacje biznesowe”, Studia podyplomowe - Marketing i zarządzanie. Powyższe dane pracodawca umieszcza tylko wtedy, gdy pracownik wystąpi z taką inicjatywą. Sam nie może takich informacji zamieszczać ...
-
Zwolnienie przez Skype. Pracownica może wygrać przed sądem pracy
Skandaliczna sytuacja o której rozpisują się media w całej Polsce jest przykładem, że niektórzy przedsiębiorcy wciąż nie szanują prawa pracy, a "januszowe" prowadzenie biznesu nie jest obce nawet tak nowoczesnym biznesom jak agencje marketingowe i reklamowe. Internet oburzyła historia graficzki zwolnionej przez komunikator Skype, za to, że w ...
1 2