-
E-mail marketing: jak to robić zgodnie z prawem?
... ogranicza się do … (posiadane informacje o podmiocie). Dane osobowe, będące w posiadaniu administratora danych, przetwarzane są w celu … (cel przetwarzania danych, np. marketing własnych produktów i usług) i nie przewiduje się ich przekazywania podmiotom trzecim / mogą być przekazywane partnerom handlowym administratora. Mają Państwo prawo dostępu ...
-
Ambush marketing: chroniony znak towarowy w reklamie
... najważniejszymi międzynarodowymi wydarzeniami, które przyciągają uwagę wielomilionowej publiczności na całym świecie. Zjawisko to oznacza zasadzkę, pułapkę, podstęp marketingowy. Ambush marketing pojawia się w momencie, gdy podmioty, które nie zawarły umów licencyjnych na posługiwanie się zastrzeżonym znakiem towarowym związanym z imprezą, wplatają ...
-
Influencer marketing pod lupą - Chajzer, Doda i Rozenek-Majdan ukarani przez UOKiK
Prezes UOKiK śledzi i eliminuje z rynku nieprawidłowości na rynku influencer marketingu. Tym razem wydał trzy decyzje dotyczące nieprawidłowego oznaczania materiałów reklamowych na Instagramie. Ukarani zostali Filip Chajzer, Dorota Rabczewska i Małgorzata Rozenek-Majdan. Nałożone kary to łącznie prawie pół miliona zł. Nasze działania chronią ...
-
Influencer marketing - UOKiK chce nowych regulacji
Pierwsze zarzuty UOKiK dla trzech influencerów i ich reklamodawcy postawione 25 lipca i wcześniejsze decyzje UOKiK o ukaraniu czołowych polskich twórców SM za brak współpracy to pokłosie starań urzędu o uregulowanie branży influencer marketingu w Polsce. Kwestia oznaczania treści komercyjnych w mediach społecznościowych nie ma obecnie dedykowanych ...
-
E-mail marketing: jak nie zostać spamerem?
Newslettery i oferty handlowe to podstawowe narzędzia promocji wykorzystywane przez e-sklepy oraz serwisy internetowe. Niestety, często zdarza się, że w pogoni za dobrymi wynikami, popełniany jest szereg błędów. To natomiast daje podstawy do uznania kampanii za niezgodną z prawem. W efekcie przedsiębiorcom grożą wysokie kary sięgające nawet 10 ...
-
Czarny marketing? Jak chronić swoje dobra osobiste w Internecie?
Wraz z rozwojem Internetu i otaczającej go kultury, sposoby na przejmowanie i podszywanie się pod inne osoby czy marki stają się również ewoluują oraz stają się powszechną praktyką internetowych przestępców. Nie oznacza to jednak, że trzeba się obawiać o nasze prawa, bo prawne regulacje nie pozostają w tyle, jeśli chodzi o ochronę i ...
-
Co nowe prawo komunikacji elektronicznej oznacza dla e-commerce?
... m.in. dlatego, że obejmują wymogi prawne dla działań marketingowych (tj. e-mail marketing, czy reklama internetowa wykorzystująca pliki cookies) oraz procesów zdalnej ... zgodami na komunikację marketingową. Co istotne, nowe przepisy obejmują również marketing w relacjach B2B,” — wyjaśnia Beata Zalewska, Inspektorka Ochrony Danych Osobowych w ...
-
Telemarketing a nowa ustawa o prawach konsumenta
... wyrażenie „telekomunikacyjne urządzenie końcowe” oznacza telefon, pocztę elektroniczną lub faks. Marketing za ich pomocą jest niedozwolony bez uprzedniej zgody odbiorcy. Zgoda ... którego przedstawiona zostaje właściwa oferta. Argumentują, że nie jest to marketing bezpośredni, gdyż samo przedstawianie oferty następuje dopiero na spotkaniu z konsumentem, ...
-
Zgody marketingowe - fakty i mity
... do pośrednika nieruchomości, z którym deweloper współpracuje, to check boxy powinny być tak zorganizowane, aby potencjalny klient mógł wyrazić zgodę na marketing przez dewelopera, a zarazem nie musiał wyrażać zgody na przekazanie przez dewelopera danych do firmy pośrednika nieruchomościami. Udowodnij, że otrzymałeś zgodę ...
-
Profilowanie w e-commerce a ochrona danych osobowych
... uwzględnić, jest uzasadniony interes (w Ustawie jest to „prawnie usprawiedliwiony cel”), w szczególności marketing bezpośredni własnych produktów i usług. Podobnego sformułowania brakuje jednak w Rozporządzeniu, co nie oznacza, że marketing bezpośredni nie będzie uwzględniany jako uzasadniony interes. Najważniejszym kryterium uznania uzasadnionego ...
-
Płatność danymi osobowymi - kiedy informacje o nas stają się walutą
... by spodziewać się, że może nastąpić przetwarzanie danych w tym celu. Najczęstszym przykładem sytuacji, o której mowa w motywie 47 RODO jest chociażby marketing bezpośredni usług lub produktów administratora danych osobowych lub podmiotów z nim powiązanych. Warunkiem dopuszczalności takich działań jest z kolei odpowiednie poinformowanie osób ...
-
4 kroki dla przedsiębiorców i marketerów po wejściu w życie Prawa Komunikacji Elektronicznej
... oraz informacji handlowych. Jak dostosować działania marketingowe do nowych wymogów? Oto cztery kluczowe kroki dla przedsiębiorców i marketerów. 1. Sprawdź zgody na marketing i ich zgodność z nowym prawem Każda firma wysyłająca informacje handlowe za pomocą e-maila, SMS-a lub innych kanałów elektronicznych musi upewnić się ...
-
5 mitów na temat RODO
... osobowych? Tego nie wie nikt, ale niektórzy się domyślają. Zdaniem Nigela Tozera, Solutions Marketing Directora w regionie EMEA w Firmie Commvault, nie nastąpi trzęsienie ziemi, a na prawdziwe efekty trzeba będzie ... zareagujemy jako przedsiębiorstwa, i od tego, jak wykorzystamy nasze nowe możliwości jako obywatele. Nigel Tozer, Solutions Marketing ...
-
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych
... marketing Ustawa o ochronie danych osobowych zezwala niejako automatycznie na marketing własnych towarów i usług, nie trzeba do tego celu zbierać żadnych danych, dodatkowych zgód. Ustawodawca uznał, że marketing ... się godzi – czy chodzi tylko o marketing własnych towarów i usług, czy o marketing towarów i usług wzmiankowanych podmiotów, czy też może ...
-
Prawa konsumenta: rzetelna reklama
... jest przede wszystkim z tym, że marketing kojarzony jest z najbardziej widocznym dla konsumenta elementem – to znaczy reklamą o dużym zasięgu oddziaływania. Jednak twierdzenie, że współczesny marketing to zespół narzędzi intensyfikacji sprzedaży – nie jest prawdziwe. Wiele przedsiębiorstw stosuje marketing już na etapie tworzenia produktu, po ...
-
Zbieranie zgody na przetwarzanie danych osobowych - o czym należy pamiętać?
... to zgody. Natomiast w niektórych przypadkach marketingu zgoda nie jest potrzebna. Chodzi o marketing bezpośredni - osobna zgoda na przetwarzanie danych dla celów marketingowych nie jest wymagana, o ile cele te obejmą jedynie marketing bezpośredni własnych produktów lub usług. W pozostałych przypadkach (chęć promowania towarów innego podmiotu ...
-
Umowa o zachowaniu poufności (NDA) a współpraca z freelancerem
... intencje, tylko o ochronę najważniejszych informacji w firmie – tłumaczy Żaneta Siwik, Product Marketing Lead w Useme, platformie do rozliczeń na linii klient-freelancer. Czym jest umowa o ... i zapobieganiu ich ujawnieniu na zewnątrz – komentuje Żaneta Siwik, Product Marketing Lead w Useme. Co powinno znaleźć się w umowie o zachowaniu poufności? Prawo ...
-
Przetwarzanie danych osobowych w celach innych niż ustalone
... nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą. Przykładowe prawnie usprawiedliwione cele wskazuje art. 23 ust. 4 pkt 1) Ustawy; są to: marketing bezpośredni własnych produktów lub usług administratora danych lub dochodzenie roszczeń z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. W konsekwencji, dozwolone jest np. przetwarzanie przez ...
-
Sklep internetowy a ochrona danych osobowych
... oddzielnie powinien zostać zgłoszony do rejestracji. We wniosku zostaniemy zapytani o podstawę prawną upoważniającą do przetwarzania danych i w przypadku takich zbiorów jak marketing, newsletter czy program lojalnościowy, podstawą do ich przetwarzania będzie wyrażenie zgody przez osoby, których dane znajdują się w poszczególnych zbiorach. Taką ...
-
Prawo nie nadąża za cloud computing
... w powiązaniu z często dominującą pozycją usługodawcy powodują, że bezpieczniej jest wykorzystywać cloud do obsługi drugorzędnych procesów biznesowych, takich jak HR czy marketing. – dodaje. Według prawa umowy dotyczące cloud computingu można obecnie kwalifikować jako usługi w rozumieniu art.750 k.c., połączone z udzieleniem prawa do korzystania ...
-
Ustawa konsumencka w call center
Po wejściu w życie nowej ustawy Prawa konsumenta, na firmy prowadzące telemarketing oraz call center padł „blady strach”. Specjaliści prognozowali masowe zwolnienia w branży i utratę pracy przez nawet 10 tysięcy osób. Rzeczywistość okazała się łaskawsza - pomimo wielu istotnych ograniczeń, uwzględniający prawa konsumentów telemarketing nadal jest ...
-
E-commerce czyli jak założyć sklep internetowy?
... czasu – daje możliwość integracji z innymi programami ułatwiającymi prowadzenie biznesu. Przykładem będą powiązania z programem do fakturowania, księgowości, magazynu, ale także wspomagające marketing - SEO, czy rozliczenia płatności i dostaw. Obecnie nikt już nie inwestuje we własne duże serwery i stawiane na nich własne oprogramowania z uwagi ...
-
RODO a telesprzedaż. Czy wylaliśmy dziecko z kąpielą?
Gdyby ktoś zapytał nas ponad rok temu, jak widzimy przyszłość telemarketingu i sprzedaży telefonicznej w przededniu wprowadzenia zapisów RODO/GDPR, większość z nas odpowiedziałaby, że to już koniec złotej ery natarczywych telemarketerów. Gdyby ktoś jednak to samo pytanie zadał osobie zajmującej się zarządzaniem telemarketingiem i sprzedażą ...
-
Jak oznaczać treści reklamowe w mediach społecznościowych? Oto rekomendacje Prezesa UOKiK
... . Szczególnie ważne jest to w przypadku tak dynamicznie zmieniającej się branży, jaką jest reklama i influencer marketing. Dlatego tym bardziej cieszymy się, że za pośrednictwem przedstawicieli Grupy Roboczej Influencer Marketing IAB Polska głos rynku nie tylko został wysłuchany, ale i miał realny wpływ na kształt ...
-
Ochrona konsumentów. Oto rekomendacje ECC-Net na lata 2024–2029
... i szybszym działaniem mechanizmu obciążenia zwrotnego (tzw. charge back) oferowanym przez wydawców kart kredytowych. Ustanowienie jasnych przepisów definiujących influencer marketing, zapewniających przejrzyste zasady oznaczania treści reklamowych oraz konsekwencje w przypadku nie respektowania tych zasad. Przeprowadzone niedawno przez Komisję EU ...
-
Wizerunek marki. Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerami?
Współpraca między influencerami (artystami, celebrytami) a markami stała się w ostatnich latach niezwykle popularna, stając się jednym z kluczowych elementów strategii marketingowych na różnorakich rynkach. W związku z wprowadzeniem i egzekwowaniem obowiązku właściwego oznaczania treści reklamowych wzrosła także świadomość konsumentów, a co za tym ...
-
Nieuczciwe praktyki rynkowe a ochrona praw konsumenta
... przez praktyki rynkowe rozumie się działanie lub zaniechanie przedsiębiorcy, sposób postępowania, oświadczenie lub informację handlową, w szczególności reklamę lub marketing, bezpośrednio związane z promocją lub nabyciem produktu przez konsumenta. Praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców jest nieuczciwa, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi ...
-
Zdjęcia znalezione w Internecie a prawa autorskie
Wiele firm uatrakcyjnia swoje codzienne działania marketingowe czy promocyjne wizualizacjami zamieszczonymi w Internecie. Czy mogą one dowolnie korzystać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej np. z fotografii i obrazków znalezionych w sieci? czy np. w firmowym newsletterze można swobodnie wykorzystywać małą grafikę ilustracyjną z ...
-
Timesharing: na co uważać?
... są przypadki oszustów pobierających opłaty od zmanipulowanych konsumentów, które nigdy nie zostaną zwrócone. Timesharingowy biznes to wszakże nie tylko nieuczciwy marketing, są weń zaangażowani różni przedsiębiorcy, także ci, którzy swoją działalność opierają na doświadczeniu, renomie i przepisach prawa. Firmy te często należą ...
-
Spam a prawo
... wcześniej coś kupił od reklamodawcy. Najważniejszą ustawą antyspamową jest prawdopodobnie amerykański CAN-SPAM Act (Controlling the Assault of Non-Solicited Pornography and Marketing Act). Ustawa ta wymaga odpowiedniego oznaczenia niechcianych wiadomości komercyjnych. Na przykład, temat wiadomości musi zawierać słowo ‘AD’ lub ‘Advertisement’ (ang ...
-
Internet a przetwarzanie danych osobowych
... przepisy Ustawy można wskazać, iż celem takim będzie każdy cel mający oparcie w przepisach prawa. W szczególności, jak podaje ustawodawca, będzie to marketing bezpośredni własnych produktów lub usług administratora danych, czy dochodzenie roszczeń z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. W tym miejscu trzeba zwrócić uwagę, że ...
-
Programy lojalnościowe w aptekach a ochrona danych
Apteki, tak te tradycyjne jak i prowadzące swą sprzedaż przez Internet, bardzo często wykorzystują do podtrzymywania kontaktów ze swymi klientami programy lojalnościowe. Istotą takiego programu jest, za Wikipedią, podejmowanie długotrwałych działań marketingowych służących do budowania oraz podtrzymywania pozytywnych relacji z wybranymi, ...
-
Ochrona danych osobowych w Internecie
Internet jest aktualnie największym źródłem informacji i platformą przekazywania danych. Wkroczyliśmy w czasy, gdy nie potrafimy się już się bez niego obejść. Jest on między innymi prężnym narzędziem marketingowym, informacyjnym i wypiera z rynku popularne media typu telewizja czy prasa. Jak grzyby po deszczu pojawiają się nowe sklepy internetowe. ...
-
Konkursy i loterie a dane osobowe
... konkursu ma obowiązek poinformować osobę fizyczną, której dane pozyskuje, o swej nazwie i siedzibie, wskazać cel dla którego pozyskuje dane (uczestnictwo w konkursie, marketing), pouczyć o prawie dostępu do danych oraz możliwości ich poprawiania, a także wskazać czy ich podanie ma charakter dobrowolny czy też istnieje ...
-
Nieuczciwe praktyki rynkowe a prawa konsumenta
... przedsiębiorców. Poprzez praktyki rynkowe należy rozumieć działanie lub zaniechanie przedsiębiorcy, sposób postępowania, oświadczenie lub informację handlową, w szczególności reklamę i marketing, bezpośrednio związane z promocją lub nabyciem produktu przez konsumenta. Nieuczciwa wobec konsumentów praktyka rynkowa polega zaś na działaniach lub ...