eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Podpisanie umowy o pracę: rodzaje i warunki

Podpisanie umowy o pracę: rodzaje i warunki

2007-11-28 13:46

Przeczytaj także: Umowy o pracę - ważne zmiany


3. wynagrodzenie – jeżeli u pracodawcy nie obowiązuje regulamin wynagradzania, w umowie powinny zostać wymienione wszystkie wypłacane pracownikowi składniki wynagrodzenia (czyli na pewno wynagrodzenie zasadnicze, a jeżeli są wypłacane dodatki, np. funkcyjny, stażowy, stała premia, itd. – także takie dodatki). Jeżeli natomiast wprowadzono regulamin wynagradzania, konieczne jest określenie w umowie przynajmniej wysokości wynagro¬dzenia zasadniczego oraz wymienienie pozostałych składników z odesłaniem w zakresie zasad ich obliczania do regulaminu wynagradzania. Nie trzeba wskazywać w umowie o pracę składników wynagrodzenia, które wynikają bezpośrednio z Kodeksu pracy, czyli np. pracodawca nie musi wymieniać w umowie dodatku za pracę w godzinach nadliczbo¬wych i dodatku za pracę w godzinach nocnych, bo wynikają one bezpośrednio z Kodeksu pracy.

4. wymiar czasu pracy – zwykle określa się go, pisząc: pełen etat, 1/2 etatu, 1/4 etatu lub też: pełny wymiar, 1/2 wymiaru, 1/4 wymiaru itd.

5. termin rozpoczęcia pracy – wskazuje się go datą kalendarzową, czyli pisząc np. „od 4 czerwca 2007 r.”. Przy okazji warto wyjaśnić, że na powszechnie stosowanym for¬mularzu umowy o pracę występują 4 miejsca na wpisanie dat związanych z początkiem zatrudnienia.

a) Po pierwsze, w prawym górnym rogu umieszcza się datę sporządzenia pisemnej wersji umowy. Jest to więc dzień, w którym wyznaczona do tego osoba w firmie wpisuje dane do formularza umowy.

b) Po drugie, poniżej nazwy umowy wpisuje się datę zawarcia umowy. Jest to data, którą strony przyjmują jako moment rozpoczęcia stosunku pracy. Wcale nie musi to być pierwszy dzień wykonywania przez pracownika zadań. Często praktykuje się zawieranie umowy od pierwszego dnia miesiąca, nawet jeśli tym dniem jest niedziela czy też inny dzień wolny od pracy.

c) Po trzecie, w ostatniej części umowy wpisuje się termin rozpoczęcia pracy. Jest to pierwszy dzień, w którym pracownik powinien przyjść do pracy, żeby rozpocząć wykonywanie swoich zadań. Czyli na przykład może zdarzyć się, że umowa zostanie zawarta od niedzieli 1 kwietnia, a termin rozpoczęcia pracy zostanie wyznaczony na poniedziałek 2 kwietnia.

d) Po czwarte, inspektorzy pracy wymagają często, aby przy podpisie pracownika na umowie o pracę została zamieszczona data złożenia podpisu. Warto o taką datę zadbać, aby ze strony inspektora nie pojawił się zarzut, że pracownik otrzymał umowę na piśmie dopiero po kilku czy kilkunastu dniach od przystąpienia do pracy.

Najczęściej – w każdym z wyżej wymienionych miejsc wpisywana jest identyczna data. Warto jednak wiedzieć, że daty te mogą różnić się pomiędzy sobą.

Pozostała dokumentacja związana z zatrudnieniem


Oprócz umowy o pracę należy także zadbać o inne dokumenty. Większość z nich pracodawca powinien zgromadzić w teczce akt osobowych. W ramach takiej teczki, dokumenty należy podzielić na część A (dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie), część B (dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy i przebiegu zatrudnienia), część C (dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia). Przechowywane dokumenty należy ułożyć chronologiczne (można je wpinać od najstarszych do najnowszych albo odwrotnie)i ponumerować. Każda z części powinna zawierać pełny wykaz przechowywanych w niej dokumentów. Pracodawca nie może zabierać pracownikowi oryginałów dokumentów. Po przejrzeniu powinien je oddać – zachowując w aktach jedynie ich odpisy lub kopie.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: