eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Umowa o pracę tylko w języku polskim

Umowa o pracę tylko w języku polskim

2009-11-10 01:23

Nowe przepisy obowiązują od niedawna, dlatego warto się z nimi zapoznać, aby w razie kontroli PIP nie narazić się na zarzuty niewłaściwego sporządzenia dokumentów związanych z zatrudnieniem.

Przeczytaj także: Podpisanie umowy o pracę: rodzaje i warunki

Obecnie umowy o pracę zawierane pomiędzy pracodawca i pracownikiem zapisywane są w języku polskim. Pracodawca może zawierać z pracownikiem umowę o pracę w języku innym niż polski tylko w 2 przypadkach:
  • obok wersji polskojęzycznej - wówczas podstawę wykładni jest wersja w języku polskim, jeśli osoba świadcząca pracę jest obywatelem RP,
  • tylko w wersji obcojęzycznej - na wniosek osoby świadczącej pracę posługującej się językiem obcym, w którym sporządzana ma być umowa, jeśli osoba taka została pouczona o możliwości sporządzenia umowy w języku polskim.
W języku polskim, co do zasady, muszą być także przygotowywane inne dokumenty związane z zatrudnieniem.

Zmiana ta wynika z konieczności dostosowania przepisów do postanowień wyroku TK (sygn. K 38/04).

Podstawa prawna:
  • Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o zmianie ustawy o języku polskim (Dz.U. nr 161, poz. 1280).


Płace w firmie pomogą ci uniknąć pomyłek w rozliczeniach płacowych dzięki poradom ekspertów, które odpowiadają prawie na wszystkie pytania związane z rozliczaniem wynagrodzeń i nowymi przepisami.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: