  • 1. Data: 2003-02-24 09:13:16
    Temat: programista i jego prawa do dzieła
    Od: "Jakub Zysnarski" <j...@n...onet.pl>

    Otrzymałem od mojego szefa propozycję nowej umowy. Jest w nim punkt budzący
    moje wątpliwości. Brzmi on jakoś tak : "Wszelkie prawa majątkowe do prac
    stworzonych na podstawie tej umowy przejmuje pracodawca". Czy taki zapis
    jest zgodny z prawem? JAkie są uregulowania prawne dotyczące praw własności
    do tworzonego dzieła? Słyszałem, że jest coś takiego, jak prawa niezbywalne.
    Jeśli tworzę jakiś program, to z reguły wykorzystuję w nim pewne standardowe
    rozwiązania, jak też wprowadzam nowe, przez siebie stworzone. Bez sensu
    chyba byłoby, gdyby prawa do pomysłów przejmował pracodawca, bo wówczas ni
    miałbym prawa użyć ich poza tą firmą, a nie da się chyba stworzyć dwóch
    całkowicie różnych programów wykonujących podobne zadania. Poza tym kto ma
    prawa do tego, co jest w mojej głowie?

    Pozdrawiam i proszę o poważne potraktowanie tej kwestii.
    Jakub

  • 2. Data: 2003-02-24 09:26:02
    Temat: Re: programista i jego prawa do dzieła
    Od: "Tomek Zielinski" <t...@f...org.pl>

    "Jakub Zysnarski" <j...@n...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > moje wątpliwości. Brzmi on jakoś tak : "Wszelkie prawa majątkowe do prac
    > stworzonych na podstawie tej umowy przejmuje pracodawca". Czy taki zapis

    Oczywiście. Jeśli jesteś zatrudniony na umowę o pracę, to zapis ten jest
    nadmiarowy, bo i tak wszystko co napiszesz dla pracodawcy jest jego wyłączną
    własnością.

    > JAkie są uregulowania prawne dotyczące praw własności
    > do tworzonego dzieła? Słyszałem, że jest coś takiego, jak prawa
    niezbywalne.

    Tak, osobiste prawa majątkowe. Są niezbywalne - zawsze możesz chwalić się,
    że to ty napisałeś konkretny program/moduł i prawo nie przewiduje możliwości
    zbycia tego prawa. Poczytaj ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

> [...]
    > rozwiązania, jak też wprowadzam nowe, przez siebie stworzone. Bez sensu
    > chyba byłoby, gdyby prawa do pomysłów przejmował pracodawca

    Jeśli pomysły są tak dobre, załóż własną firmę.

    > miałbym prawa użyć ich poza tą firmą, a nie da się chyba stworzyć dwóch
    > całkowicie różnych programów wykonujących podobne zadania. Poza tym kto ma
    > prawa do tego, co jest w mojej głowie?

    Jeśli robisz coś dla siebie, to chyba nie będziesz oczekiwał, że pracodawca
    Ci za to zapłaci?

    Tomek Z.

  • 3. Data: 2003-02-24 09:28:02
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Jakub Zysnarski" <j...@n...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > całkowicie różnych programów wykonujących podobne zadania. Poza tym kto ma

    jezeli pracujesz na umowe o pace, pracujesz na sprzecie i oprogramowaniu
    pracodawcy i wykonujesz zakres swoich obowiazkow (programista - programuje
    :)
    to prawa majatkowe do wszystkiego co zrobisz i tak nabywa pracodawca.
    zapis taki w umowie jest "troche bezsensu", bo nic nie daje ani Tobie ani
    pracodawcy,
    a stwierdza jedynie to samo co jest juz uregulowane prawnie.

    prawa autorskie niezbywalne -> zawsze pozostana przy Tobie, nie mozesz
    ich przeniesc na nikogo, nawet umowa :)
    ilu byc umow nie spisal i na komo byc tego nie probowal przeniesc
    to TY ZAWSZE bedziesz autorem danych prac. A prawa autorskie
    niezbywalne traktuja wlasnie samego autorstwa, nie maja jednak nic
    wspolnego z prawami majatkowymi -> dzieki ktorym mozna czerpac
    zyski z danych prac.

    dla przykladu, Ty robisz aplikacje, pracodawca ci placi pensje,
    aplikacje pracodawca sprzedaje w 10.000 egzemplarzy - i tylko
    on czerpie zyski, bo prawa majatkowe naleza do niego.
    jednak Ty jestes i bedziesz autorem aplikacji (prawa autorsie niezbywalne).
    Twoj szef dla przykladu, nie moze w aplikacji umiescic:
    "aplikacja zaprogramowana przez XXXX YYY" (zamiast xxxx yyy - jego
    imie i nazwisko) - wtedy zlamie prawa nalezace do Ciebie!
    jednak kasa ze sprzedazy sie dzieli nie musi jezeli nie chce.

  • 4. Data: 2003-02-24 09:36:20
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Tomek Zielinski" <t...@f...org.pl> napisał w wiadomości
    > Tak, osobiste prawa majątkowe. Są niezbywalne - zawsze możesz chwalić się,
    > że to ty napisałeś konkretny program/moduł i prawo nie przewiduje
    możliwości
    > zbycia tego prawa.

    chyba, ze obowiazuje Cie scisla tajemnica sluzbowa, ktora
    mowi takze o zachowaniu pelnej poufnosci realizowanych/zrealizowanych
    projektow.

  • 5. Data: 2003-02-24 09:58:55
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Jakub Zysnarski" <j...@n...onet.pl> wrote in message

    Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - dlaej zwana ustawa.

> [...]
    > moje wątpliwości. Brzmi on jakoś tak : "Wszelkie prawa majątkowe do prac
    > stworzonych na podstawie tej umowy przejmuje pracodawca". Czy taki zapis

    Tak.

    > JAkie są uregulowania prawne dotyczące praw własności
    > do tworzonego dzieła?

    Domniemuje sie, ze prawa przysluguja twórcy. Chyba, ze sie umówi sie inaczej
    ( jak wlasnie wyzej ) badz stworzy dzielo w ramach wykonywanych obowiazków w
    trakcie zatrudnienia badz ogólnie jest inaczej :-) ( art. 8, 12 ustawy ).

    > Słyszałem, że jest coś takiego, jak prawa niezbywalne.

    Owszem. Sa to te, których nie zbywasz, czyli prawa niemajatkowe:

    Art. 16. Jezeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste
    chronia nieograniczona w czasie i nie podlegajaca zrzeczeniu sie lub zbyciu
    wiez twórcy z utworem, a w szczególnosci prawo do:
    1) autorstwa utworu,
    2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do
    udostepniania go anonimowo,
    3) nienaruszalnosci tresci i formy utworu oraz jego rzetelnego
    wykorzystania,
    4) decydowania o pierwszym udostepnieniu utworu publicznosci,
    5) nadzoru nad sposobem korzystania z utworu.

> [...]
    > całkowicie różnych programów wykonujących podobne zadania. Poza tym kto ma

    Nikt - nawet Ty :-). Ochronie podlega _utwór_ - czyoli materialnie ustalony
    wyraz twórczej dzialalnosci czlowieka ( art. 1.1 ustawy ). POmysly,
    koncepcje, sposoby itp. nie podlegaja ochonie prawnoautorskiej.

    Depi.

  • 6. Data: 2003-02-24 10:03:09
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik <p...@t...pl> napisał w wiadomości

    > To o co chodzi w umowie to to, że wszystko co napiszesz dla firmy X
    > jest jej a nie twoje, chodzi oczywiście o źródla programu i wszystko inne
    > cokolwiek dla firmy X zrobisz. Firma ma mieć wszelką swobodę w operowaniu
    > programem, załatwiając przy tym prawa autorskie.

    ma to wszystko i bez zbednych formalnosci o ile mowu tu o pracy etatowej.

    > Chodzi o to żebyś po
    > teoretycznym rozstaniu z firmą nie powiedział, to moje zabawki, do
    widzenia, a
    > firma nie została z ręką w nocniku.

    w chwili ustania stosunku pracy,
    masz obowiazek "zdania" wszystkiego co nalezy do pracodawcy.
    i o ile umowa nie mowi inaczej - rowniez kodow zrodlowych,
    wszystkich nosnikow, a nawet notatek na bazie ktorych powstalo
    dzielo Twojej pracy. (bo one tez sa pracodawcy, -> jego papier,
    jego dlugopis, zrobione w godzinach pracy za ktore Ci zaplacil).

    > To tak standardowa formuła, że szkoda gadać.

    wcale nie, wrecz odwrotnie. takiej formulki sie raczej nie stosuje,
    bo wynika ona z samych unormowan prawnych, wiec jest zbyteczna.

  • 7. Data: 2003-02-24 10:41:48
    Od: "Jakub Zysnarski" <j...@n...onet.pl>

> [...]
    > imie i nazwisko) - wtedy zlamie prawa nalezace do Ciebie!
    > jednak kasa ze sprzedazy sie dzieli nie musi jezeli nie chce.

    Ok. Załóżmy jednak, że rozwiązałem umowę z obecnym pracodawcą i chcę napisać
    program dla klienta. Na ile moze być on podobny do programu, który
    stworzyłem dla obecnego pracodawcy

  • 8. Data: 2003-02-24 10:53:29
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    > Ok. Załóżmy jednak, że rozwiązałem umowę z obecnym pracodawcą i chcę
    napisać
    > program dla klienta. Na ile moze być on podobny do programu, który
    > stworzyłem dla obecnego pracodawcy

    balansujesz na kawedzi. bo wg. prawa nie mozesz uzyc najmniejszego
    fragmentu tego co nie nalezy do Ciebie (w tym przypadku do Twego
    bylego pracodawcy). Jednak nikt nie zabroni Ci dalszego przelewania
    swojej wiedzy w tworczosc.

    wiec zakladajac, ze dla klienta robisz ten program od nowa,
    masz do tego pelne prawo.
    jezeli jednak robisz go w oparciu o procedury "wyniesione ukratkiem"
    od pracodawcy -> jest to niezgodne z prawem i narusza prawa
    materialne nie nalezace do Ciebie.

    nie ma i nie bedzie nigdy definicji ktora jasno
    zobrazuje ile i jakich linijek jakiego kodu zrodlowego wolno Ci uzyc,
    dlatego, ze w przypadku programowania te same "linijki" kodu
    zrodlowego powtarzaja sie czesto w najrozniejszym oprogramowaniu.
    to tak jak budowla z klockow lego,
    wzor calej budowli i jego poszczegolne specyficzne elementy
    moga byc chronione, ale same pojedyncze klocki nie.
    (chyba ze patentem, ale to juz zupelnie co innego).

  • 9. Data: 2003-02-24 11:12:48
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    > zdarza się, że niektóre rzeczy robi się na umowę zlecenie np. testy, ale
    nie
    > tylko. bywa, że pracodawca wtedy za taką umowę nie płaci i wtedy zaczynają
    się
    > jaja. to tak na marginesie tego co prawo, a co życie.

    jezeli 1 strona nie wywiazala sie z umowy, malo tego zrobila to z
    premedytacja,
    masz pelne prawo do odstapienia od umowy oraz domagania sie zwrotu
    poniesionych
    kosztow w zwiazku z tym "niewywiaaniem sie".

    > jest przynajmniej dla mnie, bardzo często mi coś takiego podsuwano i tym
    osobom
    > które pracowały nad projektami, a nie na etat.

    tak, bo w przypadku umowy o dzielo (przyklad) - prawa autorskie NIE SĄ
    przenoszone "z automatu"!!! W tym przypadku logiczne wiec jest, ze takowego
    zapisu
    zleceniodawca wymaga.

    > zresztą nawet w umowach o pracę takie ustępy widziałem.

    jak juz bylo wspomniane -> jest to bez znaczenia. nie trzeba tego robic (bo
    i tak
    pracodawca "z automatu" dostaje prawa autorskie materialne),
    no ale i nikt nie zabrania.

  • 10. Data: 2003-02-24 11:43:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 24 Feb 2003, Krzysztof Gil wrote:
    [...do Jakuba...]
> [...]
    >+ :)
    >+ to prawa majatkowe do wszystkiego co zrobisz i tak nabywa pracodawca.

    ...chyba że umowa o pracę stanowi inaczej :) Zdaje się że ustawa
    nie zabrania zostawienia praw twórcy ? ;)

    >+ zapis taki w umowie jest "troche bezsensu", bo nic nie daje ani Tobie ani
    >+ pracodawcy, a stwierdza jedynie to samo co jest juz uregulowane prawnie.

    Niemniej jestem przeciw krytyce takich zapisów, szczególnie
    jeśli dotyczą umów długookresowych.
    Nikt nie powiedział że parlament *nie zmieni* już ustawy o prawach
    autorskich, a wtedy w sposób zamierzony - lub, równie prawdopodobnie,
    niezamierzony :> - ustawowy "default" może zostać zniesiony.
    A wtedy okaże się że dwie umowy który *dziś* są równoważne - już
    *mogą nie być* tożsame !

    Jak to ma ktoś w sygnaturce ? Co nie jest bezpieczne podczas
    obrad Parlamentu ??

    :)

    pzdr, Gotfryd