    From: "Jakub Zysnarski" <j...@n...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje,pl.soc.prawo
    Subject: programista i jego prawa do dzieła
    Date: Mon, 24 Feb 2003 10:13:16 +0100

    Otrzymałem od mojego szefa propozycję nowej umowy. Jest w nim punkt budzący
    moje wątpliwości. Brzmi on jakoś tak : "Wszelkie prawa majątkowe do prac
    stworzonych na podstawie tej umowy przejmuje pracodawca". Czy taki zapis
    jest zgodny z prawem? JAkie są uregulowania prawne dotyczące praw własności
    do tworzonego dzieła? Słyszałem, że jest coś takiego, jak prawa niezbywalne.
    Jeśli tworzę jakiś program, to z reguły wykorzystuję w nim pewne standardowe
    rozwiązania, jak też wprowadzam nowe, przez siebie stworzone. Bez sensu
    chyba byłoby, gdyby prawa do pomysłów przejmował pracodawca, bo wówczas ni
    miałbym prawa użyć ich poza tą firmą, a nie da się chyba stworzyć dwóch
    całkowicie różnych programów wykonujących podobne zadania. Poza tym kto ma
    prawa do tego, co jest w mojej głowie?

    Pozdrawiam i proszę o poważne potraktowanie tej kwestii.
    Jakub