    From: "Marcin Olender" <d...@g...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje,pl.soc.prawo
    Subject: Re: programista i jego prawa do dzieła
    Date: Mon, 24 Feb 2003 10:58:55 +0100

    "Jakub Zysnarski" <j...@n...onet.pl> wrote in message
    news:b3cnrb$adu$1@nemesis.news.tpi.pl...

    Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - dlaej zwana ustawa.

    > Otrzymałem od mojego szefa propozycję nowej umowy. Jest w nim punkt
    budzący
    > moje wątpliwości. Brzmi on jakoś tak : "Wszelkie prawa majątkowe do prac
    > stworzonych na podstawie tej umowy przejmuje pracodawca". Czy taki zapis
    > jest zgodny z prawem?

    Tak.

    > JAkie są uregulowania prawne dotyczące praw własności
    > do tworzonego dzieła?

    Domniemuje sie, ze prawa przysluguja twórcy. Chyba, ze sie umówi sie inaczej
    ( jak wlasnie wyzej ) badz stworzy dzielo w ramach wykonywanych obowiazków w
    trakcie zatrudnienia badz ogólnie jest inaczej :-) ( art. 8, 12 ustawy ).

    > Słyszałem, że jest coś takiego, jak prawa niezbywalne.

    Owszem. Sa to te, których nie zbywasz, czyli prawa niemajatkowe:

    Art. 16. Jezeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste
    chronia nieograniczona w czasie i nie podlegajaca zrzeczeniu sie lub zbyciu
    wiez twórcy z utworem, a w szczególnosci prawo do:
    1) autorstwa utworu,
    2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do
    udostepniania go anonimowo,
    3) nienaruszalnosci tresci i formy utworu oraz jego rzetelnego
    wykorzystania,
    4) decydowania o pierwszym udostepnieniu utworu publicznosci,
    5) nadzoru nad sposobem korzystania z utworu.

    > Jeśli tworzę jakiś program, to z reguły wykorzystuję w nim pewne
    standardowe
    > rozwiązania, jak też wprowadzam nowe, przez siebie stworzone. Bez sensu
    > chyba byłoby, gdyby prawa do pomysłów przejmował pracodawca, bo wówczas ni
    > miałbym prawa użyć ich poza tą firmą, a nie da się chyba stworzyć dwóch
    > całkowicie różnych programów wykonujących podobne zadania. Poza tym kto ma
    > prawa do tego, co jest w mojej głowie?

    Nikt - nawet Ty :-). Ochronie podlega _utwór_ - czyoli materialnie ustalony
    wyraz twórczej dzialalnosci czlowieka ( art. 1.1 ustawy ). POmysly,
    koncepcje, sposoby itp. nie podlegaja ochonie prawnoautorskiej.

    Depi.