    From: "Tomek Zielinski" <t...@f...org.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje,pl.soc.prawo
    Subject: Re: programista i jego prawa do dzieła
    Date: Mon, 24 Feb 2003 10:26:02 +0100

    "Jakub Zysnarski" <j...@n...onet.pl> wrote in message
    news:b3cnrb$adu$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Otrzymałem od mojego szefa propozycję nowej umowy. Jest w nim punkt
    budzący
    > moje wątpliwości. Brzmi on jakoś tak : "Wszelkie prawa majątkowe do prac
    > stworzonych na podstawie tej umowy przejmuje pracodawca". Czy taki zapis
    > jest zgodny z prawem?

    Oczywiście. Jeśli jesteś zatrudniony na umowę o pracę, to zapis ten jest
    nadmiarowy, bo i tak wszystko co napiszesz dla pracodawcy jest jego wyłączną
    własnością.

    > JAkie są uregulowania prawne dotyczące praw własności
    > do tworzonego dzieła? Słyszałem, że jest coś takiego, jak prawa
    niezbywalne.

    Tak, osobiste prawa majątkowe. Są niezbywalne - zawsze możesz chwalić się,
    że to ty napisałeś konkretny program/moduł i prawo nie przewiduje możliwości
    zbycia tego prawa. Poczytaj ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

    > Jeśli tworzę jakiś program, to z reguły wykorzystuję w nim pewne
    standardowe
    > rozwiązania, jak też wprowadzam nowe, przez siebie stworzone. Bez sensu
    > chyba byłoby, gdyby prawa do pomysłów przejmował pracodawca

    Jeśli pomysły są tak dobre, załóż własną firmę.

    > miałbym prawa użyć ich poza tą firmą, a nie da się chyba stworzyć dwóch
    > całkowicie różnych programów wykonujących podobne zadania. Poza tym kto ma
    > prawa do tego, co jest w mojej głowie?

    Jeśli robisz coś dla siebie, to chyba nie będziesz oczekiwał, że pracodawca
    Ci za to zapłaci?

    Tomek Z.