    From: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje,pl.soc.prawo
    Subject: Re: programista i jego prawa do dzieła
    Date: Mon, 24 Feb 2003 12:12:48 +0100

    Użytkownik <p...@t...pl> napisał w wiadomości
    news:5434.0000034d.3e59fb98@newsgate.onet.pl...
    > zdarza się, że niektóre rzeczy robi się na umowę zlecenie np. testy, ale
    nie
    > tylko. bywa, że pracodawca wtedy za taką umowę nie płaci i wtedy zaczynają
    się
    > jaja. to tak na marginesie tego co prawo, a co życie.

    jezeli 1 strona nie wywiazala sie z umowy, malo tego zrobila to z
    premedytacja,
    masz pelne prawo do odstapienia od umowy oraz domagania sie zwrotu
    poniesionych
    kosztow w zwiazku z tym "niewywiaaniem sie".

    > jest przynajmniej dla mnie, bardzo często mi coś takiego podsuwano i tym
    osobom
    > które pracowały nad projektami, a nie na etat.

    tak, bo w przypadku umowy o dzielo (przyklad) - prawa autorskie NIE SĄ
    przenoszone "z automatu"!!! W tym przypadku logiczne wiec jest, ze takowego
    zapisu
    zleceniodawca wymaga.

    > zresztą nawet w umowach o pracę takie ustępy widziałem.

    jak juz bylo wspomniane -> jest to bez znaczenia. nie trzeba tego robic (bo
    i tak
    pracodawca "z automatu" dostaje prawa autorskie materialne),
    no ale i nikt nie zabrania.