  • 1. Data: 2008-03-18 16:49:14
    Temat: zakaz konkurencji a brak rekompensaty
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Szukam jakiegoś wyroku (kołata mi że był SN, byłby idealny, zawsze to
    większy autorytet) który mówi dlaczego umowa o zakazie konkurencji po
    ustaniu stosunku pracy, jeżeli nie przewiduje ona odszkodowania dla
    pracownika za powstrzymanie się od pracy u konkurencji, jest
    nieważna/nieskuteczna.

    Przedzieram sie przez googlowe wyplówki ale większość albo płatne
    archiwa (np. Rzepa) albo nie dokładnie to, więc gdyby ktoś miął namiary
    pod ręką będę wdzięczna

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 2. Data: 2008-03-18 17:11:28
    Temat: Re: zakaz konkurencji a brak rekompensaty
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 18.03.2008 Maddy <m...@e...com.pl> napisał/a:
> [...]
    > ustaniu stosunku pracy, jeżeli nie przewiduje ona odszkodowania dla
    > pracownika za powstrzymanie się od pracy u konkurencji, jest

    A był taki? Bo było kilka o tym, że jest skuteczna, z tym, że należy się
    minimalne odszkodowanie z ustawy.
    --
    Samotnik
    Kosmetyki: http://www.pachnidelko.pl/

  • 3. Data: 2008-03-18 18:01:27
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Samotnik pisze:

    > A był taki? Bo było kilka o tym, że jest skuteczna, z tym, że należy się
    > minimalne odszkodowanie z ustawy.

    Mam takie wrażenie że był.
    A sprawa jest o tyle istotna, że znajomy chce podważyć zapis jako taki,
    bo mu były pracodawca nagle zagroził karą zapisaną w tejże umowie w
    której nie było mowy o odszkodowaniu dla pracownika.
    A bardziej mu sie opłaca pracować dla konkurencji niż dostać tą
    minimalna rekompensatę.
    A chłopak umowę podpisywał 8 lat temu jak był młody i głupi.
    Zresztą to były inne czasy i brał co dają a teraz to jego proszą żeby
    przyszedł pracować a nie na odwrót.

    Dlatego bardziej nam zależy, żeby znaleźć podstawę do uznania umowy za
    nieważną, głównie opierając sie na tym, że pracodawca zapisał sobie
    prawo do sowitego odszkodowania za zerwanie umowy przez pracownika a za
    wykonanie umowy przez pracownika nie przewidziano żadnej rekompensaty.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2008-03-18 19:29:17
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 18 Mar 2008 17:49:14 +0100, Maddy napisał(a):

> [...]
    > ustaniu stosunku pracy, jeżeli nie przewiduje ona odszkodowania dla
    > pracownika za powstrzymanie się od pracy u konkurencji, jest

    A pracodawca płacił w ogóle to odszkodowanie za powstrzymanie się przez
    expracownika od pracy dla konkurencji?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis - dla Ciebie, dla rodziny ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==

  • 5. Data: 2008-03-18 19:43:13
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Olgierd pisze:

    > A pracodawca płacił w ogóle to odszkodowanie za powstrzymanie się przez
    > expracownika od pracy dla konkurencji?

    Ani grosza ex-pracownik nie zobaczył. Fakt, że się nie upominał bo po
    prostu o umowie zapomniał (jak pisałam wcześniej, podpisywał ją jakieś 8
    lat temu). Jeżeli mu wierzyć, a nie mam powodu żeby nie, to kiedy
    rozwiązywał umowę nikt mu nie przypomniał o zakazie konkurencji, słowem
    się nie zająknął.

    Jego ex-pracodawca przypadkiem dowiedział się teraz że chłopak zatrudnił
    sie jakiś miesiąc temu u konkurencji i wydłubał umowę z archiwum.
    I gość ma problem.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 6. Data: 2008-03-18 19:59:52
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 18 Mar 2008 20:43:13 +0100, Maddy napisał(a):

> [...]
    >
    > Jego ex-pracodawca przypadkiem dowiedział się teraz że chłopak zatrudnił
    > sie jakiś miesiąc temu u konkurencji i wydłubał umowę z archiwum. I gość

    Przez 8 lat nic nie zapłacił i teraz oczekuje, żeby się jego były
    pracownik wywiązał?? LOL :-)

    A umowa o zakazie konkurencji na jaki czas była zawarta? Na
    ćwierćwiecze? ;-)

    Akurat na to jest orzecznictwo i to dość utrwalone. IMHO umowa jest
    ważna, aczkolwiek wskutek jej niewykonywania przez pracodawcę pracownik
    nie jest nią związany.
    Heh, ja bym jeszcze podpuścił firmę, niech no najsamprzód zapłaci 1/4
    miesięcznego wynagrodzenia za 8 lat, z odsetkami itd. ;-)

  • 7. Data: 2008-03-18 19:59:53
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Maddy w <news:frorsp$1n1$1@atlantis.news.neostrada.pl>:

> [...]
    > ustaniu stosunku pracy, jeżeli nie przewiduje ona odszkodowania dla
    > pracownika za powstrzymanie się od pracy u konkurencji, jest

    Hmm,

    <q>
    W aktualnej regulacji prawnej (po wejściu w życie art. 101? Kodeksu pracy),
    nie zawarcie w umowie o zakazie konkurencji postanowienia o wypłaceniu
    odszkodowania pracownikowi, nie powoduje jej nieważności. W takiej sytuacji
    klauzula o nieodpłatności automatycznie zostaje zastąpiona przez
    odszkodowanie gwarantowane w art. 101? § 3 Kodeksu pracy, tj. odszkodowanie
    w wysokości 25 % wynagrodzenia otrzymywanego przez pracownika przed ustaniem
    stosunku pracy przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu
    konkurencji. Powyższe stanowisko zostało wyrażone w wyroku Sądu Najwyższego
    z dnia 26 stycznia 1999 roku (I PKN 540/98) oraz w wyroku Sądu Najwyższego z
    dnia 17 grudnia 2001 roku (I PKN 742/00).
    </q>

    > Przedzieram sie przez googlowe wyplówki ale większość albo płatne
    > archiwa (np. Rzepa) albo nie dokładnie to, więc gdyby ktoś miął namiary
    > pod ręką będę wdzięczna

    http://www.google.pl/search?hl=en&q=%22zakaz+konkure
    ncji%22+%22S%C4%85d+najwy%C5%BCszy%22

    <http://www.ipo.pl/kadry/artykuly/zakaz_konkurencji_
    po_ustaniu_stosunku_pracy_592668.html>

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 8. Data: 2008-03-18 20:36:23
    Od: "Jackare" <j...@p...pl>

> [...]
    > lat temu). Jeżeli mu wierzyć, a nie mam powodu żeby nie, to kiedy
    > rozwiązywał umowę nikt mu nie przypomniał o zakazie konkurencji, słowem

    Nie otrzymał odszkodowania od pracodawcy - nie jest związany umową (umowa
    jako taka jest ważna ale nie była przez pracodawcę realizowana).
    Nie musi się upominać o odszkodowanie - to pracodawcy zależy na
    postwrzymaniu się byłego pracownika od działalności konkurencyjnej i to
    pracodawca nie zadbał o ochronę własnego interesu.
    Nikt też nie musi przypominać o takiej umowie bo to umowa cywilnoprawna
    zawarta pomiędzy dwiema stronami zdolnymi do czynności prawnych. Ten
    argument nie ma najmniejszego znaczenia.
    Ważne jest to że pracodawca nie wypłacał odszkodowania.
    Można też dowieść że nie zamierzał - jeżeli pracownik dostał PIT po
    rozwiązaniu umowy o pracę. W normalnej sytuacji odszkodowanie z tyt umowy o
    zakazie konkurencji, nie jest obciążone składkami ZUS, ale jest opodatkowane
    i pracodawca odprowadza z tego tytułu zaliczki na PIT. Jeżeli wydał PIT po
    rozwiązaniu umowy o pracę mozna formułować wniosek że nie zamierzał wypłacać
    odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji, czyli podpisał umowę w złej
    wierze- z zamiarem niewywiązywania się z niej, a teraz grozi byłemuy
    pracownikowi. Idąc dalej tym tropem, pracownik może wysłać list polecony do
    pracodawcy z ostrzeżeniem że jeżeli pracodawca nadal będzie go niepokoił,
    skieruje sprawę do sądu z żądaniem odszkodowania z tytułu gróżb, próby
    wyłudzenia nienależnych świadczen od pracownika, naruszenia dóbr osobistych,
    utraty zdrowia czy co tam jeszcze się chce i na co się ma papiery.
    --
    Jackare

  • 9. Data: 2008-03-18 21:39:00
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Olgierd wrote:
    > Przez 8 lat nic nie zapłacił i teraz oczekuje, żeby się jego były
    > pracownik wywiązał?? LOL :-)

    To chyba zbyt daleko idące wnioski.

    Osiem lat temu podpisał umowę.

    A zwolnic mógł się tydzień temu, miesiąc temu, rok temu a może nawet i
    osiem late temu. Ale z tekstu Maddy to nie wynika.

    Piotrek

  • 10. Data: 2008-03-18 23:31:22
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Maddy wrote:
> [...]
    > ustaniu stosunku pracy, jeżeli nie przewiduje ona odszkodowania dla
    > pracownika za powstrzymanie się od pracy u konkurencji, jest

    Taka umowa jest ważna. W przypadku nieokreślenia kwoty obowiązuje 1/4
    stawki.
    Wyrok SN mówił (jak pamiętam), że skoro pracodawca jej nie wypłaca, to
    oznacza, że pracownik z zakazu konkurencji jest zwolniony.
    sygnatury ci nie podam, głowa nie śmietnik.