  • 21. Data: 2008-07-28 15:44:35
    Temat: Re: ile nalezy trzymac rachunki?
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dnia Mon, 28 Jul 2008 14:18:30 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > A czym tu śmierdzi? Co konkretnie zyskuje nieuczciwy wierzyciel
    > domagając się zapłaty po terminie przedawnienia? (tylko nie mów, że
    > zyskuje to, że ludzie nie mają potwierdzeń wpłaty, bo wtedy
    > potwierdzenia wpłaty są do niczego niepotrzebne).

    Chyba kolega Liwiusz nie miał do czyniania z firmą o nazwie ZUS :)
    Sam doświadczyłem sytuacji, w której 2 lata temu ZUS zarządał dowodu wpłaty
    składek za lata 99-00 (różne miesiące) strasząc windykacją. Gdyby nie fakt
    posiadania dowodów księgowych mogłoby być różnie. ZUS swój błąd tłumaczyli
    utratą danych komputerowych.

    --
    ===Tomy===

    Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
    Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym
    następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany
    poglądów, bez podawania przyczyny.

  • 22. Data: 2008-07-28 16:55:01
    Od: "P^L^B" <p...@k...net.pl>

    > nie mowie o dowodzie oplacenia fry - mam rachunek w mbanku i tam od reki
    > moge wydrukowac potwierdzenie przelewu z kazdego dnia wstecz. mowie o
    > frach i rachunkach, ktore przysylaja mi firmy poczta. gazownia, stoen itd.

    Ja na wszelki wypadek trzymam wszystkie. Od zawsze. Nie żyjemy w normalnym
    kraju. A z mBanku radzę drukować potwierdzenia i trzymać z fakturami. Im też
    może się komputerek spiąć...

    Piotr

    ps. też mam w mBanku konto...

  • 23. Data: 2008-07-28 17:55:46
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

    > Warto jednak trzymać rachunki "trochę" dłużej, choćby z tego powodu, aby
    > zobaczyć, czy w powyższym okresie wierzyciel nie dokonał czynności
    > przerywającej bieg przedawnienia (np. nie złożyć pozwu do sądu, o którym
    > dowiemy się kilka miesięcy po upłynięciu terminu przedawnienia).

    Ale mamy termin 2 lat i po 2 latach wyrzucamy, jeżeli nikt nas przed upływem
    2 lat nie poinformował o czynności przerywającej bieg przedawnienia, to skąd
    mamy o niej wiedzieć ?? Poinformowanie o przerwaniu biegu przedawnienia po
    terminie przedawniania jest bez sensu.

    Pozdrawiam Przemek

  • 24. Data: 2008-07-28 20:13:08
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Przemek Lipski pisze:
> [...]
    > mamy o niej wiedzieć ?? Poinformowanie o przerwaniu biegu przedawnienia po

    Zatem powiem jeszcze raz: należy trzymać potwierdzenia wpłat trochę
    dłużej, ponieważ w tym czasie wierzyciel może wykonać czynność
    przerywającą bieg przedawnienia. Na przykład złożyć pozew w sądzie.
    Złożenie pozwu w sądzie bez poinformowania o tym pozwanego dłużnika też
    jest przerwaniem biegu przedawnienia.

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 25. Data: 2008-07-28 21:17:32
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    > przerywającą bieg przedawnienia. Na przykład złożyć pozew w sądzie.
    > Złożenie pozwu w sądzie bez poinformowania o tym pozwanego dłużnika też

    Się zgadza. Aczkolwiek nadal nie zmienia to faktu, że te co
    "słynniejsze" firmy windykacyjne specjalizują się w "długach" rzekomo
    powstałych 5 (i więcej) lat wcześniej.

  • 26. Data: 2008-07-28 22:37:54
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

> [...]
    > przerywającą bieg przedawnienia. Na przykład złożyć pozew w sądzie.
    > Złożenie pozwu w sądzie bez poinformowania o tym pozwanego dłużnika też

    No, ale to jest nieuczciwe. Jak można przerwać bieg przedawnienia po
    terminie przedawnienia. Przecież skoro mineły dwa lata, to nie mam obowiązku
    już trzymać rachunków i mam prawo uważać, że jest OK skoro nikt do mnie
    pretrensji nie zgłaszał, a ja wiem że wszystko uregulowałem. Skąd mam
    wiedzieć, że przerwał się bieg przedawnienia ?

    Pozdrawiam Przemek

  • 27. Data: 2008-07-29 00:01:23
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Przemek Lipski pisze:

> [...]
    > pretrensji nie zgłaszał, a ja wiem że wszystko uregulowałem. Skąd mam
    > wiedzieć, że przerwał się bieg przedawnienia ?

    To akurat inna sprawa i IMHO jest to "babol" w przepisach - przynajmniej
    biorąc pod uwagę realia w polskich sądach i czas, zanim coś trafi
    łaskawie na wokandę.

    A'propos - czy sąd nie zawiadamia czasem drugiej strony o wpłynięciu np.
    pozwu? Bo o ile pamiętam swoją sprawę (gdzie ja byłem wierzycielem) to
    dłużnicy dostali tylko wyrok "zaoczny" (tak, wiem - wyrok w postępowaniu
    nakazowym, upominawczym lub jakimś innym uproszczonym ;) mniejsza o
    detale) i to był ich pierwszy kontakt z informacją o przerwaniu
    przedawnienia ze strony sądu. Z tym że takie wyroki zapadają praktycznie
    automatycznie i dość szybko, o ile nie ma braków formalnych.

  • 28. Data: 2008-07-29 00:14:35
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Przemek Lipski wrote:

    > Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > No, ale to jest nieuczciwe. Jak można przerwać bieg przedawnienia po
    > terminie przedawnienia.

    O rany, czy nie sposób zrozumieć że można przerwać bieg przedawnienia przed
    jego upłynięciem, ale dowiedzieć się o tym możesz *po* spodziewanym
    upłynięciu biegu przedawnienia?

    p. m.

  • 29. Data: 2008-07-29 01:00:27
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

    > O rany, czy nie sposób zrozumieć że można przerwać bieg przedawnienia
    > przed
    > jego upłynięciem, ale dowiedzieć się o tym możesz *po* spodziewanym
    > upłynięciu biegu przedawnienia?

    No właśnie nie sposób tego zrozumieć. Bo jeżeli mam dokumenty świadczące na
    moją korzyść, ale wyrzucam je po przedawnieniu jako niepotrzebne, a po kilku
    miesiącach dowiaduje się, że przedawnienie przerwano i te dokumenty będą
    potrzebne, to coś tu jest nie tak! To jest dla mnie oszukiwanie obywateli.

    Pozdro Przemek

  • 30. Data: 2008-07-29 01:23:34
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Przemek Lipski pisze:

> [...]
    > potrzebne, to coś tu jest nie tak! To jest dla mnie oszukiwanie obywateli.

    Tu akurat się nie zgodzę.

    Po prostu nie nalezy pozbywać się "papierków" dzień po upłynięciu
    przedawnienia, ale dodać np. pół roku - w tym czasie jakieś pisemko z
    sądu na pewno już dotrze.