  • 11. Data: 2008-07-28 11:05:40
    Temat: Re: ile nalezy trzymac rachunki?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Liwiusz pisze:

    > Twoje zdanie jest sprzeczne samo w sobie: skoro ktoś ma dowody wpłaty
    > (których mógłby się pozbyć po przedawnieniu), to jest to dowód, że
    > wierzytelność jak najbardziej nie jest wątpliwa, skoro została zapłacona
    > przez dłużnika dobrowolnie.

    Litości... Przecież spłacona wierzytelność przestaje istnieć!

    Więc jeśli jakiś cwaniaczek domaga się zapłaty po takim czasie, że
    większość ludzi pozbywa się już dowodów wpłaty, to sprawa ewidentnie
    śmierdzi.

  • 12. Data: 2008-07-28 11:06:36
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Waldemar Fraś pisze:

    > 5 lat to w zasadzie tyczy się US.

    Tylko że w tym przypadku to OIDP liczy się od końca danego roku
    podatkowego, czyli bezpieczniej potrzymać 6 lat.

  • 13. Data: 2008-07-28 11:21:08
    Od: Mar <w...@O...pl>

    siliana pisze:
    > Użytkownik "Mar" <w...@O...pl> napisał w wiadomości

    > mar, a z czego to wynika? mi sie kolacze 5 lat, ale nie mam pojecia z czego
    > to wynika.

    po 2 latach wystepuje przedawnienie.

    Pozdr

  • 14. Data: 2008-07-28 11:50:19
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Mar pisze:

    > po 2 latach wystepuje przedawnienie.

    Zasadniczo zobowiązania wobec firm przedawniają się po 3 latach.
    Jednak w przypadku umów sprzedaży, jak również w przypadku świadczeń
    okresowych, termin ten wynosi 2 lata. Warto jednak trzymać rachunki
    "trochę" dłużej, choćby z tego powodu, aby zobaczyć, czy w powyższym
    okresie wierzyciel nie dokonał czynności przerywającej bieg
    przedawnienia (np. nie złożyć pozwu do sądu, o którym dowiemy się kilka
    miesięcy po upłynięciu terminu przedawnienia).

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 15. Data: 2008-07-28 11:59:20
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2008-07-28 06:30 siliana napisał/a:
    > Użytkownik "Mar" <w...@O...pl> napisał w wiadomości

    > mar, a z czego to wynika? mi sie kolacze 5 lat, ale nie mam pojecia z czego
    > to wynika.

    Te, które uwzględniłaś w rozliczeniu PIT do Urzędu Skarbowego.
    Zwykłe r-ki za gaz, telefon - jeśli zapłaciłaś za nie przelewem możesz
    wrzucić.

    --
    animka

  • 16. Data: 2008-07-28 12:18:30
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Andrzej Lawa pisze:

> [...]
    >
    > Więc jeśli jakiś cwaniaczek domaga się zapłaty po takim czasie, że
    > większość ludzi pozbywa się już dowodów wpłaty, to sprawa ewidentnie

    A czym tu śmierdzi? Co konkretnie zyskuje nieuczciwy wierzyciel
    domagając się zapłaty po terminie przedawnienia? (tylko nie mów, że
    zyskuje to, że ludzie nie mają potwierdzeń wpłaty, bo wtedy
    potwierdzenia wpłaty są do niczego niepotrzebne).

  • 17. Data: 2008-07-28 12:34:15
    Od: Michał Trych <gg:2200099@nomail.pl>

    > nie mowie o dowodzie oplacenia fry - mam rachunek w mbanku i tam od reki
    > moge wydrukowac potwierdzenie przelewu z kazdego dnia wstecz. mowie o
    > frach i rachunkach, ktore przysylaja mi firmy poczta. gazownia, stoen itd.

    Nie wiem czy wszystkie f-ry, ale chyba dwie ostatnie wystarcza - tak
    strzelam, bo nie wiem czy to jakis dowod w razie czego - na f-rze, obecnie
    juz na wiekszosci, masz stan twojego subkonta u operatora czegos tam. Jesli
    cos wisisz, to masz minus, jesli zaplaciles to masz zerowy stan konta i
    f-ra na nowa kwote. o ile pamietam orange, tepsa, netia i chyba energetyk
    tak maja, nie jestem pewny co do gazowni itp.
    pozdrawiam
    Michał Trych

  • 18. Data: 2008-07-28 12:54:24
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 28 Jul 2008 14:18:30 +0200, Liwiusz napisał(a):

> [...]
    > zyskuje to, że ludzie nie mają potwierdzeń wpłaty, bo wtedy
    > potwierdzenia wpłaty są do niczego niepotrzebne).

    E, to raczej proste. Przedawnienie działa tylko na zarzut, o tym trzeba
    wiedzieć. Polak-szarak o tym nie wie, ale wie, że zapłacił, ale nie ma
    już na to papierów.
    I jest większa szansa wydrapania należności.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 19. Data: 2008-07-28 13:09:24
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    > zyskuje to, że ludzie nie mają potwierdzeń wpłaty, bo wtedy
    > potwierdzenia wpłaty są do niczego niepotrzebne).

    Zyskuje to, że może swobodnie i całkiem legalnie szantażować, nękać
    itepe. Pamiętaj też, że np. wpis do BIG-u nie musi być poparty
    prawomocnym wyrokiem oraz należność może być przedawniona.

    Niektórzy się łamią (albo nie znają swoich praw) i płacą.

  • 20. Data: 2008-07-28 15:17:35
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Tylko że w tym przypadku to OIDP liczy się od końca danego roku
    > podatkowego, czyli bezpieczniej potrzymać 6 lat.

    Tak konkretnie od końca roku podatkowego w którym się składało zeznanie,
    czyli od 7 lat wzwyż :).

    p. m.