  • 1. Data: 2005-06-26 16:32:15
    Temat: ZUS próbuje okraść moich rodziców - need help
    Od: a...@p...onet.pl

    Witam!
    Mam nastepujacy problem (a raczej mój Tata): od 1.08.2004r do dn 30.09.2004r.
    pobierał świadczenia przedemerytalne z ZUS. Za powyższe dwa m-ce było to
    2016PLN. Od dnia 1.10.2004r zawiesił pobieranie powyzszych swiadczeń, poniewaz
    udało mu się dostać pracę. Umowa o prace była na czas określony - 1 rok.
    Ponieważ zarobki w ramach powyzszej umowy o pracę, do dn. 28.02.2005r (koniec
    roku obrachunkowego ZUS) przekroczyły kwotę 14tys PLN, ZUS domaga się zwrotu
    pobranego wczesniej swiadczenia, czyli owych 2016PLN.
    I teraz pytanie: czy jest to zgodne z prawem??? Przeciez Tata zawiesił
    pobieranie zasiłku przedemerytalnego z ZUS-u w zamian podejmując pracę, i
    odprowadzając z pensji m.in składni na ZUS, podatki itp. Jeśli jest na to
    rzeczywiście jakiś paragraf, to czy istnieje jakiś kontr-przepis, w końcu
    nasze prawo jest pełne sprzeczności. I jeszcze jedno: moi rodzice to normalni,
    starsi ludzie którzy nie czytają dzienników ustaw czy monitorów rządowych.
    Krótko mówiąc, polegają na tym, co mówia im bezduszni i czesto niedouczeni
    urzędnicy. Wiem, że to bład ale tak przeciez robi większośc starszych osób i
    chyba dlatego tak łatwo ZUS może okradać ludzi. Podczas wyrejestrowywania się
    z zasiłku przedemerytalnego, nikt Taty nie pinformował, że jego zarobki nie
    mogą przekroczyć kwoty 14tys. PLN. Dodatkowo, umowa kończy się we wrześniu
    br, a wznowienie świadczeń mozliwe będzie po zakończeniu roku obrachunkowego
    ZUS-u, czyli w lutym 2006!!! Przez te pół roku, moi rodzice będa zyli jedynie
    z ewerytury mojej mamy (600PLN!).
    Jesli znalazłaby się tutaj jakaś zyczliwa dusza i podpowiedziała co można
    zrobic w powyższej sytuacji - bedę BARDZO, BARDZO wdzięczny....
    Pozdrawiam i z góry THX
    asegon

  • 2. Data: 2005-06-26 19:41:54
    Temat: Re: ZUS próbuje okraść moich rodziców - need help
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

> [...]
    > Jesli znalazłaby się tutaj jakaś zyczliwa dusza i podpowiedziała co można
    > zrobic w powyższej sytuacji - bedę BARDZO, BARDZO wdzięczny....

    Po pierwsze to skąd ZUS zna kwotę zarobku?
    Po drugie, a gdyby ojciec w tym samym czasie co zaczął zarabiać, przeszedł
    na emeryturę i uzyskana kwota byłaby tej samej wielkości co zarobek, to czy
    też ZUS, by kazał zracać świadczenie?
    Chyba sami wplątaliście się w to nieporozumienie. ZUS zbierał
    oświadczenia o dochodach pobierających świadczenia i zasiłki i podaliście
    ten dochód, a to dotyczyło okresu usyskiwania dochodów w czasie pobierania
    zasiłków, a zostało podane jako zarobek za 2004 rok czego moim zdaniem nie
    należało wykazywać i podawać do ZUS, gdyż nie było to w c zasie pobierania
    zasiłku. Bo idąc tym tropem, to osoby, które pracowały od stycznia np. do
    listopada, a póżniej zaczeły pobierać świadczenie z ZUS w większości musiały
    by je zwracać.
    Należy wybrać się do ZUS i wyjaśnić tę sprawę, a do tego złożyć wyjaśnienie
    na piśmie / 2 egzemplarze jeden poświaczyć przez ZUS dla siebie jako kopię/
    Pozdrawiam Maria

  • 3. Data: 2005-06-26 21:00:38
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

> [...]
    się zwrotu
    > pobranego wczesniej swiadczenia, czyli owych 2016PLN.
    > I teraz pytanie: czy jest to zgodne z prawem???

    Tak, jest to zgodne z obowiązującymi przepisami.

> [...]
    na to
    > rzeczywiście jakiś paragraf, to czy istnieje jakiś kontr-przepis, w

    Rozumiem rozżalenie, ale niestety pobieranie świadczenia
    przedemerytalnego wiąże się z rygorystycznymi ograniczeniami przy tzw.
    dorabianiu.

    Ponadto, rozliczenie przychodu jest wyłącznie roczne (początkowy okres
    to 7 miesięcy 01.08.2004-28.02.2005, następny 01.03.2005-26.02.2006).

> [...]
    można
    > zrobic w powyższej sytuacji - bedę BARDZO, BARDZO wdzięczny....

    Zrobić można tylko tyle (dot. okresu 01.03.2005-28.02.2006):
    1) aby zachować prawo do całości świadczenia przedemerytalnego,
    dorabiając przestrzegać, aby łączny przychód (świadczenie +
    wynagrodzenie) nie przekroczył kwoty: 12 mies x 1144,80 zł = 13737,60
    zł,
    2) aby zachować prawo do części świadczenia przedemerytalnego (co
    najmniej 335 zł miesięcznie), łączny przychód (świadczenie +
    wynagrodzenie) nie może przekroczyć kwoty: 12 mies x 1602,70 zł =
    19232,40 zł.

    Osoba pobierająca świadczenie przedemerytalne powinna sobie
    uświadomić, że świadczenie przedemerytalne ma jej zrekompensować brak
    przychodu z pracy (której znalezienie w zaawansowanym wieku jest b.
    trudne), a nie, że będzie stanowić dodatkowy dochód obok znacznego
    przychodu z pracy.

    Polecam stronę ZUS:
    http://www.zus.pl/niusy/k040625.htm#_9

    wa

  • 4. Data: 2005-06-27 07:34:32
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

> [...]
    > Jesli znalazłaby się tutaj jakaś zyczliwa dusza i podpowiedziała co można
    > zrobic w powyższej sytuacji - bedę BARDZO, BARDZO wdzięczny....

    JESZCZE RAZ PODKREŚLAM, ŻE ZAROBEK UZYSKANY PO ZAWIESZENIU ZASIŁKU NIE MA
    WPŁYWU NA PRAWO DO ZASIŁKU / SPRAWDZIŁAM DZISIAJ W ZUS/. SKŁADANE
    OŚWIADCZENIE O DOCHODACH DOTYCZY DOCHODÓW UZYSKANYCH PODCZAS WYPŁACANIA
    /POIERANIA/ ZASIŁKU, BY SPRAWDZIĆ, CZY NIE ZOSTAŁA PRZEKROCZONA KWOTA ,
    KTÓRA POZBAWIA LUB OBNIŻA ZASIŁEK ZA TEN OKRES W KTÓRYM POBIERAŁO SIĘ I
    DORABIAŁO JEDNOCZEŚNIE.
    W/g interpretacji P.Wektora, należałoby doliczyć też dochód uzyskany od
    początku roku do chwili uzyskania prawa do zasiłku tj. do sierpnia 2004
    roku.
    Maria

  • 5. Data: 2005-06-27 09:24:12
    Od: a...@p...onet.pl

    Witam i na wstępie serdecznie dziękuje za odpowiedź - zarówno Panu i jak i
    Pani Marii :)
    Pozwolę sobie zauwazyć, że chyba błednie Pan zinterperetował mojego posta,
    gdyż Pana wyjąsnienie dotyczy sytuacji, kiedy to mój Tata pobierałby
    jednoczesnie zasiłek z ZUS-u i pracował. Zwracam uwagę, iż przed podjęciem
    pracy, Tata ZAWIESIŁ POBIERANIE ŚWIADCZEŃ przed-emerytalnych! W trakcie
    trwania umowy o pracę nie pobierał żadnych dodatkowych pieniędzy z ZUS-u a
    wręcz przeciwnie: z pensji odprowadzał składki na ZUS, podatek itp. Być może
    jest tak, jak sugeruje P. Maria, że bezmyslny urzędnik z ZUS-u policzył dochód
    Taty jako CAŁOROCZNY i wyszło mu, że przez pewien okres pobierał zasiłek i
    pensję. Będziemy dążyć do wyjaśnienia tej sprawy a ponieważ jesteśmy... no
    cóż: laikami w kwestiach prawnych, za każdą podpowiedź jeszcze raz serdecznie
    dziękuję i proszę o jeszcze :)
    Pozdrawiam - asegon

  • 6. Data: 2005-06-27 10:01:46
    Od: Herbi <x...@a...pl>

    Dnia 26 cze o godzinie 21:41, na pl.soc.prawo, Maria napisał(a):

    > Po pierwsze to skąd ZUS zna kwotę zarobku?

    Strzelam:
    - z raportów RCA składanych przez płatnika składek?

    Heheh - i co - trafiłem? ;)

    --
    Herbi
    27-06-2005 12:01:44

  • 7. Data: 2005-06-27 10:35:19
    Od: "Viking" <rogocz_m@no_spam_chorzow.um.gov.pl>

    Użytkownik "Maria" <m...@n...pl> napisał w wiadomości > Po
> [...]
    wyjaśnienie
    > na piśmie / 2 egzemplarze jeden poświaczyć przez ZUS dla siebie jako

    o czym ty mowisz?:D

  • 8. Data: 2005-06-27 14:55:06
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

> [...]
    uzyskany od
    > początku roku do chwili uzyskania prawa do zasiłku tj. do sierpnia

    Nigdy i nigdzie nie napisałam, że należy doliczać "dochód uzyskany od
    początku roku do chwili uzyskania prawa do zasiłku tj. do sierpnia
    2004 roku".

    Wlicza się tylko dochody uzyskane fizycznie (tzn. uwzględnia się datę
    wypłaty) w okresie rozliczeniowym lub od daty nabycia prawa do
    świadczenia przedemerytalnego do końca okresu rozliczeniowego.
    Pierwszy, pełny okres rozliczeniowy jest 7-miesięczny, od 01.08.2004
    do 28.02.2005.

    Prawdopodobnie nie uwzględnia się też dochodów wypłaconych już w
    okresie pobierania świadczenia przedemerytalnego, ale wypracowanych
    przed nabyciem do niego prawa (jak np. premia kwartalna, roczna,
    13-stka czy prowizja rozliczana z opóźnieniem).

    Ponadto uważam, że przed umieszczeniem postu z mało eleganckim tytułem
    "ZUS próbuje okraść..." należało zwrócić się do ZUS i wyjaśnić sprawę.
    Być może decyzja ZUS o zwrocie została wydana pomyłkowo, skoro
    świadczeniobiorca zawiesił pobieranie świadczenia.
    Świadczeniobiorca może to wyjaśnić tylko w ZUS.

    wa

  • 9. Data: 2005-06-27 16:24:09
    Od: a...@p...onet.pl

    Rzeczywiście - tytuł postu jest może mało elegancki, ale posta pisałem pod
    wpływem emocji, które wywoła głupota urzędników podsycana dodatkowo łzami
    mojej Mamy :( Jeśli ktoś się poczuł obrazony tytułem - przepraszam.
    Co do wyjasniania sprawy z ZUS-em: moja Mam była w tym urzędzie, i została
    potraktowana...hmmm... mówiąc lapidarnie: jak ciemniak do którego mówi
    wszechwiedzący urzędas. Urzędas ten - a raczej ona - powiedziała, że tak ma
    byc, rzuciła jakimis paragrafami i na tym się skończyło. Pozostaje tylko
    odwołanie się do jednostki nadrzędnej, w tym wypadku nad Kozienicami jest ZUS
    w Radomiu. Moi Rodzice chca to zrobić, ale nie bardzo wiedzą jak, stąd
    niniejsze wołanie o pomoc.
    Pozdrawiam - asegon

  • 10. Data: 2005-06-27 20:41:16
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

> [...]
    ZUS
    > w Radomiu. Moi Rodzice chca to zrobić, ale nie bardzo wiedzą jak, stąd

    Najpierw należy na piśmie zwrócić się do miejscowego ZUS z wyjaśnieniem
    sprawy tak jak pisałam. A odwołanie od decyzji ZUS jest tylko jedno do
    Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych za pośrednictwem tego ZUS,
    który wydał decyzję.Na to jest 30 dni od otrzymania decyzji / tej którą już
    macie/. Wszystkie żale na decyzje ZUS rozstrzyga tylko Sąd, a nie jakaś
    instancja ZUS, bo takiej dla pokrzywdzonych nie ma w ZUS. W tej kwestii
    jestem bardzo dobrze zoriętowana z racji, że uczestniczyłam w rozstrzyganiu
    takich spraw.