  • 241. Data: 2006-09-19 07:12:09
    Temat: Re: Hipermarkety, plecaki, itp. - jeszcze raz
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 19 Sep 2006 08:59:24 +0200, kam napisał(a):

    > Oferta jest złożona dopiero gdy jej adresat mógł się z nią zapoznać.

    Wreszcie to zauważyłeś. Tak samo jest z umowami. Tak więc nie można
    twierdzić, że właściciel może ustalić regulamin którego nie masz szansy
    poznać i że ten regulamin Cie obowiązuje.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 242. Data: 2006-09-19 07:14:25
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    On 2006-09-19, kam <#k...@w...pl#> wrote:

    > Przede wszystkim 135 kw.
    > Nie możesz rozciągać przepisu karnego ponad to, co jest w nim napisane.
    > Sprzedawca nie odmawia (odmówić - nie zgodzić się na spełnienie czyjejś
    > prośby, propozycji lub czyjegoś żądania) - bo klient nie wyraził jeszcze
    > chęci zakupu czegokolwiek. W supermarkecie robisz to dopiero wykładając
    > towar przy kasie, a nie wchodząc do sklepu. Również nie ukrywa towaru,
    > bo te są cały czas dostępne i widoczne - pod warunkiem spełnienia
    > określonych wymagań.

    Co pozwala mu stawiać te wymagania, czyli samemu decydować o
    ograniczeniu 135kw i dlaczego niewchodzenie z plecakiem uznajesz za
    wymaganie zgodne z prawem, a niewchodzenie w glanach już nie?

    Renata

  • 243. Data: 2006-09-19 07:15:14
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 19 Sep 2006 08:59:24 +0200, kam napisał(a):

    (...) jeszcze ja ;))
    > Nie ma w kodeksie karnym przepisu, który ogólnie zakazywałby zmuszania.

    A art. 191 KK? Pamiętaj że istnieje też coś takiego jak przemoc psychiczna.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 244. Data: 2006-09-19 07:31:31
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    scream napisał(a):
    > OK, a w jaki sposób właściciel informuje klienta na jakich zasadach pozwala
    > mu korzystac ze swojego sklepu?

    Regulamin, wywieszki, oświadczenia uprawnionych osób.

    > Regulaminy nie sa ogolnie dostepne. Skoro
    > jakis istnieje, to klient musi go zaakceptowac. Skoro go akceptuje, to
    > powstaje umowa miedzy klientem a wlascicielem.

    Nie powstaje. Prawo cywilne to nie tylko zobowiązania i nie wszystko
    musi się opierać na umowie.

    > Jak mozesz twierdzic, ze
    > kazdy wchodzac do sklepu zawiera umowe ktorej postanowienia nie sa mu
    > znane?!

    Czy jeśli pozwalasz komuś przebywać w swoim mieszkaniu, to zawierasz z
    nim umowę?

    KG

  • 245. Data: 2006-09-19 07:34:34
    Od: "J.A." <l...@p...com>

    Tue, 19 Sep 2006 07:07:10 +0000 (UTC), na pl.soc.prawo, Renata
    Gołębiowska napisał(a):

    > A kto ustala wagę Grześka?

    Tematem jest plecak, czyli to, co wnosisz do hipermarketu.
    Grześków do hipermarketu nie wnosisz.
    Grześki mogą być co najwyżej przedmiotem transakcji tak jak
    przelot. Szybkości przelotu też nie ty ustalasz, tylko albo
    kupujesz razem z ofertą, albo nie.
    Plecak w skład oferty nie wchodzi, więc to co piszesz nie ma
    związku z tematem.

    > Nie. Umawiam się na przewóz 1 osoby,

    To się zgadza.
    W biurze zamawiasz bilet dla jednej osoby.
    I twoje nazwisko widnieje na bilecie.

    > do 5kg bagażu podręcznego o
    > określonych wymiarach maksymalnych i do 20kg bagażu w luku również o
    > określonych wymiarach. Mogę sobie też dokupić inne usługi, które
    > oferuje przewoźnik, np. przewóz roweru.

    Przezornie napisałaś "do 20 kg".
    Zawsze się umawiasz tylko "do 20 kg"?
    A jakbyś chciała się umówić "do 50 kg" to by ci się udało?
    Normalny przelot obejmuje "do 20 kg", ale nie dlatego, że klient
    sobie ustalił ten limit, tylko przewoźnik.
    Czym innym jest ustalenie warunków przewozu, a czym innym kupno
    gotowej oferty.
    Pewnie, że oferty u różnych przewoźników mogą być różne.
    Nawet czołg można sobie przwieźć samolotem, ale jak się
    przewoźnik uprze, że on czołgów nie przewozi, to nie ma siły. Nie
    zmusisz go do tego, żeby przewiózł.
    Możesz się tylko poruszać w ramach gotowej oferty, którą
    dostajesz, z warunkami określonymi w regulaminie.
    Albo kupujesz albo nie.
    Tak samo jest w hipermarkecie.

    > Bajdurzysz. Nie kupuję usługi wejścia do supermarketu.

    > Dlaczego ty nie rozumiesz, że aby wejść do samolotu wykupuję bilet za
    > konkretną usługę, aby wejść do supermarketu nie muszę, bo oferta ma
    > być dostępna publicznie dla każdego, kto zapoznając się z nią nie
    > łamie prawa?

    To raczej ty nie rozumiesz, że hipermarket robi ci łaskę, że cię
    wpuszcza do środka.
    Gdyby sobie ustawili ladę i wykaz artykułów w cennikiem wyłożonym
    na niej, musiałabyś na te warunki przystać.
    Nie jest twoim prawem konstytucyjnym włażenie za ladę sklepową.
    Jeśli jednak regulamin sklepu ci na to pozwala, to się możesz z
    tego tylko cieszyć.
    Jak to się jednak mówi:
    dać psu palec, za rękę capnie.

    --
    J.A.

  • 246. Data: 2006-09-19 07:36:13
    Od: "J.A." <l...@p...com>

    Tue, 19 Sep 2006 09:10:39 +0200, na pl.soc.prawo, scream
    napisał(a):

    > Bo jest to dostępna wszystkim placówka handlowa.

    Ta placówka mogłaby sobie wystawić ladę i w ogóle cię nie
    wpuszczać do środka.
    Na jakiej podstawie twierdzisz, że klient ma konstytucyjne prawo
    włażenia za ladę i szperania po półkach sklepowych?

    --
    J.A.

  • 247. Data: 2006-09-19 07:44:09
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    On 2006-09-19, J.A. <l...@p...com> wrote:

    > Tematem jest plecak, czyli to, co wnosisz do hipermarketu.
    > Grześków do hipermarketu nie wnosisz.
    > Grześki mogą być co najwyżej przedmiotem transakcji tak jak
    > przelot.

    Więc właśnie.

    > Plecak w skład oferty nie wchodzi, więc to co piszesz nie ma
    > związku z tematem.

    Wchodzi bagaż o określonych parametrach. Może być i plecak.

    > To się zgadza.
    > W biurze zamawiasz bilet dla jednej osoby.
    > I twoje nazwisko widnieje na bilecie.

    > Przezornie napisałaś "do 20 kg".

    Nie przezornie, tylko zgodnie z wykupioną usługą. Kupiłam usługę na
    przewóz bagażu do 20kg. Co to ma do przezorności?

    > Zawsze się umawiasz tylko "do 20 kg"?

    Nie zawsze.

    > A jakbyś chciała się umówić "do 50 kg" to by ci się udało?

    Zależy. Czasem się uda (a konkretnie to udało, konkretnie to do ok
    70kg) czasem nie.

    > Normalny przelot obejmuje "do 20 kg", ale nie dlatego, że klient
    > sobie ustalił ten limit, tylko przewoźnik.
    > Czym innym jest ustalenie warunków przewozu, a czym innym kupno
    > gotowej oferty.

    Czym innym?

    > Pewnie, że oferty u różnych przewoźników mogą być różne.
    > Nawet czołg można sobie przwieźć samolotem, ale jak się
    > przewoźnik uprze, że on czołgów nie przewozi, to nie ma siły. Nie
    > zmusisz go do tego, żeby przewiózł.

    Zgadza się. Jak w katalogu nie ma wycieczki na Teneryfę, to za Chiny
    nie kupię w tym biurze takiej wycieczki. Tylko co to ma wspólnego z
    plecakami w sklepie?

    Renata

  • 248. Data: 2006-09-19 07:58:37
    Od: "J.A." <l...@p...com>

    Tue, 19 Sep 2006 07:44:09 +0000 (UTC), na pl.soc.prawo, Renata
    Gołębiowska napisał(a):

    > Nie przezornie, tylko zgodnie z wykupioną usługą. Kupiłam usługę na
    > przewóz bagażu do 20kg. Co to ma do przezorności?

    Bo innej możliwości nie miałaś.
    To właściciel ustala warunki oferty.

    > Nie zawsze.

    > Zależy. Czasem się uda (a konkretnie to udało, konkretnie to do ok
    > 70kg) czasem nie.

    Było to zgodne z regulaminem?

    > Czym innym?

    Oczywiście.
    Ty tylko masz prawo wyboru, a nie prawo ustalania limitów
    przewozu w regulaminie.
    Jeśli regulamin dopuszcza oczekiwaną przez ciebie wagę bagażu,
    tylko wtedy możesz w ogóle zacząć rozmowy z przewoźnikiem na
    temat lotu.
    Jeśli nie dopuszcza, na pokład nie wejdziesz.

    > Zgadza się. Jak w katalogu nie ma wycieczki na Teneryfę, to za Chiny
    > nie kupię w tym biurze takiej wycieczki.

    Otóż to.

    > Tylko co to ma wspólnego z
    > plecakami w sklepie?

    Właśnie ma tyle wspólnego, że jeśli regulamin w sklepie
    nie dopuszcza jakichś plecaków, to idziesz do innego sklepu,
    który dopuszcza takie plecaki.
    Dokładnie tak samo jak z samolotami.
    Jeśli w jakimś samolocie nie możesz przewieźć 70 kg bagażu, to
    szukasz sobie takiego samolotu, w którym możesz.
    Jeśliby żaden tego nie dopuszczał, to juz nic na to nie
    poradzisz.
    Ale to właśnie dlatego, że to nie ty ustalasz warunki, tylko
    właściciel.
    Zawsze można oczywiście próbować negocjować.
    Do kierownika hipermarketu też można pójść i wyłożyć mu swoje
    racje. Regulamin jednak to regulamin.
    Trzeba mu się podporządkować.

    --
    J.A.

  • 249. Data: 2006-09-19 08:00:42
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Andrzej Lawa napisał(a):
    > Ale dopiero włażenie na _ogrodzony_ teren wbrew woli osoby uprawnionej
    > jest nielegalne.

    To że nie ma sankcji karnej nie oznacza że nie jest bezprawne.

    KG

  • 250. Data: 2006-09-19 08:00:52
    Od: "J.A." <l...@p...com>

    Tue, 19 Sep 2006 10:00:42 +0200, na pl.soc.prawo, kam napisał(a):

    > To że nie ma sankcji karnej nie oznacza że nie jest bezprawne.
    >
    > KG

    W tym sensie, to chyba każda nie usankcjonowana przez prawo
    czynność jest bezprawna.
    Jak się ma to do hasła: "co nie jest zakazane jest dozwolone"?
    :-)))

    --
    J.A.