  • 411. Data: 2021-09-06 15:07:40
    Temat: Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny]
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 06.09.2021 o 14:29, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Zacytowałem stanowisko Sądu Najwyższego, które wprost mówi,
    > że właśnie _nie można_ ot tak sobie, "bo można", zresztą jak
    > sam cytujesz niżej:

    > W wyjątkowych przypadkach. Zatem musisz mieć mocne uzasadnienie,
    > żeby zastosować wykładnię odmienną.

    Pamiętasz kiedy ostatnio został u nas wprowadzony stan WYJĄTKOWY na
    granicy z Białorusią? Bo ja nie.
    Rząd wprowadzając stan WYJĄTKOWY chyba wystarczająco mocno to uzasadnił?
    Zatem ja już nie muszę...

    > Więc zamiast przeklejać
    > opisy wykładni miło byłoby, gdybyś napisał, że konkretnie ten-a-ten
    > przepis należy interpretować tak-a-tak, bo...

    ...bo to wyjątkowa sytuacja oficjalnie potwierdzona przez rząd.

    > Najlepiej jakieś wyroki
    > w zbliżonych sprawach, nie chodzi o formalny precedens a o jakiś
    > kierunek linii orzeczniczej.

    Hmmm... do sytuacji wyjątkowej?
    Będzie trudno.

    > Bo generalnie przyjmuje się,
    > że jakby prawodawca chciał napisać inaczej, toby tak właśnie
    > napisał :-)

    Ale przyjmuje się też, że prawodawca nie zna przyszłości, a prawo nie
    zawsze nadąża za zmianami rzeczywistości.

[...]
    wykładnia językowa
    pozostaje w oczywistej sprzeczności z
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    treścią innych norm, prowadzi do absurdalnych z punktu widzenia
    ~~~~~~~~~~~
    społecznego lub ekonomicznego konsekwencji, rażąco niesprawiedliwych
    ~~~~~~~~~~~~~~~~
    rozstrzygnięć lub pozostaje w oczywistej sprzeczności z powszechnie
    ~~~~~~~~~~~~~~~
    akceptowanymi normami moralnymi."
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    > Generalnie piszesz "prawnicy mogą różnie interpretować prawo"
    > (fakt) nijak nie wskazując, które konkretnie przepisy powinno się
    > interpretować inaczej i dlaczego akurat w ten sposób, co doprowadzi
    > do odmiennego stanu prawnego.

    Generalnie tak nie pisałem.
    Generalnie pisałem, że należy przestrzegać również prawa
    międzynarodowego, do którego przestrzegania nasz kraj zobowiązał się z
    własnej nieprzymuszonej woli.

    > Nie napisałeś jak zrozumiałeś, więc trudno mi się do tego odnieść :-)

    Zrozumiałem, że żadne niebezpieczeństwo im nie grozi.
    Co nie jest prawdą.

    W (na, jak ktoś woli i chciałby się przyczepić) Białorusi
    niebezpieczeństwo grozi nawet ich własnym obywatelom.

    > Uważam, że stan wyższej konieczności (wyłączenie vel kontratyp)
    > nie "działa", bo nie grozi im niebezpieczeństwo (w szczególności
    > bezpośrednie, która to bezpośredniość jest warunkiem koniecznym
    > kontratypu).
    >
    > Sytuacja jest dynamiczna, więc może teraz grozi- ergo
    > SG może ich legalnie wpuścić.

    Od wielu miesięcy możesz śledzić relacje z Białorusi i co się tam
    dzieje. Nic się tam nagle-teraz nie zmieniło.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 412. Data: 2021-09-06 21:21:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    ~~~~~~~~~~~
    ~~~~~~~~~~~~~~~~
    ~~~~~~~~~~~~~~~
    > akceptowanymi normami moralnymi."
    > ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    MZ w tym orzeczeniu chodzi o to, że jak w przepisie stoi "krowa" to
    należy rozumieć, że "krowa", a nie np. "krowa i pies", nawet jeśli z
    czegoś wynika, że ktoś, gdzieś przebierał krowy za psy, albo psów to też
    może dotyczyć. Słowem, chodzi o to aby nie nadinterpretowywać. Ale to
    wcale nie znaczy, że nie powinno się przepisu rozpatrywać własnie np.
    zgodnie z duchem konkretnej ustawy.

    W tym konkretnym orzeczeniu SN chodziło o to, że chciano rozszerzająco
    potraktować listę osób uprawnionych do konkretnej czynności prawnej. SN
    orzekł, że skoro jest konkretna lista osób to jest ona zamknięta.

    --
    Marcin

  • 413. Data: 2021-09-07 01:50:00
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-09-06, Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> wrote:

    > Nie jestem. Wydawało mi się tylko, że można na tej grupie podyskutować
    > bez większych emocji o aktach prawnych i jak dany stan prawny z nich wynika.

    Bardzo trudno. To grupa popularno-prawna. Największym problem (tak jak
    to widzę) jest zakładanie, że skoro twierdzisz coś co wspiera prawnie
    daną społeczną lub polityczną opcję, to od razu jesteś zwolennikiem tej
    opcji. No bo tak to de facto wygląda w popularnych dyskusjach
    społeczno-politycznych.

    Ale z większością tu piszących osób da się całkiem rozsądnie pogadać :)
    więc nie wymiekaj tak łatwo i nie bierz za bardzo do siebie przeróżnych
    ataków.

    > Tak jak powiedzmy matematyk-amator zastanawia się "jak on do tego
    > doszedł" a kolega mu podpowie "w tym przekształceniu robisz błąd".
    > Chciałem podyskutować, bo ja mam taką wadę, że ogólnie lubię
    > rozumieć świat- co z czego wynika i dlaczego.

    To jest dyskusja akademicka. Mam wrażenie, że niewielu takimi jest tu
    zainteresowanych. Chyba, poza Tobą, kojarzę tylko siebie :) Jest paru MZ
    rozsądnych praktyków, ale wydaje się, że nie chcą się w takie dyskusje
    wdawać.

    A szkoda, bo takie dyskusje znakomicie pomagają w rozumieniu ogólnych
    podstaw wielu przepisów, i pozwalają poprawnie interpretować te, z
    którymi się człowiek spotyka po raz pierwszy.

    --
    Marcin

  • 414. Data: 2021-09-07 01:59:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-09-06, Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> wrote:

    > Też byłbym tego zdania, zresztą nawet dałem przykład jak to białoruski
    > pogranicznik pogania kałasznikowem uchodźcę przez granicę. Tyle że już
    > prędzej widziałbym "furtkę prawną" w tym zagrożeniu, niż w wywodzeniu,
    > że skoro uchodźca ma złożyć wniosek na ręce strażnika SG, to jest
    > uprawniony do nielegalnego przekroczenia granicy żeby się do niego
    > dostać.

    No ja bym też nie szedł po lini, że ma mieć bezwarunkową mozliwość
    złożenia wniosku.

    A propos dyskusji akademickim, ktoś skomentował moje wcześniejsze
    pytanie, co by się stało, jakby Łukaszenko zaczął odsyłać afgańskich
    uchodźców do Afganistanu? Wiadomo, że raczej tego nie zacznie robić, bo
    jesli ta cała hucpa jest przez niego/Putina rezyserowana, to
    zniechęcałby w ten sposób nowe ofiary, ale co by się własnie stało,
    gdyby zaczą odyłać po jedenej dziennie osobie z tej koczującej grupy?
    Czy byłoby to zagrozenie bezposrednie?

    > Obiecuję, że już nie będę. W końcu jak ktoś nie rozumie za 3 razem,
    > to jaki jest sens tłumaczyć po raz czwarty...

    Można po prostu stwierdzic, że się w tej dyskucji nie zgodzicie i tyle,
    zostajecie przy swoim.

    --
    Marcin

  • 415. Data: 2021-09-07 17:16:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 06 Sep 2021 23:59:13 GMT, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    [...]
> [...]
    > uchodźców do Afganistanu? Wiadomo, że raczej tego nie zacznie robić, bo
    > jesli ta cała hucpa jest przez niego/Putina rezyserowana, to

    No - z czasem cos trzeba bedzie z nimi zrobic, jesli nie uciekna do
    Polski czy Litwy.
    Sami wyjada do jakiejs bylej radzieckiej islamskiej republiki?

    > ale co by się własnie stało,
    > gdyby zaczą odyłać po jedenej dziennie osobie z tej koczującej grupy?
    > Czy byłoby to zagrozenie bezposrednie?

    Dopiero po pierwszym zabiciu takowej w Afganistanie?
    Czy chocby uwiezieniu ...

    J.

  • 416. Data: 2021-09-07 20:56:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-09-07, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > Sami wyjada do jakiejs bylej radzieckiej islamskiej republiki?

    > Dopiero po pierwszym zabiciu takowej w Afganistanie?

    No ale jak się zgłosi taki o azyl na granicy to by nigdy przy takim
    kryterium azylu nie dostał, a dostają.

    --
    Marcin

  • 417. Data: 2021-09-07 21:27:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 07 Sep 2021 18:56:29 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > No ale jak się zgłosi taki o azyl na granicy to by nigdy przy takim
    > kryterium azylu nie dostał, a dostają.

    A tymczasem w Holandii afera, bo uchodzcy pojechali do kraju na
    wakacje, czyli nie bylo zagrozenia
    https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2021-09-03/holan
    dia-ubiegajacy-sie-o-azyl-afganczycy-wyjechali-do-kr
    aju-na-wakacje-oszukali-nas/

    Choc prawde mowiac - nie wiem czy sluszny.
    Nie wiadomo, kiedy wystepowali o ten azyl, moze wtedy zagrozenie w
    miejscu zamieszkania bylo, a niedawno w Kabulu bylo bezpieczniej ...
    ale przeciez juz nie jest.
    No i Talibowie obcokrajowcow traktuja grzeczniej, przynajmniej na
    razie ... pewnie nie dotyczy Amerykanow :)

    W Niemczech ponoc inna afera, bo z Afganistanu przylecieli starzy
    uchodzcy, czesto wczesniej deportowani ...

    J.

  • 418. Data: 2021-09-08 01:45:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-09-07, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > wakacje, czyli nie bylo zagrozenia
    > https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2021-09-03/holan
    dia-ubiegajacy-sie-o-azyl-afganczycy-wyjechali-do-kr

    Myślę, że mało kto jest na tyle naiwny, aby nie podejrzewać, że z 95%
    tych wszystkich uchodźców to migranci wyłącznie ekonomiczni.

    > Choc prawde mowiac - nie wiem czy sluszny.
    > Nie wiadomo, kiedy wystepowali o ten azyl, moze wtedy zagrozenie w
    > miejscu zamieszkania bylo, a niedawno w Kabulu bylo bezpieczniej ...
    > ale przeciez juz nie jest.

    Procedura azylowa ile może trwać? Pewnie parę lat. Pytanie co było
    niebezpiecznego w Afganistanie te parę lat temu.

    > No i Talibowie obcokrajowcow traktuja grzeczniej, przynajmniej na
    > razie ... pewnie nie dotyczy Amerykanow :)

    No ale ci migranci mają zdaje się nadal obywatelstwo afgańskie.

    > W Niemczech ponoc inna afera, bo z Afganistanu przylecieli starzy
    > uchodzcy, czesto wczesniej deportowani ...

    Do UK też zdaje się Brytyjczycy ewakuowali kogoś, którego mieli na
    czarnej liście.

    --
    Marcin

  • 419. Data: 2021-09-08 08:21:55
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

> [...]

    > daną społeczną lub polityczną opcję, to od razu jesteś zwolennikiem tej
    > opcji. No bo tak to de facto wygląda w popularnych dyskusjach

    No niestety, też tak to widzę.

    > Ale z większością tu piszących osób da się całkiem rozsądnie pogadać :)
    > więc nie wymiekaj tak łatwo i nie bierz za bardzo do siebie przeróżnych
    > ataków.

    W sensie żebym czuł się urażony? Za stary na to jestem, życie w Polsce
    a szczególnie w polskiej szkole (choć to dawno temu było) na personalne
    ataki świetnie uodparnia. Albo się nie przejmujesz, albo nie przeżywasz ;-)

    Natomiast mnie nie bawi uczestniczenie w pyskówkach, żeby tylko
    komuś coś udowadniać. Jest tyle ciekawszych zajęć.

    Staram się unikać jak ognia tego:
    https://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png
    Bo jak się już raz zacznie, to ciężko przestać.

    > A szkoda, bo takie dyskusje znakomicie pomagają w rozumieniu ogólnych
    > podstaw wielu przepisów, i pozwalają poprawnie interpretować te, z
    > którymi się człowiek spotyka po raz pierwszy.

    No właśnie. Po prostu uważam to za ciekawe ćwiczenie intelektualne,
    nawet jak jestem w błędzie to się dowiem czegoś o prawie.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 420. Data: 2021-09-08 09:03:28
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 06.09.2021 Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> napisał/a:

    > Rząd wprowadzając stan WYJĄTKOWY chyba wystarczająco mocno to uzasadnił?
    > Zatem ja już nie muszę...

    Jestem zainteresowany tylko dyskusją (niech będzie, że akademicką)
    o interpretacji prawa. Nie udowadnianiem, że PiS jest OK, jest be,
    uchodźców należy przyjmować albo że BigPharma rządzi światem.

    Dlatego argumenty "bo PiS/PO/Angela Merkel tak robią/nie robią"
    czy "prawo można rozmaicie interpretować" w _takiej dyskusji_
    nic nie wnoszą (nie umniejszam ich prawdziwości).

    Po prostu napisz: tu robisz błąd, bo ten a ten przepis nie powinien
    być interpretowany dosłownie, z uwagi na to i to. Uważam, że mam rację
    bo sąd X podobny przepis nakazał interpretować rozszerzająco.

    Nie twierdzę, że moja interpretacja jest OK. Tylko wolałbym, by ktoś
    wskazał by w niej konkretny błąd.

    Natomiast oczywiście nic nie musisz.

    > Ale przyjmuje się też, że prawodawca nie zna przyszłości, a prawo nie
    > zawsze nadąża za zmianami rzeczywistości.

    Zgadzam się. Więc prawo należy pisać możliwie ogólnie, nie wnikając
    w dziesiątki konkretnych przykładów które mogą się zdezaktualizować
    (niestety polska praktyka jest wręcz odwrotna, pisze/modyfikuje się
    prawo w odpowiedzi na konkretne wydarzenia wzburzające społecznie
    a stosownie podkręcane przez media), a jeśli do rzeczywistości
    kompletnie nie przystaje- to trzeba je zmienić. Natomiast ja bym
    nie wyciągał z tego wniosku, że skoro napisano "koń" to należy
    interpretować "koń i krowa", bo rzeczywistość się zmieniła i krowa
    jest równie ważna dla rolnika, jak koń.

    > pozostaje w oczywistej sprzeczności z

    Super. Pozostaje jeszcze "tylko" wskazać, który przepis należy
    interpretować rozszerzająco, z uwagi na powyższe (lub inne z listy
    - ale wskazać jakie), jak konkretnie i dlaczego.

    > Generalnie pisałem, że należy przestrzegać również prawa
    > międzynarodowego, do którego przestrzegania nasz kraj zobowiązał się z
    > własnej nieprzymuszonej woli.

    Należy. Można to uogólnić, że po prostu należy przestrzegać prawa.
    A jeśli zarzucamy komuś, że prawa nie przestrzega, to wskazujemy
    konkretny przepis, którego zarzucamy złamanie.

    > Zrozumiałem, że żadne niebezpieczeństwo im nie grozi.
    > Co nie jest prawdą.

    Oczywiście, nie jest to prawdą, bo nie można powiedzieć o _nikim_,
    że _żadne_ niebezpieczeństwo mu nie grozi. Nadużycie kwantyfikatora.
    Napisałem źle.

    > Od wielu miesięcy możesz śledzić relacje z Białorusi i co się tam
    > dzieje. Nic się tam nagle-teraz nie zmieniło.

    Skoro się nie zmieniło (nadal wszyscy żyją, nikt nie jest ciężko
    chory itp.), to dowód, że bezpośrednie niebezpieczeństwo im nie grozi :-)
    Bezpośredniość polega właśnie na tym, że jak nie zaczniesz zaraz działać,
    to się zmaterializuje.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.