eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoGazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny] › Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny]
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>
    Subject: Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz
    <XEyYI.24779$ed3f.4212@fx14.ams1>
    <6134a756$0$513$65785112@news.neostrada.pl>
    <sh2av6$1983$1@gioia.aioe.org>
    <6134b43c$0$31100$65785112@news.neostrada.pl>
    <sh2vb6$578$1@gioia.aioe.org> <613609b1$0$500$65785112@news.neostrada.pl>
    <sh53qu$1jbg$1@gioia.aioe.org>
    Date: 08 Sep 2021 07:03:28 GMT

    Dnia 06.09.2021 Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> napisał/a:

    > Rząd wprowadzając stan WYJĄTKOWY chyba wystarczająco mocno to uzasadnił?
    > Zatem ja już nie muszę...

    Jestem zainteresowany tylko dyskusją (niech będzie, że akademicką)
    o interpretacji prawa. Nie udowadnianiem, że PiS jest OK, jest be,
    uchodźców należy przyjmować albo że BigPharma rządzi światem.

    Dlatego argumenty "bo PiS/PO/Angela Merkel tak robią/nie robią"
    czy "prawo można rozmaicie interpretować" w _takiej dyskusji_
    nic nie wnoszą (nie umniejszam ich prawdziwości).

    Po prostu napisz: tu robisz błąd, bo ten a ten przepis nie powinien
    być interpretowany dosłownie, z uwagi na to i to. Uważam, że mam rację
    bo sąd X podobny przepis nakazał interpretować rozszerzająco.

    Nie twierdzę, że moja interpretacja jest OK. Tylko wolałbym, by ktoś
    wskazał by w niej konkretny błąd.

    Natomiast oczywiście nic nie musisz.

    > Ale przyjmuje się też, że prawodawca nie zna przyszłości, a prawo nie
    > zawsze nadąża za zmianami rzeczywistości.

    Zgadzam się. Więc prawo należy pisać możliwie ogólnie, nie wnikając
    w dziesiątki konkretnych przykładów które mogą się zdezaktualizować
    (niestety polska praktyka jest wręcz odwrotna, pisze/modyfikuje się
    prawo w odpowiedzi na konkretne wydarzenia wzburzające społecznie
    a stosownie podkręcane przez media), a jeśli do rzeczywistości
    kompletnie nie przystaje- to trzeba je zmienić. Natomiast ja bym
    nie wyciągał z tego wniosku, że skoro napisano "koń" to należy
    interpretować "koń i krowa", bo rzeczywistość się zmieniła i krowa
    jest równie ważna dla rolnika, jak koń.

    > pozostaje w oczywistej sprzeczności z

    Super. Pozostaje jeszcze "tylko" wskazać, który przepis należy
    interpretować rozszerzająco, z uwagi na powyższe (lub inne z listy
    - ale wskazać jakie), jak konkretnie i dlaczego.

    > Generalnie pisałem, że należy przestrzegać również prawa
    > międzynarodowego, do którego przestrzegania nasz kraj zobowiązał się z
    > własnej nieprzymuszonej woli.

    Należy. Można to uogólnić, że po prostu należy przestrzegać prawa.
    A jeśli zarzucamy komuś, że prawa nie przestrzega, to wskazujemy
    konkretny przepis, którego zarzucamy złamanie.

    > Zrozumiałem, że żadne niebezpieczeństwo im nie grozi.
    > Co nie jest prawdą.

    Oczywiście, nie jest to prawdą, bo nie można powiedzieć o _nikim_,
    że _żadne_ niebezpieczeństwo mu nie grozi. Nadużycie kwantyfikatora.
    Napisałem źle.

    > Od wielu miesięcy możesz śledzić relacje z Białorusi i co się tam
    > dzieje. Nic się tam nagle-teraz nie zmieniło.

    Skoro się nie zmieniło (nadal wszyscy żyją, nikt nie jest ciężko
    chory itp.), to dowód, że bezpośrednie niebezpieczeństwo im nie grozi :-)
    Bezpośredniość polega właśnie na tym, że jak nie zaczniesz zaraz działać,
    to się zmaterializuje.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.