  • 1. Data: 2023-11-30 19:12:15
    Temat: Poszukiwanie osób
    Od: Shrek <...@w...pl>

    Robert kiedyś wyłuszczał kiedy warto szukać a kiedy nie.

    Jak myślicie - doszli do wniosku że nie warto szukać, czy po prostu
    mieli w d4? Wychodzi na to że miała cały czas włączony telefon... Mogli
    sprawdzić choćby z grubsza po BTSach - przecież nie była ukryta pod
    ziemią, tylko była na widoku więc jakby wiedzieli +/- 300m to by
    znaleźli, czy nie ma takiej możliwości żeby sprawdzić na szybkości?

    I moje pytanie - ojciec twierdzi że czekał godzinę na przyjęcie
    zgłoszenia - myślicie że nagranie z poczekalni się ostanie, czy się
    kamery już popsuły? Obstawiam że kulsonariat nawiedziła epidemia psiej
    grypy i wszyscy "zainteresowani" już na zwolnieniach analizują możliwość
    przejścia na emeryturę...

    Znaleźli cywile więc trzy do zera dla amatorów:(

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 2. Data: 2023-11-30 23:47:41
    Temat: Re: Poszukiwanie osób
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30.11.2023 o 19:12, Shrek pisze:
> [...]
    > ziemią, tylko była na widoku więc jakby wiedzieli +/- 300m to by
    > znaleźli, czy nie ma takiej możliwości żeby sprawdzić na szybkości?

    Można to sprawdzić "na szybkości", ale dokładność jest mniejsza.
    Natomiast jak mniejsza by nie była, to w każdym razie by jakoś to
    ukierunkowało poszukiwania - w tym wypadku byłoby wiadomo, że należy
    raczej Andrychów czesać i okolice, a nie przykładowo Kraków. Natomiast
    boję się, że w tym konkretnym wypadku by to nic nie dało. Nie wiem, jaki
    tam jest teren, ale zaginionego dziecka, to bym szukał w lesie,
    krzakach, pustostanach czy wzdłuż drogi, którą mogła jechać, a nie na
    parkingu przed czynnym sklepem.

    Oczywiście nie jest to jakoś szczególnie mniej prawdopodobne miejsce,
    tym nie mniej można liczyć, że w takim ruchliwym miejscu ktoś dostrzeże
    osobę w potrzebie i coś zacznie robić. Gorzej w lesie, zaroślach
    pustostanach. Dlatego ratowników raczej kieruje się właśnie w taki
    teren, w którym ofiara nie może liczyć na pomoc przypadkowych ludzi.

> [...]
    > przejścia na emeryturę...
    > Znaleźli cywile więc trzy do zera dla amatorów:(

    Nie znaleźli, bo nie szukali. Po prostu ktoś normalny dopiero wówczas
    szedł i się dzieckiem zainteresował. Przecież nie wiedział, że zginęło.
    Ale nie liczę na to, że pojmiesz ten niuans.

    Szczegóły znalazłem:
    https://tiny.pl/c2111,
    https://tiny.pl/c21jm,
    https://tiny.pl/c21jw
    ale nijak to do Twojego opisu nie pasuje. Chyba, że piszesz o jakimś
    innym zdarzeniu, to napisz o czym chcesz dyskutować.

    W tym wypadku Policja została poinformowana około 14:00, zaś dziecko
    zaginęło przed 9:00. Boję się, że nawet godzina już nie bardzo miała
    znaczenie, choć oczywiście lepiej by było, by ją szybciej znaleziono.
    Widać ojcu sytuacja nie wydała się jakaś niepokojąca. Może już zdarzały
    się takie sytuacje wcześniej i znajdowała się? Rozumiem, ze przed
    powiadomieniem sprawdził oczywiste miejsca, czyli powiedzmy drogę, którą
    dziecko miało przejść do autobusu, albo okolice miejsca, w którym w tych
    Kętach wysiadała do szkoły. Ale 5 godzin?

    W artykule podano godzinę zgłoszenia 14:00, ale dziennikarze powinni
    uszczegółowić, czy to moment telefonicznego poinformowania o problemie
    Policji, zgłoszenia się ojca do jednostki, zainteresowania się siedzącym
    na poczekalni - jak piszesz, choć ja takiej informacji nie znalazłem -
    od godziny ojcem, czy wreszcie zakończenia spisywania koniecznych
    dokumentów i zarejestrowania poszukiwań, co faktycznie z godzinę może
    trwać. To są dość różne momenty, a jak chcesz oceniać działania
    policjantów, to krytycznie ważne.

    Zazwyczaj komunikat o poszukiwaniach do sił własnych (czyli obszar KP
    Andrychów) podaje się w momencie, gdy dyżurny pozyska informację. To
    może być jeszcze, zanim ktoś przyjdzie do jednostki, jeśli wcześniej
    zadzwoni i powie. Bywa również, że najpierw zaczyna się działać, a potem
    wolna osoba sporządza samą dokumentację. Dokumentacja jest potrzebna do
    wprowadzenia poszukiwań do systemu i nie jest to szczególnie pilne.
    Często takie osoby, które nie chcą się ukrywać, tylko są zagubione po
    prostu znajduje się bez wszczynania formalnych poszukiwań. Sprawdza się
    telefonicznie szpitale, pogotowie oraz kilka innych miejsc, gdzie można
    zadzwonić i zapytać (monitoring miejski, dyżurna ruchu na dworcu
    autobusowym, SOK na dworcu kolejowym, dyspozytor MPK, który może przez
    radiotelefon zapytać kierowców - nie wiem, co oni tam mają, bo to
    specyfika danego terenu. Dysponuje się patrol, by sprawdził okolice
    miejsca zaginięcia, czy drogę którą miało dziecko iść.

    Poszukiwania formalne prowadzone przez całą Policję następują po
    przyjęciu zawiadomienia i wprowadzeniu do systemu informacji o
    poszukiwaniach. Wówczas w razie legitymowania każdy policjant uzyska
    informację, ze osoba jest zaginiona. Ale tu nie trzeba było
    legitymowania, tylko zainteresowania. Nie jest to równoważne z tym, że
    wszyscy w całym kraju rzucają się na poszukiwanie nastolatki. W tym
    konkretnym wypadku należało jej szukać w Andrychowie i Kętach - to
    odcinek kilkunastu kilometrów. Rozpytać kierowców BUS-ów i autobusów.
    Ale i sprawdzić przeciwny kierunek na Inwałd, bo mogła pomylić autobus.
    Przystanki, teren wzdłuż drogi (może idzie pieszo). Pewnie kilka miejsc
    wynikło z samego zawiadomienia. Nie wykluczone, że nie zdążyli wiele
    zrobić, bo dziecko się znalazło.

    Pomimo tego, że to dzień powszedni i na pierwszej zmianie pewnie było
    kilku policjantów do wykorzystania, to te siły nie są nieograniczone i
    sprawdzania miejscowego otwartego marketu nie uważam za pilne. Po prostu
    na to bym nie wpadł, że tam może zamarzać dziecko. Jak widać w tym
    wypadku było jednak możliwe.

    Z materiałów wynika, że znalezione około 15 dziecko do Prokocimia
    dowieziono karetką o godzinie 18. To jest mniej więcej godzina drogi.
    Mnie ta zwłoka intryguje. Wydaje mi się, że wyprowadzenie jej z takiej
    hipotermii było niemożliwe, ale może należało użyć śmigłowca i
    bezpośrednio z miejsca znalezienia ją przerzucać. Ale teraz, to każdy
    mądry. Po prostu dywaguję, co można było zrobić lepiej.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 3. Data: 2023-12-01 06:32:03
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Można to sprawdzić "na szybkości", ale dokładność jest mniejsza.

    No ale wiadomo gdzie z dokładnością do kilkuset metrów szukać. W tym
    przypadku zupełnie wystarczająca.

> [...]
    > tam jest teren, ale zaginionego dziecka, to bym szukał w lesie,
    > krzakach, pustostanach czy wzdłuż drogi, którą mogła jechać, a nie na

    Czemu dziecka z problemem medycznym akurat miałbyś szukać w lesie, skoro
    telefon pokazuję drogę którą szła?

    > Nie znaleźli, bo nie szukali. Po prostu ktoś normalny dopiero wówczas
    > szedł i się dzieckiem zainteresował. Przecież nie wiedział, że zginęło.
    > Ale nie liczę na to, że pojmiesz ten niuans.

    Jak się okaże że się mylisz to przeproszisz i odszczekasz? Znaleźli i
    szukali.

    > ale nijak to do Twojego opisu nie pasuje. Chyba, że piszesz o jakimś
    > innym zdarzeniu, to napisz o czym chcesz dyskutować.

    O tym piszę.

    > W tym wypadku Policja została poinformowana około 14:00, zaś dziecko
    > zaginęło przed 9:00.

    Skąd ta informacja?

> [...]
    > Andrychów) podaje się w momencie, gdy dyżurny pozyska informację. To
    > może być jeszcze, zanim ktoś przyjdzie do jednostki, jeśli wcześniej

    A jak się okaże że czekał godzinę a potem godzinę go przesłuchiwali to
    będzie to jakieś nieprawdopodobne?

> [...]
    > bezpośrednio z miejsca znalezienia ją przerzucać. Ale teraz, to każdy
    > mądry. Po prostu dywaguję, co można było zrobić lepiej.

    Czyli znów winni są sanitariusze a nie policja co dupy nie ruszyła...
    Dość typowe...

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 4. Data: 2023-12-01 09:08:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 30 Nov 2023 19:12:15 +0100, Shrek wrote:
> [...]
    > przejścia na emeryturę...
    >
    > Znaleźli cywile więc trzy do zera dla amatorów:(

    Prokuratura prowadzi sprawe o nieumyslne spowodowanie smierci ... i
    co, policjantów bedzie oskarzac ? :-)

    No coz - na sekcje trzeba bedzie poczekac, z pół roku pewnie,
    moze jakies narkotyki, moze wylew.

    A policjanci pewnie wszystko po kolei:
    -najpierw nie ma dyzurnego,
    -potem trzeba poczekac na wlasciwa osobe - chodzi i szuka motocykla,
    to nie moze przyjac zgloszenia :-P

    -potem glupi kwestionariusz - sam wiesz. A moze nie taki glupi.

    -a potem, to w malym komisariaciku to psa moga sprowadzic, a nie
    telefon namierzyc.

    Film z poczekalni moze nie zniknie, no chyba ze brak dyzurnego na
    wejsciu jest naganny. Braki kadrowe, grypa - to rząd winny :-)

    Kiedy patrole poinformowali - kontrola moze ujawni.
    Możliwe, ze "niezwłocznie" - i będa kryci.

    Patrole pewnie nic nie zrobiły, bo na tym etapie to jak szukanie igły
    w stogu siana. No ale przyjely do wiadomosci, to moga powiedziedziec
    ze zwracali uwage, czy nawet "szukali".

    A rodzina/znajomy znalazł ... była gdzies przy drodze od mieszkania do
    przystanku?

    Na koncu zawsze bedzie mozna dop* ministrowi, bo z pis, ale raczej nic
    sie nie zmieni :-)

    J.

  • 5. Data: 2023-12-01 10:05:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 30 Nov 2023 23:47:41 +0100, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > tam jest teren, ale zaginionego dziecka, to bym szukał w lesie,
    > krzakach, pustostanach czy wzdłuż drogi, którą mogła jechać, a nie na

    Jakby zlokalizowano telefon, to moze by wiadomo, ze nie w lesie.
    A nie mozna dokladniej namierzyc? Chyba byly jakies plany czy
    wymagania.

    Sa jakies informacje, ze to nie było "przed" sklepem, tylko "za" -
    gdzies od zaplecza, gdzie malo kto chodził.
    A nawet jesli "przed" - to osoba siedzaca na przyczepie od reklamy
    wcale nie musi budzic zainteresoowania.

> [...]

    > dziecko miało przejść do autobusu, albo okolice miejsca, w którym w tych
    > Kętach wysiadała do szkoły. Ale 5 godzin?

    Tylko, ze sa tez inne wersje
    https://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/krakow/smierc-
    14-latki-w-andrychowie-ojciec-szukal-jej-kilka-godzi
    n/c0j92d8
    "Policja rozesłała komunikat o zaginięciu 14-latki ok. godz. 13.30,
    już pół godziny później został on uaktualniony o informację, że
    Natalia się odnalazła. "

    Czyli o 14-tej, to policja zostala poinformowana o znalezieniu.

    https://wrzuc.info/smierc-14-letniej-natalii-z-andry
    chowa-przebieg-zdarzen/
    "Ojciec dziewczynki oraz jej siostra z chłopakiem natychmiast zaczęli
    poszukiwania. Tata poszukiwał córki przez ponad godzinę chodząc trasą,
    którą zawsze zmierzała na przystanek, a następnie poszedł na
    komisariat Policji w Andrychowie wcześniej spotykając kolegę, który
    zaoferował pomoc. Na komisariacie ojciec Natalii zderzył się jednak ze
    ścianą procedur- najpierw musiał czekać kilkadziesiąt minut na
    przyjście Policjanta (podchodząc co chwilę do okienka i błagając o
    szybkie załatwienie formalności ponieważ córka leży w śniegu i nie wie
    gdzie jest) następnie przez kolejne minuty odpowiadając na pytania
    "Czy córka już uciekała wcześniej" "Czy miała epizody z narkotykami"
    "że może chodzi po galerii" etc. Policjant poinformował ojca
    dziewczynki, żeby udał się do swojego mieszkania i przygotował rzeczy
    córki, które będą potrzebne dla psów tropiących. Po przybyciu do
    mieszkania ze swoim kolegą z pracy mężczyźni stwierdzili, że nie mogą
    tutaj bezczynnie czekać i muszą szukać 14-latki. Po raz kolejny udali
    się w okolice supermarketu ALDI w Andrychowie. Kolega ojca zauważył
    leżący czarny obiekt pod przyczepą reklamową na parkingu- w pierwszej
    chwili pomyślał, że to jakiś worek, jednak podszedł bliżej i okazało
    się, że to poszukiwana Natalia."

    https://tvn24.pl/krakow/smierc-natalii-z-andrychowa-
    relacja-mezczyzny-ktory-ja-odnalazl-7463275
    temu chyba mozemy wierzyc - celowe poszukiwania znajomych, a nie
    przypadkowy przechodzien.

    Tylko, ze poprzedniego wynika, ze ojciec najpierw sam zaczał szukac,
    wiec na komisariat dotarl gdzies ok 9-10.

    https://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/krakow/smierc-
    natalki-w-andrychowie-to-kolejna-tragedia-w-tej-rodz
    inie/n7p98gg
    to faktycznie jest raczej "przed sklepem", ale z poprzednich wynika,
    ze byla tez trudno zauwazalna.

> [...]
    > dokumentów i zarejestrowania poszukiwań, co faktycznie z godzinę może
    > trwać. To są dość różne momenty, a jak chcesz oceniać działania

    Znajdz policyjny komunikat, co sie bedziemy na plotkach opierac :-)

> [...]
    > wolna osoba sporządza samą dokumentację. Dokumentacja jest potrzebna do
    > wprowadzenia poszukiwań do systemu i nie jest to szczególnie pilne.

    A znacznie czesciej bywa tak, ze najpierw sie magluje rodzica?
    Bo jak sam wiesz - zazwyczaj nie ma potrzeby sie spieszyc, albo juz
    jest za późno :-P
    Tu akurat pechowo był czas na ratunek.

    > Często takie osoby, które nie chcą się ukrywać, tylko są zagubione po
    > prostu znajduje się bez wszczynania formalnych poszukiwań. Sprawdza się

    No, zadzwoni operator 112 i powie, ze sie znalazla ...

> [...]

    > przyjęciu zawiadomienia i wprowadzeniu do systemu informacji o
    > poszukiwaniach. Wówczas w razie legitymowania każdy policjant uzyska

    Czyli tak naprawde nic sie nie robi. W 98% wystarczacza.

    Z drugiej strony chyba nie chcemy, aby policjanci wszystkich w miescie
    legitymowali ... no - wszystkie nastolatki.
    Co i tak niewiele da.

    > Ale tu nie trzeba było legitymowania, tylko zainteresowania.

    Taa - co to za czlowiek siedzi w poczekalni, czemu sie tak awanturuje,
    czemu chce, zeby mu córki szukac pilnie, czemu mowi, ze corka telefon
    ma ...

    > Nie jest to równoważne z tym, że
    > wszyscy w całym kraju rzucają się na poszukiwanie nastolatki. W tym
    > konkretnym wypadku należało jej szukać w Andrychowie i Kętach - to
    > odcinek kilkunastu kilometrów.

    W tym przypadku wystarczylo namierzyc telefon.

    Jest tez godzina telefonu - nie wiem czy z niej nie wynika gdzie mogla
    byc.

    > Rozpytać kierowców BUS-ów i autobusów.

    A tu snieg, zamiec, a glina na deszczu rozmiękka.

> [...]
    > sprawdzania miejscowego otwartego marketu nie uważam za pilne. Po prostu
    > na to bym nie wpadł, że tam może zamarzać dziecko. Jak widać w tym

    A wystarczylo namierzyc telefon.
    No ale to zachodu wymaga ...

    Swoja droga dziecko z telefonem w reku, i co - nie odbiera?

    > Z materiałów wynika, że znalezione około 15 dziecko do Prokocimia

    A z innych, ze o 13:30 poszukiwania odwołano, bo sie znalazla.
    Tylko jaką drogą - operator 112 zobaczyl ze poszukiwana i kliknąl co
    trzeba, czy dopiero gdzies ze szpitala poinformowali ... czy
    policjanci zaczeli szpitale obdzwaniac ?

    Zauwaz - ojciec dobiegl do Aldi, czyli juz go chyba z policji
    zwolnili.

    > dowieziono karetką o godzinie 18. To jest mniej więcej godzina drogi.

    Ale to juz chyba z lokalnego szpitala bylo.

> [...]
    > bezpośrednio z miejsca znalezienia ją przerzucać. Ale teraz, to każdy
    > mądry. Po prostu dywaguję, co można było zrobić lepiej.

    Zanim smiglowiec sie znajdzie, zanim doleci, zanim zorganizuja
    lądowisko - to karetka powinna juz dojechac.
    Tylko tu nawet karetka przyjechala do marketu z opóźnieniem.

    J.

  • 6. Data: 2023-12-01 10:10:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 1 Dec 2023 06:32:03 +0100, Shrek wrote:

    > No ale wiadomo gdzie z dokładnością do kilkuset metrów szukać. W tym
    > przypadku zupełnie wystarczająca.

    > Czemu dziecka z problemem medycznym akurat miałbyś szukać w lesie, skoro
    > telefon pokazuję drogę którą szła?

    No bo na ulicy to ktos pomoze :-(

    A telefon niekoniecznie pokazuje, bo to mógł byc obszar jednego BTS.
    Poza tym trzeba miec te dane, a tu jeszcze nikt nie wystąpił, bo jest
    kwestionariusz do dokończenia.

    A propos - google ma dosc zgrabne uslugi lokalizacyjne.
    Tylko nastolatka pewnie wylaczy :-)

    > A jak się okaże że czekał godzinę a potem godzinę go przesłuchiwali to
    > będzie to jakieś nieprawdopodobne?

    Nie wiem jak w NS, ale w reszcie kraju ... norma?

    J.

  • 7. Data: 2023-12-01 13:06:30
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 30 Nov 2023 19:12:15 +0100, Shrek napisał(a):

    > ojciec twierdzi że czekał godzinę na przyjęcie
    > zgłoszenia - myślicie że nagranie z poczekalni się ostanie, czy się
    > kamery już popsuły?

    Prasa donosi, że policja wszczęła kontrolę w komisariacie w Andrychowie.
    Nie czekając na jej wyniki, stawiam, że Szymczyk był ofiarą.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: gtracz64[NA]gmail.com

    Niestety, jest to rząd."
    Woody Allen

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 8. Data: 2023-12-01 13:31:31
    Od: n...@o...pl

    Olin <k...@a...w.stopce> napisał(-a):

    > Prasa donosi, że policja wszczęła kontrolę w komisariacie w Andrychowie.
    > Nie czekając na jej wyniki, stawiam, że Szymczyk był ofiarą.

    Smutna prawda o policji -- lepiej ogłaszać na FB i pochodnych niż marnować czas
    na kulsonariacie.

  • 9. Data: 2023-12-01 13:53:05
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-11-30, Shrek <...@w...pl> wrote:
> [...]
    > kamery już popsuły? Obstawiam że kulsonariat nawiedziła epidemia psiej
    > grypy i wszyscy "zainteresowani" już na zwolnieniach analizują możliwość

    Rzepa podaje dzisiaj tak:
    https://www.rp.pl/spoleczenstwo/art39504401-dlaczego
    -zmarla-14-letnia-natalia-z-andrychowa-sa-wyniki-sek
    cji-zwlok
    "14-letnia Natalia wyszła z domu we wtorek, 28 listopada około godz. 8
    rano, by jak zawsze pojechać do szkoły, do Kęt. W drodze na przystanek
    poczuła się źle. - Zadzwoniła do ojca mówiąc mu, że ,,ma mroczki przed
    oczami", że nie jest w stanie iść i nie wie gdzie jest - mówi nam osoba
    związana ze śledztwem.

    Ojciec zaczął szukać córki na własną rękę, kiedy to się nie udało,
    pojawił się na komisariacie policji w Andrychowie. Była godz. 10:30.
    Powiadomienie o zaginięciu dziecka policja przyjęła o godz. 11:30 a więc
    godzinę później. Dlaczego, skoro sprawa wyglądała alarmująco? To ma
    wyjaśnić kontrola jaką wszczęto - w KWP w Krakowie i KGP."

    Ponoć nie mieli możliwości ustalenia po bts'ie z lokalnego komisariatu,
    ale też nie zgłosili do KW w Krakowie, która taką możliwość ma.

    RMF w dodatku mówi, że nadano sprawie niższy (poszukiwawaczy) priorytet.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2023-12-01 14:14:37
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Fri, 01 Dec 2023 12:53:05 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > Powiadomienie o zaginięciu dziecka policja przyjęła o godz. 11:30 a więc
    > godzinę później. Dlaczego, skoro sprawa wyglądała alarmująco?

    "Pan Rafał twierdzi, że ojciec Natalii szybko zaalarmował policję o sprawie
    - ale ta najpierw zwlekała z przyjęciem go i podjęciem zgłoszenia, potem
    miała bagatelizować sprawę, sugerując, że dziewczynki powinien szukać np. w
    galerii handlowej. Finalnie zgłoszenie przyjęto w okolicach południa;
    dopiero wtedy do lokalnych mediów rozesłano komunikat o zaginięciu
    14-latki, planowano zaangażować psy tropiące."

    https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,30462778,s
    mierc-14-letniej-natalki-policja-wszczela-kontrole-w
    -komisariacie.html

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: gtracz64[NA]gmail.com

    "To potworne, że za plecami ludzie mówią o nas rzeczy, które są całkowicie
    i absolutnie prawdziwe"
    Oscar Wilde

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/