  • 491. Data: 2023-12-07 17:51:52
    Temat: Re: Poszukiwanie osób
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Żadne właśnie i w tym problem.

    To po co odsyłasz do rozporządzenia, które tego ponoć nie normuje?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 492. Data: 2023-12-07 17:54:32
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 07.12.2023 o 17:22, J.F pisze:

    > Ale "zalogowany", czy "BTS w poblizu"?

    Skoro o nim wie, to musiał się raczej zalogować.

    > Siec raczej kieruje połączenie do jednego, a potem ewentualnie
    > przełącza.

    > Albo inne maszty nasłuchują.

    Skoro telefon o nich wie to teżmusi słuchać. Jak słucha i maszt i
    telefon, to zapewne się ze sobą komunikują.

    > Problem w tym, ze to co było w starym GSM, niekoniecznie jest obecne
    > we współczesnym LTE czy UMTS..

    Już o tym rozmawialiśmy. NIe widzę możliwości żeby standard odpuścił
    lokalizację;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 493. Data: 2023-12-07 18:01:21
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 07.12.2023 o 17:20, J.F pisze:

    > Tylko widzisz - nie bardzo wiadomo jak i kiedy.

    Wiadomo - w bardzo specyficznych okolicznościach może być niedokładnie.
    NIe bardzo widzę te okoliczności akurat dla andrychowa, więc skoro
    andrychów jest typowym miasteczkiem, to lokaliazja w nim jest zapewne
    typowa. Jeśli ktoś twirdzi że andrychów jest jakimś wyjątkowym miejscem
    to niech to uzasadni - będzie wtedy konkretna dyskusja.

    > No i tu moze jest pewne nieporozumienie.
    > Robert jak się pyta "gdzie telefon przebywał w okresie od .... do
    > ...", to dostaje listę BTS i sektorów anten, chyba nawet bez
    > odległosci.

    To niech zapyta o to co chce dostać. Być może wtedy akorzystają ze
    standardowego, istniejącego i sprawdzonego rozwiązania zamiast wymyślać
    koło.

    > Jak klient dzwoni pod 112, to siec ma go zlokalizować
    > i przekazać informacje do centralnej bazy.
    > I tu być może jest dokładniej.

    I nikt w tym całym systemie nie wpadł na pomysł, że skoro dl 112 działa
    to tak, to jak służby potrzebują lokalizacji to nalezy zobić to
    dokładnie tak samo? Innymi słowy politycy i służby by stwierdziły że nie
    chcą takiej możliwości i w razie jakby nie dzwonił na 112 to zastosujemy
    jakąś ułomną metodę zamiast na przykład zadzownić ze "112" na ten
    telefon? Brzmi absurdalnie...
    > Przy czym nie wiemy, czy to urządzenie potrzebne do namierzenia z
    > dokładnoscią do kilometra, czy 100m, czy 10m, bo jak siec namierzy
    > do 100m, to w miescie ciągle mało dokładnie.
    > Biurka urzędnika się tak nie znajdzie.

    To raz, dwa że mogą nie chcieć angarzować w to postronnych. Z tego
    samego powodu powstała skrzynka dworczyka poza oficjalnym systemem,
    tylko idioci nie wpadli na to że google też słucha;)

    > Albo siec jest dokładniejsza, a w artykule wymysły pismaków.
    >
    > Sam Apple ma system namierzania zgubionych ... telefonów, i Airtagów

    Ten akurat działa inaczej.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 494. Data: 2023-12-07 18:43:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 7 Dec 2023 18:01:21 +0100, Shrek wrote:

    > Wiadomo - w bardzo specyficznych okolicznościach może być niedokładnie.

    Ale kiedy moze być dokładnie?
    Jak Orange chce ?

    > To niech zapyta o to co chce dostać.

    Nie dostanie, bo operator nie przechowuje dokładnej lokalizacji.

    No ale w naszym przypadki jest jeszcze inne pytanie "gdzie telefon
    przebywa obecnie".

    Siec raczej może zlokalizować dokładnie, pytanie czy policji powie.

> [...]
    > chcą takiej możliwości i w razie jakby nie dzwonił na 112 to zastosujemy
    > jakąś ułomną metodę zamiast na przykład zadzownić ze "112" na ten

    Absurdalnie, ale ... zacytuj stosowne rozporządzenie :-)

    > To raz, dwa że mogą nie chcieć angarzować w to postronnych.

    Po pierwsze - raczej muszą, no chyba, zeby po całej Warszawie latali i
    namierzali. Przyblizoną lokalizację należy uzyskać od sieci.
    Co akurat być moze dzieje się bezosobowo, tzn ten tajny komputer w
    Krakowie ...

    > Ten akurat działa inaczej.

    Ale moze można wykorzystać.
    Szczegolnie jak to nie policja szukała, tylko SOP, dawniej BOR, a moze
    ABW ... no tak, to był prywatny telefon, wiec moze nie był
    zarejestrowany w jakims Systemie Ochrony Telefonów Rządowych :-)

    J.

  • 495. Data: 2023-12-07 18:49:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 7 Dec 2023 17:54:32 +0100, Shrek wrote:

    > Skoro o nim wie, to musiał się raczej zalogować.

    Nie, to nie jest równoznaczne.

    > Skoro telefon o nich wie to teżmusi słuchać. Jak słucha i maszt i
    > telefon, to zapewne się ze sobą komunikują.

    W starym systemie GSM telefon był dość "głupi" i to siec nim
    sterowała.
    Na ile telefon słuchał innych BTS i przekazywał do sieci jak słyszy,
    to nie wiem. Musiało coś takiego być na wypadek startu czy przerwy w
    łączności.

    Kolejna sprawa to podczas rozmowy - telefon tu odbierał jednego BTS,
    nie wiem czy miał możliwość nasłuchiwać innych ... prawie
    jednocześnie.

    No ale to był stary system, już prawie nieużywany, teraz są nowe,
    lepsze, inne.

    > Już o tym rozmawialiśmy. NIe widzę możliwości żeby standard odpuścił
    > lokalizację;)

    Szczególnie, że się prawne wymogi pojawiły.

    J.

  • 496. Data: 2023-12-07 18:51:41
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > dokładnoscią do kilometra, czy 100m, czy 10m, bo jak siec namierzy
    > do 100m, to w miescie ciągle mało dokładnie.
    To znajdzie z dokładnością do kilku metrów.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 497. Data: 2023-12-07 19:11:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 7 Dec 2023 18:51:41 +0100, Robert Tomasik wrote:
    > To znajdzie z dokładnością do kilku metrów.

    Miałem na mysli sieć, i to z przykładowymi wartosciami.
    Nawet jak sie Orange chwali, ze 50m, to troche za duzo.

    Ale koledzy też zmotywowani, tak zaraz podejrzewac, zatrzymywać,
    zarzuty stawiac, przesłuchiwac.
    Telefon ministra - ho, ho, nie byle co ..

    J.

  • 498. Data: 2023-12-07 19:13:29
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 07.12.2023 o 18:49, J.F pisze:

    > Szczególnie, że się prawne wymogi pojawiły.

    Więc jest tylko lepiej.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 499. Data: 2023-12-07 19:55:58
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 07.12.2023 o 18:43, J.F pisze:

    > Ale kiedy moze być dokładnie?

    To dość oczywiste - jak jest mniej niż 3 maszty albo nie można z tymi
    trzema nawiązać komunikacji, bo na przykład któryś jest za górą.

    > Jak Orange chce ?

    Bardziej to wygląda tak,że specyficzne warunki zachodzą gdy jest to
    wygodne robertowi w dyskusji, w przeciwnym wypadku da się zlokalizować
    sygnał radiostopu kartą telewizyjną w górzystym terenie przez amatorów;)

    > Nie dostanie, bo operator nie przechowuje dokładnej lokalizacji.

    Przechowuje - od tego jest system którego nazwę podawałeś a której nie
    zapamiętałem:P

    > No ale w naszym przypadki jest jeszcze inne pytanie "gdzie telefon
    > przebywa obecnie".
    >
    > Siec raczej może zlokalizować dokładnie, pytanie czy policji powie.

    Nie bardzo sobie wyobrażam żeby w sytuacji stanu wyższej konieczności
    odmówiła. Podejrzewam, że nomalnie również nie odmawia.

    > Absurdalnie, ale ... zacytuj stosowne rozporządzenie :-)

    Jakoś nie jestem przekonany. Skoro 112 przekazują to pewnie i policji
    dokładnie te same dane.

    Dobra - sprawdziłem:

    Ustawa o policji:

    Uyskiwanie przez Policję danych telekomunikacyjnych, pocztowych lub
    internetowych
    1.
    W celu zapobiegania lub wykrywania przestępstw, przestępstw skarbowych
    albo w celu _ratowania_życia_lub_zdrowia_ ludzkiego bądź wsparcia
    _działań_poszukiwawczych_lub_ratowniczych, Policja może uzyskiwać dane
    niestanowiące treści odpowiednio, przekazu telekomunikacyjnego,
    przesyłki pocztowej albo przekazu w ramach usługi świadczonej drogą
    elektroniczną, określone w:
    1)
    art. 180c dane objęte obowiązkiem zatrzymania i przechowywania i art.
    180d obowiązek zapewnienia warunków dostępu i utrwalania przetwarzanych
    danych ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U.
    z 2022 r. poz. 1648 i 1933), zwane dalej ,,danymi telekomunikacyjnymi",

    Art 180c prawa komunikacyjnego:

    1.
    Obowiązkiem, o którym mowa w art. 180a ust. 1, objęte są dane niezbędne do:
    1) ustalenia zakończenia sieci, telekomunikacyjnego urządzenia
    końcowego, użytkownika końcowego:
    a) inicjującego połączenie,
    b) do którego kierowane jest połączenie;
    2) określenia:
    a) daty i godziny połączenia oraz czasu jego trwania,
    b) rodzaju połączenia,
    c) _lokalizacji_ telekomunikacyjnego urządzenia końcowego.

    2.
    Minister właściwy do spraw informatyzacji w porozumieniu z ministrem
    właściwym do spraw wewnętrznych, mając na uwadze rodzaj wykonywanej
    działalności telekomunikacyjnej przez operatorów publicznej sieci
    telekomunikacyjnej lub dostawców publicznie dostępnych usług
    telekomunikacyjnych, dane określone w ust. 1, koszty pozyskania i
    utrzymania danych oraz potrzebę unikania wielokrotnego zatrzymywania i
    przechowywania tych samych danych, określi, w drodze rozporządzenia:

    Minister więc rozporządzeniem ustala zakres danych biorąc pod uwagę
    warunki techniczne i ekonomiczne, ale nic nie stoi na przeszkodzie żeby
    podać dokładną lokalizację jeśli jest znana - bo tego wymaga ustawa
    lokalizacji. Rozporządzenie zaś określa minimalne warunki jakie taka
    lokalizacja ma zawierać. Jeśli operator dysponuje lokalizacją
    dokładniejszą niż wymaga minister, to nie widzę przeszkód żeby ją podał
    - chyba że nie chce, ale nie wydaje mi się, bo i po co miałby się
    narażać na zarzut na przykład nieudzielenia pomocy. Coś na zasadzie, że
    są minimalne wymagania dla CCTV dotyczące na przykład imprez masowych i
    policja się zgłasza z jakiegoś powodu po nie a operator przekazując je
    policji wycina nagrania starsze niż wymagane prawem i przeskalowuje je
    do niższej rozdzielczości również wymaganej prawem - brzmi jak
    niszczenie dowodów:P

    > Ale moze można wykorzystać.

    Ale musiałaby mieć taga i musiałby być dostępny dla kogoś - a wtedy by
    sam sprawdził tą lokalizację...

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 500. Data: 2023-12-08 01:59:59
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-07, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Skoro o nim wie, to musiał się raczej zalogować.

    Niekoniecznie, ale ja nie o tym chciałem: co to za programik, który
    pokazuje Ci te okoliczne bts'y?

    > Skoro telefon o nich wie to teżmusi słuchać. Jak słucha i maszt i
    > telefon, to zapewne się ze sobą komunikują.

    Jak słucha to słucha. Jak Ty słuchasz to niekoniecznie się komunikujesz
    nawet jeśli ktos inny tez słucha.

    --
    Marcin