-
Sprzedaż bezpośrednia: boimy się o prawo do reklamacji
00:28 24.07.2016
Polscy konsumenci obawiają się sprzedaży bezpośredniej. Strach dotyczy przede wszystkim kwestii związanych z ewentualną reklamacją zakupionego towaru. Tymczasem Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB) zapewnia, że ochrona konsumentów kupujących bezpośrednio w niczym nie ...
-
Lot samolotem a prawa konsumenta
10:50 22.07.2016
Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce po raz kolejny przypomina, jakie prawa przysługują konsumentom, którzy zdecydują się na podróż samolotem. Nieprzyjemne sytuacje, takie jak opóźniony lot czy zagubienie bagażu nie są bowiem rzadkością. Jak należy się wówczas zachować?
-
Poznaj nieuczciwe praktyki rynkowe dostawców wody
00:30 20.07.2016
Czy niskiej jakości woda powinna być tańsza? Kto płaci za przyłączenie do sieci wodno-kanalizacyjnej? Na jakiej podstawie można zadecydować o odcięciu dostaw wody i rozwiązaniu umowy z konsumentem? Odpowiedzi na te i inne pytania dostarcza najnowszy poradnik opracowany przez ekspertów ...
-
Sprawdź biuro podróży. 400 z nich ma długi
10:29 19.07.2016
W tym roku na wojaże po Europie udaje się 1/3 Polaków - wynika z badania „Wyjazdy Polaków” - projektu, który ARC Rynek i Opinia zrealizował na zlecenie BIG InfoMonitor i BIK. Chętnych na dalsze wycieczki jest zaledwie garstka (niespełna 4 proc.). Niezależnie jednak od tego, czy mamy w ...
-
6 rad na letnie wyprzedaże
11:22 12.07.2016
Sprawdź, czy informacje o przecenie na pewno dotyczą całego asortymentu, pamiętaj o swoim prawie do ceny widniejącej na metce, nie zapominaj, że możliwość zwrotu zakupionego towaru zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli sprzedającego. Szalejesz na wyprzedażach? Urząd Ochrony ...
-
Wakacje 2016 samolotem? Sprawdź, co robić w razie problemów
00:16 09.07.2016
Raport Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich w Europie (ECC-Net) wskazuje, że w 2014 r. Polska była trzecim krajem Unii Europejskiej pod względem liczby skarg na transport lotniczy. Nasz kraj zajął też niechlubne pierwsze miejsce w zakresie nieprawidłowości związanych z bagażem ...
-
Oferty wakacyjne: nie daj się złapać w pułapkę
00:40 02.07.2016
Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce przygotowało porady dla osób, którzy planują wypoczynek w letnich kurortach. Podczas korzystania z uroków wakacji można się bowiem natknąć na oferty typu timeshare, kluby wakacyjne, kredyty rekreacyjne, tygodnie rabatowe czy własność frakcyjna ...
-
Klauzule niedozwolone - raport maj 2016
10:48 27.06.2016
Od czasu opublikowania poprzedniego miesięcznego raportu, do rejestru klauzul niedozwolonych trafiło niewiele zapisów. Może to oznaczać, że sytuacja uległa poprawie, aczkolwiek zostały dodane 24 nowe postanowienia, co w przeliczeniu wynosi ok. 1 klauzulę abuzywną dziennie.
-
Kompendium wiedzy na wakacje 2016
11:07 23.06.2016
Ruszyła siódma już edycja akcji "Przed wakacjami, co warto wiedzieć?". Kolejny już raz UOKiK oraz inne instytucje przypominają, aby w ferworze przygotowań do urlopu, nie stracić głowy i nie zapomnieć o kwestiach, bez których beztroski wypoczynek może się nie udać. Wyjeżdżając warto ...
-
Jedziesz na urlop? Lepiej sprawdź biuro podróży
14:59 20.06.2016
Od sezonu wakacyjnego 2015 ilość biur podróży, które znajdują się w tarapatach finansowych podskoczyła aż o 27%. Jak wynika z danych Rejestru Dłużników ERIF Biura Informacji Gospodarczej S.A., ich łączne zadłużenie na koniec maja br. zdołało przekroczyć 3 miliony złotych. W ...
-
Wezwania do zapłaty w imieniu Polskiego Centrum Telemedycznego pod lupą UOKiK
15:08 14.06.2016
Manipulacja informacjami przekazywanymi konsumentom oraz myląca forma graficzna wezwań do zapłaty – to efekt pism wysyłanych przez Kancelarię Spraw Sądowych i Windykacyjnych w imieniu Polskiego Centrum Telemedycznego. Prezes Urzędu apeluje do konsumentów, aby skorzystali z bezpłatnej ...
-
Opłaty likwidacyjne: konsumenci wygrywają z ubezpieczycielami
10:02 14.06.2016
Korzystne dla ubezpieczających orzecznictwo oraz ostatnie decyzje Prezesa UOKiK zachęcają do dochodzenia na drodze sądowej zwrotu opłat likwidacyjnych oraz od wykupu. Praktyka pokazuje, że pomimo skomplikowanego charakteru takich spraw, wiele z nich kończy się sukcesem.
-
Infolinia konsumencka - pierwsza pomoc w sporze ze sprzedawcą
13:45 08.06.2016
Masz problemy ze sprzedawcą? Borykasz się z nieuczciwym przedsiębiorcą? Sięgnij po telefon i wystukaj 801 440 220. To numer infolinii konsumenckiej, która w razie sporu może okazać się nieocenioną pierwszą pomocą.
-
Reklamacja w banku bez odpowiedzi? To oznacza, że masz rację
00:45 06.06.2016
11 października 2015 roku w życie weszła ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 roku o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym. Przepisy niniejszego aktu prawnego określają zasady składania reklamacji przez osoby fizyczne, także w związku z prowadzoną ...
-
Zabawki dla dzieci - bezpieczne, czyli jakie?
11:26 01.06.2016
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów z okazji Dnia Dziecka podpowiada rodzicom, na co powinni zwrócić uwagę, kupując zabawki oraz jakie prawa im przysługują, kiedy zakup prezentu dla najmłodszych okaże się nieudany.
-
Podróż samolotem lub koleją? Pamiętaj o swoich prawach
13:09 23.05.2016
Zbliża się długi weekend majowy, więc wielu z nas postanowi wykorzystać tę okoliczność na podróż za miasto lub nawet za granicę. Warto przy tej okazji zapoznać się z prawami, jakie przysługują konsumentom korzystającym z usług linii lotniczych oraz kolejowych. Krótki przewodnik ...
-
Klauzule niedozwolone - raport kwiecień 2016
12:04 18.05.2016
Dzięki najnowszemu raportowi klauzulowemu można zauważyć występowanie zapisów, które znane są z wcześniejszych raportów klauzulowych. Niestety, świadczy to tylko o braku świadomości przedsiębiorców na temat klauzul abuzywnych lub braku uczenia się na błędach.
-
Rękojmia a gwarancja. 5 różnic
00:56 15.05.2016
Gdy coś się nam zepsuje, idziemy to zareklamować (tak mówimy na tę czynność potocznie). W sensie prawnym – idziemy skorzystać ze swoich uprawnień, które przysługują nam z tytułu… no właśnie, z jakiego tytułu? Ameryki nie odkryję – uprawnienia te mogą nam potencjalnie ...
-
Domy opieki łamią prawa konsumentów
13:39 06.05.2016
Prywatne domy opieki wyrastają jak grzyby po deszczu, stanowiąc dość dużą konkurencję dla placówek państwowych. Podpisując umowę z takim podmiotem, należy jednak zachować daleko idącą czujność - kontrole, które ostatnio przeprowadził UOKiK, dowiodły, że znakomita większość ...
-
Auto z Niemiec? Jak ustrzec się fatalnej pomyłki?
11:50 27.04.2016
Bezskuteczne poszukiwanie na polskim rynku wymarzonego modelu samochodu często kieruje kupującego za granicę. Kupno auta pochodzącego z innego kraju Unii Europejskiej na pierwszy rzut oka może wydawać się niezbyt skomplikowaną transakcją. W praktyce jednak może okazać się biegiem z ...
-
Inspekcja Handlowa: wyniki kontroli etykiet na oponach
11:05 22.04.2016
Inspekcja Handlowa skontrolowała 61 producentów i dystrybutorów opon oraz pojazdów pod kątem poprawności etykiet zamieszczanych na oponach. Informacje na nich zawarte w istotny sposób pomagają przy podjęciu przez klienta decyzji o zakupie.
-
Lepsza ochrona konsumentów. Nowe przepisy już od 17 kwietnia br.
00:50 16.04.2016
Od 17 kwietnia zaczną obowiązywać znowelizowane regulacje ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Dla statystycznego Kowalskiego oznaczają one lepszą ochronę jego praw, zwłaszcza jeżeli chodzi o rynek usług finansowych.
-
IH odkrywa prawdę o obrusach plamoodpornych. To kpina
12:27 15.04.2016
Jak sama nazwa wskazuje, zasadniczą cechą obrusów plamoodpornych powinna być odporność na wszelkiego rodzaju zabrudzenia. Czy tak w istocie jest? Niestety. Kontrola przeprowadzona przez Inspekcję Handlową dowiodła, że zapewnienia o plamoodporności są dość mocno przekoloryzowane.
-
Klauzule niedozwolone - raport marzec 2016
00:41 13.04.2016
29 nowych klauzul abuzywnych – aż o taką liczbę powiększył się rejestr klauzul niedozwolonych w marcu. Aktualnie w rejestrze znajduje się 6356 klauzul, w tym 1267 zapisów dotyczy handlu elektronicznego, a 355 sprzedaży konsumenckiej. Ponadto w najbliższym czasie UOKiK szykuje kontrolę ...
-
Dlaczego banki odrzucają reklamacje?
13:40 08.04.2016
KPF postanowiła wziąć pod lupę reklamacje konsumenckie, które trafiają do podmiotów działających w sektorach zarządzania wierzytelnościami, bankowym, pośrednictwa finansowego i pożyczkowego oraz do BIG-ów. Wyniki analizy zostały zaprezentowane w ramach Kongresu Konsument 2016 ...