eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Walentynki: zakochany konsument też ma swoje prawa

Walentynki: zakochany konsument też ma swoje prawa

2019-02-10 00:15

Walentynki: zakochany konsument też ma swoje prawa

Prezenty na Walentynki © lily - Fotolia.com

Zbliżają się Walentynki, co dla wielu z nas oznacza okres gorączkowego polowania na upominek dla ukochanej osoby. Nie brakuje również i takich, którzy przed świętem zakochanych rzucają się w wir poszukiwań partnera. Zarówno jedni, jak i drudzy narażeni są na pułapki. Jak ich uniknąć? Oto kilka walentynkowych porad od Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Przeczytaj także: Black Friday i Cyber Monday: jakie prawa konsumentów?

Zakup prezentu – Twoje prawa


Walentynki to okres wzmożonych działań handlowców, którzy robią, co mogą, aby nakłonić konsumentów do zakupu całego arsenału miłosnych upominków. Doświadczenie niejednokrotnie już pokazało, że jakość sezonowych artykułów z serduszkami i napisami „I love you” pozostawia wiele do życzenia. Jakie przysługują nam prawa, gdy okaże się, że kupiliśmy wadliwy towar?
  • Na zwrot towaru zakupionego przez internet przysługuje konsumentowi 14 dni. Warto jednak pamiętać, że niektórych rzeczy zwrócić się nie da. Tak jest w przypadku np. biletu na koncert, wygrawerowanej biżuterii, otwartych perfum czy rozpakowanej bielizny.
  • Na zwrot towaru godzą się również niektóre sklepy, tu należy jednak pamiętać, że jest to jedynie ich dobra wola, a nie obowiązek.
  • Na reklamację prezentu z tytułu rękojmi masz 2 lata w całej Unii Europejskiej.

Dostarczenie prezentu – Twoje prawa


Zaglądasz do przesyłki, a w niej puste pudełko lub uszkodzony przedmiot? Tego typu problemy mogą przytrafić się podczas transportu.
  • Jeżeli wybrałeś rodzaj dostawy zaoferowany przez sprzedawcę, to on odpowiada za produkt w czasie transportu.
  • Nie masz obowiązku sprawdzania przesyłki przy kurierze. Jeżeli opakowanie nie jest uszkodzone, masz na to 7 dni. Jeżeli po sprawdzeniu okaże się, że towar jest niezgodny z opisem, możesz zażądać sporządzenia protokołu odbioru.

Przykładowa sprawa:


Klient niemieckiego sklepu internetowego, prężnie działającego w Polsce, zakupił pierścionek zaręczynowy dla swojej wybranki za kwotę 3808,95 zł. Przesyłka została dostarczona po 2 tygodniach, ale w pudełku nie było pierścionka… Przedsiębiorca odwlekał udzielenie konkretnej odpowiedzi. Konsument nie chciał jednak, aby jego przyszła żona czekała. O wydarzeniu zawiadomił rzecznika konsumentów oraz policję. Firma posiadała w Polsce jedynie magazyn, zarejestrowana była w Niemczech, dlatego właściwym podmiotem okazało się Europejskie Centrum Konsumenckie i tam finalnie pechowy klient otrzymał skuteczną pomoc. Po interwencji ECK Polska i ECK Niemcy zostały mu zwrócone pieniądze.

fot. lily - Fotolia.com

Prezenty na Walentynki

Przed Walentynkami przedsiębiorcy prześcigają się w ofertach trafiających do serc konsumentów i ich wybranków.


Romantyczny wyjazd we dwoje – Twoje prawa


Wszyscy Ci, którzy decydują się na wypoczynek poza Polską np. w Wenecji lub Rzymie, również powinni być przygotowani na niespodzianki.
  • Opóźniony i odwołany lot, czy uszkodzony bagaż mogą popsuć plany wyjazdowe.
  • Nie zawsze możesz zrezygnować z rezerwacji pokoju bezkosztownie. W niektórych krajach (np. Austrii) przepisy wprost mówią, że klient nie może domagać się pełnego zwrotu kosztów rezerwacji, jeżeli nie będziesz mógł z niej skorzystać.
  • Jeżeli pokój jest niezgodny z umową, zgłoś to obsłudze hotelowej. Aby ubiegać się o zwrot kosztów (wynikający np. z różnicy w standardzie pokoju), warto zadbać o dokumentację dowodową (np. w formie zdjęć).

Poszukujący miłości online – miejcie się na baczności


Jeżeli poszukujesz miłości przez internet - nie rób tego pochopnie. Nie chodzi tu tyle o wybór partnera, co o moment zawarcia umowy z serwisem randkowym. Do ECK napływają skargi od konsumentów, którzy nie wypowiedzieli umowy w terminie (najczęściej 14 dni przed jej zakończeniem). Przedsiębiorca wówczas automatycznie ją przedłuża (najczęściej na kolejne 3 miesiące) i pobiera z karty konsumenta opłatę za subskrypcję.
  • Zawiązując taką umowę, masz niewielkie szanse na uzyskanie zwrotu. Przepisy nie wykluczają stosowania praktyki „automatycznego przedłużenia konta”. Serwis musi jednak powiadomić o tym konsumenta przed zawarciem umowy.
  • Portale randkowe najczęściej informują konsumentów o stosowaniu praktyki w kliku miejscach: podczas podawania numeru karty kredytowej, w regulaminie, w potwierdzeniu założenia konta.

Pomoc konsumentom


Masz problem z przedsiębiorcą zarejestrowanym w innym kraju UE, Norwegii lub Islandii? Zgłoś się po poradę lub pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: