eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Polscy konsumenci skarżą się na niemieckie firmy

Polscy konsumenci skarżą się na niemieckie firmy

2019-03-08 10:20

Polscy konsumenci skarżą się na niemieckie firmy

Polacy coraz częściej dokonują zakupów za granicą © vegefox.com - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

E-commerce to świat bez granic. Nic dziwnego, że rzesza konsumentów decydujących się na zakupy za granicą ciągle rośnie. Niestety. Rośnie również liczba skarg na nieuczciwych sprzedawców. W minionym roku liczba skarg złożonych do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK) znowu się podniosła. Polacy najczęściej skarżyli się na niemieckie firmy. Z kolei działalność polskich przedsiębiorców najczęściej nie podobała się Czechom.

Przeczytaj także: Nieudane zakupy online w zagranicznym sklepie? Zobacz, co zrobić

  • Z każdym rokiem do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK) napływa coraz więcej skarg, od 2015 przybyło ich 1867.
  • Polacy coraz częściej dokonują zakupów za granicą.
  • W sprawach transgranicznych dotyczących przedsiębiorców z UE bezpłatną pomocą służy ECC-Net. Warto pamiętać, że takie wsparcie nie jest gwarantowane przy zakupach poza UE, a więc np. na cieszących się rosnącą popularnością portalach azjatyckich.

Czego dotyczyły ubiegłoroczne skargi transgranicznych konsumentów?
  • 30% - usługi świadczone przez linie lotnicze (opóźniony/ uszkodzony bagaż, odwołany/ opóźniony lot, problemy przy płatności, niesprawiedliwe rozliczenia kosztów anulacji biletu),
  • 13% - odzież i obuwie (najczęściej towar niezgodny z umową),
  • 5% - portale randkowe (automatyczne przedłużenie subskrypcji konta). ECK wielokrotnie informowało - jeżeli konsument jest poinformowany przed zawarciem umowy o automatycznym przedłużenia konta, ma on niewielkie szanse na uzyskanie zwrotu. Przepisy nie wykluczają stosowania takiej praktyki.
  • 4% elektronika (głównie zakup telefonów).

fot. mat. prasowe

Liczba spraw 2015-2018

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) z roku na rok otrzymuje więcej skarg, od 2015 przybyło ich 1867.


Zagraniczni konsumenci najczęściej skarżyli się na polskich przedsiębiorców w zakresie zakupu:
  • produktów medycznych np. aparatów słuchowych,
  • usług lotniczych,
  • edukacji pozaszkolnej (kursy językowe).

Mimo że konsumenci najczęściej zgłaszają się do ECK z ww. problemami, wiele skarg ma nietypowy charakter, np.:
  • Zakup kurnika, który uległ zniszczeniu w czasie użytkowania i pozbawił kury życia. Dzięki pomocy ECK Polska i ECK Niemcy, konsumenta uzyskała zwrot wysokości 75 euro.
  • Zagubiony pierścionek zaręczynowy w czasie przesyłki. Wybranka konsumenta nie doczekała się zaręczyn, bowiem klient otrzymał puste pudełko. Dzięki pomocy ECK Polska i ECK Niemcy konsument otrzymał blisko 1000 euro zwrotu.
  • Włoski sklep uniemożliwił polskiemu konsumentowi dokonywania zakupów, gdy ten za często zwracał towary w ciągu 14 dni. Po interwencji ECK Polska i ECK Włochy konsument mógł znów dokonywać zakupów, przymierzać i zwracać towary bez podawania przyczyny.
  • Automatyczny dystrybutor paliwa w Austrii pobrał pieniądze, a nie wydał paliwa. Konsument stracił 40 euro. Dzięki pomocy ECK Polska i ECK Austria odzyskał przywłaszczone przez maszynę pieniądze.

Konsumenci z polski najczęściej skarżyli się na przedsiębiorców z:
  • Niemiec (14% skarg)
  • Wielkiej Brytanii (8% skarg)
  • Luksemburga (8% skarg)
  • Irlandii (7%skarg)

Na polskich przedsiębiorców najczęściej skarżyli się konsumenci z:
  • Czech (20% skarg)
  • Rumunii (12% skarg)
  • Litwy (10% skarg)
  • Bułgarii (8% skarg)

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: