  • 381. Data: 2022-09-20 11:01:59
    Temat: Re: ryby
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 20.09.2022 o 06:32, Shrek pisze:

    > Zresztą dziś można spojrzeć na dane i
    > stwierdzić, że szwecja przeszła porównywalnie do reszty, mimo braku
    > koronapierdolca.

    Koronopierdolca, czyli czego?
    Tak samo mieli obowiązek noszenia mseczek, limity w restauracjach,
    transporcie itp., pracę zdalną, ograniczenia na granicach, certy
    szczepionkowe itd.

    https://www.medonet.pl/koronawirus/koronawirus-w-eur
    opie,w-szwecji-odsetek-nadmiarowych-zgonow-nalezy-do
    -najnizszych-w-europie--jak-to-zrobili-,artykul,1378
    5269.html

    " Szwedzki model walki w pandemią. Jakie były rezultaty?

    Średnia oczekiwana długość życia w Szwecji w 2020 r. obniżyła się o 0,8
    roku (w Polsce było to 1,4 roku).

    Do marca 2021 r. wskaźnik zgonów z powodu COVID-19 był w Szwecji wyższy
    niż średnia europejska, czego przyczyną był bardzo wysoki poziom
    śmiertelności podczas pierwszej fali pandemii w 2019 r."

    "Do końca sierpnia 2021 r. ponad 55 proc. uprawnionych do szczepienia
    przeciwko COVID-19 otrzymało szczepionkę - było to powyżej ówczesnej
    średniej europejskiej (w Polsce - poniżej 50 proc.). Obecnie Szwecja
    należy do najbardziej "wyszczepionych" społeczeństw w Europie. Wraz z
    podnoszeniem się poziomu wyszczepialności, spadały wskaźniki zgonów z
    powodu COVID-19."

    "Szwecja to jeden z nielicznych krajów w Europie, w którym leczenie raka
    nie zostało zaburzone podczas pandemii i nie zanotowano wzrostu
    umieralności z powodu chorób onkologicznych, choć programy wczesnego
    wykrywania zostały zakłócone."

    https://gospodarka.dziennik.pl/news/artykuly/8282214
    ,szwecja-koronakomisja-lockdown.html

    " Rząd Szwecji w walce z pandemią Covid-19 początkowo działał zbyt
    opieszale. Dobrowolne restrykcje nie sprawdziły się, powodując wzrost
    zakażeń, czego następstwem była fala zgonów wśród osób starszych -
    orzekła w piątek komisja ds. zbadania szwedzkiej strategii walki z
    koronawirusem.

    Eksperci z powołanej przez rząd oraz opozycję "koronakomisji"
    stwierdzili, że koronawirus rozprzestrzenił się w Szwecji szybko po
    zimowych feriach na początku 2020 roku, a jego źródłem były wyjazdy na
    narty do Austrii oraz Włoch.
    Zakłamane dane?

    - Prawdopodobnie w marcu (2020 roku) sytuacja epidemiczna była bardziej
    dramatyczna niż wynikało to z danych prezentowanych wówczas przez urzędy
    - podkreślił przewodniczący komisji i były prezes najwyższego sądu
    administracyjnego Mats Melin."

    ""Koronakomisja" oceniła, że na szybki wzrost zakażeń w pierwszych
    tygodniach pandemii wpłynął brak radykalnych działań ze strony władz.
    Eksperci uznali "za niewystarczające początkowe środki kontroli
    infekcji, oparte na dobrowolności oraz indywidualnej odpowiedzialności".
    - Ta strategia nie była w stanie powstrzymać ani ograniczyć tak poważnej
    pandemii - podkreślił szef komisji."

    " Brak lockdownu nie sprawdził się?

    Gdy w marcu 2020 roku wiele państw w Europie, w tym Dania oraz Norwegia,
    zdecydowało się na lockdown, w Szwecji wydano zalecenia, aby dbać o
    higienę, unikać kontaktów społecznych oraz ograniczyć przemieszczanie
    się. Nie zamknięto placówek edukacyjnych.

    Podobną strategię, lansowaną przez głównego epidemiologa Szwecji Andersa
    Tegnella, próbowały wprowadzić rządy Wielkiej Brytanii oraz Finlandii,
    ale szybko wycofały się z niej.

    W raporcie przypomniano, że dopiero podczas drugiej i trzeciej fali
    epidemii (jesienią 2020 oraz wiosną 2021) szwedzkie władze wprowadziły
    bardziej restrykcyjne obostrzenia, m.in. wprowadzając limity zgromadzeń,
    czy ograniczając godziny otwarcia lokali gastronomicznych. Dopuszczono
    ponadto możliwość nauki zdalnej wśród starszych uczniów.

    Za późno także, jak podkreśliła komisja, rozpoczęto masowe testowanie na
    Covid-19. Wiosną 2020 roku badano jedynie osoby poważnie chore, a
    zapowiadany przez rząd cel 100 tys. testów na dobę osiągnięto dopiero we
    wrześniu 2020 roku. - Kilka miesięcy zajęła dyskusja o finansowaniu i
    organizacji testów - podkreślił Melin."

    https://www.mp.pl/covid19/covid19-aktualnosci/283447
    ,szwecja-dobrowolne-restrykcje-nie-sprawdzily-sie

    https://www.dw.com/pl/szwecja-brak-lockdownu-a-liczb
    a-zgon%C3%B3w-epidemiolog-wyja%C5%9Bnia/a-57274489

    "Dla innych główny szwedzki epidemiolog jest ryzykantem odpowiedzialnym
    za ponadprzeciętną liczbę zgonów, który doprowadził Szwecję na szczyt
    europejskiej listy krajów pod względem ilości nowych zakażeń. Nawet król
    Szwecji wyraził zaniepokojenie z powodu dużej liczby ofiar śmiertelnych."

    "Mimo, że kraj nie wprowadził ścisłego lockdownu, Tegnell twierdzi, że
    ,,ludzie ogromnie zmienili swoje zachowanie i zrobili to dobrowolnie,
    ponieważ wiedzą, że to słuszne". Mówi, że obecnie około 40 procent
    Szwedów pracuje z domu, podróżują oni też znacznie mniej niż wcześniej i
    wielu unika transportu publicznego."

    > BTW - pamiętasz grafikę z koincydencją zgonów i szczepionkami, co jak
    > stwierdziłem że widać zabory to zostałem (a raczej wcześniej byłem)
    > szurem, nieszczepem i płaskoziemcą? No to mamy nowy obrazek
    > https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/i
    mages/thumb/e/ee/Map01_Excess_Mortality_2022_Jul.png
    /500px-Map01_Excess_Mortality_2022_Jul.png Głupia sprawa - im większy był
    koronapierdolec, tym bardziej na czerwono;)

    Może im bardziej było czerwono, tym większy koronapierdolec?

    A szury miały rację.
    Piotr

  • 382. Data: 2022-09-20 13:43:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 20 Sep 2022 11:01:59 +0200, Kviat wrote:

> [...]
    > należy do najbardziej "wyszczepionych" społeczeństw w Europie. Wraz z
    > podnoszeniem się poziomu wyszczepialności, spadały wskaźniki zgonów z

    Tylko widzisz - koncowka 2021 to juz epidemia omikrona - wysoce
    zaraliwy, malo smiertelny. Wiec zaczyna sie kwestia czy zmarl na
    Covid, czy na choroby towarzyszace.

    W dodatku wyzsza smiertelnosc wczesniej mogla spodowodowac selekcje
    mniej odpornych.

    Za who https://covid19.who.int/region/euro/country/se
    -do powiedzmy 5.10.2020 zmarlo "na covid" 5900 osob,
    -do 1.03.2021 zmarlo 13152 - przybylo w "drugiej fali" 7252 ofiar
    -do 31.05.2021 zmarlo 14605 - przybylo 1453
    -do 4.10.2021 zmarlo 14969
    -do 28.02.2022 zmarlo 17819 - przybylo w "trzeciej fali" 2850 - a tu
    juz szczepionki byly.

    przemnozmy te liczby przez 3.8 - stosunek populacji PL/SE, i bedzie
    22420, 49977, +27557, 55499, +5521, 56882, 67712, +10830

    A u nas bylo
    2972, 45310, +42338, 74173, +28863, 75882, 112544, +36662

    widac ze:
    -naszemu rzadowi sie udało stlumic pierwsza fale,
    -ale do 03.2021 sie wyrownalo,
    -efekt szczepionki w tym drugim sezonie? Chyba nie, Szwedzi tez
    dopiero zaczeli szczepienia,
    -wiosna 2021 byla dla nas zabójcza ... efekt szczepionki?
    byc moze, ale IMO wtedy jednak u nas ciagle byly kolejki do
    szczepienia. Szwedzi jakis wiekszy procent zaszczepili do 31.05?
    czy zdazyli wiekszosc staruszkow, a u nas mlodzi dopelniali kolejki.

    -zima 21/22 byla dla nas zabójcza ... ale poprzednia tez byla
    zabójcza, wiec czy to kwestia niewyszczepienia, czy calkiem inna -
    genetyka, klimat, sluzba zdrowia ?
    A moze pro prostu blad statystyczny?

    Przy czym w koncowce 2020 (o ile nie pomylilem z 2021), mielismy
    rekordową umieralnosc ogolną, z "nieokreslonych przyczy", nie na
    covid. Efekt niedoboru testow ?

> [...]
    > nie zostało zaburzone podczas pandemii i nie zanotowano wzrostu
    > umieralności z powodu chorób onkologicznych, choć programy wczesnego

    A u nas byl problem z leczeniem czy z wykrywalnoscią ?

> [...]
    > stwierdzili, że koronawirus rozprzestrzenił się w Szwecji szybko po
    > zimowych feriach na początku 2020 roku, a jego źródłem były wyjazdy na

    W Szwecji nie maja wlasnych gór? :-)

> [...]
    > dramatyczna niż wynikało to z danych prezentowanych wówczas przez urzędy
    > - podkreślił przewodniczący komisji i były prezes najwyższego sądu

    Czyli co - w szwedzkie statystyki tez nie calkiem mozna wierzyc?

> [...]
    > Podobną strategię, lansowaną przez głównego epidemiologa Szwecji Andersa
    > Tegnella, próbowały wprowadzić rządy Wielkiej Brytanii oraz Finlandii,

    No wlasnie - w UK jakos podobnie ... i tez sie potem wyrownalo.
    Wiec moze nie ma co krytykowac.

    U nas by moglo wkrotce miejsc w szpitalach i respiratorow zabraknąc,
    wiec moze sluszna byla linia naszego rzadu - choc IMO - troche za
    wczesnie ograniczenia wprowadzili, wirus jeszcze do nas nie dotarl.

    Szwecja do dzis 20 tys ofiar, UK 189 tys - ale ludzi 6.5 raza wiecej.
    Wychodzi na to, ze Szwecja wyszla na tym lepiej :-)

    A Norwegia 4000 ofiar - dwa razy mniej niz Szwecja w procencie
    populacji. Był tam lockdown ?

> [...]
    > czy ograniczając godziny otwarcia lokali gastronomicznych. Dopuszczono
    > ponadto możliwość nauki zdalnej wśród starszych uczniów.

    No coz - nasze doswiadczenia chyba mowia, ze szkoly to wylegarnia
    wirusa, dzieci nie umieraja, ale przynoszą do domow, umieraja
    dziadkowie.
    W Szwecji moga byc inne zwyczaje ...

> [...]
    > zapowiadany przez rząd cel 100 tys. testów na dobę osiągnięto dopiero we
    > wrześniu 2020 roku. - Kilka miesięcy zajęła dyskusja o finansowaniu i

    A ile mysmy osiagneli?
    Przypominam - prawie 4x wiecej ludzi ...

    Poza tym jak popatrzec w rozne kraje europy, to widac sporą
    roznorodnosc epidemii.
    Moze nie ma co wyciagac dalekich wnioskow z niepewnych danych.

    J.

  • 383. Data: 2022-09-20 14:06:51
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 20.09.2022 o 13:43, J.F pisze:

    > Moze nie ma co wyciagac dalekich wnioskow z niepewnych danych.

    Szury jakoś nie mają takich dylematów i często mylą im się przyczyny ze
    skutkami.

    Naukowcy robią to inaczej, a tam, gdzie są dane niepewne, to robią
    odpowiednią adnotację i komentarz - o czym mogłeś się przekonać
    osobiście czytając raporty RKI, do których wielokrotnie tu dawałem linki.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 384. Data: 2022-09-20 14:26:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 20 Sep 2022 14:06:51 +0200, Kviat wrote:

    > Szury jakoś nie mają takich dylematów i często mylą im się przyczyny ze
    > skutkami.

    No, w statystyce mozna pomylic.

    > Naukowcy robią to inaczej, a tam, gdzie są dane niepewne, to robią
    > odpowiednią adnotację i komentarz - o czym mogłeś się przekonać
    > osobiście czytając raporty RKI, do których wielokrotnie tu dawałem linki.

    A jakos nie pamietam tych linkow, mozesz kilka powtorzyc?

    Naukowcy owszem, powinni tak robic, ale nie zawsze dobrze czują
    statystyke, albo nie maja pelnych danych. A skad maja wiedziec,
    ze dane sa niepewne?

    Zobacz - teza, ze szczepionki na covid jakos słabo chronią przed
    zachorowaniem/zakażeniem, zaczela sie przebijac i do srodowisk
    naukowych. I zaczely sie pojawiac wykresy, jak to odpornosc po 5
    miesiacach spada.

    Ale czy to calkiem dobry wniosek? Bo moze nałozył sie wzrost
    zachorowan przez omikron na termin masowej akcji szczepien.
    Ktora akurat byla z pol roku wczesniej.

    Nie masz dokladnych danych z PCR, ktora mutacja zarazila pacjenta,
    to mozna pomylic ... przyczyny i skutki :-)

    J.

  • 385. Data: 2022-09-20 16:02:34
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 20.09.2022 o 14:26, J.F pisze:

    > A jakos nie pamietam tych linkow,

    Domyślam się. Przyzwyczaiłem się już, że nie pamiętasz informacji
    których sobie nie zapisałeś i nie przykleiłeś na monitorze i dlatego
    tydzień później pytasz dokładnie o to samo.

    > mozesz kilka powtorzyc?

    Nie mogę.
    Kiedyś zdarzało mi się odrabiać lekcje za kogoś, ale teraz już mi się
    nie chce.
    Zresztą to i tak nie ma sensu, bo za tydzień znowu zapytasz o to samo.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 386. Data: 2022-09-20 17:09:19
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2022-09-20 o 16:02, Kviat pisze:

    > Nie mogę.
    Jest co szukać, blisko 400 wiadomości w wątku. :-)

    Robert

  • 387. Data: 2022-09-20 17:14:34
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

> [...]
    >
    > Tylko widzisz - koncowka 2021 to juz epidemia omikrona - wysoce
    > zaraliwy, malo smiertelny. Wiec zaczyna sie kwestia czy zmarl na

    zacząć należy od pytania, czy w ogóle chorował na covid... Czy umarł na
    choroby, czy na źle leczone powikłania z jakiejś choroby grypopodobnej,
    a może na zaprzestanie leczenia, bo miał jakąś chorobę grypopodobną.

> [...]
    > 2972, 45310, +42338, 74173, +28863, 75882, 112544, +36662
    >
    > widac ze:
    > -naszemu rzadowi sie udało stlumic pierwsza fale,

    Pierwszą falę traktowano jako normalne przeziębienia, tak zalecali wtedy
    Simon, Gut czy Pyrć (potem im się coś zmieniło)

    > -ale do 03.2021 sie wyrownalo,
    > -efekt szczepionki w tym drugim sezonie? Chyba nie, Szwedzi tez
    > dopiero zaczeli szczepienia,

    nie u nas zaczęto na potęgę testować i utrudniać ludziom dostęp do lekarza.

> [...]
    > szczepienia. Szwedzi jakis wiekszy procent zaszczepili do 31.05?
    > czy zdazyli wiekszosc staruszkow, a u nas mlodzi dopelniali kolejki.

    efekt zamkniętej służby zdrowia.

> [...]
    >
    > Przy czym w koncowce 2020 (o ile nie pomylilem z 2021), mielismy
    > rekordową umieralnosc ogolną, z "nieokreslonych przyczy", nie na

    efekt zamknięcia służby zdrowia.

    ,szwecja-koronakomisja-lockdown.html

    > A u nas byl problem z leczeniem czy z wykrywalnoscią ?

    > W Szwecji nie maja wlasnych gór? :-)

    ba, od nas w te rejony też jeździ sporo osób.

> [...]
    > wiec moze sluszna byla linia naszego rzadu - choc IMO - troche za
    > wczesnie ograniczenia wprowadzili, wirus jeszcze do nas nie dotarl.

    Wirus prawdopodobnie był wcześniej, tylko nikt go nie szukał, to go nie
    znajdował. Leczono normalnie, to nie było fali. Nie blokowano miejsc w
    szpitalu, nie było problemu.

> [...]
    > roznorodnosc epidemii.
    > Moze nie ma co wyciagac dalekich wnioskow z niepewnych danych.

    Testy jedyne w czym pomogły, to w napędzeniu statystyk - ich
    wiarygodność jest żadna - znajdują coś na podstawie tego co znajduje się
    w miejscu, gdzie znajdować może się wszystko, ale nie musi powodować
    choroby, zarażania innych ani nic w tym rodzaju.

    --
    http://kaczus.ppa.pl

  • 388. Data: 2022-09-20 17:30:10
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 20.09.2022 o 11:01, Kviat pisze:

    > Koronopierdolca, czyli czego?
    > Tak samo mieli obowiązek noszenia mseczek, limity w restauracjach,
    > transporcie itp., pracę zdalną, ograniczenia na granicach, certy
    > szczepionkowe itd.

    Tak, tak - oczywiście. Teraz będziecie twierdzili, że szwecja miała
    takie samo podejście do lokdałnów i obostrzeń jak reszta europy?.
    "Szwecja jest kolejnym krajem, który zniósł niemal wszystkie obostrzenia
    związane z koronawirusem. Wcześniej na podobny ruch zdecydowały się
    Dania i Norwegia.
    Szwecja_od_początku_pandemii_szła_inną_drogą_niż_kra
    je_europejskie. Jak
    teraz wygląda wykres pokazujący zakażenia i zgony w tym kraju? "

    https://www.medonet.pl/koronawirus/koronawirus-w-eur
    opie,szwecja-zniosla-niemal-wszystkie-obostrzenia-i-
    otworzyla-granice--od-poczatku-szla-pod-prad,artykul
    ,90440750.html

> [...]
    koronapierdolec, tym bardziej na czerwono;)

    > Może im bardziej było czerwono, tym większy koronapierdolec?

    Nie - koronapierdolec był wcześniej. Teraz są efekty.

    > A szury miały rację.

    No niestety... ;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 389. Data: 2022-09-20 17:40:31
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]

    > zachorowaniem/zakażeniem, zaczela sie przebijac i do srodowisk
    > naukowych. I zaczely sie pojawiac wykresy, jak to odpornosc po 5

    Zaczęły się pojawiać w styczniu. Wtedy były szurskie. A teraz już nie
    bardzo da się zaprzeczyć, więc "zaczęły się przebijać".;) Okazało się że
    od szurstwa do "naukowej" akceptacji rzeczywiście jest pół roku:P Szury
    miały rację:P

    > Ale czy to calkiem dobry wniosek? Bo moze nałozył sie wzrost
    > zachorowan przez omikron na termin masowej akcji szczepien.
    > Ktora akurat byla z pol roku wczesniej.

    I tak co dwa tygodnie (bo co tyle są publikowane raporty z UK;))

    > Nie masz dokladnych danych z PCR, ktora mutacja zarazila pacjenta,
    > to mozna pomylic ... przyczyny i skutki :-)

    Wcześniej jak zwracałem uwagę, że koincydencja to niekoniecznie związek
    przyczynowo-skutwowy, to byłem szurem, nieukiem, płaskoziemcą i
    nieszczepem (paradoksalnie w pełni zaszczepionym);)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 390. Data: 2022-09-20 17:59:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 20 Sep 2022 17:14:34 +0200, Tomasz Kaczanowski wrote:

> [...]
    > choroby, czy na źle leczone powikłania z jakiejś choroby grypopodobnej,
    > a może na zaprzestanie leczenia, bo miał jakąś chorobę grypopodobną.

    Choroba grypopodobna plus pozytywny wynik testu sugeruje, ze to jednak
    Covid.

    Ale schorzenia mogly byc inne, przy okazji przyjecia do szpitala
    test na Covid zrobili ...

    > Pierwszą falę traktowano jako normalne przeziębienia, tak zalecali wtedy
    > Simon, Gut czy Pyrć (potem im się coś zmieniło)

    A teraz sie jakos inaczej traktuje?

    Bo jesli sie nie myle, to w ~99% przypadkow organizm z covidem poradzi
    sobie sam ...

    > nie u nas zaczęto na potęgę testować i utrudniać ludziom dostęp do lekarza.

    IMO - utrudnienia w dostepie byly juz wczesniej.
    Ale moze covid byl malo popularny, wiec nie mialo to skutkow ujemnych.

    Testowanie ... podejrzewam, ze i Szwedzi musieli swoje laboratoria
    rozbudowac ...

    > efekt zamkniętej służby zdrowia.

    Ale to jednak "zmarli na Covid".
    Czyli nalezy sie domyslac, ze ktos im test zrobil, i wirusa wykryl.

    Czyli sluzba zdrowia taka zamknieta nie byla, ale moze za pozno chorzy
    sie zglaszali, szczegolnie jak slyszeli "prosze chorowac sobie w domu
    i nie wychodzic".

    > efekt zamknięcia służby zdrowia.

    Byc moze, ale przeciez "zamknieta" byla w dluzszym okresie.

    > ba, od nas w te rejony też jeździ sporo osób.

    Jesli nie wiecej.
    Ale ... Wlochy i Austria sie nie zamknely dosc wczesnie?

    > Wirus prawdopodobnie był wcześniej, tylko nikt go nie szukał, to go nie
    > znajdował. Leczono normalnie, to nie było fali. Nie blokowano miejsc w
    > szpitalu, nie było problemu.

    No nie wiem.
    Rozne koronawirusy byly i wczesniej, ale tu jakas wyjatkowo zjadliwa
    mutacja.
    Czyzbys popieral Wodarga, ze to spisek wirusologow?
    A te fale ludzi pod respiratorami, to nieprawda i wyolbrzymiony
    problem?

> [...]
    > w miejscu, gdzie znajdować może się wszystko, ale nie musi powodować
    > choroby, zarażania innych ani nic w tym rodzaju.

    Nawet te PCR?
    Cos mi sie wydaje, ze przesadzasz - zgodnosc objawow choroby i testu
    u wielu osob wystąpiła.
    A po paru tygodniach - choroby brak, wirusa brak.

    J.