    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: ryby
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <t2bRK.160077$YC96.59254@fx12.ams1>
    <631e0b6c$0$544$65785112@news.neostrada.pl>
    <FUuTK.351761$vFVf.261187@fx02.ams1>
    <631ebd16$0$473$65785112@news.neostrada.pl>
    <5faUK.17830$%q2.14427@fx15.ams1>
    <632161e6$0$549$65785112@news.neostrada.pl>
    <JSPUK.432244$qD%2.112700@fx08.ams1>
    <632404b9$0$544$65785112@news.neostrada.pl>
    <Jz8WK.459059$%q2.75107@fx15.ams1>
    <63294240$0$6203$65785112@news.neostrada.pl>
    <tgbvi7$1c7q$1@gioia.aioe.org>
    Date: Tue, 20 Sep 2022 13:43:44 +0200

    On Tue, 20 Sep 2022 11:01:59 +0200, Kviat wrote:

    > Koronopierdolca, czyli czego?
    > Tak samo mieli obowiązek noszenia mseczek, limity w restauracjach,
    > transporcie itp., pracę zdalną, ograniczenia na granicach, certy
    > szczepionkowe itd.
    >
    > https://www.medonet.pl/koronawirus/koronawirus-w-eur
    opie,w-szwecji-odsetek-nadmiarowych-zgonow-nalezy-do
    -najnizszych-w-europie--jak-to-zrobili-,artykul,1378
    5269.html

> [...]
    > roku (w Polsce było to 1,4 roku).
    >
    > Do marca 2021 r. wskaźnik zgonów z powodu COVID-19 był w Szwecji wyższy
    > niż średnia europejska, czego przyczyną był bardzo wysoki poziom
    > śmiertelności podczas pierwszej fali pandemii w 2019 r."
    >
    > "Do końca sierpnia 2021 r. ponad 55 proc. uprawnionych do szczepienia
    > przeciwko COVID-19 otrzymało szczepionkę - było to powyżej ówczesnej
    > średniej europejskiej (w Polsce - poniżej 50 proc.). Obecnie Szwecja
    > należy do najbardziej "wyszczepionych" społeczeństw w Europie. Wraz z
    > podnoszeniem się poziomu wyszczepialności, spadały wskaźniki zgonów z

    Tylko widzisz - koncowka 2021 to juz epidemia omikrona - wysoce
    zaraliwy, malo smiertelny. Wiec zaczyna sie kwestia czy zmarl na
    Covid, czy na choroby towarzyszace.

    W dodatku wyzsza smiertelnosc wczesniej mogla spodowodowac selekcje
    mniej odpornych.

    Za who https://covid19.who.int/region/euro/country/se
    -do powiedzmy 5.10.2020 zmarlo "na covid" 5900 osob,
    -do 1.03.2021 zmarlo 13152 - przybylo w "drugiej fali" 7252 ofiar
    -do 31.05.2021 zmarlo 14605 - przybylo 1453
    -do 4.10.2021 zmarlo 14969
    -do 28.02.2022 zmarlo 17819 - przybylo w "trzeciej fali" 2850 - a tu
    juz szczepionki byly.

    przemnozmy te liczby przez 3.8 - stosunek populacji PL/SE, i bedzie
    22420, 49977, +27557, 55499, +5521, 56882, 67712, +10830

    A u nas bylo
    2972, 45310, +42338, 74173, +28863, 75882, 112544, +36662

    widac ze:
    -naszemu rzadowi sie udało stlumic pierwsza fale,
    -ale do 03.2021 sie wyrownalo,
    -efekt szczepionki w tym drugim sezonie? Chyba nie, Szwedzi tez
    dopiero zaczeli szczepienia,
    -wiosna 2021 byla dla nas zabójcza ... efekt szczepionki?
    byc moze, ale IMO wtedy jednak u nas ciagle byly kolejki do
    szczepienia. Szwedzi jakis wiekszy procent zaszczepili do 31.05?
    czy zdazyli wiekszosc staruszkow, a u nas mlodzi dopelniali kolejki.

    -zima 21/22 byla dla nas zabójcza ... ale poprzednia tez byla
    zabójcza, wiec czy to kwestia niewyszczepienia, czy calkiem inna -
    genetyka, klimat, sluzba zdrowia ?
    A moze pro prostu blad statystyczny?

    Przy czym w koncowce 2020 (o ile nie pomylilem z 2021), mielismy
    rekordową umieralnosc ogolną, z "nieokreslonych przyczy", nie na
    covid. Efekt niedoboru testow ?

    > "Szwecja to jeden z nielicznych krajów w Europie, w którym leczenie raka
    > nie zostało zaburzone podczas pandemii i nie zanotowano wzrostu
    > umieralności z powodu chorób onkologicznych, choć programy wczesnego
    > wykrywania zostały zakłócone."
    >
    > https://gospodarka.dziennik.pl/news/artykuly/8282214
    ,szwecja-koronakomisja-lockdown.html

    A u nas byl problem z leczeniem czy z wykrywalnoscią ?

    > " Rząd Szwecji w walce z pandemią Covid-19 początkowo działał zbyt
    > opieszale. Dobrowolne restrykcje nie sprawdziły się, powodując wzrost
    > zakażeń, czego następstwem była fala zgonów wśród osób starszych -
    > orzekła w piątek komisja ds. zbadania szwedzkiej strategii walki z
    > koronawirusem.
    >
    > Eksperci z powołanej przez rząd oraz opozycję "koronakomisji"
    > stwierdzili, że koronawirus rozprzestrzenił się w Szwecji szybko po
    > zimowych feriach na początku 2020 roku, a jego źródłem były wyjazdy na
    > narty do Austrii oraz Włoch.
    > Zakłamane dane?

    W Szwecji nie maja wlasnych gór? :-)

    > - Prawdopodobnie w marcu (2020 roku) sytuacja epidemiczna była bardziej
    > dramatyczna niż wynikało to z danych prezentowanych wówczas przez urzędy
    > - podkreślił przewodniczący komisji i były prezes najwyższego sądu
    > administracyjnego Mats Melin."

    Czyli co - w szwedzkie statystyki tez nie calkiem mozna wierzyc?

> [...]
    > - Ta strategia nie była w stanie powstrzymać ani ograniczyć tak poważnej
    > pandemii - podkreślił szef komisji."
    >
    > " Brak lockdownu nie sprawdził się?
    >
    > Gdy w marcu 2020 roku wiele państw w Europie, w tym Dania oraz Norwegia,
    > zdecydowało się na lockdown, w Szwecji wydano zalecenia, aby dbać o
    > higienę, unikać kontaktów społecznych oraz ograniczyć przemieszczanie
    > się. Nie zamknięto placówek edukacyjnych.
    > Podobną strategię, lansowaną przez głównego epidemiologa Szwecji Andersa
    > Tegnella, próbowały wprowadzić rządy Wielkiej Brytanii oraz Finlandii,

    No wlasnie - w UK jakos podobnie ... i tez sie potem wyrownalo.
    Wiec moze nie ma co krytykowac.

    U nas by moglo wkrotce miejsc w szpitalach i respiratorow zabraknąc,
    wiec moze sluszna byla linia naszego rzadu - choc IMO - troche za
    wczesnie ograniczenia wprowadzili, wirus jeszcze do nas nie dotarl.

    Szwecja do dzis 20 tys ofiar, UK 189 tys - ale ludzi 6.5 raza wiecej.
    Wychodzi na to, ze Szwecja wyszla na tym lepiej :-)

    A Norwegia 4000 ofiar - dwa razy mniej niz Szwecja w procencie
    populacji. Był tam lockdown ?

    > W raporcie przypomniano, że dopiero podczas drugiej i trzeciej fali
    > epidemii (jesienią 2020 oraz wiosną 2021) szwedzkie władze wprowadziły
    > bardziej restrykcyjne obostrzenia, m.in. wprowadzając limity zgromadzeń,
    > czy ograniczając godziny otwarcia lokali gastronomicznych. Dopuszczono
    > ponadto możliwość nauki zdalnej wśród starszych uczniów.

    No coz - nasze doswiadczenia chyba mowia, ze szkoly to wylegarnia
    wirusa, dzieci nie umieraja, ale przynoszą do domow, umieraja
    dziadkowie.
    W Szwecji moga byc inne zwyczaje ...

    > Za późno także, jak podkreśliła komisja, rozpoczęto masowe testowanie na
    > Covid-19. Wiosną 2020 roku badano jedynie osoby poważnie chore, a
    > zapowiadany przez rząd cel 100 tys. testów na dobę osiągnięto dopiero we
    > wrześniu 2020 roku. - Kilka miesięcy zajęła dyskusja o finansowaniu i
    > organizacji testów - podkreślił Melin."

    A ile mysmy osiagneli?
    Przypominam - prawie 4x wiecej ludzi ...

    Poza tym jak popatrzec w rozne kraje europy, to widac sporą
    roznorodnosc epidemii.
    Moze nie ma co wyciagac dalekich wnioskow z niepewnych danych.

    J.