  • 1. Data: 2022-08-11 23:09:45
    Temat: Taki przypadek...
    Od: Aneta Nowicka <a...@n...org>

    Dzień dobry,

    Sytuacja jest następująca:
    - jest nieruchomość dom + działka
    - mieszka tam brat z konkubiną
    - podział nieruchomości jest 50/50% tzn. brat + siostra

    Pytania są następujące:

    1) Czy brat mieszkający w nieruchomości może zadecydować testamentowo
    lub w inny sposób, aby po ewentualnej jego śmierci konkubina miała prawo
    zamieszkania w domu aż do śmierci?
    2) Czy wymagana jest wtedy również zgoda drugiego współwłaściciela tzn.
    siostry?

    Pozdrawiam,
    Aneta

  • 2. Data: 2022-08-11 23:51:11
    Temat: Re: Taki przypadek...
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11.08.2022 o 23:09, Aneta Nowicka pisze:
    > 1) Czy brat mieszkający w nieruchomości może zadecydować testamentowo
    > lub w inny sposób, aby po ewentualnej jego śmierci konkubina miała prawo
    > zamieszkania w domu aż do śmierci?

    Konkubina może tam mieszkać 3 miesiące - art. 923 kc. Potem z testamentu
    miałaby wynikać służebność zamieszkania. O ile widziałem takie coś jako
    notarialne oświadczenie wpisane za życia w księgę wieczystą (dość częste
    zabezpieczenie w wypadku podarowania przez rodziców dzieciom
    nieruchomości, w której mieszkają), to zapis testamentowy jest bardziej
    skomplikowany.

    Należałoby to omówić z notariuszem, ale wydaje mi się, że można by
    zrobić zapis w testamencie (art. 968 kc) zobowiązujący spadkobiercę do
    przekazania służebności opisanej wyżej.

    > 2) Czy wymagana jest wtedy również zgoda drugiego współwłaściciela tzn.
    > siostry?

    Brat swoją połową może rozporządzać, jak chce. Najprościej byłoby
    zastrzec, ze w razie odmowy przez siostrę (lub jej spadkobierców, bo nie
    wiadomo kto pierwszy umrze) odmowy udzielenia służebności, spadek w
    postaci połowy domu przechodzi na konkubinę. To powinno zapobiec
    problemom. Ale całość bym omówił z notariuszem,

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2022-08-12 09:38:33
    Od: Aneta Nowicka <a...@n...org>

    > Brat swoją połową może rozporządzać, jak chce.

    No tak, ale dom jest jeden, bez wyraźnego podziału na piętra itp. Tak
    jak np. mieszkanie z dwoma właścicielami 50/50.

    Pozdrawiam,
    Aneta

  • 4. Data: 2022-08-12 10:01:04
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.08.2022 o 09:38, Aneta Nowicka pisze:

    > No tak, ale dom jest jeden, bez wyraźnego podziału na piętra itp. Tak
    > jak np. mieszkanie z dwoma właścicielami 50/50.

    Dom jeden, a jakoś współwłaściciele się dogadali. Dalej będzie podobnie.

    --
    Robert Tomasik

  • 5. Data: 2022-08-12 10:11:19
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 12 sierpnia 2022 o 09:38:36 UTC+2 Aneta Nowicka napisał(a):
    > No tak, ale dom jest jeden, bez wyraźnego podziału na piętra itp. Tak
    > jak np. mieszkanie z dwoma właścicielami 50/50.

    A komu brat ma zamiar zostawić swoją połowę udziałów?
    Zrobił testament czy ma iść ustawowo? Ma dzieci/wnuki? Inne rodzeństwo?

  • 6. Data: 2022-08-14 10:00:25
    Od: Aneta Nowicka <a...@n...org>

    > A komu brat ma zamiar zostawić swoją połowę udziałów?
    > Zrobił testament czy ma iść ustawowo? Ma dzieci/wnuki? Inne rodzeństwo?

    Dzień dobry,

    Brat nie ma zrobionego testamenu, ale ma dziecko, które planował
    wydziedziczyć z powodu utracenia - nazwę to - więzi rodzinnych. Dziecko
    brata (dorosłe) nie interesuje się ojcem. Jest jeszcze brata wnuk.

    Plany brata co do testamentu były takie, że chciał przekazać
    testamentowo całkowity swój stan posiadania na dzieci siostry - czyli
    moje, ale jeszcze testamentu nie sporządził.

    Pozdrawiam,
    Aneta

  • 7. Data: 2022-08-14 11:15:09
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 14 sierpnia 2022 o 10:00:32 UTC+2 Aneta Nowicka napisał(a):

> [...]
    > testamentowo całkowity swój stan posiadania na dzieci siostry - czyli
    > moje, ale jeszcze testamentu nie sporządził.

    No to bez testamentu się nie obejdzie.
    Ale może wiele nie pomóc.
    Nawet jak się uda wydziedziczyć syna (co łatwe nie jest) to w jego miejsce wchodzi
    wnuk.
    I może starać się o zachowek - a jeśli jest niepełnoletni, to będzie to aż 2/3, a nie
    "tylko" 1/2 spadku.

    Co do konkubiny - brat może w testamencie zrobić polecenie dla spadkobierców, że może
    za darmo mieszkać.
    Ew. dochodzenie sądowne.
    Oczywiście to będzie na "połowę domu", za drugą powinna płacić Tobie (jeśli będziesz
    chciała).
    Analogicznie z wpisem prawa do KW jeszcze za życia brata - to nawet jest
    "mocniejsze".

    W sumie nie mam pojęcia, co się dzieje w sytuacji współwłasności 50/50 jeśli
    współwłaściciele nie zgadzają się co do zawarcia umowy najmu.
    Hmm, to w sumie raczej czynność przekraczająca zwykły zarząd...
    Zawsze pozostaje sąd.
    No ale tu nie chodzi o najem całości (czyli zarząd) a rozporządzanie swoim udziałem.
    A jak ktoś ma dokładnie 50% to moźe sam podejmować czynności zwykłego zarządu?

    Co do testamentu - można napisać w każdej chwili.
    Ale w CAŁOŚCI WŁASNORĘCZNIE, żadnego drukowania czy dyktowania!
    Musi być data, tytuł "testament" i na końcu podpis.
    A w środku co się chce, najwyżej bezsensowne/bezprawne/wbrew prawu zapisy będą
    nieważne, ale nie unieważni to tych sensownych.
    Potem można "pofajnować" u notariusza, ale to już kosztuje, nie tak drogo (chyba że w
    Warszawie) ale jednak.

    Darowizna za życia też nie jest do końca rozwiązaniem, bo darowizny uczynione na 10
    lat przed śmiercią wlicza się do spadku - ale chyba tylko te uczynione dla
    spadkobierców, to nie jest dla mnie w 100% jasne.