  • 301. Data: 2022-08-31 18:46:17
    Temat: Re: ryby
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 31.08.2022 o 11:29, Olin pisze:

    > Też się nie znam, więc tym chętniej się wypowiem, że mutacje DNA mogą się
    > do tego przyczyniać, ale ChGW w jakim stopniu.

    Teoria ewolucji mówi, że w... decydującym.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 302. Data: 2022-09-01 01:22:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-08-31, Shrek <...@w...pl> wrote:
> [...]
    nt.baztech-c2628143-b445-471b-9ba8-b4ac8ff2f541/c/Lu
    kowiak.pdf

    > NIe przeczę. Natomiast 10 grejów zmniejsza, bo nowotrwór nie zdąży się
    > rozwinąć. Więc teza, że 10 razy większa dawka jest 10 ray
    > niebezpieczniejsza jest z dupy. Śmierć jest z pewnością więcej niż 10
    > razy niebezpieczniejsza od zwiększonego prawdopodobieństwa nowotworu;)

    Ale zdaje się LNT nie dotyczy ukatrupienia a szeroko rozumianego ryzyka
    zajścia chorobotwórczej mutacji w tym powodującej nowotwory czy też
    dziedziczne wady genetyczne. Jeśli będziemy rozpatrywać przyrosty dawek,
    gdzie dawka większa nie zamienia delikwenta od razu w zupę, to taka
    liniowa zależność jest chyba jednak prawdziwa.

    > Czyli wszystkie badania pokazują że niskie dawki powodują dłuższe życie
    > i niższe występowanie nowotworów, ale... koszerniejsza jest wersja z
    > ekstrapolacją z dużych dawek, której zaprzeczają wszelkie dane
    > empiryczna. Ma sens...

    Przecież LNT twierdzi właśnie powyższe. Spór wokół LNT dotyczy ZCW
    bardzo niskich dawek w okolicach dawek tła i poniżej. Tam nie ma jak
    tego zweryfikować z oczywistych powodów, bo raz, że nie ma jak
    wyeliminować promieniowania, dwa, że nie ma jak wyeliminować innych
    kancerogennych czynników środowiskowych, np. tych opartych o wolne
    rodniki i parę innych. Niemniej jeśli przyjmiemy hipotezę dot. ewolucji
    jako słuszną, to trudno domniemywać, że taki ewolucyjny mechanizm jest
    jakoś selektywny nie powodując też np. nowotworów. W końcu mutacje są
    przypadkowe. Ewolucyjnie/gatunkowo promieniowanie będzie raczej
    korzystne w małych dawkach, ale osobniczo to chyba raczej nie.

    --
    Marcin

  • 303. Data: 2022-09-01 13:19:56
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 31 Aug 2022 12:07:04 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > W tym, w którym ja robię zakupy tak jest. Połowa kas samoobsługowych nie
    > waży. Z nich korzystam, bo można zeskanować towary w wózku bez wyjmowania.

    Nowy Sącz to miasto cudów, więc nie będę polimeryzował.
    Może tam są jakie kasy samoobsługowe za żółtymi firankami, dla zasłużonych
    funkcjonariuszy, w których się tylko skanuje dla celów statystycznych, a
    płacić już nie trzeba.

    > Oooo! To coś nowego. Tememlin leży w dorzeczu Łaby. Co oczywiście
    > niewiele ma wspólnego z moją tezą o potencjalnym skażeniu
    > promieniotwórczym Odry, bo na epwno na południe wożą odpady. No chyba,
    > że o czym innym piszesz.

    Twierdziłeś, że Odra mogła zostać skażona przez czeską elektrownię jądrową.
    Byłeś łaskaw napisać "Czesi tam wyżej mają elektrownię jądrową".
    Dasz radę podać, jak się nazywa?

    > Tu już nie pamiętam, o co Ci chodzi nawet.

    Objawiłeś światu, że po wprowadzeniu euro Słowacja stała się nadzwyczaj
    droga i piwo w sklepach mają tam po 2 euro.

    > Co to za tajemnicza granica? Słowacja jest poza Unią Europejską? No
    > chyba, ze Ci o Ukrainę chodzi, to przejedź się i sobie sam zobacz.
    > Możesz rzucić okiem na Google. Ta dzicz jest jak najbardziej do
    > przebycia, ale tam zaludnienie jest porównywalne z naszymi Bieszczadami.
    > Czyli możesz sobie kilometrami spacerować nie napotykając żywego człowieka.

    Osobliwie nie spotkasz żywego człowieka na przedmieściach Użhorodu, które
    dochodzą do granicy.
    Jeśli chodzi o region górski na północy, to już się tam przejechałem i
    niczym się nie wyróżnia. Po obu stronach są normalne wioski oddalone o 2-3
    godziny marszu, nawet niekoniecznie przez góry.

    Już nie pamiętasz, co zmyślasz, więc zacycuję:
    "Na Słowacji wzdłuż granicy z Ukrainą masz głownie Parki Narodowe. Z buta
    kilkadziesiąt kilometrów lasami."

    > Toś błysnął. Kolejny, co pamiętniki o mnie pisze :-P

    Jesteś tak barwną postacią - coś jak kobieta z brodą albo cielę z dwoma
    głowami - że trudno się oprzeć.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 304. Data: 2022-09-01 13:33:46
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 31 Aug 2022 18:29:45 +0200, Shrek napisał(a):

    nt.baztech-c2628143-b445-471b-9ba8-b4ac8ff2f541/c/Lu
    kowiak.pdf

    > NIe przeczę. Natomiast 10 grejów zmniejsza, bo nowotrwór nie zdąży się
    > rozwinąć.

    Tak, nowotwór jest ubity. Niestety zdrowa tkanka też.
    Znaczy się, raka nie ma i pacjenta - wśród żywych - również.
    W sumie znakomity przepis na 100-procentowo skuteczną radioterapię.

    > Czyli wszystkie badania pokazują że niskie dawki powodują dłuższe życie
    > i niższe występowanie nowotworów,

    Nie ma takich badań, bo poniżej dawki naturalnej nie można ich
    przeprowadzić.

    > LNT
    > jest przykładem, że jak się zbiorą "naukoffcy" ustalą "konsensus" w imię
    > straszenia społeczenstwa to potem głupio się wycofać.

    Tak, dopuszczalne dawki promieniowania ustalają przygłupy, którzy nie
    czytają internetów, gdzie problemy małych dawek załatwia się od ręki,
    zamiast latami deliberować o niczym.

  • 305. Data: 2022-09-01 17:03:18
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01.09.2022 o 13:19, Olin pisze:
    > Twierdziłeś, że Odra mogła zostać skażona przez czeską elektrownię jądrową.
    > Byłeś łaskaw napisać "Czesi tam wyżej mają elektrownię jądrową".
    > Dasz radę podać, jak się nazywa?

    No mają na południe od Dolnego Śląska i wożą przez Dolny Ślas odpady. o
    tym, ze CZarnobyl skaził wodę w Szwecji, to już nawet litościwie nie
    będę wspominał, bo zapewne Ci to się w głowie nie zmieści.

    > Objawiłeś światu, że po wprowadzeniu euro Słowacja stała się nadzwyczaj
    > droga i piwo w sklepach mają tam po 2 euro.

    I Ty naprawdę sądzisz, że ja teraz będę tego wątku sprzed kilkunastu lat
    szukał?

> [...]
    >
    > Już nie pamiętasz, co zmyślasz, więc zacycuję:
    > "Na Słowacji wzdłuż granicy z Ukrainą masz głownie Parki Narodowe. Z buta

    Rzuć sobie okiem na Google i przestań zawracać głowę.

    --
    Robert Tomasik

  • 306. Data: 2022-09-01 18:10:39
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > tym, ze CZarnobyl skaził wodę w Szwecji, to już nawet litościwie nie
    > będę wspominał, bo zapewne Ci to się w głowie nie zmieści.

    Dlaczego nie będziesz wspominał? Dajesz - akurat się interesuje i nie
    wiedziałem. Dawaj szczegóły!

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 307. Data: 2022-09-01 18:26:10
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    nt.baztech-c2628143-b445-471b-9ba8-b4ac8ff2f541/c/Lu
    kowiak.pdf

    > Ale zdaje się LNT nie dotyczy ukatrupienia

    Odpowiadam na o co napisał olin. Jak dla mnie 10 grejów jest o wiele
    bardzej niż 10 razy szkodliwe niż 1 grej, więc nawet jakby to
    ektrapolować od dużych dawek to nie wychodzi liniowo.

    > Jeśli będziemy rozpatrywać przyrosty dawek,
    > gdzie dawka większa nie zamienia delikwenta od razu w zupę, to taka
    > liniowa zależność jest chyba jednak prawdziwa.

    No właśnie niebardzo, bo szkodliwość niskuch dawek nie została
    udowodniona empirycznie a została ekstrapolowana z tych dużych, których
    szkodliwość jest znana.

    > Przecież LNT twierdzi właśnie powyższe.

    Co twierdzi? Że niskie dawki nie są szkodliwe a wręcz empirycznie
    dowiedzono, że korzystne? No nie.

    > Spór wokół LNT dotyczy ZCW
    > bardzo niskich dawek w okolicach dawek tła i poniżej.

    W zasadzie to nie ma sporu, bo nikt już tego twierdzenia (o szkodliwości
    bardzo niskich dawek) nie popiera. Zaszłość hist(e)ryczna. Po prostu za
    duży był "konsensus naukowy" żeby teraz wprost powiedzieć - dobra,
    myliliśmy się (a w zasadzie to celowo was straszyliśmy). BTW - coś mi to
    przypomina;)

    > Tam nie ma jak
    > tego zweryfikować z oczywistych powodów, bo raz, że nie ma jak
    > wyeliminować promieniowania,

    E tam. Promieniowania słonecznego też się nie da wyelimunować a nikt się
    nie wygłupia z tym, że każda ilość szkodzi. Tak samo żelaza, magnezu,
    czy innych mikroelementów. W dużych ilościach potrafią zabić, nie ma jak
    ich całkowicie wyeliminować niedobory powodują objawy kliniczne. Cała
    teoria LTN jest po prostu z upy wzięta.

> [...]
    > przypadkowe. Ewolucyjnie/gatunkowo promieniowanie będzie raczej
    > korzystne w małych dawkach, ale osobniczo to chyba raczej nie.

    Ale po pierwsze promieniowanie jonizujące (w ekstremalnie małych
    dawkach) nie jest głowną przyczyną mutacji. Po drugie ewolucja działa w
    zupełnie innej skali - miliony pokoleń, miliardy osobników. Szansa
    wystąpienia negatywnej mutacji akurat u ciebie jest - no po prostu jest
    niezmierzalna.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 308. Data: 2022-09-01 18:39:31
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 01.09.2022 o 13:33, Olin pisze:

> [...]
    > Znaczy się, raka nie ma i pacjenta - wśród żywych - również.
    > W sumie znakomity przepis na 100-procentowo skuteczną radioterapię.

    No widzisz - niezależnie od tego, że nie zauważyłeś że cię coś w dupę
    gryzie to zgadzasz się że 10 grejów to gorzej niż 10 razy 1 grej. Czyli
    nawet w zakresie wielkich dawek (z których to danych jak piszesz
    ekstrapoluje w dół LNT) nie jest to liniowe.

    > Nie ma takich badań, bo poniżej dawki naturalnej nie można ich
    > przeprowadzić.

    Oczywiście że są. Dawki naturalne się różnią w różnych częściach globu i
    zależność w zakresie dawek w okolicach tła jest albo obojętna albo z
    goła odwrotna. Oczywiście koincydencja to nie od razu związek
    przyczynowo skutkowy i może być "widać zabory", tylko nikt nie
    zaproponował co to za zabory widać;)

    > Tak, dopuszczalne dawki promieniowania ustalają przygłupy,

    Dlaczego przygłupy? Po prostu urzędnicy - lepiej ustalić za niską niż za
    wysoką.

    Obecnie nikt poważny nie popiera hipotezy LNT - nawet ty podając
    źródełko podałeś takie, które tej hipotezie zaprzecza;) W sumie LNT to
    doskonały przykład, że argument "przecież naukowcy nie mogą się mylić"
    jest tak naprawdę inwalidą - mogą - mogą nawet za to dostać nobla;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 309. Data: 2022-09-02 01:38:38
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-09-01, Shrek <...@w...pl> wrote:

> [...]
    > bardzej niż 10 razy szkodliwe niż 1 grej, więc nawet jakby to
    > ektrapolować od dużych dawek to nie wychodzi liniowo.

    To chyba głównie szkodliwość mutagenna, a nie zupogenna? Poza tym,
    ponownie, nie wydaje mi się, że rozpatrywanie przypadku, gdzie
    promieniowanie jest tak mocne, że rozwala się dużo więcej jest
    argumentem w kwestii mutagenności.

    The linear no-threshold model (LNT) is a dose-response model used in
    radiation protection to estimate stochastic health effects such as
    radiation-induced cancer, genetic mutations and teratogenic effects on
    the human body due to exposure to ionizing radiation.

    Koncentrujesz się na efektach pozamutagennych. Udowadnianie, że LNT jest
    do dupy bo przy 1 vs 10Gy nie ma liniowości w funkcji ogólnochorobowej i
    zatrupienia, wymagałoby oddzielenia efektów mutogennych od innych. Nie
    wiem czyj to pomysł z tym 1 vx 10Gy, ale MZ takie porównanie nie ma za
    dużo sensu przy ekstrapolacji do małych dawek.

    > No właśnie niebardzo, bo szkodliwość niskuch dawek nie została
    > udowodniona empirycznie a została ekstrapolowana z tych dużych, których
    > szkodliwość jest znana.

    To jest extrapolacja z okolic 10Gy? Na pewno?

    > Co twierdzi? Że niskie dawki nie są szkodliwe a wręcz empirycznie
    > dowiedzono, że korzystne? No nie.

    No to co napisałeś powyżej: "wszystkie badania pokazują że niskie dawki
    powodują dłuższe życie i niższe występowanie nowotworów"

    LNT temu przeczy?

> [...]
    > duży był "konsensus naukowy" żeby teraz wprost powiedzieć - dobra,
    > myliliśmy się (a w zasadzie to celowo was straszyliśmy). BTW - coś mi to

    Ekspertem w tej dziedzinie jestem już od jakiś 48h, ale spór nadal
    widzę.

    > E tam. Promieniowania słonecznego też się nie da wyelimunować a nikt się
    > nie wygłupia z tym, że każda ilość szkodzi. Tak samo żelaza, magnezu,

    Eliminacja promieniowania to tylko jeden z wielu koniecznych do
    ogarnięcia czynników.

    > czy innych mikroelementów. W dużych ilościach potrafią zabić, nie ma jak
    > ich całkowicie wyeliminować niedobory powodują objawy kliniczne. Cała
    > teoria LTN jest po prostu z upy wzięta.

    Nie. Wydaje się mieć jak najbardziej sens.

    > Ale po pierwsze promieniowanie jonizujące (w ekstremalnie małych
    > dawkach) nie jest głowną przyczyną mutacji. Po drugie ewolucja działa w

    Nawet jeśli w danym środowisku i dawce nie jest *główną* przyczyną, to
    nie oznacza, że nie ma efektu, w tym szkodliwego.

    > zupełnie innej skali - miliony pokoleń, miliardy osobników. Szansa
    > wystąpienia negatywnej mutacji akurat u ciebie jest - no po prostu jest
    > niezmierzalna.

    Za to szansa populacyna jest = 1.

    --
    Marcin

  • 310. Data: 2022-09-02 07:01:22
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > To chyba głównie szkodliwość mutagenna, a nie zupogenna?

    No ale zupogenna jest wielokrotnie bardziej szkoddliwa niż mutogenna - i
    dlatego piszę, że nawet w zakresie dużych dawek (z których to dawek
    estrapolowali w dół tworząc LNT) nie ma zależności liniowej. Cała ta
    liniowość jest absolutnie nieuzasadnionym uproszczeniem.

    > Koncentrujesz się na efektach pozamutagennych. Udowadnianie, że LNT jest
    > do dupy bo przy 1 vs 10Gy nie ma liniowości w funkcji ogólnochorobowej i
    > zatrupienia, wymagałoby oddzielenia efektów mutogennych od innych.

    No wypadałoby...

    > Nie
    > wiem czyj to pomysł z tym 1 vx 10Gy, ale MZ takie porównanie nie ma za
    > dużo sensu przy ekstrapolacji do małych dawek.

    Pomysł jest mój - i zgadza się jego celem miało być pokazanie, że
    bezkrytyczna ekstrapolacja z dużych dawek w dół jest bez sensu. To tak
    jakby badać oparzenia przy 80 stopniach, 100 stopniach i 120 stopniach.
    I ekstrapolowanie w dół - wyjdzie że przy 20 stopniach też się
    poparzysz, tylko trochę dłużej się zejdzie;)

    No właśnie niespecjalnie przy małych dawkach, bo mamy mechanizmy naprawy
    i małe dawki są po prostu pomujalne (a nawet korzystne - podobnie jak
    małe dawki patogenów są konieczne dla działania układu odpornościowego).
    Pracownicy narażeni na promieniowanie ją na nie... nieco odporniejsi.
    Nie żartuję.

    > To jest extrapolacja z okolic 10Gy? Na pewno?

    Nie wiem z ilu. Została ekstrapolowana z dużych gdzie zachodzą negatywne
    efekty do małych gdzie nie ma żadnych dowodów ani realnych modeli,
    uwzględniających mechanizmy naprawy dna.

    > No to co napisałeś powyżej: "wszystkie badania pokazują że niskie dawki
    > powodują dłuższe życie i niższe występowanie nowotworów"
    >
    > LNT temu przeczy?

    No tak - twierdzi, że niskie dawki powodują nowotwory, podczas gdy jest
    to nieprawda, a dane wręcz sugerują, że niskie dawki _zapobiegają_
    nowotworom.

    > Ekspertem w tej dziedzinie jestem już od jakiś 48h, ale spór nadal
    > widzę.

    Dobra - sprawdziłem - w USA rzeczywiście dalej "ma poparcie" - głównie
    wśród organizacji żyjących ze strachu przed promieniowaniem. Co ciekawe
    pisano petycje o zmianę tego poparcia i odpowiedziano w stylu "od pół
    wieku wiele organizacji uznawało LNT, to i my uznajemy". "Naukowy
    konsensus";)

    > Eliminacja promieniowania to tylko jeden z wielu koniecznych do
    > ogarnięcia czynników.

    Eliminacja promieniowania nie jest wcale konieczna ani nawet wskazana,
    jak twierdzi olin. Trzeba raczej porównać populację żyjące w różnych
    poziomach promieniowania i wyeliminować inne czynniki. Normalizacja
    takich wyników to nie jest wyższa szkoła rakietowa - tym bardziej że
    podwyszone poziomy tła występują często nie w całym kraju a w jego
    części i poza tym niczym się nie wyróżnia - na przykład Kerala w
    Indiach. Zresztą LNT nie powstało z niewiadomo jakich badan polegających
    na napromieniowaniu ludzi w kontrolowanych warunkach a z przypadkowych
    danych po hiroszimi i nagasaki. Przypadkowe dane w dużych dawkach są ok
    a w małych nie, bo do teorii nie pasują:P

    Tak czy inaczej - z oczywistych względów nikt nie tworzy teorii LNT dla
    promieniowania słonecznego, magnezu, żelaza, potasu, temepratury czy bóg
    wie ilu innych rzeczy wręcz niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania
    organizmu w małych dawkach i zabójczych w dużych, a LNT dla
    promieniowania kiedyś przyjęto i teraz hist(e)rycznie się tego trzymamy,
    choć w sumie nie ma żadnych podstaw, przez analogię do powyższych widać
    że to bez sensu a dane empiryczne hipotezie LNT zaprzeczają po całości.

    > Nie. Wydaje się mieć jak najbardziej sens.

    Taki sam jak że każda ilość słońca szkodzi:P

    > Nawet jeśli w danym środowisku i dawce nie jest *główną* przyczyną, to
    > nie oznacza, że nie ma efektu, w tym szkodliwego.

    Szkodzą chyba głównie wolne rodniki.

    > Za to szansa populacyna jest = 1.

    A osobnicza = 0. Paradoks wielkich liczb:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!