    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: ryby
    <uxo3byb9jdep$.ewdes4o1bkps.dlg@40tude.net>
    <62fd0499$0$548$65785112@news.neostrada.pl>
    <jv7miendjq3r$.1o2ptd2pbyttp$.dlg@40tude.net>
    <62fe6064$0$493$65785112@news.neostrada.pl>
    <q...@4...net>
    <630cf61b$0$564$65785112@news.neostrada.pl>
    <1wbxdo6ge7kje$.15utn7gponea5$.dlg@40tude.net>
    <630e2e18$0$464$65785112@news.neostrada.pl>
    <16vfgwii6w29z$.wxnwir9h031a.dlg@40tude.net>
    <630f8c77$0$6202$65785112@news.neostrada.pl>
    <d3SPK.75336$f0c6.57702@fx10.ams1>
    <6310dd21$0$472$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Thu, 01 Sep 2022 23:38:38 GMT

    On 2022-09-01, Shrek <...@w...pl> wrote:

> [...]
    nt.baztech-c2628143-b445-471b-9ba8-b4ac8ff2f541/c/Lu
    kowiak.pdf

    > Odpowiadam na o co napisał olin. Jak dla mnie 10 grejów jest o wiele
    > bardzej niż 10 razy szkodliwe niż 1 grej, więc nawet jakby to
    > ektrapolować od dużych dawek to nie wychodzi liniowo.

    To chyba głównie szkodliwość mutagenna, a nie zupogenna? Poza tym,
    ponownie, nie wydaje mi się, że rozpatrywanie przypadku, gdzie
    promieniowanie jest tak mocne, że rozwala się dużo więcej jest
    argumentem w kwestii mutagenności.

    The linear no-threshold model (LNT) is a dose-response model used in
    radiation protection to estimate stochastic health effects such as
    radiation-induced cancer, genetic mutations and teratogenic effects on
    the human body due to exposure to ionizing radiation.

    Koncentrujesz się na efektach pozamutagennych. Udowadnianie, że LNT jest
    do dupy bo przy 1 vs 10Gy nie ma liniowości w funkcji ogólnochorobowej i
    zatrupienia, wymagałoby oddzielenia efektów mutogennych od innych. Nie
    wiem czyj to pomysł z tym 1 vx 10Gy, ale MZ takie porównanie nie ma za
    dużo sensu przy ekstrapolacji do małych dawek.

    > No właśnie niebardzo, bo szkodliwość niskuch dawek nie została
    > udowodniona empirycznie a została ekstrapolowana z tych dużych, których
    > szkodliwość jest znana.

    To jest extrapolacja z okolic 10Gy? Na pewno?

    > Co twierdzi? Że niskie dawki nie są szkodliwe a wręcz empirycznie
    > dowiedzono, że korzystne? No nie.

    No to co napisałeś powyżej: "wszystkie badania pokazują że niskie dawki
    powodują dłuższe życie i niższe występowanie nowotworów"

    LNT temu przeczy?

    > W zasadzie to nie ma sporu, bo nikt już tego twierdzenia (o szkodliwości
    > bardzo niskich dawek) nie popiera. Zaszłość hist(e)ryczna. Po prostu za
    > duży był "konsensus naukowy" żeby teraz wprost powiedzieć - dobra,
    > myliliśmy się (a w zasadzie to celowo was straszyliśmy). BTW - coś mi to
    > przypomina;)

    Ekspertem w tej dziedzinie jestem już od jakiś 48h, ale spór nadal
    widzę.

    > E tam. Promieniowania słonecznego też się nie da wyelimunować a nikt się
    > nie wygłupia z tym, że każda ilość szkodzi. Tak samo żelaza, magnezu,

    Eliminacja promieniowania to tylko jeden z wielu koniecznych do
    ogarnięcia czynników.

    > czy innych mikroelementów. W dużych ilościach potrafią zabić, nie ma jak
    > ich całkowicie wyeliminować niedobory powodują objawy kliniczne. Cała
    > teoria LTN jest po prostu z upy wzięta.

    Nie. Wydaje się mieć jak najbardziej sens.

    > Ale po pierwsze promieniowanie jonizujące (w ekstremalnie małych
    > dawkach) nie jest głowną przyczyną mutacji. Po drugie ewolucja działa w

    Nawet jeśli w danym środowisku i dawce nie jest *główną* przyczyną, to
    nie oznacza, że nie ma efektu, w tym szkodliwego.

    > zupełnie innej skali - miliony pokoleń, miliardy osobników. Szansa
    > wystąpienia negatywnej mutacji akurat u ciebie jest - no po prostu jest
    > niezmierzalna.

    Za to szansa populacyna jest = 1.

    --
    Marcin