  • Data: 2004-02-03 20:11:42
    Temat: Re: wstęp od 21 lat
    Od: Olgierd <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Niejaki(a) Bartek Gliniecki w wiadomości <bvnkjf$id6$1@news.onet.pl>
    powiedział(a) co następuje:

    > Koncepcja się nie przeżyła, bo prawa podstawowe nadal masz w Konstytucji z
    > 1997 r. i trudno sobie wyobrazić współczesną konstytucję bez tego elementu.

    Oczywiście, że nie w tym sensie pogrzebałem koncepcję praw podstawowych,
    chodziło mi o kwestię ich realnego stosowania.

    > Chodzi bardziej o to z tymi wyrokami, że w Polsce obowiązuje w doktrynie
    > tzw. wertykalne obowiązywanie praw podstawowych. Znaczy to, że jednostka
    > może powoływać się na nie w razie ich zagrożenia ze strony organu
    > publicznego. Raczej nie może powoływać się na prawa podstawowe np. osoba
    > fizyczna przeciw osobie fizycznej.

    Rzecz dyskusyjna, chociaż znajduje częściowo potwierdzenie w brzmieniu
    art. 32 ust. 2 zd. 2 konstytucji, jednak już ust. 2 wprowadza ogólny
    zakaz dyskryminacji, nie tylko przez waadze publiczne. Hmm teraz dopiero
    zacząłem zastanawiać się nad sformułowaniem art. 7 gdzie chyba powinno
    być "wszyscy" - ale czy z tego, że nie jest, możesz wnioskować, że coś
    co nie jest organem waadzy nie musi działać na podstawie prawa?
    Skądinąd zasada horyzontalnego obowiązywania tychże już bierze górę i w
    praktyce, na przepisy ustawy zasadniczej powołują się strony i przed
    sądami pracy, i w sprawach cywilnych.

    > O ile autor wątku uważa, że absolutnie każdy ma prawo wejść gdziekolwiek, to
    > nie.

    Ależ ja też tak uważam! Oczywiście, że dyskryminacja nie dotyczy np.
    strefy zagrożenia wybuchem, kamieniołomów, jednostek wojskowych,
    skarbców bankowych, kin, teatrów oraz innych miejsc biletowanych,
    zakładów pracy itp. Jednak lokale publiczne nie mogą stosować praktyk
    dyskryminacyjnych, a jedną z nich jest właśnie dyskryminacja ze względu
    na wiek.

    --
    Olgierd
    "Istnieją dwaj wrogowie wolności - instytucjonalni altruiści i