  • Data: 2010-04-03 11:21:25
    Temat: Re: wspolnoty ze wspolwlasnoscia
    Od: "Marek" <d...@t...orange.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Czy rzeczywiście jest taki *literalny* przepis, a jeśli tak - to jak
    > rozwikłuje się podobne zdarzenie (wprowadzenie do majątku czy to drogą
    > aportu, czy zakupu) w przypadku spółki jawnej?

    Taka dyskusja rozwija i dowiedziałem się właśnie że spółka jawna może być
    wpisana do KW w dziale II. Ale nie widziałem jeszcze KW z wpisaną Wspólnotą
    Mieszkaniową. Jest drobna różnica między spółką jawną, która zdaje się ma
    umowę spółki i jest to wola konkretnych osób, a wspólnota mieszkaniową,
    która powstaje z mocy prawa i do dziś można spotkać wspólnoty
    niezorganizowane.

    > No to *jakie prawa* wobec tego może nabyć?

    > W przypadku ułomnej osoby prawnej (pojęcie jest "prawniczo potoczne",
    > nie zdefiniowane w ustawach), czyli tworu który sam nie ma osobowości,
    > ale prawa może nabyć - tylko pośrednio.
    > Właściciel udziału *nie ma* bezpośrednich praw własności do własności
    > tego tworu (np. składników majątkowych S.J.), ma prawo własności do
    > (udział w) *całości* (tejże SJ, a właśnie usiłuję dojść dlaczego by
    > miało być inaczej przy wspólnocie).

    > Nie "w imieniu właścicieli", lecz "w imieniu ich majątku" ;>
    Ja cię...

    > Może nabywać i zaciągać *WPROST*, cytat z przepisu był czarno na
    > białym. "Wspólnota xxx zobowiązuje się zapłacić za remont".
    > SAMA wspólnota, wcale *nie* "w imieniu", ma prawo nabywania praw.
    > To wspólnota odpowiada (jako całość), a nie właściciele (w częściach
    > ułamkowych). I na tej samej zasadzie - jak coś kupi, to jest to
    > własność wspólnoty, w której (całości!) współwłaściciele mają udział,
    > a nie ułamkowa współwłasność właścicieli.
    Ale kombinujecie - przecież w ustawie jest jak byk że wspolnotę tworzy ogół
    waścicieli , czyli za remont płacą wszyscy właściciele. Jeśli wcześniej
    przewidzieli to wszystko ładnie, ale gdyby tak nie zapłacili?
    Nakaz zapłaty i komornik ściaga z konta wspólnoty. A jak konto puste? Założę
    się, że zainteresuje się którymkolwiek z współwłaścicieli i solidarnie
    zapłacą.