  • Data: 2010-04-03 19:29:08
    Temat: Re: wspolnoty ze wspolwlasnoscia
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 3 Apr 2010, Marek wrote:

    > Taka dyskusja rozwija i dowiedziałem się właśnie że spółka jawna może być
    > wpisana do KW w dziale II. Ale nie widziałem jeszcze KW z wpisaną Wspólnotą
    > Mieszkaniową.

    To o niczym nie świadczy.
    Też jestem we wspólnocie (akurat małej), i nie ma nas w NIP - bo nie
    mamy takiej potrzeby. Prawdopodobnie wspólnoty po pierwsze nie mają
    zbyt często potrzeby występowania w roli "nabywania praw", a raczej:
    o ile to występuje, ma miejsce dla "małych" wydatków rzeczowych
    typu przytoczona kosiarka i nikt nad tym nie myśli, a po drugie
    nie mają świadomości tego prawa.
    Przy firmach TEŻ to się zdarza - np. sprawa "faktur w PDF" powodowała
    całe stosy pytań o interpretację, ale nie widziałem pytania o rozwiązanie
    które IMO jest jedyne prawidłowe: czy istnieje przeszkoda prawna, aby
    klient był przedstawicielem sprzedawcy uprawnionym do wystawienia
    jego faktury w takiej roli, jak pracownik (przepisy przewidują *inny*
    mechanizm upoważnienia do wystawiania faktur we *własnym* imieniu
    kupującego, ale nie o to chodzi, a o przedstawicielstwo - być może
    ograniczeniem będzie art.108 KC).

    > Jest drobna różnica między spółką jawną, która zdaje się ma
    > umowę spółki i jest to wola konkretnych osób, a wspólnota mieszkaniową, która
    > powstaje z mocy prawa i do dziś można spotkać wspólnoty niezorganizowane.

    Wspólnota niezorganizowana nie może wyrażać swojej woli i kropka :D
    Aby "nabyć prawo" muszą najpierw zrobić to co SJ - określić sposób
    zarządu i powołać zarząd, czyli mamy tę pożądaną "wolę konkretnych
    osób" o którą się upominasz.

    > Ja cię...

    :)
    No a jak mam to inaczej ująć, aby wyrazić pośredniość "wyrażania
    woli wspólnoty", mimo bezpośredniego udziału majątkowego współ-
    właścicieli :)

    pzdr, Gotfryd