    Date: Thu, 3 Feb 2022 18:16:32 +0100
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Subject: Re: winda

    W dniu 03.02.2022 o 17:17, J.F pisze:

    > A swoja droga - stawka 80gr/m2 ... wychodzi mi jakies 1000zl/mc ...
    > naprawde tyle kosztuje utrzymanie jednej windy, czy czas sprawdzic
    > prezesa i RN?

    Na utrzymanie w miarę nowej windy składa się przegląd raz w miesiącu,
    prąd oraz amortyzacja. Stare windy potrafiły jeździć i 100 lat. Nie
    wiem, czy jeszcze jest, ale ze 20 lat temu była taka z lat 20-tych winda
    w Krakowie na Basztowej. To są stosunkowo proste i pewne konstrukcje. Z
    czasem się to i owo popsuje, ale u mnie w "fabryce" winda ma 15 lat
    (data produkcji), eksploatowana jest 10 lat (bo wcześniej zabudowana
    czekała na "zasiedlenie" i o ile się orientuję dwukrotnie miała większą
    awarię wymagającą wymiany czegoś za kilka tysięcy złotych. Raz na czas
    coś losowo się uszkodzi przez nieostrożne obchodzenie się.

    Rozliczanie po metrach kwadratowych, zamiast ilości osób moim zdaniem ma
    na celu uniknięcie problemu najemców mieszkających bez zameldowania.
    1.000 zł/mc nie jest - moim zdaniem, jakimś zbyt dużym kosztem. Winda ma
    comiesięczny przegląd, który trwa ze dwie godziny. Specjalista musi
    przyjechać, mieć uprawnienia itd. już dawno w branży nie siedzę, ale
    sądzę, że przyjazd do pojedynczej windy, to może być ze 300 zł. Jak
    spółdzielnia hurtem to robi w wielu blisko położonych windach, to może
    trochę mniej. Raz do roku jest pełen przegląd, który z pół dnia trwa.

    Prąd, do eksploatacji też trochę kosztuje. No i po prostu czasem trzeba
    coś wymienić albo naprawić. Główne koszty, to uszkodzenia wynikające z
    nieostrożnego obchodzenia się przez użytkowników, albo wręcz celowym
    sabotażem. Byle konsola potrafi kosztować kilkaset złotych.

    Odnosząc się do konieczności opłaty za windę przez mieszkańców parteru,
    to oczywiście pewnie oni z windy nie korzystają. Ale już 1 piętro -
    wbrew niektórym taryfom - nie zużywa szczególnie mniej prądu, niż 10-te.
    Winda prąd zużywa w zasadzie tylko przy ruszaniu. Potem to jest tak
    skonstruowane poprzez zastosowanie przeciwwagi, że zużycie prądu w biegu
    jest naprawdę znikome. Jeszcze te nowe windy mogą hamować przeciwprądem
    oddając prąd. W praktyce realizuje się to poprzez przepinanie "gwiazda"
    - "trójkąt".

    --
    Robert Tomasik