  • Data: 2006-12-13 23:12:55
    Temat: Re: Prawa autorskie (webcam)
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 13.12.2006 Henry (k) <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisał/a:

    > Nie - uważam że samo postawienie kamerki webowej skierowanej na rynek
    > miejski nie jest działaniem twórczym. I nawet jak wleci w kadr jakaś
    > wrona to osoba ustawiająca tę kamerę nie będzie miała praw autorskich

    No ja dla odmiany uważam, ze może to być jak najbardziej działanie twórcze
    ze wszystkimi tego konsekwencjami. Ważne jest MZ powiązanie pomiędzy
    działaniami danej osoby a efektem końcowym. Czym się różni ustawienie
    kamery od rejestracji serii zdjęć aparatem, a taka seryjna rejestracja
    jest profesjonalną normą. Siadam sobie w kawiarni, biorę aparat i śledzę
    ruch uliczny. Gdy coś mnie interesuje naciskam spust i rejestruję serie po
    kilkanaście klatek. Potem na spokojnie wybieram sobie z tego co odpowiada
    mi najbardziej pod względem artystycznym i technicznym. Mogłbym zrobić
    dokładnie to samo ustawiając kilka kamer na statywach. To ja bym je
    ustawił, wiedząc gdzie i jak, a te zdjęcia które miałyby charakter
    indywidualny byłyby utworami. Kropka. Podług Twojego podejścia takie
    działania nie są twórcze i nie prowadzą do utworów. Oznacza to de facto,
    że większość zdjęć reporterskich (ba większość zdjęć uznanych twórców
    :) też się tu nie załapuje.

    > do tej klatki. To jak ze zdjęciami legitymacyjnymi - siadasz, pstryk
    > i masz zdjęcie - fotograf który je zrobił nie ma do niego praw
    > autorskich.

    Oczywiście ze, ma do tych zdjęć jak najbardziej prawa autorskie. On
    ustawia światło, aparat etc. Znasz może jakieś orzecznictwo potwierdzające
    Twoje słowa?

    Ponownie mam wrażenie, że zafiksowałeś się na czymś z pogranicza reżyserii
    i za twórcze działanie uznajesz szczegółowo wystudiowaną sytuację z
    natchnionym artystą który miesiącami planował jak stworzyć dzieło.

    --
    Marcin