  • Data: 2006-12-15 11:24:38
    Temat: Re: Prawa autorskie (webcam)
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 15 Dec 2006 08:49:17 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

    > No to o czym my tu dyskutujemy? Przecież ja w wyjściowym poście wyraźnie
    > napisałem "może być" a nie "jest".

    Jesień jest - o czymś trzeba pisać, skoro wychodzić z domu się nie chce
    ;-)

    > O ciekawe na jakiej podstawie. Robisz zdjęcia aparatem cyfrowym z
    > włączonym podglądem na tylnej ściance i ja za Twoimi plecami pstryknę Ci
    > zdjęcie tej tylnej ścianki i powiadasz, że mam prawa autorskie do Twojego
    > zdjęcia a Tobie nalezy się opłata za użyczenie? :)

    Nie - utwory inspirowane cudzymi nie są objęte pa. Ale jeśli postawisz
    aparat na statywie a ja podejdę i zrobię nim zdjęcie to mogę mieć
    prawa do tego zdjęcia (o ile oczywiście nie robię tylko za "operatora
    kamery", ale fotografuję coś innego niż Ty zamierzałeś).

    > Fotografowanie osób publicznych rządzi się innymi prawami tak, że tym
    > możemy się nie kłopotać :)

    Publikacja to inna działka - ale praw autorskie są takie same bez względu
    na to czy dane zdjęcie możemy opublikować czy tylko włożyć do szuflady
    (ale możemy je pokazywać znajomym).

    > A pies leży chyba pogrzebany w tym, że odbiór "artystyczny" danego dzieła,
    > to czy jest ono twórcze czy nie, bynajmniej nie pokrywa się MZ z przyjętą
    > praktyka prawną.

    Owszem. Jak grupka turystów robi zdjęcie wieży Eifla to każdy z nich ma
    prawa autorskie - tylko dlatego że "mógł stanąć dwa kroki bardziej
    w lewo albo dać inną ogniskową". Czy to jest słuszne? Czy naprawdę
    jest to "przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze".

    > Tego typu praktyka ma MZ spore uzasadnienie i zwyczajnie wynika z potrzeby
    > bardziej skutecznej ochrony tego typu dóbr.

    Z jednej strony dobrze że jest to ochrona niezależna od wartości
    artystycznej, ale z drugiej strony szkoda że taki mały nacisk się kładzie
    na indywidualizm - gdyby to zaostrzyć to może fotoamatorzy bardziej by się
    starali robić oryginalne zdjęcia.

    Pozdrawiam,
    Henry