  • 91. Data: 2022-03-12 00:39:10
    Temat: Re: Nieudzielenie pierwszej pomocy dzikowi
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-03-11, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > I jak widać sąd uznał, że strzelanie w kierunku człowieka (zwłaszcza jak
    > nie zamierzasz mu zrobić krzywdy) wyczerpuje wskazania co do
    > konieczności upewnienia się czy nie potrzebuje pomocy.

    Nic takiego ten sąd nie uznał, a przynajmniej nic takiego nie wynikaz z
    cytowanego fragmentu będącego niby wypowiedzią tego sądu.

    > Dokładnie. W dyskusji chodzi o to, czy obowiązek udzielenia pomocy ciąży
    > na "świadkach" tylko wtedy gdy jest _pewność_ że pomoc jest potrzebna,
    > czy wystarczy że jest "uzasadnione podejrzenie" i czy oddanie strzału w
    > kierunku człowieka takie "uzasadnione podejrzenie" wypełnia.

    W dyskusji chodzi bardziej o to gdzie jest granica, za którą można
    przypisać (prawną) winę. Lub inaczej, co musiałoby zajść, że ocenając
    rozsądnie, oskarżeni musieliby wiedzieć, że taka pomoc jest konieczna.

    Sąd uznał, że skoro zobaczyli wstający cel, w dodatku wydający krzyk
    rozpaczy, to musieli wiedzieć, że pomoc jest konieczna. Sąd się w ogóle
    nie wypowiedział (przynajmniej o tym nie wiemy), co sąd myśli o sytuacji
    gdzie ktoś coś z sadu krzyknął, bez konkretnego poziązania krzyku z
    celem.

    --
    Marcin

  • 92. Data: 2022-03-12 01:02:15
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 11.03.2022 o 17:59, Shrek pisze:

    > No wyjątkowo kwiatek z sensem

    No wyjątkowo shrek zrozumiał sens

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 93. Data: 2022-03-12 04:20:52
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-03-11, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Bardzo dobre pytanie. Zakładając, ze owo powstrzymanie mogło polegać na
    > ostrzeżeniu "myśliwego", ze mierzy do człowieka, oraz, że szanse na to,
    > ze ostrzeżony ostrzelał by ostrzegającego są znikome, to moim zdaniem tu
    > by można postawić zarzut nieudzielenia pomocy. Bo ta pomoc nie zawsze
    > musi polegać na opatrzeniu rany. Osoba, do której jakiś myśliwy mierzy w
    > przekonaniu, ze jest dzikiem bez wątpienia jest w realnym
    > niebezpieczeństwie.

    Nie pasuje mi tu "nieudzielenie pomycy". Bardziej pasuje mi już
    narażenie tego, do którego zamierzano strzelić, na niebezpieczeństwo
    (przez zaniechanie).

    > Natomiast o i le na "myśliwym" ciąży obowiązek zidentyfikowania celu, to
    > na operatorze latarki już nie. Świecić sobie po sadzie mógł do woli.

    No myśliwy musi samodzielnie podjąć decyzję, natomiast pytanie, w jakim
    stopniu może się w tej decyzji oprzeć na opini osoby trzeciej. Tu jest
    chyba ciekawy brak symetrii, bo nawet jak ta osoba trzecia powie: 100%
    dzik, strzelaj śmiało, to jeśli jednak nie dzik, to MZ myśliwy odpowiada
    (o ile się sam nie upewnił). Ale jeśli osoba trzecia powie, nie
    strzelaj, to nie dzik, a tamten we własnym przekonaniu jednak strzeli to
    MZ powinien mieć jednak przesrane.

    > Zarzut chwyta dlatego, że wiążemy jego działalność z "myśliwym" który
    > kłusował i w dodatku zabił człowieka. Wydaje mi eis, że w takim wypadku
    > zastosowanie powinien mieć art.23§2 kk. Gdyby "latarkowy" usiłował
    > zapobiec zagrożeniu ostrzegając "myśliwego", to wówczas sąd w
    > odniesieniu do niego mógłby zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary.

    Ale ten z latarką w momencie jej użycia i późniejszego strzału nie
    popełnia żadnego czynu zabronionego, no chyba, że miał
    właśnie świadomość, że to nie jest dzik. Czy to, że towarzyszył
    strzelającemu to jakies pomocnictwo na gruncie prawa łowieckiego? Tam
    jest jakaś odpowiedzialność karna za strzelanie gdzie nie należy?

    --
    Marcin

  • 94. Data: 2022-03-12 04:33:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-03-11, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Ja się tym nie przejmuje.

    > Moim zdaniem w ogóle nie ma tu żadnego powiązania z prawem łowieckim. Co
    > do zasady równie dobrze mogliby do puszek strzelać i ostrzelać dziecko.
    > Badalibyśmy, czy to jest zgodne z przepisami Polskiego Związku
    > Strzelectwa Sportowego? Zresztą, czasem "uprawniony" może zabić zwierzę

    No masz dwa przypadki, jeden to myśliwy, który powinien znać odpowiednie
    przepisy i choćby na ich podstawie rozumieć, że nie powinno się strzelać
    tam gdzie mogą być ludzie. A masz niemyśliwego, bez uprawnień, który
    tego prawa nie zna i jest nieprzeszkolony. Obaj strzelają w terenie
    gdzie mogą przebywać osoby. To tak jak od dowolnego profesjonalisty
    (prawnika, policjanta, sprzedawcy etc.) w jego dziedzinie wymagana jest
    większa staranność niż od amatora w tej samej dziedzinie, czyli jak dla
    mnie, na kimś przeszkolonym spoczywa większa odpowiedzialność za
    zachowania naleznej staranności.

> [...]
    > oddano strzał w kierunku ludzi. Uważam, że bez względu na to, czy goc
    > trafiłby człowieka, czy fartem spudłował nadal należałoby mu
    > przedstawić zarzut spowodowania zagrożenia. Nie wolno strzelać poza
    > strzelnicami, za wyjątkiem opisanych w ustawie przypadków. Gdyby oddawał
    > strzał w warunkach prowadzenia legalnego polowania, to wówczas można by
    > uznać, że nie popełnił przestępstwa. Choć znam przypadku zarzutów
    > stawianych myśliwemu, który oddał na polowaniu zbiorowym strzał "po
    > linii" (czyli do sąsiada stojącego obok), albo naganiacza.

    Zgadzam się, ale to niejako dodatkowy wątek/zarzut. Myślałem, że taki
    zarzut można postawić też na gruncie prawa łowieckiego.

    > Natomiast nadal nie zmienia to faktu, że nie wolno strzelać do
    > przypadkowych osób. Jak policjant zamiast "terrorysty" postrzeli
    > "zakładnika" to też będzie odpowiadał. Ale odpowiedzialność za zabójstwo
    > wyklucza odpowiedzialność za nieudzielenie pomocy zabitemu.

    Za zabójstwo (przestępstwo umyslne) tak, za zabicie kogoś nieumyślnie, nie.

    --
    Marcin

  • 95. Data: 2022-03-12 06:17:48
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Nic takiego ten sąd nie uznał, a przynajmniej nic takiego nie wynikaz z
    > cytowanego fragmentu będącego niby wypowiedzią tego sądu.

    Jak dla mnie tam stało napisane, że oskarżenie zdawali sobie sprawę, że
    oddano strzał w kieunku człowieka.

    > W dyskusji chodzi bardziej o to gdzie jest granica, za którą można
    > przypisać (prawną) winę. Lub inaczej, co musiałoby zajść, że ocenając
    > rozsądnie, oskarżeni musieliby wiedzieć, że taka pomoc jest konieczna.

    To mówimy o tym samym. I czy "może wcale nie trafiłem" jest
    wystarczającą okolicznością żeby opuścić udzielenie pomocy czy raczej "o
    kurwa" tam był człowiek, może go trafiłem" jest wystarczającą
    okolicznośćią by takiej pomocy jednak wymagać.

> [...]
    > nie wypowiedział (przynajmniej o tym nie wiemy), co sąd myśli o sytuacji
    > gdzie ktoś coś z sadu krzyknął, bez konkretnego poziązania krzyku z

    Jak dla mnie wyrażnie pisze w uzasadnieniu o "oddaniu strzału w kierunku
    człowieka".

    --
    Shrek

    ***** *** i konfederację.

  • 96. Data: 2022-03-12 07:38:23
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > (o ile się sam nie upewnił). Ale jeśli osoba trzecia powie, nie
    > strzelaj, to nie dzik, a tamten we własnym przekonaniu jednak strzeli to

    W prawie myśliwskim nie ma nigdzie pojęcia "asystenta" podpowiadającego,
    co to za cel. Tyle, że to nie było polowanie.

> [...]
    > strzelającemu to jakies pomocnictwo na gruncie prawa łowieckiego? Tam
    > jest jakaś odpowiedzialność karna za strzelanie gdzie nie należy?

    Moim zdaniem tego w ogóle nie powinno się rozpatrywać w oparciu o prawo
    łowieckie. To nie było polowanie. Polowanie jest określone w prawie.
    Jest to wyjątek od zasadniczego zakazu użycia broni palnej poza
    strzelnicą. I ten wyjątek jest obwarowany szeregiem obostrzeń, które
    mają uczynić ten fakt bezpieczniejszym.

    Moim zdaniem to coś na podobieństwo rzucania sobie kamieniami w ciemno
    przez mur. Musisz się liczyć z tym, że komuś to na głowę spadnie. Jak
    spadnie, to tłumaczenie, że chciałeś swoją tężyznę fizyczną podnieść na
    nic się tu nie zda, nawet jak będziesz olimpijczykiem w pchnięciu kulą.

    --
    Robert Tomasik

  • 97. Data: 2022-03-12 07:41:31
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > większa staranność niż od amatora w tej samej dziedzinie, czyli jak dla
    > mnie, na kimś przeszkolonym spoczywa większa odpowiedzialność za

    W takim kontekście się zgodzę.

    > Zgadzam się, ale to niejako dodatkowy wątek/zarzut. Myślałem, że taki
    > zarzut można postawić też na gruncie prawa łowieckiego.

    Moim zdaniem to nie było żadne polowanie.

    > Za zabójstwo (przestępstwo umyslne) tak, za zabicie kogoś nieumyślnie, nie.

    Moim zdaniem, jeśli za zabójstwo, to wyklucza, bo nieżyjącego ratować
    nie można z założenia. On nie żyje.

    --
    Robert Tomasik

  • 98. Data: 2022-03-14 00:33:45
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-03-12, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Jak dla mnie tam stało napisane, że oskarżenie zdawali sobie sprawę, że
    > oddano strzał w kieunku człowieka.

    Na podstawie tego, że wiedzieli co nastąpiło po strzale.

    "- Po oddaniu strzału osoba ta, będąca w pozycji kucznej, wyprostowała
    się, wydała krzyk rozpaczy wypowiadając słowo obraźliwe. *** To ****
    powodowało, że obydwaj oskarżeni nie mieli cienia wątpliwości, że
    oskarżony Ch. nie trafił zwierzyny, dzika, tylko że oddał strzał w
    kierunku człowieka - powiedział sędzia."

    Moje *** podkreślenie****. To to, to była weryfikcja wizualna, oraz
    bezpośrednie powiązanie tej weryfikacji z krzykiem, a nie sam krzyk.

> [...]
    > kurwa" tam był człowiek, może go trafiłem" jest wystarczającą
    > okolicznośćią by takiej pomocy jednak wymagać.

    Nie jest MZ okolicznością usprawiedliwiającą ani łagodzącą. Jest to w
    końcu wymówka, "może się uda". Ale tu to Robert zdaje się nie, że ich
    usprawiedliwiał, co tłumaczył co im po łbie mogło łazić. I jest to
    całkiem możliwe, bo jakby zostali sprawdzić, a nic by się wcześniej
    poważnego nie stało, to szansa, że się z tego wywiną (ze strzelania w
    sadzie) byłaby pewnie mała.

    --
    Marcin

  • 99. Data: 2022-03-14 00:36:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-03-12, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Moim zdaniem, jeśli za zabójstwo, to wyklucza, bo nieżyjącego ratować
    > nie można z założenia. On nie żyje.

    No to jest skrót myślowy, wiadomo, że nie za zabójstwo, ale na tamtym
    etapie to byłoby jeszcze usiłowanie. Jeśli zamierzam kogoś zabić to
    trudno oczekiwać abym w przypadku własnego niepowodzenia miał go
    ratować. Natomiast jeśli nie zamierzam, a zdarzył się np. z pojej winy
    wypadek, to już pomóc powinienem.

    --
    Marcin

  • 100. Data: 2022-03-14 00:51:33
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > trudno oczekiwać abym w przypadku własnego niepowodzenia miał go
    > ratować. Natomiast jeśli nie zamierzam, a zdarzył się np. z pojej winy

    Oczywiście, ale konsekwentnie albo stawiamy zarzut zabójstwa (choćby
    tylko poprzez oddanie strzału do nierozpoznanego celu i tym samym
    godzenie się na to, ze to może być człowiek), albo ciężkiego
    uszkodzenia ciała i nieudzielenia pomocy. Trupa ratować się nie da.

    --
    Robert Tomasik