    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Nieudzielenie pierwszej pomocy dzikowi
    <6221a1cc$0$490$65785112@news.neostrada.pl>
    <KkiUJ.408416$EjU2.61642@fx07.ams1>
    <62230348$0$481$65785112@news.neostrada.pl>
    <KsVUJ.560679$_5r7.142840@fx09.ams1>
    <6224465b$0$484$65785112@news.neostrada.pl>
    <deSVJ.510806$9Y33.9404@fx06.ams1>
    <6228cdd1$0$467$65785112@news.neostrada.pl>
    <uAwWJ.106443$wLv5.60472@fx13.ams1>
    <622adb2e$0$495$65785112@news.neostrada.pl>
    <7hEWJ.383946$alu7.224239@fx01.ams1>
    <622b768c$0$455$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Fri, 11 Mar 2022 23:39:10 GMT

    On 2022-03-11, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > I jak widać sąd uznał, że strzelanie w kierunku człowieka (zwłaszcza jak
    > nie zamierzasz mu zrobić krzywdy) wyczerpuje wskazania co do
    > konieczności upewnienia się czy nie potrzebuje pomocy.

    Nic takiego ten sąd nie uznał, a przynajmniej nic takiego nie wynikaz z
    cytowanego fragmentu będącego niby wypowiedzią tego sądu.

    > Dokładnie. W dyskusji chodzi o to, czy obowiązek udzielenia pomocy ciąży
    > na "świadkach" tylko wtedy gdy jest _pewność_ że pomoc jest potrzebna,
    > czy wystarczy że jest "uzasadnione podejrzenie" i czy oddanie strzału w
    > kierunku człowieka takie "uzasadnione podejrzenie" wypełnia.

    W dyskusji chodzi bardziej o to gdzie jest granica, za którą można
    przypisać (prawną) winę. Lub inaczej, co musiałoby zajść, że ocenając
    rozsądnie, oskarżeni musieliby wiedzieć, że taka pomoc jest konieczna.

    Sąd uznał, że skoro zobaczyli wstający cel, w dodatku wydający krzyk
    rozpaczy, to musieli wiedzieć, że pomoc jest konieczna. Sąd się w ogóle
    nie wypowiedział (przynajmniej o tym nie wiemy), co sąd myśli o sytuacji
    gdzie ktoś coś z sadu krzyknął, bez konkretnego poziązania krzyku z
    celem.

    --
    Marcin